• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

• Ja

• Nej

• Enklare klocka ok

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Jag tar hellre det ”problemet” att få ta samtal om att minska träning på arbetstid än sjukfrånvaro, ohälsa eller brist på egenvård av arbetsverktyget kropp och knopp😃

men du har definitivt en bra poäng @Lingonsoppa
Har 250 anställda och under åren ett antal som cirkulerat. under mina tio år som egen företagare så har jag endast haft en person som haft hög frånvaro och det är han som är på gymmet under luncher 🤣

Hej KS!

Om man ska på arbetsintervju, vad tycker ni om att man bär en finare klocka?

Anses detta som man vill skryta? Hur tänker ni?

Ska man pa arbetsintervju sa ar det viktigaste att man ar lamplig for jobbet ifraga.
Vad man bar for smycken ar helt ointressant,iallfall i det forsta urvalet. Men det ger kanske nagon pluspoang om arbetsgivaren har nagot att koppla ihop just ditt ansikte med.
sedan ska man inte vara sa nervos att man bryr sig vad nagon annan okand manniska tycker. Gor vad du sjalv trivs med.

Jag har varit på flera jobbintervjuer med Rolex på armen, det har gått ypperligt varje gång :D jag tror som sagt att det finns andra saker (bl.a. klädsel) som spelar bra mycket större roll för hur du uppfattas.
Absolut - som jag skrev så är det nog ingen som lägger märke till din klocka. Men om de skulle göra det så kan guld sticka i ögonen samt även Rolex. Det är väl det enda lyxmärke gemene man känner till...

Absolut - som jag skrev så är det nog ingen som lägger märke till din klocka. Men om de skulle göra det så kan guld sticka i ögonen samt även Rolex. Det är väl det enda lyxmärke gemene man känner till...
Förstår hur du tänker. Jag har dock aldrig hört något negativ kring vad jag har på handleden, oavsett märke.

Jag hade undvikt att bära en Submariner på intervju och en som passar med kläderna. Submariner är den mest igenkänningsbara klockan och som oftast uppfattas som man vill ”flasha” för de som inte har koll på klockor.

Jag hade undvikt att bära en Submariner på intervju. Submariner är den mest igenkänningsbara klockan och som oftast uppfattas som man vill ”flasha” för de som inte har koll på klockor.

Sikta på en som passar med kläderna.

Har burit rolex datejust ss på jubilee under en intervju som systemutvecklare/IT-konsult (ingenjörsbakgrund) och blev erbjuden jobbet, förmodligen märktes den inte ens. Hade inte velat jobba på ett ställe där det sticker i ögonen på chef/rekryterande chef hur jag spenderar mina pengar men om jag hade varit i en annan position (inte lika efterfrågad på arbetsmarknaden) hade jag kanske tänkt annorlunda.

Känns som att vissa klockbärare på forumet är mer fördomsfulla mot andra klockbärare än rekryterarna
Ja, vilket väl är en sanning som stämmer in på alla nörderier. Är bara bilnissar som har åsikter om vilken bil du kör. Audiofiler är de enda som ger mer än blanka fan i vilket ljudsystem någon använder, osv.

Ja, vilket väl är en sanning som stämmer in på alla nörderier. Är bara bilnissar som har åsikter om vilken bil du kör. Audiofiler är de enda som ger mer än blanka fan i vilket ljudsystem någon använder, osv.
Konsultar, så vi är nog oftare på intervjuer än de som kör fast anställning. Ingen bryr sig vad du har på handleden 😬

Instämmer med kören om att man bär klocka, om man normalt har det. Grundregeln är bär så du är bekväm.
Jag känner mig grymt naken utan klocka, men skulle välja en sleeper på intervju troligen...

På den tiden jag var på intervjuer hände det sig en gång så att den dryga idioten jag träffade bad att jag skulle gömma undan klockan eftersom han blev så bländad av reflexerna att han hade svårt att genomföra mötet. Det var en sub.

Aldrig någon som tittat på mina klockor när jag varit på intervjuer , har aldrig tänkt på klockan vid intervjuer dock hur jag klär mig. Når jag själv anställer folk ser kollar jag ju kvalifikationer för jobbet och inte klockan.
Så ta det man trivs med är väl bästa rådet.

Som med allt annat när jag går på intervju. Man är hel, ren och klär sig för vad som är passande. Som nämnts ovan så om jag bär klocka vanligtvis, varför inte? Valet av klocka är en annan sak. Själv skulle jag köra på något sparsmakat som jag trivs i. Less is more imo.

Ser klockan som ett sätt att lyfta nerdressad utstyrsel, och ingenjöruniformen som signalerar teknisk kompetens snarare än säljinriktning är ju även ofta nerklädd

Gäller dock att klockan matchar kläderna och tycker alltför mycket bling kan upplevas fåfängt tillsammans med casual kläder. Vet att Datejust med jubileumslänk blir för mycket för mig, men hoppas nya OPs borstade boett och länk kan falla på rätt sida om smaksnöret...

För drygt ett år sedan fick jag den andra kommentaren under 20 års tid över min Tag Heuer.
En säljare jag pratade med reflekterade över att det var den gamla logotypen på klockan och sa att det inte var i går man såg en sådan.

Jag har alltid burit den under intervjuer men har inte fått någon kommentar i en sådan situation.

Tillbaka
Topp