• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ar det okej att en urmakare gor sahar?

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

EssexX

Panerai
2-Faktor
Jo det stämmer, var uppe för ett tag sen. Har dock glömt vilken klocka det var. Vagt minne av Rolex men det kan ha varit något annat.
Är ju vanligaste märket på KS så det vore ingen skräll ;)

Tänker ni på guldsubben kanske?

https://klocksnack.se/threads/besök-på-banken.5469/page-4#post-970179

Tycker det känns olämpligt att urmakaren hänger på sig kundklockor i privata sammanhang oavsett om det hamnar på Instagram eller ej. Men när det dessutom läggs ut där är det riktigt illa.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Min "urmakare" gjorde likadant. Jag hittade bild på socialt media med honom bärandes klockan. Nu vet jag att han testade klockan just denna dag och jag har inget emot att han bar den, snarare smickrad att den även hamnade på bild. Så länge jag får tillbaka klockan i samma skick och väl fungerande efter servicen är jag nöjd. Det är trots allt bara en klocka vi talar om, inte min fru eller så.
 
Jag vet att urmakare brukar kunna bära sina kunders klockor i felsökningssyfte och/eller efter-service-kontroll, det kan vara många fel som uppstår endast när klockan bärs och det vore mer förödande för urmakaren att kunden kommer tillbaka arg med ett fel urmakren skulle kunna ha löst innan kunden blivit medveten om det om denne bara hade haft på sig klockan i ett par dagar.
Så jag anser nog att seriösa urmakare bör bära klockorna ett par dagar för att säkerställa en bra service. Och som liten oberoende urmakare är ju bra service och en nöjd kund livsviktigt.
 

månljus

Panerai
Jag vet att urmakare brukar kunna bära sina kunders klockor i felsökningssyfte och/eller efter-service-kontroll, det kan vara många fel som uppstår endast när klockan bärs och det vore mer förödande för urmakaren att kunden kommer tillbaka arg med ett fel urmakren skulle kunna ha löst innan kunden blivit medveten om det om denne bara hade haft på sig klockan i ett par dagar.
Så jag anser nog att seriösa urmakare bör bära klockorna ett par dagar för att säkerställa en bra service. Och som liten oberoende urmakare är ju bra service och en nöjd kund livsviktigt.
Det ursäktar ju ändå inte beteendet att lägga upp klockan på Instagram i sitt eget namn.
 

J.G.L

Omega
Men folk här inne är för rädda för att outa urmakare... förstår inte varför !?
För att går du ut med namn utan att ha tillräckligt med belägg så är det förtal eller ärekränkning, vilket kan ge upp till 2 års fängelse.
Ställ dig frågan, skulle du själv vilja att någon sprider skit om dig, som det sen visar sig att det dessutom inte är sant, det handlar lite om respekt.
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
En urmakare som jag har haft att göra med brukar bära klockor som tillhör kunder. Han nämnde det när jag lämnade in en klocka och han gör det för att se att den går som den ska.
Enligt honom säger inte telegrafen allt.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Köper helt att en urmakare har på sig en klocka för eventuell felsökning etc. Men hela grejen med att posta på nätet att den används utan att nämna det för vederbörande kund är ju jättefel.
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor

Hallis

Panerai
2-Faktor
För att går du ut med namn utan att ha tillräckligt med belägg så är det förtal eller ärekränkning, vilket kan ge upp till 2 års fängelse.
Ställ dig frågan, skulle du själv vilja att någon sprider skit om dig, som det sen visar sig att det dessutom inte är sant, det handlar lite om respekt.

Du kan inte förtala ett bolag.
 

plattfot

Rolex
Inte jättekonstigt att en mindre, oberoende (?) urmakare testar klockans gång efter service på armen. Har hänt mig också och jag tog det som ett tecken på att personen var mån om att klockan skulle gå bra innan han lämnade den ifrån sig.
Då var det iofs i verkstaden/butiken och inte på stan och Instagram. Nu har jag inte sett bilderna - men tror inte jag reagerat.
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
mob.jpg

Jon-Stewart-Eagerly-Watching-Eating-His-Popcorn-On-The-Daily-Show_408x408.jpg


Bild på klockan i butiken = chill och va stolt
Bild på klockan festandes utanför butiken = bastards
 

J.G.L

Omega
Att förtala ett privat bolag räknas som juridisk person, precis samma som fysisk person. Du kan dessutom bli stämd på skadestånd. (Ger väl dock inte så mycket i Sverige) Denna typ av lagar har närmat sig amerikansk lagstiftning ganska mycket under senare år. Jag jobbar som säljare och får en del uppdateringar om sånt här, att snacka skit om konkurrenter är för det första ett väldigt dåligt sätt att sälja in sina produker på och dessutom inte helt lagligt, man skall vara försiktig med hur man uttrycker sig mao.
 

