• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

Ja, leta populär beg för 10-15K. Tillfället att uppgradera kommer ju och då förlorar du inte mycket om ens något. Psykologiskt bättre och enklare att motivera för sin partner än steget från Certina till sprillans ny Rolex. På något sätt tycker jag att man skall uppleva stegen emellan där också, du kanske trivs ypperligt med en Sinn eller en bättre beg SMP.

Då du verkar ha funderat på detta ett bra tag så säger jag - köp!! Jag vet nu inte vilket skick bostaden är i, men att lägga allt på renovering behöver inte vara bättre än ett klockköp krasst ekonomisk sett. Det kan vara lätt att tänka att rätt tillfälle kommer senare, men vilka garantier finns för det?

Jag tror att grundproblemet är att du försöker spara ihop till det du ska köpa. Med dagens räntor kan du ta ett blancolån utan att det kostar skjortan och betala av istället. Då slipper du känsla att pengarna skulle kunna användas till något annat. Inte det bästa alternativet ekonomiskt men du behöver hjälp att komma över tröskeln och in i klockornas underbara värld ;)

Håller med inläggen ovanför där de flesta verkar säga kanske dra ner budgeten lite och köpa beggat, som ränteläget är nu kan du likagärna ha pengarna på armen och njuta av dom.
Vad har du tänkt på för klocka? Om du skriver det så får du säkert massa säkra tips här och sen är det bara det viktigaste att ta tag i det och köpa =)
Lycka till!

• Like
Reactions: SFS
Sitter i samma sits. Tjänar bra, men har obegränsat med hål att stoppa i. Och jag tycker nog att du skulle ha en sparad buffert också. Speciellt eftersom du är husägare.... :(

Så mitt råd blir att spara ihop till ett par klockor, och så sätter du in de pengarna på banken. Sen sparar du ihop till en ny klocka, och köper nya golv för pengarna. Därefter sparar du ihop till en klocka, och köper den! Ja, eller en robotgräsklippare. Den har du en praktisk nytta av...

Lite skämt, men när du väl har bufferten på plats behöver du inte prioritera på samma sätt. Du köper grus för sparade pengar och klocka för övertidspengarna.

Om man är husägare utan buffert och sparande ska man nog vara försiktig med att ta lån för lyxkonsumtion? Hellre Rolex än Montblanc, iaf...

Då du verkar ha funderat på detta ett bra tag så säger jag - köp!! Jag vet nu inte vilket skick bostaden är i, men att lägga allt på renovering behöver inte vara bättre än ett klockköp krasst ekonomisk sett. Det kan vara lätt att tänka att rätt tillfälle kommer senare, men vilka garantier finns för det?
Ekonomiska avväganden, javisst, men handlar det inte om att köpa sig lycka? Eames eller Tudor, Maldiverna eller Patek, herrgård eller MB and Friends?

• Like
Reactions: Oew
Säg att du lägger på 100000 på huslånet för att köpa en klocka. Har du lånat på huset eller till klockan? (Eller sparar 100000 och sen köper en klocka.)
OK, du menar om du lånar upp mer pengar på huset? Trodde du menade istf att amortera av lånet.. Jag själv skulle inte låna pengar för att köpa klocka, man köper det man har lust och råd att betala tycker jag..

Jag sparar nog mer än vad frugan gör och bidrar lika mycket till renoveringar, resor etc. Men det blir allt lite cash över till klockor för några andra laster har jag inte som drar i lädret. Spara separat till klocka så känns det bättre i själen :)

Känner verkligen igen det här, hade sparat ihop till en ap 15300 som jag tänkte köpa i början av sommaren för att fira att jag blev klar med första året av plugg, men köpte lägenhet på våren så slutade med att jag la i princip allt på lägenheten istället. I efterhand var det ett väldigt klokt beslut även om man självklart suktar efter klockan också! Nu har sparandet börjat igen och förhoppningsvis lite längre fram i år så kommer jag kunna köpa den utan att någon annan utgift kommer i vägen!

