• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Kanske känns tröttsamt, men ändå en viktig fråga tycker jag.
Varför då?
Ja alla har vi olika smak och åsikter ;) Därför det är bra med ett forum som detta.
Vet inte hur mycket det handlar om åsikter i det här fallet.

Den ena är ett nytt påhitt av Rolex, och den andra är en förstoring av en klocka som varit ett billigare alternativ till originalet som kom på 70-talet. Det känns inte särskilt tidlöst på något sätt.

Varför då?
Varför då??
Ganska enkelt svar, för att jag tycker personligen det är en viktig fråga.

Vet inte hur mycket det handlar om åsikter i det här fallet.

Den ena är ett nytt påhitt av Rolex, och den andra är en förstoring av en klocka som varit ett billigare alternativ till originalet som kom på 70-talet. Det känns inte särskilt tidlöst på något sätt.
Ja som sagt, jag tycker iallafall att båda känns tidlösa, även om det skulle vara ett nytt påhitt av Rolex...

Varje sån här fråga bottnar i andrahandsvärde osv.

Börjar bli hyfsat tröttsamt.
Konstigt eller? Tycker det är en relevant frågeställning. Ena klockan kanske man tappar (exempelvis) 20' på medan den andra 40'. Då kan man ställa sig frågan: tycker jag verkligen den andra klockan är så snygg att det är värt att tappa 20' extra?

Ska man ha klockan hela livet är det en annan sak, men någon på detta forum? Knappast!

Konstigt eller? Tycker det är en relevant frågeställning. Ena klockan kanske man tappar (exempelvis) 20' på medan den andra 40'. Då kan man ställa sig frågan: tycker jag verkligen den andra klockan är så snygg att det är värt att tappa 20' extra?

Ska man ha klockan hela livet är det en annan sak, men någon på detta forum? Knappast!
Om folk slutar basera sina köp på vad som har bäst andrahandsvärde så kanske det leder till att det köps andra grejer än Rolex i stål.

Någon som vet vart man kan serva en vintage Ap RO quartz? Klockan går inte korrekt och stannar till ibland.
Audemars piguet 3.jpg

Skickade in den till AP via Nymans och dem kunde tydligen inte serva dem då de ej hade tillgång till reservdelar p.g.a att klockan var 33år gammal. Är man helt körd eller vart ska man vända sig? Tacksam för alla svar

Någon som vet vart man kan serva en vintage Ap RO quartz? Klockan går inte korrekt och stannar till ibland.
Audemars piguet 3.jpg

Skickade in den till AP via Nymans och dem kunde tydligen inte serva dem då de ej hade tillgång till reservdelar p.g.a att klockan var 33år gammal. Är man helt körd eller vart ska man vända sig? Tacksam för alla svar
Skickades den till le brassus? AP har uttalat att de kan restorera allt de tillverkat. Sen kostar det antagligen mer än vad du kan köpa en ersättare för... Väldigt märkligt, och tråkigt om det stämmer att de inte kan reparera din klocka.
The Swiss watchmaking firm Audemars Piguet can repair any watch. No matter if it was made two hundred years ago or if it includes parts that contain mercury— an element banned in almost every country. The legendary watchmaker gives life to ancient models in the

Skickades den till le brassus? AP har uttalat att de kan restorera allt de tillverkat. Sen kostar det antagligen mer än vad du kan köpa en ersättare för... Väldigt märkligt, och tråkigt om det stämmer att de inte kan reparera din klocka.
Hej! Ja det gjorde den. Tycker själv att det verkade konstigt, det är ingen kostnadsfråga direkt då handlaren jag köpte den ifrån sa att han skulle stå för kostnaderna. Jag sa även detta till Nymans när jag var där på besök som jag f.ö bara har gott att säga om. Skickar en bild på svaret från Nymans
service.png

