• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att bygga en Breitling SuperOcean 1004, aka. koka soppa på en spik

Teletomte

Rolex
2-Faktor
Mycket nöjd. En SuperOcean i en TransOcean-boett, explorerstyle. Nitade Rolexlänken passade fint också.
0F62F2EE-DEFC-4DCA-9E64-D7420E4E981C.jpeg
Coolt!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kool!
Ser ut att passa bra, fick du in den utan våld?
Hittade en benhård trippel i mitt flöde idag.
41F2FD89-CE42-4B24-B5F8-4EB2E2916F55.jpeg
Jo den passar helt ok. Tavlan är något mindre än den jag tog ut. Ska även se om jag kan hitta ett glas med lite bredare spännring i då tavlan ska vila mot denna. Nästan samma verk som satt i boetten som hörde till tavlan (med och utan datum) så boetten passar verket. Så återstår väl glas och visare, kommer låna boettens visare till en början men de har ingen lysmassa så det blir fel.

Undra om vridringen på den högra av de du lade upp här är aftermarket?
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Jo den passar helt ok. Tavlan är något mindre än den jag tog ut. Ska även se om jag kan hitta ett glas med lite bredare spännring i då tavlan ska vila mot denna. Nästan samma verk som satt i boetten som hörde till tavlan (med och utan datum) så boetten passar verket. Så återstår väl glas och visare, kommer låna boettens visare till en början men de har ingen lysmassa så det blir fel.

Undra om vridringen på den högra av de du lade upp här är aftermarket?
Ganska kass bild men triangeln ser misstänkt liten ut?
Mittenkronografen!:hungry:
 

Sebastard

Vacheron
Yes, inser dock att visare inte var det lättaste. Tack!
Det är bara att tugga vidare. Alltid lika kul att följa dig, likväl som liknande trådar. Det härliga i alltihop är att det inte är någe brottom alls. En vacker dag hittar du en timvisare, dagen därpå något annat. Oavsett alltid en ynnest.
 

Zacke

Vacheron
2-Faktor
Kanske man kan säga, inte riktigt bekant med termen mer än Bombay-rolexen. Mer bekant med termen lyre-lugs. Denna är ju som Poleroutern.
Wire luggs?
Fick lära mig häromdagen att begreppet "bombay-luggs" inte har med Bombay och Indien att göra utan kommer från det franska ordet "bombe" alltså bomb.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Wire luggs?
Fick lära mig häromdagen att begreppet "bombay-luggs" inte har med Bombay och Indien att göra utan kommer från det franska ordet "bombe" alltså bomb.
Wire lugs? Något helt annat eller? Detta är den Rolex man brukar kalla Bombay, ingen aning varför:
DSC_0705-2.jpg

Den skiljer ju sig en del från min Breitling.
 

ConElPueblo

Panerai
Wire lugs? Något helt annat eller? Detta är den Rolex man brukar kalla Bombay, ingen aning varför:
DSC_0705-2.jpg

Den skiljer ju sig en del från min Breitling.


Jeg har læst "Bombay" om disse og lignende lugs - jeg er ret sikker på, at der menes Bombe (tryk på "be") som i den svungne udformning af møbler og møbelben på visse klassiske møbler (Louis XV og andre perioder), og at folk har troet, at der menes Bombay, fordi det lyder ens.


Bombe:

H-94.jpg




Bombay:

646301-traffic-malad.jpg
 

DrKlocka

Audemars
Jeg har læst "Bombay" om disse og lignende lugs - jeg er ret sikker på, at der menes Bombe (tryk på "be") som i den svungne udformning af møbler og møbelben på visse klassiske møbler (Louis XV og andre perioder), og at folk har troet, at der menes Bombay, fordi det lyder ens.


Bombe:

H-94.jpg




Bombay:

646301-traffic-malad.jpg
Äntligen en förklaring på Bombay-lugs. Tack :D
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Nope, detta är TransOcean-boetten tavlan kommer få stanna i.
Jag tycker den är svinball - jag gillar ju den typen av "primitiva dykare"/"äventyrsur" (kärt barn har många namn, men helt enkelt bezellösa lite kraftigare sportiga ur så som Explorer, DS mfl.)

Dock blir jag fundersam - får tavlan stanna där för att du föredrar det framför korrekt boett, eller för att det är omöjligt att hitta korrekt boett till rimlig peng?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag tycker den är svinball - jag gillar ju den typen av "primitiva dykare"/"äventyrsur" (kärt barn har många namn, men helt enkelt bezellösa lite kraftigare sportiga ur så som Explorer, DS mfl.)

Dock blir jag fundersam - får tavlan stanna där för att du föredrar det framför korrekt boett, eller för att det är omöjligt att hitta korrekt boett till rimlig peng?
50’ för en boett? Ja det är lite mycket... sedan tror jag som sagt att rätt boett är väldigt lik denna fast med överdimensionerad vridring och högre vattentäthet.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja det är saftigt :)
Grym i detta utförande!
Ska bara få ihop visarna, verksring och glas. Just nu fungerar den inte riktigt som den skall. Visarna sitter väldigt tight pga applicerade breitlingloggan och tror glaset är lite lågt. Även fel visare så det krävs nya såklart. En riktig franken som egentligen inte riktigt är ok. Tycker dock jag har "räddat" tavlan genom att sätta den i en bättre boett iaf. Ändå inte helt lätt rent principiellt.
 
Topp