• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Arbetsintervju - Klocka eller inte?

Klocka på arbetsintervju

  • Ja

  • Nej

  • Enklare klocka ok


Resultatet är endast synligt efter enkät.

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Hej,


Det är inte varje dag man går på jobbintervju som arbetstagare. Men hur tycker ni man bör resonera val av klocka inför jobbintervju?
Jag vet att alla definierar billigt och dyrt olika. Men bör man gå på jobbintervju med något dyrt och som syns, eller bör man gå med något som är billigt och diskret? Eller varför inte dyrt men diskret?

Jag kan tänka mig att bransch spelar roll, i vilka branscher är det okej samt mindre okej med en lyxig och dyr klocka?
 
Tycker att det beror på vilken position det är. Tex om du söker en C position och kommer utan klocka så skulle jag inte reagera eller bry mig. Kommer du med en dyr AP så ställer jag mig själv två frågor, 1) har han/hon gjort en bra karriär tidigare och har det bra ställt nu och drivs inte utav lönen utan snarare visionen 2) har personen dyra vanor och kommer detta bli ett problem för mig? Svaret visar sig rätt snabbt i intervjun.

Ser det inte som något negativt, men kommer du i en guldrolex som skriker så ser jag inget positivt, snarare negativt. Men detta är nog rätt individuellt.
 
För att tillägga, i vissa branscher så förväntas det att du har en dyr klocka likt Rolex, AP, Patek etc som tex investment banking. Om du inte bär en dyr klocka så har de en del förutfattade meningar kring om du verkligen gjort bra ifrån dig tidigare. Kan tycka att det är löjligt men vet att det funkar så i många bankingfirmor som Carnegie, Goldman, Morgan Stanley, ABG etc.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag hade satt på mig den dyraste jag hade, låt dom veta att du jobbar hårt! Kanske till och med dubbelpipigt!
Screenshot 2021-01-16 at 15.06.42.png
 
Där ser man, tack!

Edit: Ca fem år gammal tråd, hade smart watches slagit igenom då? Många där ute idag tycker ju att man är efterbliven med en klocka som ej är smart watch runt handleden.
Vette fan vem som tycker det. Kan tycka att det är en löjlig tanke. Men det är som investerarna i silicon Valley. Kommer du till mötet med en Windowsdator så är du ingen sann "techentreprenör"
 

boneg

Omega
2-Faktor
Hej,


Det är inte varje dag man går på jobbintervju som arbetstagare. Men hur tycker ni man bör resonera val av klocka inför jobbintervju?
Jag vet att alla definierar billigt och dyrt olika. Men bör man gå på jobbintervju med något dyrt och som syns, eller bör man gå med något som är billigt och diskret? Eller varför inte dyrt men diskret?

Jag kan tänka mig att bransch spelar roll, i vilka branscher är det okej samt mindre okej med en lyxig och dyr klocka?
Många har varit inne på det, kanske lättare att ge råd om du delar bransch/roll?
Kanske även om du bor i en stor eller liten stad och om du bor söder, mitt eller norr?
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
Många har varit inne på det, kanske lättare att ge råd om du delar bransch/roll?
Kanske även om du bor i en stor eller liten stad och om du bor söder, mitt eller norr?
Jag tänkte generellt. Bor i Stockholm och är om fem månader nyexaminerad civ.ing inom byggteknik. Men ingenjörer har ju ingen klädkod direkt, sett mjukisbyxor med magtröja på kontoret hos en anställd på Stockholms största ingenjörsbyrå. 😅
 
Sist jag var på en anställningsintervju kom jag i jeans, fleecetröja och en Inte allt för ny IWC GST Automatic Alarm. Kanonkombo som funkade hur bra som helst.
 

boneg

Omega
2-Faktor
Jag tänkte generellt. Bor i Stockholm och är om fem månader nyexaminerad civ.ing inom byggteknik. Men ingenjörer har ju ingen klädkod direkt, sett mjukisbyxor med magtröja hos en anställd på Stockholms största ingenjörsbyrå. 😅
😂
Jag skulle valt en klocka som inte sticker ut men som visar att du har lite koll och smak
En ”bling-bling” eller plastmojäng från sommarens loppismarknad skulle jag inte valt..
Om du har någon i ”mitten-nivå” så skulle jag valt det
Eftersom det aldrig går att veta okända människors tycke och värderingar, så tycker jag att du inte ska lägga dig i ytterkanterna av klockvalet

nu utgår jag från mina värderingar då jag har en hel del rekryteringar som chef i bagaget, men det gör inte detta till ett facit
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
😂
Jag skulle valt en klocka som inte sticker ut men som visar att du har lite koll och smak
En ”bling-bling” eller plastmojäng från sommarens loppismarknad skulle jag inte valt..
Om du har någon i ”mitten-nivå” så skulle jag valt det
Eftersom det aldrig går att veta okända människors tycke och värderingar, så tycker jag att du inte ska lägga dig i ytterkanterna av klockvalet

nu utgår jag från mina värderingar då jag har en hel del rekryteringar som chef i bagaget, men det gör inte detta till ett facit
Låter som en Omega SMP midsize passar din beskrivning?
 

