Case closed!Hook -> Externt -> Hook förmedlade till mig -> Hook -> Glassen -> Du
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Case closed!Hook -> Externt -> Hook förmedlade till mig -> Hook -> Glassen -> Du
Kan knäppa fler bilder imorgon.
Absolut inte. Håller för övrigt med dig. Ville mest bara visa en Nymans polering så folk får en uppfattning om hur en sådan kan se ut. Förvisso 2 år senare så jag vet inte om någon annan varit på boetten/länken efter deras polering.Hela grejjen med polering av AP blåses alltid ur proportion varje gång. Det är verkligen inte så att din klocka ser kaos ut och är obärbar.
Klockor blir polerade med tiden. Polering äter metall. Vill man ha nyskick får man köpa nytt. Typ så.
Fast här är det väl ingen som blåser något ur proportion och är ju precis samma diskussioner kring begagnade rolex? Ser till @aleks AP så tror jag poleringen tyvärr kan ha påverkat andrahandsvärdet. Här har Nymans helt enkelt inte gjort ett så bra jobb som många hade förväntat sig.Hela grejjen med polering av AP blåses alltid ur proportion varje gång. Det är verkligen inte så att din klocka ser kaos ut och är obärbar.
Klockor blir polerade med tiden. Polering äter metall. Vill man ha nyskick får man köpa nytt. Typ så.
Fast här är det väl ingen som blåser något ur proportion och är ju precis samma diskussioner kring begagnade rolex? Ser till @aleks AP så tror jag poleringen tyvärr kan ha påverkat andrahandsvärdet. Här har Nymans helt enkelt inte gjort ett så bra jobb som många hade förväntat sig.
Vidare så titta gärna runt på äldre royal oaks på chrono24, det är deprimerande vad många som kunnat varit fina exemplar har nästan runda glasringar efter dåliga poleringar.
Tack för ett nyanserad inlägg i en fråga vi, utan framgång och med mycket förutfattade meningar diskuterat tidigare.Jag tyckte att jag läste ett par 'oj' och 'aj' kring klockan och min enda poäng är att det fortfarande är en vansinnigt fin klocka.
Jag har tittat på bilder på fler APs än jag vill erkänna och jag tycker fortfarande att det är löjligt svårt att avgöra, och kunna uttala sig med 100%ig säkerhet, hur bra poleringen utförts utan att ha sett bilder på exakt samma ex före och efter polering. Kan det, som framförallt vid vintage-Rolex, funnits olikheter mellan olika ex redan när de lämnade Le Brassus?
Att uttala sig om hur poleringen påverkat värdet på olika ex som, för iaf. 99% av normalanvändarna, ser helt okej ut skulle jag personligen inte våga mig på.
Sen vad man förväntar sig från Nymans är väl upp till var och en. Jag förväntar mig att polering avverkar metall. Jag förväntar mig att en polering även hos AP i Schweiz avverkar metall och därmed kommer klockan de facto inte se ut precis som innan en polering oavsett var poleringen utförs. Men jag förväntar mig att Schweizarna själva hanterar betydligt fler APs i hyvelbänken än vad Nymans rimligen gör och då kanske de gör arbetet lite bättre. Skulle troligen bemöda mig att skicka ner min klocka om jag tyckte den behövde fräschas upp.
Tack för ett nyanserad inlägg i en fråga vi, utan framgång och med mycket förutfattade meningar diskuterat tidigare.
När frågan var uppe tidigare gjorde jag också en snabb koll på C24, och tittade på ett antal AP RO. Det stora flertalet ser likadana ut, och jag har, som du säger ovan, mycket svårt att tro att det skulle bero på att de alla polerats fel.
Kanske är jag som ser i syne men här är tre exempel jag lite snabbt plockade ut.Tack för ett nyanserad inlägg i en fråga vi, utan framgång och med mycket förutfattade meningar diskuterat tidigare.
När frågan var uppe tidigare gjorde jag också en snabb koll på C24, och tittade på ett antal AP RO. Det stora flertalet ser likadana ut, och jag har, som du säger ovan, mycket svårt att tro att det skulle bero på att de alla polerats fel.
