• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att välja Panerai...

Mich LS

Omega
Underbar guide som slätade över en del frågetecken jag hade! Men jag har en fundering kring logo, eftersom jag själv rockar en base 0000, vad är det som skiljer den så mycket ifrån 112:an mer än logon? Verken?
Svaret kanske redan är behandlat, skyller då på att jag är trött :sorry:
 

hxw

Omega
Underbar guide som slätade över en del frågetecken jag hade! Men jag har en fundering kring logo, eftersom jag själv rockar en base 0000, vad är det som skiljer den så mycket ifrån 112:an mer än logon? Verken?
Svaret kanske redan är behandlat, skyller då på att jag är trött :sorry:
Tja, eneste forskjellen er vel egentlig:
112 = Display caseback og sandwich dial.
000 = Solid caseback og painted dial.
De har samme grunnverk, men 112 kom med OP X som tok over for OP I (OP X ble introdusert i 2002) som ble brukt i 000. Hvorvidt de nå bruker OP X i begge er jeg dessverre ikke sikker på..
:)
 

Mich LS

Omega
Tja, eneste forskjellen er vel egentlig:
112 = Display caseback og sandwich dial.
000 = Solid caseback og painted dial.
De har samme grunnverk, men 112 kom med OP X som tok over for OP I (OP X ble introdusert i 2002) som ble brukt i 000. Hvorvidt de nå bruker OP X i begge er jeg dessverre ikke sikker på..
:)
Man tackar! 000 verkar innehålla det tidigare verket enligt instruktionsboken såg jag nu.
 

Suits123

Breitling
Såg på Nymans att det fanns en 42mm luminor! Passade min handled på 19.5cm perfekt.

Är det någon som kör på 44mm panerai och kostym? Känns som att det blir tufft för manschetten.
 

nitram76

Breitling
Såg på Nymans att det fanns en 42mm luminor! Passade min handled på 19.5cm perfekt.

Är det någon som kör på 44mm panerai och kostym? Känns som att det blir tufft för manschetten.


Hej, jag kör pam111 och bär kostym dagligen. 111:an passar perfekt in under skjortan och kavajen. Har dock inte provat med 1950 modellerna som bygger lite mer på höjden.

//Martin
 

k0ltrasten

The Bird
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Helt missat denna tråden, bra guide!

Den ultimata 44mm PAM tycker jag alla gånger är PAM312, inhouse (P9000), sandwich, 1950-case, datum, display caseback, sekund..

PAM312
PAM312_00016328.jpg


Och saknar man då GMT är 320 givetvis alternativet (inhouse, fast P9001)

PAM320:
00016365.jpg



Kul att fler fått upp ögonen för PAM!
 
...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....
Tack,
Äntligen börjar jag förstå lite mer!
Nu är jakten igång :) vet exakt vad jag vill ha,
//Pastorn
 
...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....
OK,
Nu en fråga;
Luminor Submersible 44mm datum, utan datumbubbla på glaset; vad har den för ref?
//Pastorn
 
...ofta frågar folk mig hur dom ska kunna välja vilken Panerai dom ska köpa och säger 'alla ser ju likadana ut', så jag tänkte skriva en liten guide. Förhoppningsvis kommer denna att hjälpa dig göra ditt val...

Tänk på att jag endast kommer att ta upp dom vanligaste modellerna och inte alla über specialare och tourbilloner och dylikt, utan mer en guide för normal person att välja sin första Panerai...

Steg ett är att välja vilken 'serie' du vill ha för det finns två:

Luminor eller Radiomir, 99% väljer nog en Luminor som sin första Panerai då den är den serien som dom flesta tänker på när man säger Panerai pga det karakteristiska kronskyddet och denna finns även som Submersible med vridring som är en dykarvariant och Radiomir har endast en 'big crown' utan kronskydd.

Kort sagt kan man säga att Luminor är den sportiga, Luminor Submersible dykaren och Radiomir den dressade varianten...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Luminor

1263472688026_Pam024_Front.jpg

Luminor Submersible

1263404531010_Pam_00210.jpg

Radiomir



Luminor

00016517.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Så om du valt Luminor så finns det lite olika storlekar

40mm (Dam modell enligt mig)
44mm (Den vanligaste, finns både som Bettarini och 1950's boett)
47mm (Den riktiga 50-tals boetten)

Bettarini Boetten som enligt mig är den snyggaste och den som dom flesta associerar med Panerai med, dessa är oftast manuella som jag tycker en Panerai ska vara och har Unitas baserade verk.

1950's Boetten (Den är faktiskt bara en mindre variant av den riktiga 47mm boetten, men 44mm varianten fanns aldrig på 50talet och dessa är oftast automatiska och har Panerai's egna verk)

1286793265851_Pam_00112.jpg

Bettarini Boett

1263409468866_Pam_312.jpg

1950's Boett


Luminor Submersible

00016276.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Finns i två storlekar och har till skillnad från Luminor en vridbar dykring.

44mm
47mm

Radiomir

00018495.jpg

Bild från http://www.wristwatchphoto.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Om du valt Radiomir måste du också välja storlek

42mm
45mm
47mm

Struligt, det är bara början, sen bör du väla material, Stål, Titan eller guld...

Sen börjar vi med funktioner eller komplikationer som man säger på klockspråk, och här är Panerai lite speciella eftersom dom mest eftertraktade är oftast är sk 'Base' varianter eller med andra ord endast tim och minut visare dvs ingen sekundvisare alls och dom med egen sekund tavla kallas för 'Marina' sedan finns det en hel drös olika varianter med:

GMT
8 dagarsverk
10 Dagarsverk
Power Reserve
Splitsecond
Regatta
M.fl..

