• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

Skolläraren

Panerai
Tack så mycket för en fantastisk guide! Har siktat in mig på en PAM 111 men det är ändå kul att lära sig mer om alla olikheter. Brukar kika in på din blogg också, så tack för den med.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag gillar tanken på en clean klocka likt den på bilden under, men 44mm är det största jag går till.
Man vill ju inte att det ska se ut så här på... :shock:

scaled.php
 

David

Bödeln
yonsson skrev:
Jag gillar tanken på en clean klocka likt den på bilden under, men 44mm är det största jag går till.
Man vill ju inte att det ska se ut så här på... :shock:

scaled.php


Problemet med wristshots, särskilt om de är tagna med olämpligt objektiv och ofördelaktig vinkel, är att klockan ser väldigt mycket större ut än den skulle göra på normalt betraktningsavstånd. Jämför de här, samma klocka, samma handled.

120410-Size.jpg


110601-311-2.jpg
 
yonsson skrev:
Jag gillar tanken på en clean klocka likt den på bilden under, men 44mm är det största jag går till.
Man vill ju inte att det ska se ut så här på... :shock:

scaled.php

Den på bilden är väl 44mm?

Ariste skrev:
Äntligen! Utmärkt guide, imponerande hur du lyckdes skriva ihop den som nybliven pappa. :)

tack, man försöker...

Skolläraren skrev:
Tack så mycket för en fantastisk guide! Har siktat in mig på en PAM 111 men det är ändå kul att lära sig mer om alla olikheter. Brukar kika in på din blogg också, så tack för den med.

PAM111 e grym, kul att du kollar bloggen...
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Masterkiller

Skulle du kunna ta upp det här med urverk? Urverk, förutom storleken gör mig tveksam till Panerai. Vilka ur kör ETA osv...
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Masterkiller utvecklar implicit ett köpargument för Panerai. Finner dessa onekligen intressantare nu än innan jag hade läst den här Guiden.

Två tummar upp.
 

Utforskaren

Cartier
2-Faktor
Cool guide, gillas stort! Märkligt att man inte hittat den här tråden tidigare..

Vore det möjligt att lista och gruppera de vanligaste modellnumrorna enligt storlek och modell? T.ex. ponera att man vore på jakt efter en 40mm Luminor (alltså om man är tjej menar jag.. ;)) vilka modellnumror är det då man bör söka på?
 
Utforskaren skrev:
Cool guide, gillas stort! Märkligt att man inte hittat den här tråden tidigare..

Vore det möjligt att lista och gruppera de vanligaste modellnumrorna enligt storlek och modell? T.ex. ponera att man vore på jakt efter en 40mm Luminor (alltså om man är tjej menar jag.. ;)) vilka modellnumror är det då man bör söka på?

Det är svårt eftersom dom har så många olika varianter av varje modell och det är olika modell nummer för likadana varianter med och utan länk, målad tavla och sandwich så det drar iväg...

Men om man redan bestämt sig för 40mm så är det rätt lätt att hitta, hittade detta på nätet och ser ut att stämma...

Aktuella modeller

Panerai 40mm:
PAM00049 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00048 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00298 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00050 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00051 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00282 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00283 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00333 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00241 - LUMINOR POWER RESERVE
PAM00244 - LUMINOR GMT
PAM00310 - LUMINOR CHRONOGRAPH


Alla som funnits!

Panerai 40mm:
PAM00048 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00049 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00050 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00051 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00052 - LUMINOR MARINA CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00062 - RADIOMIR AUTOMATIC
PAM00069 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00072 - LUMINOR CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00074 - LUMINOR CHRONOGRAPH AUTOMATIC
PAM00103 - RADIOMIR AUTOMATIC
PAM00120 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00125 - LUMINOR POWER RESERVE AUTOMATIC
PAM00126 - LUMINOR POWER RESERVE AUTOMATIC
PAM00159 - LUMINOR GMT
PAM00168 - LUMNOR REGATTA CHRONOGRAPH
PAM00215 - LUMINOR LEMANIA CHRONOGRAPH
PAM00241 - LUMINOR POWER RESERVE
PAM00244 - LUMINOR GMT
PAM00282 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00283 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
PAM00298 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC
PAM00310 - LUMINOR CHRONOGRAPH
PAM00333 - LUMINOR MARINA AUTOMATIC TITANIO
 

berg35

Omega
masterkiller skrev:
40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett
Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag ser ingen skillnad på dessa två boetter.... :?
Skillnaderna jag ser är sekundvisaren och datumfönstret på den nedre men det har väl inte med boetten att göra?
 