Den första var ju inte så farlig, men mår illa av de andraKanske är jag som ser i syne men här är tre exempel jag lite snabbt plockade ut.
http://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-steelgold--id2862570.htm
http://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-or-et-acier--id4255845.htm
http://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak--id4212554.htm
Jag kan hålla med dig om att de ser slitna ut överlag, länk, klocka och polering. De ser alla ut att vara äldre, och minst en av dom var från ca 2000, d v s 16 år gammal.Kanske är jag som ser i syne men här är tre exempel jag lite snabbt plockade ut.
http://www.chrono24.se/audemarspiguet/royal-oak-automatic-steelgold--id2862570.htm
Jag tyckte att jag läste ett par 'oj' och 'aj' kring klockan och min enda poäng är att det fortfarande är en vansinnigt fin klocka.
Jag har tittat på bilder på fler APs än jag vill erkänna och jag tycker fortfarande att det är löjligt svårt att avgöra, och kunna uttala sig med 100%ig säkerhet, hur bra poleringen utförts utan att ha sett bilder på exakt samma ex före och efter polering. Kan det, som framförallt vid vintage-Rolex, funnits olikheter mellan olika ex redan när de lämnade Le Brassus?
Att uttala sig om hur poleringen påverkat värdet på olika ex som, för iaf. 99% av normalanvändarna, ser helt okej ut skulle jag personligen inte våga mig på.
Sen vad man förväntar sig från Nymans är väl upp till var och en. Jag förväntar mig att polering avverkar metall. Jag förväntar mig att en polering även hos AP i Schweiz avverkar metall och därmed kommer klockan de facto inte se ut precis som innan en polering oavsett var poleringen utförs. Men jag förväntar mig att Schweizarna själva hanterar betydligt fler APs i hyvelbänken än vad Nymans rimligen gör och då kanske de gör arbetet lite bättre. Skulle troligen bemöda mig att skicka ner min klocka om jag tyckte den behövde fräschas upp.
Kanske är jag som ser i syne men här är tre exempel jag lite snabbt plockade ut.
Kollade snabbt på c24 på nya 15400 och då kan man lätt se att de lämnar fabrik på samma sätt. Tycker inte det här går att jämföra med vintage-rolex, speciellt inte nyare ap då det är en standard som är långt över rolex. Möjligt och även troligt att 5402 hade olika vinklar och alla inte såg likadana ut, men idag är jag rätt övertygad om att de kommer ut likadana från fabrik. Dessa är otroligt svåra att polera och oavsett var den poleras kommer vinklarna bli lite annorlunda än de var från början, men de kommer hålla formen betydligt bättre om de endast blir polerade av de bästa dvs i Le Brassus. Största skillnaden tror jag ligger i att AP själva kommer se att det är en slags jämnhet i fasningarna på hela klockan vilket gör att det imo ser mycket bättre ut.Jag kan hålla med dig om att de ser slitna ut överlag, länk, klocka och polering. De ser alla ut att vara äldre, och minst en av dom var från ca 2000, d v s 16 år gammal.
Jag tittade då mest på 15300 i stål (vilket var det diskussionen i den gamla, och den nuvarande tråden tog upp), och jämförde bilder på godsets tjockled vid infästningen av länken. Det stora flertalet av de jag såg då (dock inte 100%) uppvisade liknande slipningar, vilket får mig att anta att det kanske är som @krämbulle skriver ovan, d v s att det kan vara skillnader från fabrik.
Grym dinka, grym bil!Ute och bränner lite gummi.
De skiljer sig ibland oväntat mycket. Jag gick nog runt och retade mig i ett halvår på att någon tidigare ägare hade fått länken polerad så ovansidan ligger en bra bit under boettens ovansidan vid i fästningen.... jämförde bilder på godsets tjockled vid infästningen av länken. Det stora flertalet av de jag såg då (dock inte 100%) uppvisade liknande slipningar, vilket får mig att anta att det kanske är som @krämbulle skriver ovan, d v s att det kan vara skillnader från fabrik.
