• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att lägga mycket pengar på ett ur?

Dronten

Cartier
Brukar köra tvåstegsmetoden.......

Först
image.jpeg


Följt av
image.jpeg
De bästa köpen! :D
 

MrPlow

Rolex
Lev idag imorn vet vi inget om... Men att ha tak över huvudet och mat på bordet är ju prio 1, och att investera i ett boende är väl nog så viktigt... Men det som jag stör mig på och som många skulle kunna prioritera bort är följande:
Välj spotify-premium eller netflix inte båda (vissa har ju media kostnader på 5-10000kr per år med extrakanaler osv.)
Varför ha 100Mbit bredband när du inte märker skillnad på 50 eller 100mbit, nedgradera till 10 eller 50mbit
Varför prenumerera på tidningar du aldrig läser?
Varför slänga mat?
Varför gasa på och dra 1,2 L/mil när du kan lätta på gasen och bilen drar 0,8L/mil
Varför ha en cool bil när man kan ha en ekonomisk bil?
Varför ha 10Mb data på surfen på mobilen , när du kan skaffa 2Mb och surfa på wifi där det finns
Varför ha 23,5 grader hemma när du kan ha 21 grader och spara på det?
Varför dricka läsk när du vet att flytande socker är livsfarligt?

osv. osv. man kan gå hur långt som helst i listan ovan, sy egna kläder osv. odla mat på baksidan
men ni fattar?

Allt ovan skrivet med glimten i ögat

Allt du sparar ovan går direkt in i klockbudget :)
Eller så tar du livet av dig direkt och slutar leva helt...
 

egbert

Panerai
Köp från utlandet. Ange pris till anhöriga i originalvaluta, utan att ange valutasort. Klockrent, ingen lögn behövs. Fungerar dock begränsat antal gånger vid eventuellt avslöjande.

Ex: Rolex för 3900 EUR från Italien.
Fru/Svärmor: Fin klocka, vad kostade den?
Du: 3900.
Fru/Svärmor: Det var dyrt!
En vän till mig köpte ett flipper för nån månad sen, kostade honom nästan 50 lax. Hans fru har ingen aning om vad det kostade.
Hon sade till honom: Det där kostade säkert tio tusen.
Han svarade: Nej! Det gjorde det inte alls!
 

Zingo

Rolex
Kontenta, köp en fläskig klocka (helst flera) innan man skaffar fru och barn. Det som man har med sig in i förhållandet är lättare att få behålla (och göra smyguppgraderingar under åren ;)).
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Kontenta, köp en fläskig klocka (helst flera) innan man skaffar fru och barn. Det som man har med sig in i förhållandet är lättare att få behålla (och göra smyguppgraderingar under åren ;)).
Som hon sen tvingar dig att sälja, större delen män är ju under piskan i sina förhållande tyvärr.
 

Icaras

Rolex
Märker att det för en gång skulle är glädjande att vara född snål (sparsam heter det givetvis :D)
Så länge du inte behöver göra några större uppoffringar borde det vara lugnt att spara ihop till en dyrare klocka. Det bästa med klockor är att så länge du köper hyfsat säljbara begagnade/vintage så får du tillbaka det mesta om det skulle kärva.
 

Sond

Patek
För egen del hade jag först inte råd med dyrare klockor. Sedan hade jag råd, men kunde inte förmå mig. Det tog många år innan jag förmådde mig att köpte en dyrare klocka efter att jag fått råd. Har därför väldigt lätt att förstå trådskaparen.
På tiden utan dyrare klockor fann jag stor glädje i billigare klockor. Idag finner jag glädje i billiga och dyra..:D
 

ruchac

Omega
Gör som jag, se till att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet.
Utan att knega och gå upp varenda morgon för att ta dig till ett jobb
där du bara blir hunsad av en chef som tror att han är något här i världen.
Och du behöver inte bekymra dig vad en dinka kostar.
Eller renovering av boendet. Cash is king!
 

Vince

Omega
För mig skulle det kännas helt främmande att lägga 30.000kr på en klocka. Tycker inte den är värd pengarna. En liten pryl på armen som visar tiden. Jag gillar billiga klockor. Inte dyra klockor. Inte urmakarräkningar. Inte försäkringar.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag tycker du ska gå på en trevlig mindre dyr klocka, typ 5000-6000. Börja med en. Förhoppningsvis har du lyckats välja en modell du tycker om. Njut av den ett tag. Känn att du vill ha en till. Köp en till. Nu kommer din nivå för vad som känns "rimligt" att ha höjts. Det är jag helt säker på. Nästa kommer att bli kring 10.000, eller så skulle jag tro. Sjukt mycket första gången det händer. Men du kommer att klara det. Med tiden är det dags för ytterligare en. Då känns det helt plötsligt rimligt att närma sig 15.000. Köp den du vill ha. Efter en tid har du lessnat även på den då dyraste. De äldre har du förmodligen också lagt bakom dig mentalt, så även dessa är dags att låta vandra vidare.
Nu har du då kommit till ett läge där du faktiskt har en klockbudget, och samtidigt ett icke lidande boende. Nu kan du köpa den dyrare klockan för öronmärkta pengar, som "inte behövs" i hushållet.

Ett sätt att jobba ihop en klockbudget utan att det känns felprioriterat att ta steget. Det är en mental process man måste igenom när man ska köpa sin första dyrare klocka. Den går inte att ta genvägar förbi, tror jag. Det beskrivna sättet har funkat för mig iaf.
 

MariaE

Panerai
Så länge "hela familjen" ska bestämma får du ingen klocka. Det kommer alltid finns hål att stoppa pengarna i. Köp en klocka och fxa altanen eller vad det nu aktuella "hålet" är nästa år. Nu får forumets kvinnor ursäkta men min erfarenhet är att ingen kvinna skulle prioritera bort sina handväskor, skor, kläder, smink etc för grus. Kanske deras enskilda objekt inte är lika dyra som en rolex men räkna ihop dem... och ärligt, hur länge "håller" en handväska...den blir ju snabbt omodern och behöver ersättas med en ny.
Du behöver träffa fler/andra kvinnor. :)
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har inte läst igenom hela tråden men trådstarten säger ju bara en sak, du är inte tillräckligt intresserad av klockor helt enkelt.

Finns folk som köper skridskor för 20 000 kr, galet enligt mig men har man tillräckligt stort intresse så är det inte konstigt. Eller ta min sambos största intresse, resor. Hon tycker det är är helt normalt att lägga 100 000 kr på en Thailand resa. Det tycker inte jag.
 
P

Philippe Stern

Guest
Har inte läst igenom hela tråden men trådstarten säger ju bara en sak, du är inte tillräckligt intresserad av klockor helt enkelt.

Finns folk som köper skridskor för 20 000 kr, galet enligt mig men har man tillräckligt stort intresse så är det inte konstigt. Eller ta min sambos största intresse, resor. Hon tycker det är är helt normalt att lägga 100 000 kr på en Thailand resa. Det tycker inte jag.
Din fru är normal.
 

MariaE

Panerai
Har inte läst igenom hela tråden men trådstarten säger ju bara en sak, du är inte tillräckligt intresserad av klockor helt enkelt.

Finns folk som köper skridskor för 20 000 kr, galet enligt mig men har man tillräckligt stort intresse så är det inte konstigt. Eller ta min sambos största intresse, resor. Hon tycker det är är helt normalt att lägga 100 000 kr på en Thailand resa. Det tycker inte jag.
Säg till när hon är singel och spelar i regnbågslaget. :D
 

Merlin

Vacheron
2-Faktor
Gör som jag, se till att bli ekonomiskt oberoende för resten av livet.
Utan att knega och gå upp varenda morgon för att ta dig till ett jobb
där du bara blir hunsad av en chef som tror att han är något här i världen.
Och du behöver inte bekymra dig vad en dinka kostar.
Eller renovering av boendet. Cash is king!
Har du fått någon diagnos?
 

JohnDoe

Rolex
Du behöver träffa fler/andra kvinnor. :)
Nä, har haft tillräckligt med fruar/sambos genom åren, man får helt enkelt vara nöjd med livet som det är. Erfarenheten har visat att gräset inte är grönare på andra sidan. Lösningen är att dra in tillräckligt med deg så det är tyst hemma sen gör man bäst man vill med sina roliga prylinköp. Blir det gnäll så får det bli det.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Argumentet att ha en klocka på armen istället för på banken är ett lätt sviktande argument förutom när man predikar för de redan frälsta. Pengarna på banken behöver inte servas var 5-10:e år för ett gäng tusenlappar, de behöver ingen speciell försäkring, de riskeras inte att tappas i govet eller att bli stulna på krogen. Klockan på armen, förvisso roligare än elektroniska pengar på ett konto, lyder inte under den statliga insättningsgarantin...