berg35 skrev:
Jag vet inte om det är mig det är fel på men jag ser ingen skillnad på dessa två boetter.... :?
Skillnaderna jag ser är sekundvisaren och datumfönstret på den nedre men det har väl inte med boetten att göra?

Svaret finns tidigare i tråden men det är inte lika tydligt uppifrån...

masterkiller skrev:
papadok skrev:
Bra genomgång av något som många fungerar kring men inte vågar fråga om, eftersom paneristi kanske inte främst brukar vara kända för sin ödmjukhet... En grej bara, vad är egentligen skillnaden mellan de båda luminor-boetterna? Tycker att de ser i princip identiska ut på dina bilder.

Kort sagt kan man säga att Bettarini boetten är lite mer slimmad och lite kantigare och helt polerad medans 1950's varianten är lite 'bulligare' med mjukare former och både borstad och polerad, finns lite bilder man kan kolla på men det bästa är att testa själv, jag personligen tycker att 1950's varianten sitter lite för mycket 'ovanpå' armen men det är bara min personliga åsikt....

Här är lite bilder på båda, 1950's varianten är den med datum och både borstad och polerad boett, men den största skillnaden är hur dom sitter tycker jag...

00016259.jpg


00016256.jpg


00016258.jpg


00016257.jpg


00016255.jpg


00016254.jpg


00016253.jpg


00016252.jpg


Det är inte mina bilder, dom kommer ifrån http://www.wristwatchphoto.com/2009/05/panerai-1950s-style-luminor-case.html
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla

Första posten här. Har hängt på ett annat forum i många år.....känner igen många av er därifrån...

Nåja, tänkte bara tillägga till posten hur den "korrekta" förpackningen ser ut till en 112 (och kanske andra Paneraier också?).

Tog bilderna lite snabbt, lite damm och annat bjuder jag på! :D

Håll till godo:

Om du letar efter en 112 (som min) ska den korrekt förpackningen se ut som nedan:

SAM_0449.jpg


SAM_0450.jpg


SAM_0451.jpg


SAM_0452.jpg


SAM_0457.jpg


SAM_0454.jpg
 
leben skrev:
Hej alla

Första posten här. Har hängt på ett annat forum i många år.....känner igen många av er därifrån...

Nåja, tänkte bara tillägga till posten hur den "korrekta" förpackningen ser ut till en 112 (och kanske andra Paneraier också?).

Tog bilderna lite snabbt, lite damm och annat bjuder jag på! :D

Håll till godo:

Om du letar efter en 112 (som min) ska den korrekt förpackningen se ut som nedan:

SAM_0449.jpg


SAM_0450.jpg


SAM_0451.jpg


SAM_0452.jpg


SAM_0457.jpg


SAM_0454.jpg

Bra val av Panna :)
 
  • Like
Reactions: DG

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Hur ofta behöver de servas och vad kostar en service? Sitter och spanar lite på en 111 från 2007. Har de ändrats något sen dess?
 
KÖP KÖP bara, skämt åsidp, min 112a är från 2008 tror jag och min fjäder gick av för nåt år sedan och då sa Nymans att verket inte servas på några år....

Men det är nog dags snart då, har för mig att nymans sa att servicen kostar 4200...
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
I see. Tack masterkiller! OM det närmar sig köp så finns risken att jag bombarderar dig med ytterligare frågor. :D
 

Snårtas

Rolex
Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Snårtas skrev:
Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.

Meddela gärna servicekostnad här och släng upp lite bilder här eller i dagens Panerai-tråd!
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Fryken skrev:
Snårtas skrev:
Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.

Meddela gärna servicekostnad här och släng upp lite bilder här eller i dagens Panerai-tråd!

Även jag är intresserad över servicekostnaden. Mitt nyförvärv ifrån 2006 har nämligen ingen dokumenterad service så det är nog på tiden.
 

