• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Alarik

Audemars
2-Faktor
Vi bara förtränger det nya haverisläppet eller? Bra så
😁
IMG_5333.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nä någon ROO behöver jag inte i mitt liv. Men nu vänder vi blad och ser framåt. Mot modeller åtminstone jag föredrar.

5C037239-1C95-476E-A51F-AE28CA2C1480.jpeg
Lite stor, men annars tokläcker. Frågan är ju hur nära 100% man behöver komma. Älskade när Jumboprofilen fanns på batterivarianten på 33 mm för knappa 20’ eller snarare dryga 10’. Var nära på köp av tvåton tantal/roséguld men tavlan var borstad utan guilloche… Blev tantal/stål men hoppade av när Cartier Santos Carree kom in i samlingen. Vill gärna återansluta med en ny 33a.
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
Lite stor, men annars tokläcker. Frågan är ju hur nära 100% man behöver komma. Älskade när Jumboprofilen fanns på batterivarianten på 33 mm för knappa 20’ eller snarare dryga 10’. Var nära på köp av tvåton tantal/roséguld men tavlan var borstad utan guilloche… Blev tantal/stål men hoppade av när Cartier Santos Carree kom in i samlingen. Vill gärna återansluta med en ny 33a.
Av ren nyfiken, vad ligger dessa på i dag? En 33a Quartz hade varit skoj att äga.
 

carlmartin

Rolex
2-Faktor
De bärs typ som en 34 mm Rolex på oyster. Dvs, de pssar de flesta handleder. Länken är lika bred som på 36 mm RO.
Jag tror det där är helt rätt väg att gå om man vill ha en klassisk RO idag. Jag har varit nära att hoppa på kvarts men hört att det är väldigt bökigt om verket rasar de det inte servas av AP själva? Nån som har koll på hur det funkar? Man borde väl kunna byta ut men det är nog inte kosher
 

jappdapi

Rolex
2-Faktor
De bärs typ som en 34 mm Rolex på oyster. Dvs, de pssar de flesta handleder. Länken är lika bred som på 36 mm RO.
Har faktiskt inte testat någon av dessa. Är det jämförbart med en santos 2960?

IMG_1880.jpeg


Har gett över 100 och skulle säga att den är billig jämfört med 36mm TT. Jag bytte ner!

IMG_8964.jpeg
Allt är relativt men tycker den sitter mycket fint på dig. Hade dock velat ha en stål i så fall.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Den vita tavlan har alltid varit min favorit, eller säger man silvrig? Jag antar att klockan är äkta och Monettavlan fake? Fin ändå.
Officiellt heter den silver men ofta ser den vit ut. Jag har även en svart tavla och datumhjul till den men aldrig blivit av att skifta.
Hehe, klockan är äkta. Det är bakgrundsbild på en frame tv, originaltavlan hänger hos The Met som jag misstänker att du vet 🙂
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Officiellt heter den silver men ofta ser den vit ut. Jag har även en svart tavla och datumhjul till den men aldrig blivit av att skifta.
Hehe, klockan är äkta. Det är bakgrundsbild på en frame tv, originaltavlan hänger hos The Met som jag misstänker att du vet 🙂
Jag var i Artipelag och tittade på Monetutställningen så det var nog därför jag såg den extra tydligt. Nu går det något liknande på Sjöhistoriska. Jag visste inte att originalet hängde på Met så det var intressant info. Är det inte så att det finns lite olika nyanser på den silvriga? Jag har för mig att jag sett de som är mer vita än silvriga? De har också varit mer matta men jag kanske har misstagit mig.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Jag var i Artipelag och tittade på Monetutställningen så det var nog därför jag såg den extra tydligt. Nu går det något liknande på Sjöhistoriska. Jag visste inte att originalet hängde på Met så det var intressant info. Är det inte så att det finns lite olika nyanser på den silvriga? Jag har för mig att jag sett de som är mer vita än silvriga? De har också varit mer matta men jag kanske har misstagit mig.
På just 15400 som min är har det bara funnits denna nyans och verkar inte haft så mycket variation mellan batcharna. ”Föregångaren” 15300 hade en vit och mattare tavla, den såldes som uttalad vit och inte silver.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Jag var i Artipelag och tittade på Monetutställningen så det var nog därför jag såg den extra tydligt. Nu går det något liknande på Sjöhistoriska. Jag visste inte att originalet hängde på Met så det var intressant info. Är det inte så att det finns lite olika nyanser på den silvriga? Jag har för mig att jag sett de som är mer vita än silvriga? De har också varit mer matta men jag kanske har misstagit mig.
Vet inte vilken den tidigare är som det refereras till, men anledningen till att de inte är vitare är för att det inte är någon blöt färg påmålad. Det är ist ett bad där man elektrolytiskt? färgar in metallen. Man behåller då ytstrukturen vilket en blöt färg inte gör. Har funnits äldre varianter med blöt färg, hade en själv, gillar inte det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Vet inte vilken den tidigare är som det refereras till, men anledningen till att de inte är vitare är för att det inte är någon blöt färg påmålad. Det är ist ett bad där man elektrolytiskt? färgar in metallen. Man behåller då ytstrukturen vilket en blöt färg inte gör. Har funnits äldre varianter med blöt färg, hade en själv, gillar inte det.
Det här en är jag tänker på. Visst är den vitare?

Skärmavbild 2023-09-30 kl. 13.07.35.png
 
Topp