Jag tror du tänker rätt när du betraktar andrahandsvärdet som en faktor, för du kommer kanske innan du vet vilja byta.
Bägge klockor du nämner är väldigt stora. Såvida man inte har handleder likt styrkelyftande broilern på bild strax innan i tråden, så är bägge klockor för stora för de flesta. Det är ett vanligt nybörjarfel att när man skall köpa en första dyr klocka, att man då vill ha så mycket klocka som möjligt. Att stor, mycket, skall synas väger över smakfull, sitter skönt, praktisk etc. Med få undantag anser de flesta att Royal Oaken gamla 39mm var mycket bättre än nya 41mm. 39:an är stor i sig (5402 fick ju smeknamnet Jumbo och var då en "oversize"-klocka när den kom).
Men det är ju klart att ens egna stil är avgörande. Är man en gymkille, dörrvaktstyp så gillar man kanske stora klockor medan om stilen är mer dressat skulle jag rekommendera mindre klockor än dessa.
Jag är mer den dressade personen och skulle inte vilja ha en större Royal Oak än min 5402.
Jag tycker tex Divern är enorm och inget jag skulle överväga. Min handled är 18cm.
Divern är stor men sitter ändå rätt skönt. Kanske inte är riktigt samma användningsområde som 5402 eller 15202 Tycker fortfarande att 15202 är den snyggaste klocka jag ägt.
För semester, bad och fritid så fungerar den fint
Till jobbet får det bli den här