Hej! Ja det gjorde den. Tycker själv att det verkade konstigt, det är ingen kostnadsfråga direkt då handlaren jag köpte den ifrån sa att han skulle stå för kostnaderna. Jag sa även detta till Nymans när jag var där på besök som jag f.ö bara har gott att säga om. Skickar en bild på svaret från Nymans
service.png
Väldigt märkligt. Som @Tomas Eriksson säger så är det lite utav APs grej att de ska kunna serva alla sina klockor oavsett hur gamla.
@Rossi tror jag kan veta någon som möjligen kan serva den

Audemars piguet 3.jpg

@Uret24 @Tomas Eriksson @Luckyluciano

Samma sak hände min väns quartz. Försäkringsbolaget betalade ut hela marknadsvärdet som stod på värderingsintyget, som gjordes innan klockan blev defekt.
Väldigt märkligt. Som @Tomas Eriksson säger så är det lite utav APs grej att de ska kunna serva alla sina klockor oavsett hur gamla.
@Rossi tror jag kan veta någon som möjligen kan serva den
Klockorna, varken mekaniska eller kvarts, är någon rocket science. En duktig oberoende urmakare kan ta sig ann klockorna. Samma sak gäller Patek, jag vet att @NiklasArvid servat sinna hos någon gammal urmakare i Vadstena?
Robert Harlin är urmakaren jag har fått hjälp av. Han servade min RO och efter min förmedling hjälpte han @aleks med sin RO kvarts. När det gäller klockor över en viss ålder (30 år?) tar inte Nymans emot klockorna, hur trivialt problemet är, typ batteribyte(!) med förklaringen att om tex packning går sönder eller behöver bytas har man ingen tillgång till dessa. Så, batteribyte --> ner till Schweiz á 4-5000kr (eller så går man till duktig oberoende som obehindrat öppnar och byter för 2-300kr som jag fick göra med frugans TT RO).
Robert servade som sagt min 5402 och Aleks kvartsare. Klockorna har blivit riktigt bra med värden i timegrapher som nya. Smörjde packningarna (som faktiskt har hög kvalitet) och provtryckte dessa (jag dushar med min). Det går fint så länge inte reservdelar behövs, det är då det kan bli trixigt. Jag tycker det är värt en chanstagning, i värsta fall går det inte och då får du likväl skicks till AP i Schweiz till samma kostnad.
Robert är en relativt ung kille som har arbetat hos Sjöö-Sandström, Rob Engström, lärare på Urmakarskolan i Motala och sedan något år tillbaka öppnat eget i Uppsala;
http://www.ulvakvarn.com/index.php/butiker/tidlosaur/
Tidigare var det känsligt att tala om att han hjälpte mig pga sin arbetssituation (på skolan tex vill man inte reta sig med återförsäljarna som man har goda relationer med), men nu när han är oberoende känner jag att jag kan promota honom.

På samma sätt har @Daniel Mathisen servat tex min JLC Duoplan, en klocka som annars hade behövts skickas till Schweiz för service där bara deras duktigaste av duktigaste urmakare har licens att mecka med dessa. Det hade förmodligen kostat mig 4-5 ggr klockans inköpskostnad att göra. Det gäller dock att hitta de riktigt talangfulla urmakarna, typ Daniel.
https://klocksnack.se/threads/projekt-jlc-duoplan.62281/

Lycka till!