boneg

Omega
2-Faktor
😂
Jag skulle valt en klocka som inte sticker ut men som visar att du har lite koll och smak
En ”bling-bling” eller plastmojäng från sommarens loppismarknad skulle jag inte valt..
Om du har någon i ”mitten-nivå” så skulle jag valt det
Eftersom det aldrig går att veta okända människors tycke och värderingar, så tycker jag att du inte ska lägga dig i ytterkanterna av klockvalet

nu utgår jag från mina värderingar då jag har en hel del rekryteringar som chef i bagaget, men det gör inte detta till ett facit
Edit:
En trend hos rekryterande ledare är att fokusera på välmående, hälsa, frisknärvaro etc då forskningen visar att framgång, effektiva/produktiva och välmående anställda ofta är någon form av motionärer
Så har du en klocka typ Garmin/Suunto/Polar så signalerar du mer än om du tar på dig en annan typ av klocka
Är du inte en person som tränar etc så är det inget bra val😅

Återigen, inget facit utan min värdering när jag sitter på den rekryterande sidan, men även vad jag haft dialog med andra i olika typer av nätverk
 

wg11

Cartier
Jag lovar att ytterst få tittar på din klocka. Men undvik två saker. Guld (även bico) och Rolex.
Jag har varit på flera jobbintervjuer med Rolex på armen, det har gått ypperligt varje gång :D jag tror som sagt att det finns andra saker (bl.a. klädsel) som spelar bra mycket större roll för hur du uppfattas.
 

SeikoZ

Patek
2-Faktor
+1. Jag tror att det är betydligt viktigare hur man klär sig då det ger större ”impact” på hur man upplevs. Bortsett från ett fåtal så är det bara vi vi klocknördar som ser klockan :)
Jo kläder är nog det viktigaste när det gäller ens första intryck. Men nu är det ett klockforum, därför skrev jag aldrig något om klädseln i första inlägget. Jag har dock fått bilden(kanske bara jag?) av att allt fler människor där ute tycker man är en konstig typ ifall ens klocka ej är en smart watch.
 

wg11

Cartier
Jo kläder är nog det viktigaste när det gäller ens första intryck. Men nu är det ett klockforum, därför skrev jag aldrig något om klädseln i första inlägget. Jag har dock fått bilden(kanske bara jag?) av att allt fler människor där ute tycker man är en konstig typ ifall ens klocka ej är en smart watch.
Under alla år som jag burit lite ”finare” klockor har jag endast fått kommentarer om vad jag har på armen en handfull gånger. Därav upplever jag att gemene man varken bryr sig eller lägger märke till vad du har på handleden.
 
Edit:
En trend hos rekryterande ledare är att fokusera på välmående, hälsa, frisknärvaro etc då forskningen visar att framgång, effektiva/produktiva och välmående anställda ofta är någon form av motionärer
Så har du en klocka typ Garmin/Suunto/Polar så signalerar du mer än om du tar på dig en annan typ av klocka
Är du inte en person som tränar etc så är det inget bra val😅

Återigen, inget facit utan min värdering när jag sitter på den rekryterande sidan, men även vad jag haft dialog med andra i olika typer av nätverk
Håller med till viss del. Däremot så är jag lite utav motsatsen. Ser jag någon som ser ut att vara träningsnörd så är jag rädd att få in någon som tränar på arbetstid, för med sig massa kollegor att träna under "lunchen" som ändå slutar med 2h träning
 

boneg

Omega
2-Faktor
Håller med till viss del. Däremot så är jag lite utav motsatsen. Ser jag någon som ser ut att vara träningsnörd så är jag rädd att få in någon som tränar på arbetstid, för med sig massa kollegor att träna under "lunchen" som ändå slutar med 2h träning
Jag tar hellre det ”problemet” att få ta samtal om att minska träning på arbetstid än sjukfrånvaro, ohälsa eller brist på egenvård av arbetsverktyget kropp och knopp😃

men du har definitivt en bra poäng @Lingonsoppa
 

nept

Panerai
Om du inte tex kör en grön Rolexdykare med uppkavlade ärmar och hemskt gärna har handleden synligt hela intervjun (såna människor finns faktiskt) kommer ingen att märka nåt eller bry sig om de inte är nördar själva, och i såna fall är det alltid trevligt med något lite udda eller åtminstone intressant så att det väcker lite intresse. :)

20210116_172742.jpg
 
Topp