• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

RobHK

Cartier
Kul reportage PJZ, varit en gång på AP House här i Hongkong och det var liknande upplevelse som dig, minus morotskaka. Man fick på ett behagligt vis prova ett antal klockor, faktiskt var flera av klockorna exakt samma som du fick se (sammanträffande?)
 
  • Like
Reactions: PJZ

PJZ

Cartier
Kul reportage PJZ, varit en gång på AP House här i Hongkong och det var liknande upplevelse som dig, minus morotskaka. Man fick på ett behagligt vis prova ett antal klockor, faktiskt var flera av klockorna exakt samma som du fick se (sammanträffande?)
Kul att du gilla det!

Haha seriöst? Antar att det vet att folk är hungriga på ROs så de ser till att ha några sånna liggandes...

Vad var deras kommentarer kring code 11.59? Min säljare sa som sagt att de är hetare än Offshore modellerna.
 

RobHK

Cartier
Vad var deras kommentarer kring code 11.59? Min säljare sa som sagt att de är hetare än Offshore modellerna.

Just den klockan diskuterade vi inte så mycket. Jag fastnade mer för den lilla rose gold Chronos med täckt baksida, ställde mig på listan för den (skapligt long shot). Hade aldrig gissat att en så liten klocka skulle sitta så bra på armen, men det är något med AP RO design som gör att dom funkar bra trots att dom är mindre. Gillar att klockan inte var så tung trots helguld. Och till skillnad ifrån dig stör jag inte ihjäl mig på datum-placeringen även om jag kan hålla med att man nästan hellre skippat datumet för mer symmetri (Samma "problem" med min VCO Chrono)
 
  • Like
Reactions: PJZ

mark knopfler

Breitling
Hej, tänkte kolla hur andra tänker kring att ha sin AP på handleden ute i världen numer? Det känns hyfsat osäkert att ha den på restaurang/stan/överhuvudtaget vilket känns lite trist tycker jag. Väljer allt som oftast att låta den ligga hemma och ha en annan eller ingen klocka på. Hur tänker och gör ni?
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Hej, tänkte kolla hur andra tänker kring att ha sin AP på handleden ute i världen numer? Det känns hyfsat osäkert att ha den på restaurang/stan/överhuvudtaget vilket känns lite trist tycker jag. Väljer allt som oftast att låta den ligga hemma och ha en annan eller ingen klocka på. Hur tänker och gör ni?
Använder sunt förnuft och är medveten om omgivningen. Bär alltid klocka men håller mig naturligt borta från områden (oavsett klocka) och håller allmänt låg profil.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
CBC654AC-0DD9-4347-A57A-F68569A7DBB4.jpeg

Tillbaka från service
 

P-vakten

Patek
2-Faktor

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Nu finns den 56175PT som diskuterats tidigare till försäljning på c24. Vem är mest trigger happy?

Samma säljare som sist undrar om den legat osåld/borta från hemsidan ett tag eller om den kommit tillbaka till dom
 

Troje

Omega
Har länge sneglat på att införskaffa en AP Royal Oak i storleken 36-37mm som jag tror skulle passa min 16,5cm handled perfekt. Söker efter ett ex i stål (ej guld eller two-tone). Har ni några bra tips på referenser att ha utkik efter här? Känner själv att det är viktigt för mig att varianten har de "långa idexarna".

Har själv börjat snegla på denna som finns till försäljning på C24: https://www.chrono24.se/audemarspig...al-oak-blu-dark-indici-lunghi--id26808803.htm

Värderingen/priset är väl svårare än någonsin i dagens marknad, men vad skulle ni säga vore rimligt att pröjsa för ett sådant exemplar?

Tack föra att får låna all den kunskap som finns i denna eminenta tråd!
 