Dom allra flesta Panerai har svarta tavlor, men det finns även enstaka vita, blå och flertalet bruna varianter...

Dom flesta väljer en Base eller Marina variant...

1286793265851_Pam_00112.jpg

Base

1263403806082_Pam_00111.jpg

Marina

När du valt detta så kan du börja tänka på om du vill ha sk sandwich eller målad tavla, med Sandwich menas att tavlan har utskurna siffror och indexar och en hel tavla med självlysande material under som lyser upp genom tavlan och detta är en specialitet som Panerai är kända för och det snyggaste enligt mig, med målad tavla menas att det är som på andra klockor att indexarna och siffror är målade med självlysande material på tavlan....

NEWvsOLD2.jpg

Den till vänster är Sandwich och den till höger målad

Sedan så finns vissa modeller med länk men det allra vanligaste är att man har sin Panerai på antingen Gummi, Ammo eller Kroko band...

Om du ny följt detta så borde du kunna hitta en Panerai för dig

Lycka till....

Hej Martin,
Vad är det för för ref på dem vänstra dinkan (bilden m två submersibles)? Ser ut som den har datum men utan datumbubbla på glaset; https://klocksnack.se/KineticUploader/up.html#
//Pastorn
 
Panerai's nyheter inom Radiomir är väldigt intressanta, som din utmärkta köpguide tyvärr inte täcker, så jag fliker in med lite kort info.

Radiomir 1940′s

Panerai-PAM-512-Radiomir-1940-SS-620x522.png


PAM 512 Steel
PAM 513 Rose Gold
P.999/1 caliber with 60 hours power reserve, & 'Swan neck' regulator
42mm

Det som var intressant för mig med denna var dess storlek på 42mm, samt avsaknaden av kronskyddet (Jag som har för smala handleder för en "normal" Panerai på 44mm+)

Näst ut är den större PAM 514 i stål på 47mm (PAM 515 för Rose Gold)

Panerai-PAM-514-620x493.jpg


PAM 514 Steel
PAM 515 Rose Gold
P.3000 caliber with 3 day power reserve
Date
42mm


Mer info på Hodinkee:
http://www.hodinkee.com/blog/panerai-radiomir-1940-42mm-pam00512-the-panerai-many-were-waiting-for

Priset för 512 ska, enligt Hodinkee ligga strax över 50.000 SEK


E D
 

SerbastianFlyte

Friends of KS
Sjukt bra guide, bra jobbat! Kan nån förklara varför Panerais "ska" ha manuella verk? Finns det nån speciell historia, händelse eller annan anekdot? Har en manuell dinka av annan modell och jag kommer på mig själv med att alltid vara nervös för att glömma dra upp den..
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Härlig tråd. Har under senaste veckan funderat på en panerai. Detta klargjorde en del frågor jag hade.

Finns AD i Sthlm?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Du kan dock i stort sätt glömma att få ut en stål Panerai från Nymans närmsta halvåret :/

Möjligtvis kronografer etc.

Jävligt långa väntetider hos dem vilket är väldigt synd :(



Är det så stor efterfrågan på dem eller är det bara så att de inte får dem allokerade?
Har för mig att det fanns en del modeller i stål inne när jag var där sist för en dryg månad sedan.
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Är det så stor efterfrågan på dem eller är det bara så att de inte får dem allokerade?
Har för mig att det fanns en del modeller i stål inne när jag var där sist för en dryg månad sedan.


De är större efterfrågan än vad dem får levererat iaf, jo det ligger några stålisar i montrarna men dem är redan sålda.

EDIT: alltså dem ligger kvar för att mans ak kunna se dem men kollar du tagsen så står det såld i rött..
 

4cie

Rolex
2-Faktor
De är större efterfrågan än vad dem får levererat iaf, jo det ligger några stålisar i montrarna men dem är redan sålda.

EDIT: alltså dem ligger kvar för att mans ak kunna se dem men kollar du tagsen så står det såld i rött..



Låter lite avigt, varför är de i montrarna om de är sålda? Borde inte köparen vilja ha klockorna? :bored:
 

Medstil

Omega
Rekommenderar att ta en tur ner till Livigno och åka lite skidor samtidigt som man köper en Panerai.

Känner Camilla Talacci i Livigno som är AD för Panerai i skatteparadiset tax free.

Hälsa från Mathias så får ni en bra deal men maila och beställ modell först.

Hon är från Sverige men gift och bor i italien.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Jo kan hålla med, ligger nog inte kvar mer än ett par veckor, kan ju va nån som beställd en för ett halvår sen som ångrat sig eller liknande kanske?


Kan möjligtvis vara någon som har "köpt" den, dvs vill att de reserverar klockan åt honom en viss tid, typ månaden ut. Kunden lägger handpenning på klockan och klockan ligger kvar i montern som "såld".
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Kan möjligtvis vara någon som har "köpt" den, dvs vill att de reserverar klockan åt honom en viss tid, typ månaden ut. Kunden lägger handpenning på klockan och klockan ligger kvar i montern som "såld".


Nja tveksamt, PAM510 som jag tittade på hade 5 personer i kö så tror inte dom reserverar på det sättet då dem i stort sätt är sålda innan dem når butiken.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Nja tveksamt, PAM510 som jag tittade på hade 5 personer i kö så tror inte dom reserverar på det sättet då dem i stort sätt är sålda innan dem når butiken.


Nästa gång jag är där och snurrar och jag ser en sån klocka så måste jag bara fråga varför den är kvar i skyltfönstret, nyfikenheten suger musten ur mig :p
 
Topp