• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Apple Watch - flipp eller flopp?

Apple watch hittills är en ...

  • flipp (positivt)

    Röster: 19 19.8%
  • flopp (negativt)

    Röster: 77 80.2%

  • Totala väljare
    96
  • Enkät stängd .
Apple har massvis med pengar, och istället för att som normala rika köpa på sig ett antal riktigt fina klockor så bestämde sig Apple för att istället göra en egen klocka, Apple Watch. Jag förstår att detta är en långsiktig strategisk satsning från Apple, men låt oss fokusera på nuet!

Klocka förresten, det är väl snarare en fjärrstyrd skärm till Apples smarta telefon iPhone?

Hur tycker du Apple Watch har "landat"? Hur många har skaffat en i din umgängeskrets? Hur är ditt eget köpsug, och känslor kring den?

För mig:
Jag har inte sett den så mycket som jag trodde, en bekant har köpt en. Jag känner inget köpsug, jag använder dessutom Android-telefon (överlägset UI, jag suckar varje gång jag skall fixa något med min frus iPhone). Om Apple Watch har ändrat något för mig så är det möjligtvis att den något minskat suget efter "high feature" kvartsklockor som t.ex. Breitling Emergency, även om just den klockan har en väldigt specifik USP, men jag tror ni förstår vad jag menar.
 
Jag tror nog "Apple" har köpt sig rätt många riktigt fina klockor. Det går ju inte direkt dåligt för företaget.

Om Apple skulle lansera en bajskorv skulle alla deras trogna köpare förhandsboka direkt. "Applefans" köper samma pryl i olika färger bara för att. Så jag tror säkert att försäljningen gått bra utan att jag har tittat på några siffror.

Ingen i min umgängeskrets har den tack och lov och jag skulle aldrig köpa en själv.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
Tycker du ska behålla, skulle själv vilja ha en men tyckte det kändes märkligt med en klump på högerarmen när man hade klocka på vänster.

Riktigt cool leksak men ingen klocka som sagt, en dator på en rem!
 

M.U

Rolex
Går man in på ett klockforum som drivs av entusiaster tror jag majoriteten säger flopp. Folk undrar varför man köper en klocka när man kan se tiden på mobilen, jag undrar varför man köper en klocka med samma funktioner som mobilen...
 

Greven

Audemars
Vågar inte säga flipp eller flopp. ;)

Personligen känner jag inget sug efter en AW, trots att jag har iPhone och kör enbart Mac-datorer. Gillar tekniska prylar generellt, men har inte hittat nyttan med en Apple Watch. Som tidigare konstaterat i tråden vet jag inte vad en AW skulle tillföra, då jag alltid har mobilen med mig. Jag gillar också att ha en "riktig" klocka på handleden och är än så länge för gammaldags och traditionell och kör gärna vidare på detta spår. :)
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Som Apple-fan så blev suget efter deras klocka grymt stort. Så jag beställde en så fort den gick att få tag på. När jag ägt den och burit den dagligen nån vecka började jag vänja mig vid att kunna se vem som ringde, snabbsvara på sms och framför allt ha mobilen på ljudlöst och utan att någon annan märker det "känna" när det ringer eller när en notis kommer. Jag inspg då att antingen skulle jag alltid ha en Apple Watch på mig eller fimpa den och skita i dessa funktioner. Jag sålde den en vecka senare. Det enda den gav mig var ett ännu större intresse och uppskattning av mekaniska ur.
 

Leviathan

Omega
2-Faktor
Jag försökte samma. Misslyckat. @daviden
Fick även den lilla egenheten att jag gjorde en överdriven armrörelse varje gång jag skulle se på min mekansika klocka. :)
 

Sond

Patek
Tycker det lutar åt flipp. Ser allt fler som bär dem. Det roliga är att det är alla typer av människor som bär dem. På Hethrow såg jag en dam i +70 som hade en. Man kan även se ungdomar och kostymbärare använda dem.