Senast ändrad:
Klockorna, varken mekaniska eller kvarts, är någon rocket science. En duktig oberoende urmakare kan ta sig ann klockorna. Samma sak gäller Patek, jag vet att @NiklasArvid servat sinna hos någon gammal urmakare i Vadstena?
Robert Harlin är urmakaren jag har fått hjälp av. Han servade min RO och efter min förmedling hjälpte han @aleks med sin RO kvarts. När det gäller klockor över en viss ålder (30 år?) tar inte Nymans emot klockorna, hur trivialt problemet är, typ batteribyte(!) med förklaringen att om tex packning går sönder eller behöver bytas har man ingen tillgång till dessa. Så, batteribyte --> ner till Schweiz á 4-5000kr (eller så går man till duktig oberoende som obehindrat öppnar och byter för 2-300kr som jag fick göra med frugans TT RO).
Robert servade som sagt min 5402 och Aleks kvartsare. Klockorna har blivit riktigt bra med värden i timegrapher som nya. Smörjde packningarna (som faktiskt har hög kvalitet) och provtryckte dessa (jag dushar med min). Det går fint så länge inte reservdelar behövs, det är då det kan bli trixigt. Jag tycker det är värt en chanstagning, i värsta fall går det inte och då får du likväl skicks till AP i Schweiz till samma kostnad.
Robert är en relativt ung kille som har arbetat hos Sjöö-Sandström, Rob Engström, lärare på Urmakarskolan i Motala och sedan något år tillbaka öppnat eget i Uppsala;
http://www.ulvakvarn.com/index.php/butiker/tidlosaur/
Tidigare var det känsligt att tala om att han hjälpte mig pga sin arbetssituation (på skolan tex vill man inte reta sig med återförsäljarna som man har goda relationer med), men nu när han är oberoende känner jag att jag kan promota honom.
Lycka till!

Skönt att vi nu kan nämna Robert!

Jag har haft kontakt med honom angående APn. Tyvärr kunde han inte hjälpa till då delar behövdes. Min vän har provat att byta batteri på klockan. Klockan fick en smäll och började därefter gå dåligt och ofta stanna helt.

Med det sagt kanske Robert ändå kan laga @Uret24's klocka. Skadar inte att fråga!

@Uret24 har du ett kalibernummer?
Kan vara så att det eventuellt är ett JLC verk i grunden, som många RO-verk var på den tiden. Är fallet detta kan jag kika med och se vad jag kan skaka fram.
JLC har otroligt mycket större tillgång till säker än de meddelar till slutkunder.

@Uret24 har du ett kalibernummer?
Kan vara så att det eventuellt är ett JLC verk i grunden, som många RO-verk var på den tiden. Är fallet detta kan jag kika med och se vad jag kan skaka fram.
JLC har otroligt mycket större tillgång till säker än de meddelar till slutkunder.
Det ska sitta ett cal 2506 i klockan. Såg nu att jag glömde skriva ref nummer på klockan, det är alltså en ref 56023 om det hjälper något.

Hej!

Jag är ny på forumet, och måste säga att det är väldigt kul att både läsa och se era fantastiska klockor!

Nu är det så att jag väljer mellan en ny AP 15400 med svart urtavla och den nya Rolex Skydweller som kommer inom några månader. (med blå eller svart urtavla)

Kanske fel tråd att fråga i, men vilken av dom hade Ni valt och varför?

I vilket fall så kommer detta bli min första "riktiga" klocka. Så jag är lite av en nybörjare på allt det här.
Jag tror du tänker rätt när du betraktar andrahandsvärdet som en faktor, för du kommer kanske innan du vet vilja byta.
Bägge klockor du nämner är väldigt stora. Såvida man inte har handleder likt styrkelyftande broilern på bild strax innan i tråden, så är bägge klockor för stora för de flesta. Det är ett vanligt nybörjarfel att när man skall köpa en första dyr klocka, att man då vill ha så mycket klocka som möjligt. Att stor, mycket, skall synas väger över smakfull, sitter skönt, praktisk etc. Med få undantag anser de flesta att Royal Oaken gamla 39mm var mycket bättre än nya 41mm. 39:an är stor i sig (5402 fick ju smeknamnet Jumbo och var då en "oversize"-klocka när den kom).
Men det är ju klart att ens egna stil är avgörande. Är man en gymkille, dörrvaktstyp så gillar man kanske stora klockor medan om stilen är mer dressat skulle jag rekommendera mindre klockor än dessa.
Jag är mer den dressade personen och skulle inte vilja ha en större Royal Oak än min 5402.
Jag tycker tex Divern är enorm och inget jag skulle överväga. Min handled är 18cm.
IMG_3352.JPG

IMG_3353.JPG

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp