Skolläraren
Silver
Tack så mycket för en fantastisk guide! Har siktat in mig på en PAM 111 men det är ändå kul att lära sig mer om alla olikheter. Brukar kika in på din blogg också, så tack för den med.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
yonsson skrev:Jag gillar tanken på en clean klocka likt den på bilden under, men 44mm är det största jag går till.
Man vill ju inte att det ska se ut så här på... :shock:
yonsson skrev:Jag gillar tanken på en clean klocka likt den på bilden under, men 44mm är det största jag går till.
Man vill ju inte att det ska se ut så här på... :shock:
Ariste skrev:Äntligen! Utmärkt guide, imponerande hur du lyckdes skriva ihop den som nybliven pappa.
Skolläraren skrev:Tack så mycket för en fantastisk guide! Har siktat in mig på en PAM 111 men det är ändå kul att lära sig mer om alla olikheter. Brukar kika in på din blogg också, så tack för den med.
Utforskaren skrev:Cool guide, gillas stort! Märkligt att man inte hittat den här tråden tidigare..
Vore det möjligt att lista och gruppera de vanligaste modellnumrorna enligt storlek och modell? T.ex. ponera att man vore på jakt efter en 40mm Luminor (alltså om man är tjej menar jag.. ) vilka modellnumror är det då man bör söka på?
Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag ser ingen skillnad på dessa två boetter.... :?masterkiller skrev:40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)
Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.
1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)
Bettarini Boett
1950's Boett
berg35 skrev:Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag ser ingen skillnad på dessa två boetter.... :?
Skillnaderna jag ser är sekundvisaren och datumfönstret på den nedre men det har väl inte med boetten att göra?
masterkiller skrev:papadok skrev:Bra genomgång av något som många fungerar kring men inte vågar fråga om, eftersom paneristi kanske inte främst brukar vara kända för sin ödmjukhet... En grej bara, vad är egentligen skillnaden mellan de båda luminor-boetterna? Tycker att de ser i princip identiska ut på dina bilder.
Kort sagt kan man säga att Bettarini boetten är lite mer slimmad och lite kantigare och helt polerad medans 1950's varianten är lite 'bulligare' med mjukare former och både borstad och polerad, finns lite bilder man kan kolla på men det bästa är att testa själv, jag personligen tycker att 1950's varianten sitter lite för mycket 'ovanpå' armen men det är bara min personliga åsikt....
Här är lite bilder på båda, 1950's varianten är den med datum och både borstad och polerad boett, men den största skillnaden är hur dom sitter tycker jag...
Det är inte mina bilder, dom kommer ifrån http://www.wristwatchphoto.com/2009/05/panerai-1950s-style-luminor-case.html
leben skrev:Hej alla
Första posten här. Har hängt på ett annat forum i många år.....känner igen många av er därifrån...
Nåja, tänkte bara tillägga till posten hur den "korrekta" förpackningen ser ut till en 112 (och kanske andra Paneraier också?).
Tog bilderna lite snabbt, lite damm och annat bjuder jag på!
Håll till godo:
Om du letar efter en 112 (som min) ska den korrekt förpackningen se ut som nedan:
Snårtas skrev:Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.
Fryken skrev:Snårtas skrev:Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.
Meddela gärna servicekostnad här och släng upp lite bilder här eller i dagens Panerai-tråd!
Josef B skrev:Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Vet du förresten om det finns en modell som liknar 312 med automatisk urverk men i storlek 40-42mm?
177:an har äntligen kommit hem efter lite välbehövlig TLC hos urmakaren. Slutnotan blev 3800 kr, och då byttes en fjäder utöver vanlig service.Fryken skrev:Snårtas skrev:Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.
Meddela gärna servicekostnad här och släng upp lite bilder här eller i dagens Panerai-tråd!
masterkiller skrev:Josef B skrev:Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Vet du förresten om det finns en modell som liknar 312 med automatisk urverk men i storlek 40-42mm?
Ny
PAM392 (42mm)
http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=16&id_prodotto=11114&id_categoria=8994
Gammal
PAM050 (40mm)
http://www.blocket.se/stockholm/Original_Panerai_Luminor_Marina_PAM00050_43694999.htm?ca=11&w=3
Snårtas skrev:Nu får proffsen rätta mig, men jag tror inte någon PAM under 44 mm har sandwich-dial. Personligen så föredrar jag den framför målad tavla, och skulle därför inte köpa någon mindre. Kolla mina bilder högre upp i tråden.
masterkiller skrev:Josef B skrev:Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Ny
PAM392 (42mm)
http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=16&id_prodotto=11114&id_categoria=8994
Gammal
PAM050 (40mm)
http://www.blocket.se/stockholm/Original_Panerai_Luminor_Marina_PAM00050_43694999.htm?ca=11&w=3
Josef B skrev:Fan att det fanns en!!! Jag har provat en Radomir i guld på 42mm, och nu när det finns en enligt mina spec, fan nu börjar ett sug efter en 392:a