Trots att jag är en Applenörd så känns det inte som den går att använda för mig. Den konkurrerar ut riktiga klockor och det känns tråkigt. Jag har några bekanta som äger en och det är inte utan att jag blir imponerad av funktionerna och känslan. Men frågan är vad som händer när de kommer med nya klockor. Typ iWatch 2? Hur många kommer vilka och orka(finansiellt) uppdatera sig vad gäller klockan? Och frågan är hur snabbt de kommer kännas gamla när nya versioner når marknaden?
 
Köpte en i somras, har inte tagit av den sedan dess.
Precis som @Leviathan så har mitt intresse för mekaniska klockor ökat sedan dess, fast med Apple Watch kvar på handleden.
OK. Intresset för mekaniska ökar, men du dubblewristar inte. Så du intresserar dig för mekaniska klockor, men använder dem inte på armen alltså?

Frågan blir då:
Kan Apple Watch göra att intresset för fina mekaniska fickur ökar?
Nästa gamla och egentligen föråldrade teknik som får en pånyttfödelse? Det känns inte omöjligt!
 

sir alex

Panerai
Tycker det luktar flopp. Är 30+ och bor i innerstaden och känner ingen som bär en Apple Watch. Jobbar på ett av de stora mediahusen och ingen (inte ens programmerarna) bär Apple Watch. Tycker inte ens att någon pratar om Apple Watch.
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
Skralt med Apple watch i min bekantskapskrets också. Känner faktiskt ingen som har en och då är det ändå folk som köper det mesta annat som Apple hittar på. För min egen del är den iskall, dels för att jag vill ha en riktig klocka och tycker man ser ut som en kuf med klocka på bägge armarna, men även för att det känns väldigt osäkert vad som händer när den oundvikliga Apple Watch 2 kommer. Jag svarade flopp.
 

vonhall

Rolex
Är en inbiten Applenörd som brukar älska Apples produkter i allmänhet. Men just AW som en av Apples sämre saker som de släppt. Har nu kört ett par veckor med klockan och det fungerar väl sådär. Många appar som hade kunnat ge lite mervärde till klockan är direkt dåliga då de är ganska buggiga och fungerar dåligt.
Min AW används i dag som stegräknare och för att visa notifieringar om mail, sms mm.. Annars så känns det som en tämligen ofärdig produkt som förmodligen behöver ett par generationer på sig för att bli rolig för användaren.
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
OK. Intresset för mekaniska ökar, men du dubblewristar inte. Så du intresserar dig för mekaniska klockor, men använder dem inte på armen alltså?

Frågan blir då:
Kan Apple Watch göra att intresset för fina mekaniska fickur ökar?
Nästa gamla och egentligen föråldrade teknik som får en pånyttfödelse? Det känns inte omöjligt!
Jodå, jag använder även mekaniska klockor. Skillnaden är att jag inte längre känner det där suget att köpa mekaniska klockor, hur fina de än är. Har vänner med fantastiska klockor, graal-klockor för många, ouppnåeliga sådana. Jag älskar att sitta och klämma, se hur ljuset faller, diskutera urverk, material, storlek, låsmekanismer osv., men jag känner inte längre "den som ändå hade den här...". Ganska avslappnande.
Tycker det luktar flopp. Är 30+ och bor i innerstaden och känner ingen som bär en Apple Watch. Jobbar på ett av de stora mediahusen och ingen (inte ens programmerarna) bär Apple Watch. Tycker inte ens att någon pratar om Apple Watch.
Att utvecklare inte har Apple Watch är väl iofs. ingen högoddsare. Ungefär som att inbitna utvecklare inte har iPhone, utan Android-lur med någon slags hemmaknackad Android-release. :)
Har några vänner som köpt Apple Watch, de är inte många. Ser dock väldigt många med Apple Watch när jag är ute. Bor i Malmö, om det spelar någon roll.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Personligen ser jag Apple Watch som en flopp då den inte tilltalar mig alls. Ful, konstig form och billig.

