• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tjena, står mellan en Big Bang Chrono eller den här http://www.uret.se/audemars-piguet-royal-oak-offshore-chronograph-svart-gummi-o42-mm-p-355.html hade ni köpt en såpass dyr klocka på uret? Rimligt att tro att en AD kan matcha priset, eller förhoppningsvis ännu bättre?

Blir nog svårt att få tag på denna modell hos AD då den utgick för flera år sedan. Tvivlar nästan på att Uret får fram en sprillans även om du beställer en men jag kan ha fel. Ganska stort värdetapp på denna modell om du skulle plocka ut en sprillans (Se Chrono24) Om du inte är så insatt kan det också vara bra att veta att den har det gamla JLC baserade urverket och inte ett in-house AP urverk som de nyare modellerna, men i och med att det står mellan den och en Hublot Big Bang verkar det som att det inte har så stor betydelse för dig;)

Jag hade på mig min AP kronograf när vi hade träning (Simpass, inomhus, klorin, pool)

Jag mår bättre när jag sköljer av klockan med vanligt vatten efter att den har råkat ut för klorin eller liknande, bara för att jag då intalar mig att det inte ligger kvar någon minidroppe klorin och fräter/torkar sönder mina packningar. Vet inte om det hjälper på riktigt, men det hjälper för psyket:D

15400 är bra resklocka
07A0419F-E9DD-4C18-8806-ECC11396BF8D.jpeg

Blir nog svårt att få tag på denna modell hos AD då den utgick för flera år sedan. Tvivlar nästan på att Uret får fram en sprillans även om du beställer en men jag kan ha fel. Ganska stort värdetapp på denna modell om du skulle plocka ut en sprillans (Se Chrono24) Om du inte är så insatt kan det också vara bra att veta att den har det gamla JLC baserade urverket och inte ett in-house AP urverk som de nyare modellerna, men i och med att det står mellan den och en Hublot Big Bang verkar det som att det inte har så stor betydelse för dig;)
Grymt, exakt den typ av feedback jag ville ha :)

Jag mår bättre när jag sköljer av klockan med vanligt vatten efter att den har råkat ut för klorin eller liknande, bara för att jag då intalar mig att det inte ligger kvar någon minidroppe klorin och fräter/torkar sönder mina packningar. Vet inte om det hjälper på riktigt, men det hjälper för psyket:D
Aldrig en dålig idé att skölja av klockan lite då och då med lite ljummet vatten. (Om du har gummi eller metallarmband och klockan tål vatten) Jag gör detta regelbundet typ varje vecka då både svett och ev parfym kan påverka metallen i det långa loppet. Badar man i saltvatten ska man skölja av klockan så snabbt som möjligt. Dessa råd finns även på APs hemsida under skötselråd. Ett sista råd, dubbel kolla alltid att skruvkronan sitter ordentligt innan du hoppar i! Torftigt inlägg, jag vet, men skadar inte för alla att veta:)

Senast ändrad:
Hur snygg som helst! Tyckte jag såg denna till salu nyss i köp och sälj tråden... Hur är det fysiskt möjligt att denna skönhet inte sitter bra?

Är säkert så. ”
SWIMMING WITH WATER RESISTANT WATCHES
Before swimming, check that the crown and push-pieces are fully screwed down. Aside from crowns on our "Diver" models, crown and push-pieces should not be activated while submerged in water. After swimming in salt water, rinse the watch with fresh water.” källa:audemarspiguet.com Better safe than sorry.

Passar AP's med 33mm eller 36mm på en handled på 19cm?
Håller med föregående postare att det är vad du själv tycker som är viktigast men 19 cm är inte smala handleder direkt. Tycker att det beror lite på om vi pratar nutida modeller eller vintage. Är det nutida så anses väl dessa storlekar nu förtiden vara dammodeller främst. Jag personligen har 1 cm smalare handleder och tycker inte att det passar med mindre än 41 på mig iallafall. Men som sagt smaken är som baken.

Senast ändrad:
Här ser ni min nya 15450. Mina handleder är ca 18.5. Jag skulle säga att klockan bärs något större än 37 mm men den känns mindre än min 14060 exempelvis.

Bilagor

• F33849E4-E325-40E5-B14E-0D7907A3C453.jpeg
    F33849E4-E325-40E5-B14E-0D7907A3C453.jpeg
    140 KB · Visningar: 5
  • B8DA3CB8-93E8-4178-8EDE-0CE9505F3137.jpeg
    B8DA3CB8-93E8-4178-8EDE-0CE9505F3137.jpeg
    129.5 KB · Visningar: 5
Här ser ni min nya 15450. Mina handleder är ca 18.5. Jag skulle säga att klockan bärs något större än 37 mm men den känns mindre än min 14060 exempelvis.
Fin klocka, är det smalare länk på 15450 än 15400? Själv bara kollat på den i skyltfönster.

Känns spontant att även proportionerna på denna blir lite skum.

Make 15300 ala 39mm great again :)

Fin klocka, är det smalare länk på 15450 än 15400? Själv bara kollat på den i skyltfönster.

Känns spontant att även proportionerna på denna blir lite skum.

Make 15300 ala 39mm great again :)

Skulle jag tyckt att proportionerna var konstiga på 15450 skulle jag inte köpt den jag tycker den är klockren i det formatet

Antar att länken är både smalare och mindre. Har aldrig testat 15400.

Tack för tipsen ang. poleringen. Eventuellt räddade ni mig från att gå på en mina.

Jag har letat 15300 i länge och blev såklart intresserad när denna dök upp. Tittade slarvigt på bilderna bara men såg spontant inget udda (efter påpekande från @Aurum så ser jag tydligt nu).

Tillbaka
Topp