• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Var förbi AP house idag och enligt dem så har 15400 slutat tillverkas nu. 15500 beräknar de börja få in i slutet på året.

Han såg min 15400 och enligt honom hade jag haft väldig tur som fått tag i en för de ser nu hur kölistorna bara växer och växer men inga fler RO som kommer in förrän om flera månader.

Fick kika på nya code 11.59 också, de gör sig mycket bättre i verkligheten än på bild, finishen är magisk.
Safirglaset med dess udda form var rätt fräckt när man hade den i handen. Nya kronografverket gillade jag verkligen utseendet på, en RO chrono med glasbaksida och det verket, mums!

Vettefan om jag tycker de är värda priset dock, enklaste versionen började på 200000 HKD, kronografen låg på 333000 HKD (1HKD ~ 1.18SEK) Då är detta i Hong Kong och utan moms, så det blir bra mycket dyrare i Sverige.

Lite bilder såklart:

20190302_122708.jpg

20190302_122853.jpg
20190302_122713.jpg
20190302_122856.jpg
Kö på 15400 eller 15500? Eller skiter AP-köparen i vilket?
 

Bally

Cartier
Kö på 15400 eller 15500? Eller skiter AP-köparen i vilket?
Tror han menade båda, han sa det bara som att de har en lång kölista för stål royal oaks och den bara växer eftersom de inte får in några klockor nu när 15400 slutat tillverkats. Skulle väl gissa att de som stått i kö erbjuds en 15500 när de väl kommer.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Det har jag väldigt svårt att tro då skulle det ju bli väldigt dyrt att byta tavla, men det har jag inte frågat faktiskt.

Jag tänkte exemplevis på om man skickar en klocka för tavelbyte till Rolex så makuleras den gamla tavlan av dem för att inte ha lösa tavlor i omlopp. AP borde väl göra på samma vis?
 

Primaris

Omega
Äsch, har sett många som föredrar den nya! Min initiala känsla var samma som din men...
Jag tillhör de som föredrar 15400 för att:

- Tjockleken: 15500 är tjockare än 15400 vilket jag ogillar.
- Jag tycker de nya tim-markeringarna är för tjocka
- Urtavlan som jag först tyckte var mer "clean" uppfattar jag som tom nu.


Det jag gillar med den nya 15500 är:

- Urverket
Hej!!
Beställde min 15500ST i fredags nere i Schweiz med blå urtavla. 15500 va riktigt trevlig i verkligheten, mitt första intryck va att den har en finare finish, mer isigt intryck. Kan vara belysningen eller något, men den kändes riktigt grym!!!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Hej!!
Beställde min 15500ST i fredags nere i Schweiz med blå urtavla. 15500 va riktigt trevlig i verkligheten, mitt första intryck va att den har en finare finish, mer isigt intryck. Kan vara belysningen eller något, men den kändes riktigt grym!!!

Stort grattis!!
Vi pratar liksom om att jämföra vit/svart tryffel här. Jag föredrar faktiskt svart men blir fullt ut lika lyrisk om nån serverar vit. Bägge är 10/10 men om jag måste välja så blir det 15400. Med reservation för att jag bara sett 15500 på bild. Den kanske slår mig totalt IRL!
 

Primaris

Omega
Stort grattis!!
Vi pratar liksom om att jämföra vit/svart tryffel här. Jag föredrar faktiskt svart men blir fullt ut lika lyrisk om nån serverar vit. Bägge är 10/10 men om jag måste välja så blir det 15400. Med reservation för att jag bara sett 15500 på bild. Den kanske slår mig totalt IRL!

Haha så är det ju!! Men 15400 går inte att beställa längre!! Så det blev ett lätt val!! Och den blåa färgen är exklusiv för AP-butiker så därav resan till Schweiz!!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Haha så är det ju!! Men 15400 går inte att beställa längre!! Så det blev ett lätt val!! Och den blåa färgen är exklusiv för AP-butiker så därav resan till Schweiz!!

Den blå tavlan är ju verkligen pricken över i:et! Ruskigt bra val. Hoppas vi ses på nån GTG nån gång så jag får se skönheten!
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
AP.jpg


Hoppas jag med!! Hittade denna bilden som lite förklaring till att den känns lite icigare, kanske bara va ljuset!!

Förstår vad du menar! Spotlightsen i butik är oftast väldigt fördelaktig för klockor.

Men superfin även om den grå tavlan nog är den jag har svårast för. Den borde varit mörkare för att passa min smak!
 

Mr.J

Breitling
Söker synpunkter/tips

Jag köpte en 15300 med vit tavla för ett par år sen, fick även med en svart tavla som tidigare ägare hade bytt ut i samband med service,

Vad ska jag göra med den, sälja/behålla? Vart säljer man den isf....
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor

H20A1297.jpg


Oj vad klumpig den är.

Hade gillat en ultratunn royal oak kronograf från AP.
Jäklar vad ha-begär det väcktes nu. Sjukt bra bilder.
Det som stör mig lite är dock att den är lite knubbig och länken ser väldigt smal ut. Nåväl, vem försöker man lura. Hade kunnat leva med den alla dagar i veckan.

Blev till och med tänd på den grå versionen
H20A1281.jpg
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Jäklar vad ha-begär det väcktes nu. Sjukt bra bilder.
Det som stör mig lite är dock att den är lite knubbig och länken ser väldigt smal ut. Nåväl, vem försöker man lura. Hade kunnat leva med den alla dagar i veckan.

Blev till och med tänd på den grå versionen
H20A1281.jpg
Plus ett. Enda som stör. Gillar att dem matchat färgskivan på datumhjulet med tavlan. Gör att datumet skaver mindre
 
Topp