• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

• Ja

• Nej

• Enklare klocka ok

Resultatet är endast synligt efter enkät.
Möjligen negativt OM du ha en sjukt limiterad klocka, typ enda i Sverige, och intervju'aren som också är en KS'are känner igen klockan och anser att du är en idiot online, så skulle det möööjligen kunna påverka. I alla andra fall borde det inte ha någon betydelse.

Körde Datejust II på intervjun. Gick vidare.

Ska på en annan intervju nästa vecka. Redan i första intervjun började vi prata klockor, så blir självklart datejusten där med!

Tack alla inblandade! Blev sjukt mycket mer diskussion och röster än väntat!

Hade denna på senaste intervjun. Fick jobbet.
TAxjy4F.jpg

På måndagen strosade jag in med denna på handleden.
lyhvAea.jpg
Bra jobbat. Sälj Sarx'en till mig nu när du inte behöver den längre ;)

Klart klockan ska vara på vid intervjun. Jag har t o m klockor med som ett fritidisintresse i CV:t, har inte varit till någon nackdel hitills. Ibland har det lett till lite roliga diskussioner i området. Och ja, senast jag sökte jobb hade jag klocka på mig i form av Breitling Avenger Seawolf II. Fick jobbet "trots" det ;):D

Intervjuar ett hundratal personer per år och hitills har ingen haft något intressant på handleden.
Jobbar i en bransch där "dyra" klockor kanske inte är det vanligaste. Av drygt 600 anställda så finns det nån Longines, nån Certina och en Bratte.
Enda som skulle kunna påverka mitt omdömen är om någon skulle dyka upp med en uppenbar fake, falsk klocka falsk person.
VD:n frågade faktiskt idag vad min 116660 kostade, han har en 20 år gammal Tissot btw, mumlade nåt om en bättre beggad bil.
Summa summarum: Har svårt att se en bättre klocka skulle kunna vara nåt negativt.

Skulle ngn dyka upp med en kopia eller ngt annat uppenbart skit på armen så skulle jag på fullt allvar avstå från att anställa vederbörande, då detta tyder på dåligt omdöme.

Hade min dagsgamla Speedy på intervju veckan innan jul. Fick inte jobbet, kanske sneglade för mycket på nyförvärvet ;)
Kan varit så. Jag hade ny klocka på brorsans bröllop i somras, och satt och sneglade på den hela tiden. Eftersom jag klätt mig för the occasion så krävdes det en tydlig rörelse på armen för att den skulle glida fram.
Insåg först några dagar senare hur illa det måste sett ut...

Förlåt att jag frågar men är du seriös?
Ja mer eller mindre fullt seriös. En kopia på armen innebär att man kan tänka sig att gå runt med en varumärkesförfalskning. Det tyder i min bok på ovanligt dåligt omdöme och ingen jag vill ha i min verksamhet. För mig är det viktigaste när jag anställer att jag tror att personen självständigt kan fatta kloka beslut och ta hand om verksamheten i min frånvaro. Förutom grundläggande krav på viss given kompetens.

Ja mer eller mindre fullt seriös. En kopia på armen innebär att man kan tänka sig att gå runt med en varumärkesförfalskning. Det tyder i min bok på ovanligt dåligt omdöme och ingen jag vill ha i min verksamhet. För mig är det viktigaste när jag anställer att jag tror att personen självständigt kan fatta kloka beslut och ta hand om verksamheten i min frånvaro. Förutom krav på viss given kompetens.
Intressant tanke gång! Tänker personligen lite annorlunda men det spelar ingen roll.

Ja mer eller mindre fullt seriös. En kopia på armen innebär att man kan tänka sig att gå runt med en varumärkesförfalskning. Det tyder i min bok på ovanligt dåligt omdöme och ingen jag vill ha i min verksamhet. För mig är det viktigaste när jag anställer att jag tror att personen självständigt kan fatta kloka beslut och ta hand om verksamheten i min frånvaro. Förutom grundläggande krav på viss given kompetens.

Många gånger torde det knappast spela någon roll för en persons förmåga att utföra ett bra arbete, huruvida denne går omkring med varumärkesförfalskningar eller inte. Visst, skall man jobba som jurist med inriktning varumärkesskydd kanske det inte är så lämpligt, men om man skall reparera gräsklippare eller torka gamlingar i röven har jag svårt att se att det skulle ha någon större relevans.

Tycker spontant att man stolt ska ha klockan på sig på intervjun. Om den sticker ut kan man ju alltid "gömma" den lite innanför skjortärmen.

Körde speedy sist, fick jobbet. Men det var knappast avgörande.

Istället valde jag ett vegetariskt alternativ till lunchen de bjöd på.

Enligt linkedin var chefen vegetarian :D

Jäklar du.. det hade jag inte ens tänk på!
Om man söker jobb på typ greenpeace eller någon lilknande organisation kanske man ska låta alligatrarmbandet (eller liknande) ligga på hyllan.

IMG_8680.JPG

Hade denna på mig förra veckan när jag var på intervju. Ville inte ha en dyr klocka på mig så de skulle kunna säga:
-Du får väl sälja klockan och köpa en bil så slipper du problemet med att pendla.

De känner mig sedan tidigare så givetvis frågade de vad jag hade för klocka på mig.
Ja, jag fick jobbet. :)

Kommer precis från en intervju.
Bar 16570. Döm av min förvåning när ena intervjuaren öppnade dörren med en 216570 på armen! Jobbar inom IT så det är inte varje dag jag träffar på människor med ett intresse för något så mekaniskt som klockor.
Jag påpekade hans fina Rolex och vi snackade glatt några minuter innan det drog igång på riktigt. Återkommer inom kort med svar på om jobbet blev mitt.

I guess it depends. For me it helps start a conversation and has helped lock some assignments / clients.

However its all perspective. As someone that interviews candidates as well, if you're a first line helpdesk, perhaps it's not smart to wear a watch that is your average yearly salary, may seem irresponsible. But a DJ or something in that region is completely OK.

On the other hand, i see no issue with interviewing with a Calatrava to match your suit if you're a senior that sits on a big salary, for example.

All perspective... and honestly, most wouldn't really know.

Jag har alltid klocka på intervju eller motsvarande möte. Förmodligen märks klockan inte alls, men har man riktig tur så är han/hon en klocknörd och man kan bonda över det gemensamma intresset.

Tillbaka
Topp