Med det sagt så kan jag inte ge råd eftersom jag själv har haft lite lätt dåligt samvete gentemot min fru när jag köpt mina klockor. Första gick bra för den var ett resultat av ett långsiktigt mål. De som följde var i ärlighetens namn dekadent lyxkonsumption som gjorde mig lycklig - och henne också då indirekt (intalar jag mig). I år vankas det nya vinter- och sommardäck. Lite hus-fix etc. så jag får fundera extra någa på hur jag skall kunna lura mitt egna samvete. Men det skall nog gå bra, jag har gjort det förr. ;)
 

MariaE

Panerai
Nä, har haft tillräckligt med fruar/sambos genom åren, man får helt enkelt vara nöjd med livet som det är. Erfarenheten har visat att gräset inte är grönare på andra sidan. Lösningen är att dra in tillräckligt med deg så det är tyst hemma sen gör man bäst man vill med sina roliga prylinköp. Blir det gnäll så får det bli det.
Vidhåller föregående åsikt/tips. :)
 
De flesta svenskar har sina "pengar på banken" i SEK. Rolex begpriser sätts främst i USD. Säga vad man vill om USD, men de har inte tappat 25% i klockköpkraft som SEK gjort senaste dryga året. Räntan på SEK-kontona har därtill knappast varit 25%.... RB har nyligen gått ut med att de tänker göra allt för att ruinera kronans värde....

Summa summarum, en bra klocka på armen (beg Rolex (och andra stabila märken) inköpt till bra pris) har varit ett överlägset innehav senaste året, även med avdrag på 1000 kr (per år) för service.

Den statliga insättningsgarantin! Tillåt mig skratta! Vad kommer den vara värd när inflationen skenar och utlandet insett att de svenska bankernas säkerställda obligationer är subprime?

En bra klocka är 1337
SEK är bara skit!

På väg till Sverige!
Black_Swan_in_Flight_Crop.jpg


Argumentet att ha en klocka på armen istället för på banken är ett lätt sviktande argument förutom när man predikar för de redan frälsta. Pengarna på banken behöver inte servas var 5-10:e år för ett gäng tusenlappar, de behöver ingen speciell försäkring, de riskeras inte att tappas i govet eller att bli stulna på krogen. Klockan på armen, förvisso roligare än elektroniska pengar på ett konto, lyder inte under den statliga insättningsgarantin...
...
 

Alex H

Omega
Det här med pengar och prioriteringar alltså..Först och främst måste jag säga att jag har alltid varit ekonomisk, rimlig och tänkt logiskt, detta trots att jag är en obotlig "pryl-bög". Jag har gott om dyra intressen, bl a jakt och behövde verkligen inte fler. Detta till trots hittade jag hit och fastnade direkt i träsket. Det är svårt att prioritera eftersom hur fan du än gör så kunde det gjorts bättre med facit i hand. I somras ville jag både köpa en fin klocka och uppgradera vapengarderoben vilket inte var billigt, sambon började grymta lite surt. Det jag gjorde var att lägga undan en liten budget som täcker det mesta oväntade "mecket" som kan inträffa och det var en nödvändighet för att känna mig trygg. Varför jag då valde att ändå köpa både klocka för 20k och bössa för 50k var för att jag ville :) Livet är för kort och att bara tänka steget före hela tiden gör en knäpp. Det går alltid att spara mer och lägga på hög och tänka smart. Bygg upp en buffert, behåll den och fortsätt spara men unna dig allt annat som du kan. Har man ett sparande, tak över huvudet, mat, vänskap etc och klarar sig fint är det bara att köra.
 

Zingo

Rolex
Det här med pengar och prioriteringar alltså..Först och främst måste jag säga att jag har alltid varit ekonomisk, rimlig och tänkt logiskt, detta trots att jag är en obotlig "pryl-bög". Jag har gott om dyra intressen, bl a jakt och behövde verkligen inte fler. Detta till trots hittade jag hit och fastnade direkt i träsket. Det är svårt att prioritera eftersom hur fan du än gör så kunde det gjorts bättre med facit i hand. I somras ville jag både köpa en fin klocka och uppgradera vapengarderoben vilket inte var billigt, sambon började grymta lite surt. Det jag gjorde var att lägga undan en liten budget som täcker det mesta oväntade "mecket" som kan inträffa och det var en nödvändighet för att känna mig trygg. Varför jag då valde att ändå köpa både klocka för 20k och bössa för 50k var för att jag ville :) Livet är för kort och att bara tänka steget före hela tiden gör en knäpp. Det går alltid att spara mer och lägga på hög och tänka smart. Bygg upp en buffert, behåll den och fortsätt spara men unna dig allt annat som du kan. Har man ett sparande, tak över huvudet, mat, vänskap etc och klarar sig fint är det bara att köra.
Både klockan och bössan håller värde relativt bra (beroende på modell såklart). Nyfiken, vilken bössa blev det för 50 tkr? :)
 
Topp