  • Like
Reactions: PJZ

Troje

Omega
Har länge sneglat på att införskaffa en AP Royal Oak i storleken 36-37mm som jag tror skulle passa min 16,5cm handled perfekt. Söker efter ett ex i stål (ej guld eller two-tone). Har ni några bra tips på referenser att ha utkik efter här? Känner själv att det är viktigt för mig att varianten har de "långa idexarna".

Har själv börjat snegla på denna som finns till försäljning på C24: https://www.chrono24.se/audemarspig...al-oak-blu-dark-indici-lunghi--id26808803.htm

Värderingen/priset är väl svårare än någonsin i dagens marknad, men vad skulle ni säga vore rimligt att pröjsa för ett sådant exemplar?

Tack föra att får låna all den kunskap som finns i denna eminenta tråd!

Citerar mitt eget inlägg. 😅

Sneglar på denna nu: https://chrono24.app/audemarspiguet...oak--id26881663.htm?SETLANG=sv_SE&SETCURR=EUR

Tycker den ”poppar” med tavlan från en guld-version av 4100ST, men antar att man ska passa sig för klockor utan original-tavlan, eller vad säger ni?
 

FlipSwede

Audemars
Höjde AP priserna I EU/Sverige vid årsskiftet?

Ser Nymans efter mycket om och men har uppdatetat sin hemsida med de priser som gallde 1/9/22.
Dock var det inte manga modeller kvar.
 

Troje

Omega
Som framgår av mina inlägg ovan sneglar jag på att införskaffa mig en "instegs-royal oak" i storleken 35-37mm. Söker en i stål och med mörk tavla samt långa index. I mitt sökande har jag landat i att referensen 14790ST helt klart är ett bra alternativ för mig, lagom stor och har den "look" jag söker samtidigt som de inte är alltför gamla och bör därmed vara smidigare att serva framåt.

Har slängt ut frågor till olika säljare på Chrono24 av referensen och fått en ganska bra kontakt med en privat säljare lokaliserad i Hamburg. Dock oroar det givetvis mig, att säljaren är just privat. Han har dock varit helt öppen för att träffas F2F i Hamburg och istället göra transaktionen via PayPal. Vilket jag tycker känns ganska fair, dessutom vid användandet av just PayPal finns det trotsallt ganska bra skydd för en köpare av produkten.

Jag vänder mig dock till denna eminenta tråd om ni kan se något av de bifogade bilderna som (1) inte ser ut som det ska alt (2) något som ni tycker bekräftar att klockan är äkta/ok vilket jag även skulle kunna titta efter då jag fysiskt får möjlighet att inspektera produkten.

Något jag själv reflekterat över, utifrån min egen kunskap, är att tavlan inte stämmer överens med årtalet (2002) samt länken. Claspen är av den nya varianten (MK3) vilket även överensstämmer med årtalet ( 2000 - ). Däremot, om jag minns rätt ska en MK3:a ha de ”korta idexarna” på tavlan. Tavlan överensstämmer istället med MK2:an av referensen som tillverkades mellan mid 1990 – 2000 med långa idexar. Eller är jag fel ute här, kan det finnas "MK3: or" med långa idex på tavlan?

FYI Säljaren har även någon fäbelss rörande att redigera bakgrunden på bilderna...

Tack för er hjälp!

DSC_2658.jpg
 

Bilagor

  • DSC_2665.jpg
    DSC_2665.jpg
    91.6 KB · Visningar: 10
  • DSC_2664.jpg
    DSC_2664.jpg
    235.8 KB · Visningar: 10
  • InkedDSC_2667.jpg
    InkedDSC_2667.jpg
    87 KB · Visningar: 7
  • DSC_2666.jpg
    DSC_2666.jpg
    123.1 KB · Visningar: 7
  • DSC_2663.jpg
    DSC_2663.jpg
    241.5 KB · Visningar: 8

EWEA

Cartier
Som framgår av mina inlägg ovan sneglar jag på att införskaffa mig en "instegs-royal oak" i storleken 35-37mm. Söker en i stål och med mörk tavla samt långa index. I mitt sökande har jag landat i att referensen 14790ST helt klart är ett bra alternativ för mig, lagom stor och har den "look" jag söker samtidigt som de inte är alltför gamla och bör därmed vara smidigare att serva framåt.

