• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Tråden

Tack för tipsen ang. poleringen. Eventuellt räddade ni mig från att gå på en mina.

Jag har letat 15300 i länge och blev såklart intresserad när denna dök upp. Tittade slarvigt på bilderna bara men såg spontant inget udda (efter påpekande från @Aurum så ser jag tydligt nu).

Var försiktig där ute.
Jag gick tyvärr på en mina med min fd. 15300, gör inte det du med.

Tack för tipsen ang. poleringen. Eventuellt räddade ni mig från att gå på en mina.

Jag har letat 15300 i länge och blev såklart intresserad när denna dök upp. Tittade slarvigt på bilderna bara men såg spontant inget udda (efter påpekande från @Aurum så ser jag tydligt nu).

Utgå också från att du får betala runt 15-17k för service om inte nyligen utförd.

Jag har nog kommit ihåg fel. Hade för mig att grundpriset var 13 500 kr. Sen tillkommmer det material ibland vilket drar upp priset.
Stämmer bra, grundpriset är 13 500 inkl polering, 10 300 utan :)
Screenshot_20180306-074901.png

Finns det någon här som tror att denna kan vara opolerad?

Sedär, hade jag faktiskt ingen aning om(vore uppskattat att du kunde tagga mig också så jag har en möjlighet att bemöta ditt inlägg).
Därför skrev jag som jag skrev gällande poleringen. Byte av Bezel hos Nymans kostar 11k inklusive byte samt täthetsservice. Uppdaterar det i annonsen och sänker priset.

Sedär, hade jag faktiskt ingen aning om(vore uppskattat att du kunde tagga mig också så jag har en möjlighet att bemöta ditt inlägg).
Därför skrev jag som jag skrev gällande poleringen. Byte av Bezel hos Nymans kostar 11k inklusive byte samt täthetsservice. Uppdaterar det i annonsen och sänker priset.
Här fanns det egentligen inget att bemöta, den är polerad överallt och glasringen har förlorat mycket metall. Köper man ett ur för 100' är det lite udda man inte kan se detta. Var intresserad om detta inte var uppenbart för folk

Det är inte bara bezel.
Utan boetten med.

Tråkigt om du gick på den minan och att du inte fick den infon av säljaren/kunde bedöma det själv innan köp.
Jag tror att säljaren jag köpte av var lika ovetande som jag, eller jag hoppas det iaf...

Jag trodde att den var polerad, men tyckte att poleringen såg bra ut, men icke sa nicke

Jag tror att säljaren jag köpte av var lika ovetande som jag, eller jag hoppas det iaf...

Jag trodde att den var polerad, men tyckte att poleringen såg bra ut, men icke sa nicke
Den helt ok visuellt och vid nästa polering blir den plan och fin om rätt människa utför den. Lite udda iofs att glasringen slipats ned så mycket då klockan inte är så gammal. Vissa verkar lägga allt för stor vikt vid vissa detaljer kan jag tycka. Sedan är det mycket pengar så jag förstår att man kan vara kräsen.

Med tanke på ovan kommentarer så väcks en fråga hos mig vad gäller polering. Funderar på att sälja min AP men klockan är om man säger så ”i väl använt skick”. Ingen katastrof men tar bort lite av nöjet när man vet hur vackra dessa klockor kan vara. Frågan är om man som köpare föredrar en ful klocka som man kan få polerad själv eller om det är lättare att sälja om klockan glänser fint så att säga? Grundproblemet är väl om man får tillbaka investeringen som en polering innebär eller om man kanske gör sig själv en björntjänst om man polerar innan försäljning? (Det rör sig inte om vintage och poleringen skall isåfall utföras av AD alt AP själva) Tacksam för tankar och reflektioner:)

Med tanke på ovan kommentarer så väcks en fråga hos mig vad gäller polering. Funderar på att sälja min AP men klockan är om man säger så ”i väl använt skick”. Ingen katastrof men tar bort lite av nöjet när man vet hur vackra dessa klockor kan vara. Frågan är om man som köpare föredrar en ful klocka som man kan få polerad själv eller om det är lättare att sälja om klockan glänser fint så att säga? Grundproblemet är väl om man får tillbaka investeringen som en polering innebär eller om man kanske gör sig själv en björntjänst om man polerar innan försäljning? (Det rör sig inte om vintage och poleringen skall isåfall utföras av AD alt AP själva) Tacksam för tankar och reflektioner:)
Polera inte, utan lämna det till nästa köpare att avgöra.

Den helt ok visuellt och vid nästa polering blir den plan och fin om rätt människa utför den. Lite udda iofs att glasringen slipats ned så mycket då klockan inte är så gammal. Vissa verkar lägga allt för stor vikt vid vissa detaljer kan jag tycka. Sedan är det mycket pengar så jag förstår att man kan vara kräsen.

