Intervju? Blir man inte erbjuden jobb?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag har blivit erbjuden jobb ett flertal gånger, men de har velat haft intervju med mej ändå. Om lön och förmåner tex.Intervju? Blir man inte erbjuden jobb?
Så är det ju. Samma här. (hade ett svårt utbrott av dryghet igår... återställd nuJag har blivit erbjuden jobb ett flertal gånger, men de har velat haft intervju med mej ändå. Om lön och förmåner tex.
Möjligtvis att man kan motivera sitt löneanspråk med sin dyra hobbySå är det ju. Samma här. (hade ett svårt utbrott av dryghet igår... återställd nu) Klockans roll på en sån intervju känns än mindre relevant än om man sökt ett arbete själv.
Där ser man, tack!Lite mera input finns här också:
https://klocksnack.se/threads/arbetsintervju-klocka-eller-inte.64220/
Vette fan vem som tycker det. Kan tycka att det är en löjlig tanke. Men det är som investerarna i silicon Valley. Kommer du till mötet med en Windowsdator så är du ingen sann "techentreprenör"Där ser man, tack!
Edit: Ca fem år gammal tråd, hade smart watches slagit igenom då? Många där ute idag tycker ju att man är efterbliven med en klocka som ej är smart watch runt handleden.
Många har varit inne på det, kanske lättare att ge råd om du delar bransch/roll?Hej,
Det är inte varje dag man går på jobbintervju som arbetstagare. Men hur tycker ni man bör resonera val av klocka inför jobbintervju?
Jag vet att alla definierar billigt och dyrt olika. Men bör man gå på jobbintervju med något dyrt och som syns, eller bör man gå med något som är billigt och diskret? Eller varför inte dyrt men diskret?
Jag kan tänka mig att bransch spelar roll, i vilka branscher är det okej samt mindre okej med en lyxig och dyr klocka?
Jag tänkte generellt. Bor i Stockholm och är om fem månader nyexaminerad civ.ing inom byggteknik. Men ingenjörer har ju ingen klädkod direkt, sett mjukisbyxor med magtröja på kontoret hos en anställd på Stockholms största ingenjörsbyrå.Många har varit inne på det, kanske lättare att ge råd om du delar bransch/roll?
Kanske även om du bor i en stor eller liten stad och om du bor söder, mitt eller norr?
Jag tänkte generellt. Bor i Stockholm och är om fem månader nyexaminerad civ.ing inom byggteknik. Men ingenjörer har ju ingen klädkod direkt, sett mjukisbyxor med magtröja hos en anställd på Stockholms största ingenjörsbyrå.![]()
Låter som en Omega SMP midsize passar din beskrivning?
Jag skulle valt en klocka som inte sticker ut men som visar att du har lite koll och smak
En ”bling-bling” eller plastmojäng från sommarens loppismarknad skulle jag inte valt..
Om du har någon i ”mitten-nivå” så skulle jag valt det
Eftersom det aldrig går att veta okända människors tycke och värderingar, så tycker jag att du inte ska lägga dig i ytterkanterna av klockvalet
nu utgår jag från mina värderingar då jag har en hel del rekryteringar som chef i bagaget, men det gör inte detta till ett facit
Allt från Gant/Diesel funkar.
Edit:
Jag skulle valt en klocka som inte sticker ut men som visar att du har lite koll och smak
En ”bling-bling” eller plastmojäng från sommarens loppismarknad skulle jag inte valt..
Om du har någon i ”mitten-nivå” så skulle jag valt det
Eftersom det aldrig går att veta okända människors tycke och värderingar, så tycker jag att du inte ska lägga dig i ytterkanterna av klockvalet
nu utgår jag från mina värderingar då jag har en hel del rekryteringar som chef i bagaget, men det gör inte detta till ett facit
+1. Jag tror att det är betydligt viktigare hur man klär sig då det ger större ”impact” på hur man upplevs. Bortsett från ett fåtal så är det bara vi vi klocknördar som ser klockanOm intervjuaren inte är klocknörd kan du ha vad som helst på armen. 95% av befolkningen kunde inte bry sig mindre.
Jag har varit på flera jobbintervjuer med Rolex på armen, det har gått ypperligt varje gångJag lovar att ytterst få tittar på din klocka. Men undvik två saker. Guld (även bico) och Rolex.
Jo kläder är nog det viktigaste när det gäller ens första intryck. Men nu är det ett klockforum, därför skrev jag aldrig något om klädseln i första inlägget. Jag har dock fått bilden(kanske bara jag?) av att allt fler människor där ute tycker man är en konstig typ ifall ens klocka ej är en smart watch.+1. Jag tror att det är betydligt viktigare hur man klär sig då det ger större ”impact” på hur man upplevs. Bortsett från ett fåtal så är det bara vi vi klocknördar som ser klockan![]()
Under alla år som jag burit lite ”finare” klockor har jag endast fått kommentarer om vad jag har på armen en handfull gånger. Därav upplever jag att gemene man varken bryr sig eller lägger märke till vad du har på handleden.Jo kläder är nog det viktigaste när det gäller ens första intryck. Men nu är det ett klockforum, därför skrev jag aldrig något om klädseln i första inlägget. Jag har dock fått bilden(kanske bara jag?) av att allt fler människor där ute tycker man är en konstig typ ifall ens klocka ej är en smart watch.
Håller med till viss del. Däremot så är jag lite utav motsatsen. Ser jag någon som ser ut att vara träningsnörd så är jag rädd att få in någon som tränar på arbetstid, för med sig massa kollegor att träna under "lunchen" som ändå slutar med 2h träningEdit:
En trend hos rekryterande ledare är att fokusera på välmående, hälsa, frisknärvaro etc då forskningen visar att framgång, effektiva/produktiva och välmående anställda ofta är någon form av motionärer
Så har du en klocka typ Garmin/Suunto/Polar så signalerar du mer än om du tar på dig en annan typ av klocka
Är du inte en person som tränar etc så är det inget bra val
Återigen, inget facit utan min värdering när jag sitter på den rekryterande sidan, men även vad jag haft dialog med andra i olika typer av nätverk
Jag tar hellre det ”problemet” att få ta samtal om att minska träning på arbetstid än sjukfrånvaro, ohälsa eller brist på egenvård av arbetsverktyget kropp och knoppHåller med till viss del. Däremot så är jag lite utav motsatsen. Ser jag någon som ser ut att vara träningsnörd så är jag rädd att få in någon som tränar på arbetstid, för med sig massa kollegor att träna under "lunchen" som ändå slutar med 2h träning