Har slängt ut frågor till olika säljare på Chrono24 av referensen och fått en ganska bra kontakt med en privat säljare lokaliserad i Hamburg. Dock oroar det givetvis mig, att säljaren är just privat. Han har dock varit helt öppen för att träffas F2F i Hamburg och istället göra transaktionen via PayPal. Vilket jag tycker känns ganska fair, dessutom vid användandet av just PayPal finns det trotsallt ganska bra skydd för en köpare av produkten.

Jag vänder mig dock till denna eminenta tråd om ni kan se något av de bifogade bilderna som (1) inte ser ut som det ska alt (2) något som ni tycker bekräftar att klockan är äkta/ok vilket jag även skulle kunna titta efter då jag fysiskt får möjlighet att inspektera produkten.

Något jag själv reflekterat över, utifrån min egen kunskap, är att tavlan inte stämmer överens med årtalet (2002) samt länken. Claspen är av den nya varianten (MK3) vilket även överensstämmer med årtalet ( 2000 - ). Däremot, om jag minns rätt ska en MK3:a ha de ”korta idexarna” på tavlan. Tavlan överensstämmer istället med MK2:an av referensen som tillverkades mellan mid 1990 – 2000 med långa idexar. Eller är jag fel ute här, kan det finnas "MK3: or" med långa idex på tavlan?

FYI Säljaren har även någon fäbelss rörande att redigera bakgrunden på bilderna...

Tack för er hjälp!

DSC_2658.jpg
Antagligen fel tavla ja, vet du vad sista njmrwt är i referensen? 14790ST.OO.0789ST.0?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Som framgår av mina inlägg ovan sneglar jag på att införskaffa mig en "instegs-royal oak" i storleken 35-37mm. Söker en i stål och med mörk tavla samt långa index. I mitt sökande har jag landat i att referensen 14790ST helt klart är ett bra alternativ för mig, lagom stor och har den "look" jag söker samtidigt som de inte är alltför gamla och bör därmed vara smidigare att serva framåt.

Har slängt ut frågor till olika säljare på Chrono24 av referensen och fått en ganska bra kontakt med en privat säljare lokaliserad i Hamburg. Dock oroar det givetvis mig, att säljaren är just privat. Han har dock varit helt öppen för att träffas F2F i Hamburg och istället göra transaktionen via PayPal. Vilket jag tycker känns ganska fair, dessutom vid användandet av just PayPal finns det trotsallt ganska bra skydd för en köpare av produkten.

Jag vänder mig dock till denna eminenta tråd om ni kan se något av de bifogade bilderna som (1) inte ser ut som det ska alt (2) något som ni tycker bekräftar att klockan är äkta/ok vilket jag även skulle kunna titta efter då jag fysiskt får möjlighet att inspektera produkten.

Något jag själv reflekterat över, utifrån min egen kunskap, är att tavlan inte stämmer överens med årtalet (2002) samt länken. Claspen är av den nya varianten (MK3) vilket även överensstämmer med årtalet ( 2000 - ). Däremot, om jag minns rätt ska en MK3:a ha de ”korta idexarna” på tavlan. Tavlan överensstämmer istället med MK2:an av referensen som tillverkades mellan mid 1990 – 2000 med långa idexar. Eller är jag fel ute här, kan det finnas "MK3: or" med långa idex på tavlan?

FYI Säljaren har även någon fäbelss rörande att redigera bakgrunden på bilderna...

Tack för er hjälp!

DSC_2658.jpg
Sitter det galvaniserade skruvar i länken mot boett?

IMG_20230109_134134.jpg
 
Topp