Sen är det också det att det är så lite material/syns så lätt på AP när dom har blivit polerade.
Sen om en riktig expert gör det är en annan sak men de flesta service ställena verkar inte riktigt ha så bra koll känns det som. Tyvärr.
Och då syns det ju så tydligt...

Sen är det också det att det är så lite material/syns så lätt på AP när dom har blivit polerade.
Sen om en riktig expert gör det är en annan sak men de flesta service ställena verkar inte riktigt ha så bra koll känns det som. Tyvärr.
Skillnad på att synas och att störa, tycker jag.

Tack för alla bra svar ovan. Klockan är just nu nere hos AP i Schweiz och de väntar på godkännande av kostnadsförslag. Min ursprunliga tanke var att om AP gjorde det så är det lite som om en Picassotavla blivit restaurerad av Picasso själv så känns det bättre än av någon annan klåpare med fel utrustning och expertis. Klockan känns liksom fortfarande ”original”. Kan nog ha tänkt helt fel här så uppskattar verkligen era synpunkter och gärna flers åsikter.:)

Det blir ok om en expert gör det men som du säger så syns det väldigt tydligt. Allt annat än en jättelätt touchup syns tydligt

Tack för alla bra svar ovan. Klockan är just nu nere hos AP i Schweiz och de väntar på godkännande av kostnadsförslag. Min ursprunliga tanke var att om AP gjorde det så är det lite som om en Picassotavla blivit restaurerad av Picasso själv så känns det bättre än av någon annan klåpare med fel utrustning och expertis. Klockan känns liksom fortfarande ”original”. Kan nog ha tänkt helt fel här så uppskattar verkligen era synpunkter och gärna flers åsikter.:)
Ser inget problem i att finpolera ett massproducerat ur. Beroende på vad AP tar för poleringen tror jag klart fler kommer bli intresserad av att köpa. Har du bild på hur den ser ut idag?

Jag har tyvärr inte klockan hos mig för tillfället då den som sagt är hos AP, men har denna bild som inte är så gammal. Värt att notera att de även skall byta visarna tillbaka till originalutförande och att den idag sitter på en titaniumlänk som jag själv tycker skulle behöva en puts. Beklagat att jag inte kan visa fler vinklar.

Bilagor

• 3D112B60-00F2-431A-876C-FB644ADC5A33.jpeg
    3D112B60-00F2-431A-876C-FB644ADC5A33.jpeg
    143.3 KB · Visningar: 2
Jag har tyvärr inte klockan hos mig för tillfället då den som sagt är hos AP, men har denna bild som inte är så gammal. Värt att notera att de även skall byta visarna tillbaka till originalutförande och att den idag sitter på en titaniumlänk som jag själv tycker skulle behöva en puts. Beklagat att jag inte kan visa fler vinklar.
Har rätt dålig koll på ROO faktiskt så vet inte om folk reagerar angående polering på dessa om den är bra gjord. Jag gissar på att du tjänar på en polering om den inte är riktigt dyr. Iaf mer lättsåld.

Tack! Vet inte om jag är en typisk ROO ägare men för mig iallafall så funkar det så länge skruvarna inte är högre eller i linje med glasringen. I ju försig går den ju som alla vet att ersätta. Det lutar nog mot polering, om inte annat så kommer jag nog själv kunna njuta mer om jag skulle ändra mig ang försäljning.

Nån som såg "pantbanken i beverly hills" nyss?
Var en diamantprydd Ap som en pokerspelare kom in med där han fått den som vinst i poker o ett påstått värde på en miljon dollar.
Klockan var äkta men diamanterna aftermarket så den var inte värd mer än högst 30 000dollars. Snopet.

Jag har nu funderat ett tag på att eventuellt göra mitt livs köp. Vilket är en 15202, mitt sparande är inte klar än. Men det har kommit till min kännedom att jag nog måste planera det här köpet lite. Det som är värt att nämna är att jag hade tänkt att ha den här klockan som en keeper och därför kommer jag med stor chans göra ett nyköp. Men nu till mina funderingar som jag inte har planerat klart än.

Pris som jag hade tänkt mig är ca 230 - 240 k. +/- eventuella moms avgifter. (anledning att jag skriver det är för att Zürich står som ett alternativ). Är det rimligt pris eller får jag räkna med mer? Kan det skilja sig något i pris med ett land som Schweiz? Kommer det vara värt å köpa där och sedan behöva betala för momsen i Sverige?

Land och Väntetid - Efter som Nymans inte längre kommer leverera denna modell så kommer jag nog behöva vända mig till en AP boutique i ett annat land. Så långt är jag med. Men vart är de rätta? Prag? Zürich? Vad rekommenderar ni?
Vad jag har fattat det som när den gick att beställa i Sverige så var det ca 1års väntan. Är det samma tid som gäller i en AP boutique? Om jag skulle göra en beställning i annat land, kräver det då att jag är där fysiskt själv?

Hoppas jag var tydlig nog och att någon orkar besvara mina frågor. Stort tack på förhand för all hjälp jag kan få. :)

Tillbaka
Topp