• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tack! :)
Hur vet man vilka som är inhouse, finns det kanske en lista eller något annat kännetecken?

Jag har inte fullständig koll, men:

15300, 15400 och 15450 samt alla Diver-modellerna har 3120, som är inhouse. 15202 har cal 2121 som är ett JLC-verk om jag inte minns fel.
Offshore-kronograferna och resten har jag inte koll på.

Kronografmodellerna har ofta 3120 verket som bas med en piggyback dubois depraz kronograf modul. Så med andra ord ingen inhouse-kronograf som tex Rolex 4130. :)

Se på fan. Sunkigt, man undrar ju hur svårt det ska va för en av topp 3 att lösa ett tillfredställande krono-verk
Ioförsig använder väl PP ofta Lemania och VC... Vet inte riktigt men antagligen något liknande?
Hade samma resonemang när jag kikade på AP för första gången för ett par år sedan, dock så tog det ju Rolex X antal år innan dom med handen på hjärtat kunde säga att dom hade ett bättre inhouseverk än Zenith i sitt 4130 urverk. Så på ett sett håller jag med dig, o andra sidan så kommer det nog så småningom. :)

Se på fan. Sunkigt, man undrar ju hur svårt det ska va för en av topp 3 att lösa ett tillfredställande kronö-verk
Ioförsig använder väl PP Lemania och VC... Vet inte riktigt men antagligen något liknande?
Det är tydligen inte helt enkelt. AP, Rolex, PP, RM, Omega, bara för att nämna några, använder sig av Dubois-Depraz.

Nackdelen med deras piggyback är att verket blir tjockare och det är tex därför som datumet sitter så "djupt" i ROO-kronograferna.
AP har egna inhouse-kronografer (AP 2385 tex) men de kanske är för ömtåliga för att användas i ROO?

EDIT: AP 2385 finns i de flesta ROO Lady kronograferna såg jag nu och det är inget inhouse-verk. Det är baserat på Frédéric Piguet caliber 1185. Fan vad krångligt allt ska vara...:rolleyes:

Senast ändrad:
Det är tydligen inte helt enkelt. AP, Rolex, PP, RM, Omega, bara för att nämna några, använder sig av Dubois-Depraz.

Nackdelen med deras piggyback är att verket blir tjockare och det är tex därför som datumet sitter så "djupt" i ROO-kronograferna./QUOTE]
Jo, jag vet, syrrans omega speedmaster reduced för 12tkr har samma(i all fall typ av) modul(väl?)... :D
http://www.omegarolex.com/details/03220.html

Senast ändrad:
Spontant ser det ju väldigt illa ut, och om det är AD som gjort det, borde det reklameras direkt!

Nu kan jag göra entré här också :D

20161014_075714.jpg

Nu ser man inte den här på några veckor.
Inlämnad till Nymans för täthetskontroll för att bli berättigad till 3:e årets garanti. Kostnadsfritt :)
IMG_8494.JPG
Hur tidigt kan man lämna in den för att få det tredje året? Vad är det som tar sådan tid, en täthetskontroll går ju snabbt och den kan de väl göra på hemmaplan?

Hur tidigt kan man lämna in den för att få det tredje året? Vad är det som tar sådan tid, en täthetskontroll går ju snabbt och den kan de väl göra på hemmaplan?

Du kan egentligen lämna in den så snart du köpt den och senast innan 2-åriga garantin gått ut.
Men det bästa är att vänta, min är ca 1,5 år gammal nu.
Anledning till att det tar tid (och att det är bra att vänta innan man lämnar in den) är att de inte bara kollar tätheten utan byter ut alla (?) packningar och det är inget Nymans gör själva utan lämnar till service center i Bryssel eller ev. till AP i Le Brassus beroende på modell.
Kan även ha att göra med att det är en kostnadsfri service från AP och därför kanske AP har sagt att de tar kostanden men då måste det göras av dem själva. Ingen aning utan bara spekulationer från min sida.

Du behöver inte längre trycktesta den för att få 3e året, numera räcker det med att registrera sin klocka!

Har hört samma sak själv men när jag frågade Nymans så tog de emot klockan.
Kan ha att göra med att det var över ett år sedan jag registrerade klockan och fick min oifyllda 3:e år sticker.
Köper man en ny klocka idag så kanske det räcker med att registrera den?
Men får man då en sticker med 3:e året ifyllt av AP eller står det redan i certet att det är 3 års garanti?

Du kan egentligen lämna in den så snart du köpt den och senast innan 2-åriga garantin gått ut.
Men det bästa är att vänta, min är ca 1,5 år gammal nu.
Anledning till att det tar tid (och att det är bra att vänta innan man lämnar in den) är att de inte bara kollar tätheten utan byter ut alla (?) packningar och det är inget Nymans gör själva utan lämnar till service center i Bryssel eller ev. till AP i Le Brassus beroende på modell.
Kan även ha att göra med att det är en kostnadsfri service från AP och därför kanske AP har sagt att de tar kostanden men då måste det göras av dem själva. Ingen aning utan bara spekulationer från min sida.

Har hört samma sak själv men när jag frågade Nymans så tog de emot klockan.
Kan ha att göra med att det var över ett år sedan jag registrerade klockan och fick min oifyllda 3:e år sticker.
Köper man en ny klocka idag så kanske det räcker med att registrera den?
Men får man då en sticker med 3:e året ifyllt av AP eller står det redan i certet att det är 3 års garanti?
Vet inte hur det fungerar rent praktiskt, hursomhelst härligt med ett tredje år!

Med tanke på vad AP kostar och att du får 3 års garanti på en del hemelektronik är 3 år riktigt dåligt!

Fast det är ju inte relevant, att Rolex har 5-år är inte konstigt med tanke på att deras standard klocka har komplikationen datum och centrumsekund och är far from lika delikata.

Fast det är ju inte relevant, att Rolex har 5-år är inte konstigt med tanke på att deras standard klocka har komplikationen datum och centrumsekund och är far from lika delikata.
Håller inte riktigt med. Har man 3 års garanti på något så är det för mig indirekt samma sak som att säga att "den här produkten håller i 3 år, sen får du klara dig själv".

Tillbaka
Topp