Inga snabblån... Men om man har huslån och man väljer att köpa en klocka istället för att amortera. Har man inte lånat till klockan då?
Min kommentar riktades i första hand till någon som rekommenderade ett billigt blancolån.
Jag håller med dig, om amorteringspengar går till köp av andra saker kan man välja att se det som ett (fördelaktigt förhoppningsvis) lån. Fast i ett strikt ekonomiskt och juridiskt avseende så misstänker jag att det inte är så, för då innebär det väl att man "lånar" oavsett vad man använder pengarna till som @pjmb påpekar.

Tack för alla svar!

Problemet är inte att vi inte har råd. Jag tjänar bra, hon tjänar ok så jag har "råd" med klockan men får så svårt att motivera det för mig själv.
En buffert har jag också till vardagliga saker som kan gå sönder. En av bilarna betalar företaget så vi har inte nämnvärt med kostnader och är inga lyxlirare i övrigt.

Det är bara det där att när klockkontot är fullt så kommer vuxentänket och tänker att nu kan vi renovera lite mer om vi skulle lägga pengarna där eller där eller där istället för klockan.

Dessutom känns det ju lite som nån skrev att när jag lånat till viss renovering, har jag lånat till badrummet eller till en klocka? ;) haha ja säg det säg det... än har jag ingen klocka iallafall :)

Men som alla säger, jag ska nog fortsätta mitt sparande och låta det vara till klocka.

Seamaster eller en rolex sub är väl på önskelistan. Viss skillnad i pris så det är kanske rimligt att börja med Seamastern :)

Ja nu går jag och funderar som så många gånger förr. Att köpa en klocka gör ju ett stort hål i plånboken. Jag är ingen sån som kan slänga ut 20-40.000 på ett bräde utan att märka av det. Ska jag köpa en klocka måste jag spara en del pengar varje månad tills jag har råd att köpa en.

Det har jag gjort några gånger nu, men aldrig köpt en klocka. Jag sparade till en klocka. Sen hade jag lite renovering att göra, så jag köpte 6 lastbilar med grus till gården. Andra gånger har jag t.ex köpt en ytterdörr till huset.

Det jag menar är att, så fort jag har pengar får jag känslan "jag har andra hål att stoppa i". Det är inte så att jag sparar alla mina pengar på en klocka så att jag inte kan renovera ändå. Men med klockpengarna kan jag renovera mer. Det är det som är grejen.

Vi har mat på bordet och så, inte det som är problemet.

Kort och gott är problemet att jag vill ha en klocka för 30.000 men får alltid tankarna "då får jag så här mycket brädor, eller en ny snöslunga" och känner att jag prioriterar barnsligt om jag köper en klocka.

Samtidigt måste man väl få lägga av lite pengar varje månad och köpa en rolig grej också nån gång? Inte bara skjuta in allt i sitt bohag?

Det måste ju vara fler än mig som inte går och köper en klocka på sin månadslön?

Hjälp mig lite här!! ;)

Har två barn som kommer som nr 1, mat, kläder, resor, renoveringsbuffert, sparande, amortering... Som familjefar prioriterar jag alla ovanstående utgifter betydligt högre än en ny klocka.
Mina (dyra) hobbys ska definitivt inte påverka resten av familjen. Och ja, det går att unna sig fina saker då och då. En konkret tips skulle vara att unna dig en fickpeng varje månad som du kan lägga undan och lägga på vad du tycker är roligt. Det gör jag. Jag har idag några fina klockor och bra stereoutrustning. Sparar just nu till en Planet Ocean 42 med 8500, det kommer att ta ett tag men jag har inte bråttom.

Man kan bli förblindad när man ser hur folk flippar dyra klockor hela tiden och undra ”hur i he….. har han råd med detta” men de människorna lever i en annan socioekonomisk verklighet än jag, och deras prioriteringar är deras ensak. Jag lägger absolut inga värderingar i detta.

