• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Apple Watch köpa

Watch OS2 är tillgängligt från 19:00. Glöm ej att koppla laddaren till telefon och  Watch
Innan ni börjar. Dessutom skall dom vara inom räckhåll och samma wifi. Bered er på att det tar tid. Startade vid 19:00 och har 10 minuter kvar - minst. Lycka till :pompus:

När det är klart vill vi ha recension
Lär ta lite tid. Installationen/uppdateringen tog drygt 90 minuter. Första försöket blev avbrytet efter 20 minuter på grund av strömavbrott ......... 2:a gången i år - och så händer det precis vid en uppdatering. Oavsett - nu är det klart. Landade på ca 90 minuter. Så det är inget man gör på en kafferast - om man inte har väldigt lång sådan. Nu skall det bläddras och provas olika nyheter - men det får bli i morgon.
image.jpeg

Sällan behöver två olika produkter - för att göra en uppdatering. Dessutom i 20 + 90 minuter.
Som tur var ringde ingen under tiden. Upp med tuppen - nu bingen :chicken:

Senast ändrad:
Jag var inne med min fru och kollade i Söndags! Mycket fin klocka. Fick prova en med mesch som var otroligt skön på handleden med ett smidigt magnet spänne! Jag tror bestämt att jag köper en sådan till frun i huset. Jag nöjer mig mekaniskt tills vidare :)

Den handlade om Apple watchs påverkan på traditionella klockors försäljning, där segmentet upp till 500chf hade minskat rejält.
Länken funkar fortf för mig så testa igen om du är intresserad!
Den funkar fortfarande inte - står bara di.se och blinkar i adressfältet på iPad och iPhone.
Får väl prova på min dator - eller tro dig på ditt ord . :p

Den funkar fortfarande inte - står bara di.se och blinkar i adressfältet på iPad och iPhone.
Får väl prova på min dator - eller tro dig på ditt ord . :p
Märkligt, lirade för mig även på iphone. Jag gissar att man inte får klistra in hela artiklar så här kommer lite sammanfattning:
Exporten för klockor som kostar mindre än 200 schweizerfranc föll med 13 procent, medan prissegmentet på mellan 200 till 500 schweizerfranc rasade med 24 procent i augusti. Enligt analytikern Jon Cox på Kepler Cheuvreux i Zurich är det förmodligen Apple Watch som ligger bakom exportnedgången för klockorna i de lägre prissegmenten. Premiumklockor, som säljs för ,er än 3.000 franc, ökade däremot i augusti med 1,7 procent.

En recension i Runners World hur den funkar som träningsklocka. Om någon är intresserad?
http://www.runnersworld.se/artiklar/forsta-intrycken-av-apple-watch-ur.htm
Inget fel på den artikeln - men test " första 24 timmar " säger inte så mycket. Nu lägger dom naturligtvis fokus på träning - och då måste det finnas bättre/ billigare hjälpmedel. Vet inte vad som stod i dras senare fullständiga artikel i augusti - som dom hänvisar till.
Men  Watch är för dom flesta brukarna så mycket mer än ett träningsredskap.

Inget fel på den artikeln - men test " första 24 timmar " säger inte så mycket. Nu lägger dom naturligtvis fokus på träning - och då måste det finnas bättre/ billigare hjälpmedel. Vet inte vad som stod i dras senare fullständiga artikel i augusti - som dom hänvisar till.
Men  Watch är för dom flesta brukarna så mycket mer än ett träningsredskap.
Självklart är det så och det ifrågasätter ingen heller. Runners World testar specifikt det som troligen intresserar deras läsekrets lite extra. Var och en får dra sina egna slutsatser av recensionen och hur viktigt den biten är. De flesta övriga funktionerna recenseras ju rätt flitigt i dator och mobiltidningar, medan jag gissar att träningsfunktionerna där inte så ofta testas lika grundligt. Så därför kan det kanske vara intressant för idrottare, som är extra intresserade av just den biten, med en lite grundligare test av den funktionen.

Jag länkade inte för att jag själv har någon åsikt om värdet av testen. Bara för att någon kanske kan tycka att den är intressant.

Självklart är det så och det ifrågasätter ingen heller. Runners World testar specifikt det som troligen intresserar deras läsekrets lite extra. Var och en får dra sina egna slutsatser av recensionen och hur viktigt den biten är. De flesta övriga funktionerna recenseras ju rätt flitigt i dator och mobiltidningar, medan jag gissar att träningsfunktionerna där inte så ofta testas lika grundligt. Så därför kan det kanske vara intressant för idrottare, som är extra intresserade av just den biten, med en lite grundligare test av den funktionen.

