• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Alarik

Audemars
2-Faktor
What the f*ck is this?

1666107033612.png
Sjukt att det är samma företag som gav oss sånt här när det begav sig
2EB2364D-1D87-4F05-B9E2-7957374DBFB7.png
 

FlipSwede

Audemars
What the f*ck is this?

1666107033612.png
Maste man ha lika mycket guld i munnen som det ar strossel pa dessa for att fa lov att kopa en mantro?
Annars sa var de ju sa "Over the top" att jag faktiskt kunde tanka mig en handfull. Lite som en pase blandade karameller som man kopte som lillkille i kiosken.
Man visste aldrig riktigt vad man fick.....
 
  • Like
Reactions: PJZ

dräpdrulle

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Osäker på om det är helt jämförbart dock.
AP och deras tradition kring haute horlogerie kanske inte linjerar perfekt med Rolex historik.
Men visst, likheter kan säkert dras på samma sätt som med Roger Dubuis.

Du har absolut rätt. För min del får AP gärna ruinera sitt märke lite mer. Finns lite schyssta modeller som gärna får bli mindre populära.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Hur är den ultimat? Tycker nog det är den sämsta, så lite nyfiken.
Dels är gulguld mitt favorit material. Storleken är perfekt för mig enligt mina preferenser. Föredrar den bredare bezeln på 14486. Tunnheten på denna jämfört med moderna exemplar faller mig bättre i smaken. Jag föredrar denna gråa tavla som går från mörkgrå till ljusgrå till blå beroende på ljus. Sen är det små detaljer som datumfönstret, kronan, långa indexen istället för de korta som på tredje generationens 14790.
Men en av sakerna jag gillar mest som nog de flesta ogillar är att länken är väldigt bekväm och att den sitter balanserat på handleden utan att bli topp-tung. :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Dels är gulguld mitt favorit material. Storleken är perfekt för mig enligt mina preferenser. Föredrar den bredare bezeln på 14486. Tunnheten på denna jämfört med moderna exemplar faller mig bättre i smaken. Jag föredrar denna gråa tavla som går från mörkgrå till ljusgrå till blå beroende på ljus. Sen är det små detaljer som datumfönstret, kronan, långa indexen istället för de korta som på tredje generationens 14790.
Men en av sakerna jag gillar mest som nog de flesta ogillar är att länken är väldigt bekväm och att den sitter balanserat på handleden utan att bli topp-tung. :)
Inser nu att jag inte förstått vilken modell du hade, tyckte det såg ut som 4100. Då köper jag dina argument. Det jag stört mig på är överböjligheten i länken, speciellt intill boetten, och att man ser glaspackningen från framsidan på 4100. Hur är länken på 14486? Också överböjlig som 4100? Hur är längden på boetten kl 12 till 6? Upplever att 4100 ser lite kort ut i den ledden jämfört med senare 14790 jag har erfarenhet av. Sedan att jag stör mig på att datumfönstret linjerar med indexens inner- isf ytter-diameter är en ren smaksak. Långa index har ju nästan alla så det behöver man väl inte ens kommentera.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Inser nu att jag inte förstått vilken modell du hade, tyckte det såg ut som 4100. Då köper jag dina argument. Det jag stört mig på är överböjligheten i länken, speciellt intill boetten, och att man ser glaspackningen från framsidan på 4100. Hur är länken på 14486? Också överböjlig som 4100? Hur är längden på boetten kl 12 till 6? Upplever att 4100 ser lite kort ut i den ledden jämfört med senare 14790 jag har erfarenhet av. Sedan att jag stör mig på att datumfönstret linjerar med indexens inner- isf ytter-diameter är en ren smaksak. Långa index har ju nästan alla så det behöver man väl inte ens kommentera.
Packningen syns även på 14486 även om jag upplever att den syns mindre än på 4100 & 14432. Länken tror jag är likadan som till 4100. Överböjlig men följsam. Inget jag reagerar på väl på handleden. Måtten från 12 till 6 får jag återkomma med. 14486 är en transitional modell som hade en kort produktionstid runt 1988. Kort där på kom 14700 med uppdaterad länk innan 14790 till sist släpptes.
Screenshot_20221020_144046.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Packningen syns även på 14486 även om jag upplever att den syns mindre än på 4100 & 14432. Länken tror jag är likadan som till 4100. Överböjlig men följsam. Inget jag reagerar på väl på handleden. Måtten från 12 till 6 får jag återkomma med. 14486 är en transitional modell som hade en kort produktionstid runt 1988. Kort där på kom 14700 med uppdaterad länk innan 14790 till sist släpptes.
Screenshot_20221020_144046.jpg
Tänkte på när man ser packningen framifrån, men visst är det inte kul att se den från sidan heller.
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Tänkte på när man ser packningen framifrån, men visst är det inte kul att se den från sidan heller.
Den syns inte framifrån på 14486.
Har inget skjutmått hemma men skulle säga att den är 45mm mellan det vita på bilden och 35mm mellan yttre delen av bezeln från kl 12 till kl 6.
Screenshot_20221020_165143.jpg


Tycker den sitter perfekt storleksmässigt på min handled som är 18,5cm som referens. Försökte fånga lite olika avstånd, vinklar och en referensbild för att göra den rättvisa.

20221015_114423.jpg
20221012_143123.jpg
20220608_151105.jpg
20220407_160921.jpg
 
Topp