Personligen skulle jag aldrig köpa en klocka på avbetalning. Sparande, tålamod och koll på beg. marknad är bra. Men sedan måste man också tycka att det är värt att unna sig fina grejer då och då. Och nej, det är inte löjligt, bara roligt! :)

Just my tuppence worth

Jag har/lägger på tok för mkt pengar på klockor...och på en massa annat oxå...
Det innebär ju dock att man har en ganska stadd kassa att ta av för att det ens ska vara möjligt :)

Delar nog syn med vissa andra här och så även med TS. Det är ofta svårt att prioritera saker som dyra klockor när man har familj, märks tydligt nu när man fått barn. Jag tjänar ok och min sambo tjänar också vad vi tycker ok och visst skulle jag kunna tömma sparkonto och prioritera mer av lönen till klockor om det vore så. Att avstå gemensamma saker som huset/boende för att man själv ska köpa dyr klocka känns ganska svårt i varje fall för mig och bevisligen för vissa andra också. Det är ständigt mycket annat som ska handlas, ny barnstol, renovering, resor, allmänt sparande, vettig och säker familjebil osv. Den lilla del som går till klockor blir tyvärr liten för sååå bra tjänar jag inte :)

Sen är det väl annat om du har inga eller vuxna barn och tjänar 70-100k/mån då har man ju lite mer möjligheter att "göra allt". Har man en sambo som själv gillar dyra saker och vill prioritera sånt är det säkerligen också lättare än när man har en sambo som för det första tjänar mer än en själv och som dessutom lägger alla sina pengar på gemensamma saker och är helt ointresserad i bling bling och yta. Blir lite jobbigare att motivera lyx för en själv då haha.
Men absolut måste man få unna sig lite, så lägg undan lite pengar och du behöver ju inte köpa för 30k om du inte vill, börja med 15-20 så får du mycket kul ändå!

Det går inte att köpa en klocka med förståndet. Det kommer aldrig vara vettigt eller gå att motivera med några kvasiekonomiska teorier. Köp klockan om du vill ha, och känner att du kan göra den uppoffringen men försök inte hitta några förståndiga "skäl" att göra det :)

Ska man köpa något man verkligen trånar efter så får det/ska det kännas i plånboken. Ställer man in sig på en Rolex för 80k så blir man inte glad över något för 40 eller ens 50k.

Med andra ord så tycker jag du ska köpa klockan för 30k, blunda när du betalar om det är det som krävs. Ytterst få klockaffärer som görs är logiska eller ekonomiskt försvarbara i vilket fall som helst.

Lev idag imorn vet vi inget om... Men att ha tak över huvudet och mat på bordet är ju prio 1, och att investera i ett boende är väl nog så viktigt... Men det som jag stör mig på och som många skulle kunna prioritera bort är följande:
Välj spotify-premium eller netflix inte båda (vissa har ju media kostnader på 5-10000kr per år med extrakanaler osv.)
Varför ha 100Mbit bredband när du inte märker skillnad på 50 eller 100mbit, nedgradera till 10 eller 50mbit
Varför prenumerera på tidningar du aldrig läser?
Varför slänga mat?
Varför gasa på och dra 1,2 L/mil när du kan lätta på gasen och bilen drar 0,8L/mil
Varför ha en cool bil när man kan ha en ekonomisk bil?
Varför ha 10Mb data på surfen på mobilen , när du kan skaffa 2Mb och surfa på wifi där det finns
Varför ha 23,5 grader hemma när du kan ha 21 grader och spara på det?
Varför dricka läsk när du vet att flytande socker är livsfarligt?

osv. osv. man kan gå hur långt som helst i listan ovan, sy egna kläder osv. odla mat på baksidan
men ni fattar?

Allt ovan skrivet med glimten i ögat

Allt du sparar ovan går direkt in i klockbudget :)

Är själv inne på att köpa min första riktiga klocka (Sub) inom en snar framtid men istället för att spara ihop lite varje månad så kommer jag att köpa klockan när man väl hittar rätt. Har täckning för det och som tidigare nämnts så kan man ju alltid sälja den om det skulle bli kris. För min del så blir det lite att "passa på" innan man köper hus och skaffar barn...