Älskar din diver. En fråga, jag har nämligen läst på rolexforumes att den skulle vara mer lättrepad än stål samt att den inte går att polera. Upplever du den som känslig för repor?15706AU tillbaks på armen igen.
Älskar din diver. En fråga, jag har nämligen läst på rolexforumes att den skulle vara mer lättrepad än stål samt att den inte går att polera. Upplever du den som känslig för repor?
Älskar din diver. En fråga, jag har nämligen läst på rolexforumes att den skulle vara mer lättrepad än stål samt att den inte går att polera. Upplever du den som känslig för repor?
Man skall inte tro allt man läser.
Den keramiska ringen lär inte behöva poleras då den är i det närmsta orepbar.
Boetten är i gjuten/pressad kol, mkt reptålig. Däremot kan den vara behandlad/lackad?! Möjligen kan den kanske ta skada?
Men helt klart är att man inte skall tro allt man läser.
Köp du divern, ruggigt fet klocka.
Den keramiska ringen lär inte behöva poleras då den är i det närmsta orepbar.
Boetten är i gjuten/pressad kol, mkt reptålig. Däremot kan den vara behandlad/lackad?! Möjligen kan den kanske ta skada?
Men helt klart är att man inte skall tro allt man läser.
Köp du divern, ruggigt fet klocka.
Kan bara stämma in med Chrisse, såhär långt har jag nästan haft den dagligen och inga repor. Infästningarna till bandet same vitguldsmuttrarna är nog känsligaste. Såhär långt är det bara repor på spännet i titan vilket är föga förvånande. Hade ståldivern innan och var betydligt mer orolig för den. Får jag nu någon repa/hairline på carbondivern vilket jag förmodligen redan har så syns dem betydligt mindre.
Sugen på ett köp? Slå till!
Njae, känns nog inte som om någon kolfibermodell är aktuell egentligen. Jag dividerar högt och lågt vad jag ska köpa. Jag vill ha en ROO, inte större än 42mm och något som går att bära till vardags. Är vanliga divern i stål tråkig? Vill inte ha något som uppfattas som fattigmans ROO.
Har man handlederna för dem är ju 44 novelty överlägset bäst!Divern oavsett material är de bästa Offshore-modellerna.
Har man handlederna för dem är ju 44 novelty överlägset bäst!
Tankar kring 15703 vs 15710?Divern oavsett material är de bästa Offshore-modellerna.
Glasbaksida bland annat är sexigt men du får en 15703 för relativt lågt belopp på andrahandsmarknaden. Knappast en fattigas ap ROO, skulle snarare vilja säga medvetet i min bok. Bra avvägning mellan ROO men med 3120 verket.Tankar kring 15703 vs 15710?
Njae, känns nog inte som om någon kolfibermodell är aktuell egentligen. Jag dividerar högt och lågt vad jag ska köpa. Jag vill ha en ROO, inte större än 42mm och något som går att bära till vardags. Är vanliga divern i stål tråkig? Vill inte ha något som uppfattas som fattigmans ROO.
Tankar kring 15703 vs 15710?
Glasbaksida bland annat är sexigt men du får en 15703 för relativt lågt belopp på andrahandsmarknaden. Knappast en fattigas ap ROO, skulle snarare vilja säga medvetet i min bok. Bra avvägning mellan ROO men med 3120 verket.
Jag tycker inte och har aldrig fått uppfattningen att Divern skulle vara en fattigmans ROO. Men däremot har jag hört att många tycker att 15400 är fattigmans 15202, så det har ju inte hindrat dig tidigare... (hoppas bror är med på en skämtsamhet)
Divern är helt grym om du frågar mig, dock upplever jag stålvarianten som något topptung. Carbonversionen har inte det problemet och är helt perfekt om du frågar mig. 15706 är riktigt jävla bra men 15707 är en killer.
Bifogar handledsskott som inspiration.
Så summa summarum, KBK. Ser fram emot paketöppningstråden!
Du har väl fattigmans RO?Vill inte ha något som uppfattas som fattigmans ROO.