Snårtas

Rolex
Jag hade 4000 som maxgräns, över det så skulle de kontakta mig. Men då avböjde jag polering, jag tycker det ska synas att en klocka används. Återkommer med exakt pris och bilder när jag har hämtat ut den. Det var dock lång väntetid. Lämnade in den på Nymans i Västerås för en månad sen, i torsdags kom messet att den var klar. Men då fick jag en anledning att köpa en annan klocka att bära under väntetiden :D
Sjöö Sandström Royal Steel. Lägger upp bilder och beskrivning i recensionsavsnittet.
 

Josef B

Bestraffaren
Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Vet du förresten om det finns en modell som liknar 312 med automatisk urverk men i storlek 40-42mm?
 

Snårtas

Rolex
Fryken skrev:
Snårtas skrev:
Någon tidigare i tråden tyckte de är väl stora, vilket jag också tyckte först. Men man vänjer sig. Har en PAM177, dvs en Luminor Marina i titan från 2007. Sjukt nöjd med klockan! Har precis servats hos Nymans men har ännu inte hämtat ut den, så jag vet ännu inte vad slutnotan blev.

Meddela gärna servicekostnad här och släng upp lite bilder här eller i dagens Panerai-tråd!
177:an har äntligen kommit hem efter lite välbehövlig TLC hos urmakaren. Slutnotan blev 3800 kr, och då byttes en fjäder utöver vanlig service.

Postar några bilder.
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    185.5 KB · Visningar: 1,084
  • image.jpg
    image.jpg
    359.7 KB · Visningar: 1,064
  • image.jpg
    image.jpg
    364.2 KB · Visningar: 1,060
  • image.jpg
    image.jpg
    316.6 KB · Visningar: 1,032
  • image.jpg
    image.jpg
    129.3 KB · Visningar: 1,035

Jockinho

Patek
2-Faktor
masterkiller skrev:
Josef B skrev:
Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Vet du förresten om det finns en modell som liknar 312 med automatisk urverk men i storlek 40-42mm?

Ny

PAM392 (42mm)

http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=16&id_prodotto=11114&id_categoria=8994

1326213458163_frontale392.jpg


Gammal

PAM050 (40mm)
http://www.blocket.se/stockholm/Original_Panerai_Luminor_Marina_PAM00050_43694999.htm?ca=11&w=3

4699665432.jpg

Har du hunnit testa en 42mm:are? Känns lite spännande och kanske precis alldeles lagom även fast jag kan anse att en Panerai ska vara "lite större". Men ändå, tror 42mm kan tilltala ganska många :) Fin modell dessutom...
 

Snårtas

Rolex
Nu får proffsen rätta mig, men jag tror inte någon PAM under 44 mm har sandwich-dial. Personligen så föredrar jag den framför målad tavla, och skulle därför inte köpa någon mindre. Kolla mina bilder högre upp i tråden.
 

Josef B

Bestraffaren
Snårtas skrev:
Nu får proffsen rätta mig, men jag tror inte någon PAM under 44 mm har sandwich-dial. Personligen så föredrar jag den framför målad tavla, och skulle därför inte köpa någon mindre. Kolla mina bilder högre upp i tråden.

Det ser ut som sandwich när man ser bilderna?

DSC05189_zps348c9f2c.jpg
 

Josef B

Bestraffaren
masterkiller skrev:
Josef B skrev:
Man tackar, masterkiller! Bra och rejäl genomgång!
Vet du förresten om det finns en modell som liknar 312 med automatisk urverk men i storlek 40-42mm?

Ny

PAM392 (42mm)

http://www.panerai.com/s_page.xpd?id_lingua=2&id_sezione=16&id_prodotto=11114&id_categoria=8994

1326213458163_frontale392.jpg


Gammal

PAM050 (40mm)
http://www.blocket.se/stockholm/Original_Panerai_Luminor_Marina_PAM00050_43694999.htm?ca=11&w=3

4699665432.jpg


Fan att det fanns en!!! Jag har provat en Radomir i guld på 42mm, och nu när det finns en enligt mina spec, fan nu börjar ett sug efter en 392:a :)
 
Topp