Tack för alla svar!

Problemet är inte att vi inte har råd. Jag tjänar bra, hon tjänar ok så jag har "råd" med klockan men får så svårt att motivera det för mig själv.
En buffert har jag också till vardagliga saker som kan gå sönder. En av bilarna betalar företaget så vi har inte nämnvärt med kostnader och är inga lyxlirare i övrigt.

Det är bara det där att när klockkontot är fullt så kommer vuxentänket och tänker att nu kan vi renovera lite mer om vi skulle lägga pengarna där eller där eller där istället för klockan.

Dessutom känns det ju lite som nån skrev att när jag lånat till viss renovering, har jag lånat till badrummet eller till en klocka? ;) haha ja säg det säg det... än har jag ingen klocka iallafall :)

Men som alla säger, jag ska nog fortsätta mitt sparande och låta det vara till klocka.

Seamaster eller en rolex sub är väl på önskelistan. Viss skillnad i pris så det är kanske rimligt att börja med Seamastern :)

Låter som du behöver samtala lite med din fru, om vad du vill egentligen just nu.
Verkar som hon lyckligt haft en man som du som kunnat lägga undan en del pengar till saker som hon egentligen vill ha det själv?
Dags för dig att skaffa fram en Sub eller vad du nu vill ha.. Det förtjänar du.

Lev idag imorn vet vi inget om... Men att ha tak över huvudet och mat på bordet är ju prio 1, och att investera i ett boende är väl nog så viktigt... Men det som jag stör mig på och som många skulle kunna prioritera bort är följande:
Välj spotify-premium eller netflix inte båda (vissa har ju media kostnader på 5-10000kr per år med extrakanaler osv.)
Varför ha 100Mbit bredband när du inte märker skillnad på 50 eller 100mbit, nedgradera till 10 eller 50mbit
Varför prenumerera på tidningar du aldrig läser?
Varför slänga mat?
Varför gasa på och dra 1,2 L/mil när du kan lätta på gasen och bilen drar 0,8L/mil
Varför ha en cool bil när man kan ha en ekonomisk bil?
Varför ha 10Mb data på surfen på mobilen , när du kan skaffa 2Mb och surfa på wifi där det finns
Varför ha 23,5 grader hemma när du kan ha 21 grader och spara på det?
Varför dricka läsk när du vet att flytande socker är livsfarligt?

osv. osv. man kan gå hur långt som helst i listan ovan, sy egna kläder osv. odla mat på baksidan
men ni fattar?

Allt ovan skrivet med glimten i ögat

Allt du sparar ovan går direkt in i klockbudget :)

Den är bra! Men då skulle man kunna säga så till allt. Varför har en dyr klocka för 80k när man kan ha en klocka för 500kr? Men jag förstår vad du menar, dra ned på kostnader för att ha råd med annat! ;)

Det är så jäkla dålig bild på Spotify bara :bag:
Du kan låna musik på bibblan eller lyssna på spotify reklamen på så sätt sparar du 1200kr per år , om man räknar på ränta 10% per år vilket man kan få på lite fonder osv. så hade du efter 5 år haft 7143, på 10 år så blir det 17119kr, 25år 77676kr, så kontentan skippar du spotify i 5år kan du köpa en typ Oris eller nåt annat skoj begagnat...

Är själv inne på att köpa min första riktiga klocka (Sub) inom en snar framtid men istället för att spara ihop lite varje månad så kommer jag att köpa klockan när man väl hittar rätt. Har täckning för det och som tidigare nämnts så kan man ju alltid sälja den om det skulle bli kris. För min del så blir det lite att "passa på" innan man köper hus och skaffar barn...
Bra tänkt! :) Hus & barn är en game changer!

Tillbaka
Topp