Jag länkade inte för att jag själv har någon åsikt om värdet av testen. Bara för att någon kanske kan tycka att den är intressant.
Klart intressant att läsa båda testerna. Tack för det. :pompus:

Ärligt talat märker jag ingen skillnad med WOS2. Eget foto som bakgrund och rullande standardfoton, inte så upphetsande. Svara på mail ser ut som vanligt, inte som nedan. Att flytta runt på "komplikationerna" har jag aldrig lyckats med. Fattar inte hur man ska få dit några mer grejer eller flytta runt på dem. Enligt apple är det bara att göra. Men för i h....te hur då. Som vanligt suger apples alla bruksanvisningar eftersom de utgår från att man redan vet hur man gör. Nåja, skit samma. Nöjd med stanard layout.

image.png

Min ser ut som på bilden. Dom appar som stöder komplikationer och som du har - finns under inställningar " komplikationer" . När det gäller urtavlorna - använd anpassa och scrollhjulet också. Finns mängder med varianter - beroende på vad man vill ha.
TimeShift är också en bra funktion. Där kan du bläddra i kalender - både fram och bak i tiden. Vet inte hur " svår " Apple bruksanvisning är - en vanesak. Kanske kan Telias hjälpa dig med något.
http://blogg.telia.se/smartarevarda...med-apple-watch-och-uppdatera-till-watchos-2/

Tackar för alla bra tips. Men fattar absolut noll. Har läst äppelmanualen men den säger ju bara att det går att göra saker och typ välj färg vrid kronan osv men det händer ju ingenting. Klickar på anpassa på något "face" o det blinkar en grön ram, men sen då, går ju inte att "göra" nåt. Blinkar bara en " knapp" där det står "detaljer" som det inte händer ett skit om man klickar på. Typiskt apple, de har massa konstiga trix de aldrig talar om i manualer för det är så jävla "intuitivt" så man ska "bara" fatta.... Ungefär som macarna, duger bara till att lagra bilder på som jag synkar in från paddor o telefoner. Sen kan man kopiera över till en pc så de går att hitta o sortera. Den där iphoto sortera automatiskt och att behöva hitta på händelsenamn suger. Älskar hierarkiska filsystem. Ger mig kontroll. Kan skapa en mapp som som heter typ jul 2015, kasta in alla julbilder där och enkelt hitta. Scrolla i iphoto tar ju veckor. Finder i mac suger på så många sätt. Ingen hierarkisk överblick. Alla jävla dok o bilder hoppar ju runt helt okontrollerat som virus på macen. Tyvärr beter sig win 8 o framåt lika illa. Får gå till linux när w7 inte funkar längre. Hatar detta ikonbaserade infantila "bebisgränssnittet" W8.
Äppelmanualer har nivån sätt dig i bilen, kör framåt, njut av utsikten. Hur f-n man låser upp den, vart dörren sitter hur man startar osv berättar de inte. Att sen bilen är hel omdesignad så att dörren sitter under bilen, nyckelhålet i däcket och ratten i handskfacket är ju intuitivt.... Or not...

Typ så här ser det ut grön "ändra" ram lyser. Händer inte ett skit när man klickar på skärmen eller skruvar på kronans på vilken dom helst av de tre "ändra" sidorna man kan scrolla mellan. Kort sagt skitdålig funktion för att ändra
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg

O det där med dem där reklambilden på hur mailsvar funktionen ser ut, inte så....finns vanliga svara knappen som förut. Klickar man på den så finns det en lista på standardsvar inget annat. Sen visar den max 5% av alla mail. De övriga är det en blå text som säger kan inte visa.., läs på telefonjäveln
image.jpeg

Den bilden du fått upp på runda klockan - är efter du tryckt på " anpassa" Nu sveper du till vänster på skärmen - så har du 3 val att göra. Markera var och en av dom och snurra på kronan för att välja. När du är klar - tryck en gång på kronan. För andra modeller av urtavla - gör du på liknande sätt. Ibland får du peka (skärmen) på ngn av delarna som urtavlan skall innehålla.
Här ser du två exempel. Den ena är den du visar på bilderna. Den andra är en modulvariant med mycket info - där man även kan snurra på kronan för den nya funktionen Time Travel. Tidsresa står det på urtavlan.
image.png
image.png

Vad saknar du i watchOS2 som gör dig så besviken ? Lite mer specifikt - kanske ;)
Alltså... Något som gör det spännande? Säkert jättebra om ett år när appar finns som komplikationer eller appar som kör nativt och inte är slöa som satan. Trodde verkligen att de skulle gjort något åt hur seg den är. Men färg på en av urtavlorna var bra... Men sjukt tråkig uppdatering.

Och visst vore det grymt om timeshift funkade på aktier ;-)

Tillbaka
Topp