@FlipSwede nämner ofta att han får höra hos inte bara flertalet handlare (boutiques, ADs mm från FLERA MÄRKEN), utan även i flera länder att de i regel inte säljer till folk som inte bor i "kvarteret". Med andra ord, klockorna SKA säljas lokalt.. kanske för att folk inte ska sätta upp sig på exklusiva stålmodeller hos mer wller mindre ALLA handlare i ett land eller på en kontinent...
Kan vara värt att tänka på..
Sen tänkte jag lika som dig, jag ville bygga upp en relation med AD och har köpt ett rejält lass med klockor (ett 20 tal) stämplade "Swiss Made", under en femårsperiod ca. Av dessa har ca en tredjedel varit damklockor, jag har ALLTID blivit bra bemött ska jag väl säga, men av dessa klockor har endast EN klocka varit en sk "listklocka", det var den näst sista jag köpte (I våras) den hade jag då väntat 3.5 år på och då ska jag vara ska "VIPkund", och jag vet med säkerhet att många förstagångsköpare och folk som spenderat betydligt mkt mindre än vad jag har gjort inte behövt vänta i närheten lika länge som jag på samma ref.
Nu när det var dags för dem att sälja mig en klocka som de hade lovat mig att få köpa. (Ett avtal som DE föreslog genom att säga att om jag köpte "den här klockan idag" så har jag lov att lova dig att du får köpa en Daytona I stål med valfri färg på tavla inom 24 månader)
Nu när 24 månader har gått så heter det att jag ju fick hämta ut en ANNAN efterfrågad klocka i våras och att de därför inte tycker att de behöver följa sin del av avtalet (som föreslogs av DEM)
Och detta trots min historik, köp av hyllvärmare för flera hundra, endast ETT köp av listklocka sedan tidigare, men de anser som sagt att eftersom de sålde mig en pepsi för 6 månader sedan (som jag redan "köat" 18 månader för när vi ingick avtalet ang daytonan, så de visste ju mkt väl att jag stod på listan för en sådan redan för 2 år sedan)
Aldrig under dessa 24 månader som gått, heller inte när jag köpte pepsin så har de ens antytt någonting om att jag endast skulle få köpa en av dessa, detta nämndes först i DET SISTA mailet de skickade mig efter en ca 3v lång diskussion fram och tillbaka där de ska ha kollat med säljare och dåvarande butikschefen mm mm.
Och trots att jag har inspelade samtal med FLERA SÄLJARE, framförallt med mannen som föreslog att lm jag köpte en IWC för 120k, så skulle jag inom 24 månader få köpa en ny ståldaytona med tavla i valfri färg, där jag gång på gång får det bekräftat att avtalet existerar så ghostar de mig nu..
Jag ringde förra veckan för att försöka få tala med deras CEO, mannen som svarade sa att han skulle återkomma bla bla bla..
Så, är det verkligen en Royal oak du vill ha, för eget bruk så ksn jag garantera dig att du sparar rejält med pengar på att köpa den hos en shysst gråhandlare ist för att köpa en massa hyllvärmare som tappar 50% när du går it från butiken, i ett annat land, när butikerna trycker på om att sälja så lokalt som möjligt när det gäller dessa klockor iaf, de med "listor".
Så, kag antar att de inte lär hålla sin del av avtalet när det gäller mig, så då får jag, trots 5 år av att vara trogen kund till butiken, snällt väntat när kag ser att andra med mindre eller utan köphistorik går före i "köerna" tas emot såhär, då kan du ju tänka dig hur mkt skit du måste handla för för att ens få göra en intresseanmälan på en RO, får du köpa en så har du handlat Longines, Omega och mindre efterfrågade AP för en miljon, minst.
Värt det för qtt få äga en AP ROi stål jämfört med iofs (skyhöga) premiumpriset?
Mvh.