För Apple själva är det nog en flipp då de skeppat i väg drygt 7 miljoner klockor och kör åttor runt Android-klockorna från Samsung mfl när det gäller försäljning.

@OxleyStateHigh Överlägset UI på Android? Haha! :D
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Skralt med Apple watch i min bekantskapskrets också. Känner faktiskt ingen som har en och då är det ändå folk som köper det mesta annat som Apple hittar på. För min egen del är den iskall, dels för att jag vill ha en riktig klocka och tycker man ser ut som en kuf med klocka på bägge armarna, men även för att det känns väldigt osäkert vad som händer när den oundvikliga Apple Watch 2 kommer. Jag svarade flopp.

Var i Madrid i sommars herregud vad alla bar på en sådan, hemma är de som du säger tämligen ovanliga.
 
men även för att det känns väldigt osäkert vad som händer när den oundvikliga Apple Watch 2 kommer.
Att det finns möjlighet att stoppa in SIM-kort i den är inget högoddsartips. Finns redan i Samsung och då kommer alla konkurrenter att följa efter. Här är förresten Testfaktas test av några Smartklockor. http://www.testfakta.se/tester/sport-och-fritid/smartaste-klockan-i-testet Var och en får dra sina egna slutsatser av den. Personligen tycker jag att de dyraste har samma brist. Att de är låsta till sitt eget märke. Då är det ju inte klockan man väljer utan man måste ta den klocka som är kompatibel till den mobil man föredrar. Min gissning är att alla till slut blir tvungna att göra dem kompatibla till andra OS och mobiler också.
 

Kevin94

Omega
Är själv ett stort fan utav Apple, har haft allt ifrån imac, macbook, ipad, ipod. Har haft Iphone sen dom lanserades i Sverige. MEN deras "klocka" njaa, känner att designen är rena floppen. Apple har säkert lagt ner miljoner om inte miljarder på att designa denna klocka och det vart inget mer än en tjock fyrkantig liten sak med olika osmakliga band. Och när det kommer till priset så ser jag inte varför, köpa sig en klocka nu för minnst 4500kr och om nått år kommer dom ut med en ny. Jag förstår att det är lite samma med iphone, ny hårdvara samt mjukvara kommer alltid att släppas men deras klocka känns för "låst" i dagens läge. Men man vet aldrig vad Apple har i rockärmen. Jag tror starkt på att dom kan hämta sig ifrån den här floppen och komma ut med något som kommer få alla att vilja ha en! But only the future knows.
 

sir alex

Panerai
Är själv ett stort fan utav Apple, har haft allt ifrån imac, macbook, ipad, ipod. Har haft Iphone sen dom lanserades i Sverige. MEN deras "klocka" njaa, känner att designen är rena floppen. Apple har säkert lagt ner miljoner om inte miljarder på att designa denna klocka och det vart inget mer än en tjock fyrkantig liten sak med olika osmakliga band. Och när det kommer till priset så ser jag inte varför, köpa sig en klocka nu för minnst 4500kr och om nått år kommer dom ut med en ny. Jag förstår att det är lite samma med iphone, ny hårdvara samt mjukvara kommer alltid att släppas men deras klocka känns för "låst" i dagens läge. Men man vet aldrig vad Apple har i rockärmen. Jag tror starkt på att dom kan hämta sig ifrån den här floppen och komma ut med något som kommer få alla att vilja ha en! But only the future knows.
Tror mer på deras bil än Apple Watch.
 

JohnDoe

Rolex
Kan tänka mig att smidigheten med tjänster som Applepay, incheckning på flyg, hotellnycklar och annat liknande som kommer att det är smidigt med en "handledsdevice" istället för att gräva fram plånbok/telefon. Vore bekvämt med passerkortet till jobbet inlagt. Det behövs ju en ziljon gånger om dagen vid varje förflyttning i lokalerna.
 
Topp