• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

En liten fundering...
Varför ser man ”City of sails” så sällan? Är sugen på en Ap med gummiband. Är det några kända fel/problem med verket? Bild nedan för inspirationens skull.

19F6396F-6A12-4EED-8982-462852DEAE45.jpeg
City of SAils tavlan är rätt ful, vad menar du med fel? Att det är ganska skört har väll inte undgått någon men det finns det fler riktigt dyra klockor som är!

Tacksam för hjälp med några frågor i jakt på min holy AP graal. Lutar åt en 14790 till min mindre handled (17):
- Hört lite blandade åsikter om hur den bärs, någon med erfarenhet hur den känns på en 17 handled?
- Några kända problem? Läst om skräckhistorier i servicekostnad...
- Vad skulle ni säga är ett ok pris att betala för den idag?
Tack!

Tacksam för hjälp med några frågor i jakt på min holy AP graal. Lutar åt en 14790 till min mindre handled (17):
- Hört lite blandade åsikter om hur den bärs, någon med erfarenhet hur den känns på en 17 handled?
- Några kända problem? Läst om skräckhistorier i servicekostnad...
- Vad skulle ni säga är ett ok pris att betala för den idag?
Tack!
Testade en kompis 14790 i helgen. Den är superfin, tunn, smäcker och go. För mig hade den varit lite för liten (över 190), men hade ändå passat men kanske inte min stil. Det ska kosta runt 10 000 för service var 5:e år om inget annat har gått sönder eller behövs bytas. Jag tror att runt 100k för en sådan är ett realistiskt pris. Sen är det beroende på färg, skick osv.

Tänkte om verket de använt har några kända fel eller är det samma verk som i de övriga Royaloak chronos?
Är bara en annan tavla, samma urverk som i övriga ROC, Frédéric Piguet 1185 (AP kallar det 2385)
https://watchbase.com/audemars-piguet/caliber/ap-2385

Inte läst att det skulle finnas kända fel eller extra känsligt, brukar beskrivas som ett fint och bra urverk. används även av VC, Blancpain. Googla 1185 eller 2385 så finns det massor att läsa.

Du kan köpa city of sails gummi och montera på andra ROC reffar tex. 26300, 25860. Inte billigt men det går :)

Hade det till min gamla 25860
83150C32-F98C-4870-9535-72AE30F682CC.jpeg

Hittade till och med vad som behövdes:

"This is what you need for putting a strap on your RO 15300 or ROC.

You need to order parts from the LE "City of Sails" in steel.

- Rubber Strap BR.403.064.002CA

- Folding clasp DP.0402.018.ST

- Alternative 18mm Tang AD.0288.018.ST

- 4 X Plots PL.222.014.ST

- 2 X Screws for strap VI.254.066.ST

- 2 X Nuts for screw above VI.253.056.ST

- 4 X Screws for attaching strap to case VI.254.023.BC

Senast ändrad:
En liten fundering...
Varför ser man ”City of sails” så sällan? Är sugen på en Ap med gummiband. Är det några kända fel/problem med verket? Bild nedan för inspirationens skull.

19F6396F-6A12-4EED-8982-462852DEAE45.jpeg
....baksidegravyren får det att vända sig i magen på alla som kan segla, två IACC (deplacementsbåtar) ligger typ 50m ifrån varandra, den ena seglar i 7m/s från vänster i bild, den andra i 7m/s från höger... ...den gravyren enskilt sabbade hela kopplingen AP/Alinghi för mig... å då var jag ändå ett Alinghi-fan back in the day...
audemars-piguet-royal-oak-city-of-sails-alinghi-d.jpg

....baksidegravyren får det att vända sig i magen på alla som kan segla, två IACC (deplacementsbåtar) ligger typ 50m ifrån varandra, den ena seglar i 7m/s från vänster i bild, den andra i 7m/s från höger... ...den gravyren enskilt sabbade hela kopplingen AP/Alinghi för mig... å då var jag ändå ett Alinghi-fan back in the day...
Och det hade varit så enkelt att få det både rätt och snyggt. För jag antar att det var det senare de var ute efter.

/B

Jag som är novis på AP undrar hur ni gör med era klockor och vatten. Är det lugnt att hoppa i poolen eller ska man inte chansa?

Närmaste båten har ju skotat hem för att gippen inte ska ge ett så kraftigt ryck...

Jag tycker att klockan är cool!

Nya ROO 42 i titan är rätt intressant.
42mm, titan och denna gång med nya kronskydd och kanske viktigast av allt AP 2385, som är ett FP 1185. Samma kaliber som sitter i ROC.
Nu slipper vi modulverk på ROOC iallafall verkar det som!
26480ti-oo-a027ca-01-26.png

Nya ROO 42 i titan är rätt intressant.
42mm, titan och denna gång med nya kronskydd och kanske viktigast av allt AP 2385, som är ett FP 1185. Samma kaliber som sitter i ROC.
Nu slipper vi modulverk på ROOC iallafall verkar det som!
26480ti-oo-a027ca-01-26.png

Det är väl på tiden :) Är det bara jag som tycker att tim- och minutvisare ser ut som två varmkorvar? Lite synd...

Tillbaka
Topp