Calfen

Panerai
Och om skador uppstått? Och du fick reda på att klockan var använd "privat"?

Har inga probs med att urmakaren bär min klocka när den är på service men om skador på klockan hade uppstått så visst då hade jag väl reagerat men frågeställningen var väl mer om det är ok att urmakaren bär klockan privat och publicerar ett foto på klockan?
 

Hexagon

KS Picasso
2-Faktor
Har inga probs med att urmakaren bär min klocka när den är på service men om skador på klockan hade uppstått så visst då hade jag väl reagerat men frågeställningen var väl mer om det är ok att urmakaren bär klockan privat och publicerar ett foto på klockan?
Det var det absolut, jag undrade bara. Risken att något händer med din klocka blir ju väldigt mycket större om den springer ut på stan. MEN igen, klart att det kanske behövs för att felsöka. Men det tycker inte jag man gör på instagram.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Att förtala ett privat bolag räknas som juridisk person, precis samma som fysisk person. Du kan dessutom bli stämd på skadestånd. (Ger väl dock inte så mycket i Sverige) Denna typ av lagar har närmat sig amerikansk lagstiftning ganska mycket under senare år. Jag jobbar som säljare och får en del uppdateringar om sånt här, att snacka skit om konkurrenter är för det första ett väldigt dåligt sätt att sälja in sina produker på och dessutom inte helt lagligt, man skall vara försiktig med hur man uttrycker sig mao.

Det fetstilta, hur tänkte du där?

Håll isär juridisk och fysisk person. En juridisk person kan inte förtalas, en fysisk person kan. En enskild firma är ingen juridisk person och bolagsmannen skulle i teorin kunna utsättas för förtal om uttalandena kan skada personen ifråga.

Att snacka skit ska man inte göra. Det är väl dock inte frågan om det just precis här?
 

Ola G

Cartier
OM urmakaren säger att ibland till tar jag på mig klockorna privat för att testa ordentligt - fine. Annars inte
Mvh
Ola G
 

SSL

Audemars
Tror många testar klockan. Bilservice/cykelservice så tas det ofta en sväng. Är väl instagramgrejen som blir lite skum. Men skriver man ut tydligt att det är en kunds klocka som testas under service så är det mer OK och respektfullt. Vet dock inte hur det har gått till i detta fallet.
 
Jag vet att urmakare brukar kunna bära sina kunders klockor i felsökningssyfte och/eller efter-service-kontroll, det kan vara många fel som uppstår endast när klockan bärs och det vore mer förödande för urmakaren att kunden kommer tillbaka arg med ett fel urmakren skulle kunna ha löst innan kunden blivit medveten om det om denne bara hade haft på sig klockan i ett par dagar.
Så jag anser nog att seriösa urmakare bör bära klockorna ett par dagar för att säkerställa en bra service. Och som liten oberoende urmakare är ju bra service och en nöjd kund livsviktigt.
Men inte att ta schtekbilder med dem och posta på sitt instagramkonto, känns sjukt oseriöst. Det ska bli intressant att se vem det gäller.
 

MånsT

Rolex
För att "provköra" klockan efter en service behöver man knappast lämna butiken, än mindre posta bilder på sociala medier i privat sammanhang. Jag tycker att kundens godkännande krävs om klockan ska provas ute på stan, annars är det i butiken som gäller.
 

tissoter

Audemars
Känns bara så självklart att det inte är okej och låna andras prylar som man fått förtroende att reparera/förvara.
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag vet att urmakare brukar kunna bära sina kunders klockor i felsökningssyfte och/eller efter-service-kontroll, det kan vara många fel som uppstår endast när klockan bärs och det vore mer förödande för urmakaren att kunden kommer tillbaka arg med ett fel urmakren skulle kunna ha löst innan kunden blivit medveten om det om denne bara hade haft på sig klockan i ett par dagar.
Så jag anser nog att seriösa urmakare bör bära klockorna ett par dagar för att säkerställa en bra service. Och som liten oberoende urmakare är ju bra service och en nöjd kund livsviktigt.
Då får urmakaren vara så god att bära den på sin arbetsplats och inte på After work med grabbarna...
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp