• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avmagnetiserare = bra köp till slut

Bra inlägg @Timer !
Så med andra ord är det en strömgenomfluten spole (eller lik.) som drivs med växelström som behövs. Vore kul att försöka dra ihop i snickarboden.

Slik jag förstår det fungerar den så at grejen själve faktisk magnetiserer klockan-- men byter snabbt mellan att magnetisere den positivt och negativt i en riktningSå du starter med att ha t.ex. +100 eller -100 i en riktning, och när du skrur den av, är klockan fortsatt magnetiserad. Men om du tar den ut, går magnetfältet ned, och du har -80+79-78... ned till -epsilon+epsilon där epsilon är et mycket lite värde. En mer avancerad maskin skulle kanskje själve ställe ned fältet, men kult at det fungerade!
 
Bumpar en gammal tråd! Jag skulle behöva en sånhäringa avmagnitiserare, någon av er som vill bli av med en?
Skicka ett pm isåfall
 
Om en klocka (automatisk) ger utslag på kompassen, bör den då alltid avmagnetiseras? Även om den håller tiden helt perfekt?
Vad jag funderar på är att magnetiseringen tydligen kan göra att klockan går fortare, och att en magnetisk klocka som går bra i själva verket skulle kunna ha ett servicebehov, men går som den gör eftersom den är "dopad" av magnetiseringen?
 
Tack!
Väl skrivet och bra tips. Någon som vet vad det kostar att avmagnetisera hos urmakaren innan jag beställer en grunka?
 
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd. Jag har starka misstankar om att min Date är magnetiserad ( +5/timme )
Är nu ute efter en avmagnetiserare och undrar om någon vet om det går att använda dom väldigt simpla som finns på säg Clas Ohlsson? I princip är det en plastkub med ett område för att magnetisera och ett för att avmagnetisera.
 
Ursäkta att jag återupplivar en gammal tråd. Jag har starka misstankar om att min Date är magnetiserad ( +5/timme )
Är nu ute efter en avmagnetiserare och undrar om någon vet om det går att använda dom väldigt simpla som finns på säg Clas Ohlsson? I princip är det en plastkub med ett område för att magnetisera och ett för att avmagnetisera.

Tveksamt om det funkar eftersom det verkar vara det där med snabbt växlande magnetfält som ska reduceras i styrka eller att du sakta flyttar klockan ut ifrån som är grejen. Vet dock inte hur Classes grej funkar. Bor du nära Göteborg kan du låna min blåa Kina-grej. Jag har flera ETA 2824 som går +2spd som jag kör lite då och då i denna för att ta bort måttlig magnetisering.

Sen en sak som inte framgick i denna tråd (ja jag har läst hela :banghead: ) det är att den infovideo jag såg om detta angav att automatare ska ha stannat innan man kör, vet inte om det stämmer, ping @Echo Delta
 
Tack för tips, är det någon mer än jag som upplever mer och mer problem med magnetism - vet inte om det är all hemelektronik eller att jag bytte från en induktionshäll till en annan nyligen men jag tycker det är ett gissel att hålla klockorna neutralt magnetiska.
 
Tveksamt om det funkar eftersom det verkar vara det där med snabbt växlande magnetfält som ska reduceras i styrka eller att du sakta flyttar klockan ut ifrån som är grejen. Vet dock inte hur Classes grej funkar. Bor du nära Göteborg kan du låna min blåa Kina-grej. Jag har flera ETA 2824 som går +2spd som jag kör lite då och då i denna för att ta bort måttlig magnetisering.

Sen en sak som inte framgick i denna tråd (ja jag har läst hela :banghead: ) det är att den infovideo jag såg om detta angav att automatare ska ha stannat innan man kör, vet inte om det stämmer, ping @Echo Delta
Tyvärr så bor jag i Flen. Men tack ändå :)
Blir att beställa en då. Är så otålig bara :hilarious:
 
Tveksamt om det funkar eftersom det verkar vara det där med snabbt växlande magnetfält som ska reduceras i styrka eller att du sakta flyttar klockan ut ifrån som är grejen. Vet dock inte hur Classes grej funkar. Bor du nära Göteborg kan du låna min blåa Kina-grej. Jag har flera ETA 2824 som går +2spd som jag kör lite då och då i denna för att ta bort måttlig magnetisering.

Sen en sak som inte framgick i denna tråd (ja jag har läst hela :banghead: ) det är att den infovideo jag såg om detta angav att automatare ska ha stannat innan man kör, vet inte om det stämmer, ping @Echo Delta
Tyvärr så bor jag i Flen. Men tack ändå :)
Blir att beställa en då. Är så otålig bara :hilarious:
 
Tack för tips, är det någon mer än jag som upplever mer och mer problem med magnetism - vet inte om det är all hemelektronik eller att jag bytte från en induktionshäll till en annan nyligen men jag tycker det är ett gissel att hålla klockorna neutralt magnetiska.
Just induktionshällar och bärbara datorer är två väldigt vanliga bovar när det kommer till att magnetisera klockor.
 
Just induktionshällar och bärbara datorer är två väldigt vanliga bovar när det kommer till att magnetisera klockor.
... och glöm inte att vanliga spishällar har rätt kraftiga magnetfält också. Bäst är att inte ha klockan på sig när man lagar mat. (Man vill nog undvika stekflott och ånga o.dyl. ändå.)
På datorerna är det högtalarna som är problemet, så där kan det bero lite på var de sitter exakt.

Magnetfält avtar snabbt med avståndet, så det är när man är inom nån decimeter från små högtalare och kanske ett par tre decimeter från spisplattor som det är ett problem.
 
Senast ändrad:
En Omega smp-05 som plötsligt fortar sig 2 timmar per dygn (!). Kan det vara så väl att det inte är ngt allvarligare än magnetism?
Har ingen demagnitizer hemma, ingen butik i närheten som säljer, lokala ”urmakaren” har ingen heller så blir att beställa en från nätet. Typiskt med långhelg när man behöver få hem saker snabbt!
 
En Omega smp-05 som plötsligt fortar sig 2 timmar per dygn (!). Kan det vara så väl att det inte är ngt allvarligare än magnetism?
Har ingen demagnitizer hemma, ingen butik i närheten som säljer, lokala ”urmakaren” har ingen heller så blir att beställa en från nätet. Typiskt med långhelg när man behöver få hem saker snabbt!

Nästan samma sak här. Min vintagebeater har plötsligt börjat tappa fem minuter i timmen. Hittar jag ingen duglig avmagnetiserare i Sthlm blir det att beställa från Kina - men med ovissa sommarplaner, långa avstånd mellan de alternativa vistelseorterna och oberäknelig leveranstid tvingas jag avvakta till efter semestern, när jag med bestämdhet vet att jag kan hämta ut paketet. Frustrerande.
 
Nästan samma sak här. Min vintagebeater har plötsligt börjat tappa fem minuter i timmen. Hittar jag ingen duglig avmagnetiserare i Sthlm blir det att beställa från Kina - men med ovissa sommarplaner, långa avstånd mellan de alternativa vistelseorterna och oberäknelig leveranstid tvingas jag avvakta till efter semestern, när jag med bestämdhet vet att jag kan hämta ut paketet. Frustrerande.
Jag har för mig, att jag läst nånstans, att om det handlar om magnetism så fortar klockan sig. Torde isf inte vara fallet med din? Eller så har jag drömt! Du som bor i Sthlm lär ju ändå ha god chans att hitta en kan jag tycka, värre här i glesbygden i norra Bohuslän..
 
Tecken på att klockan magnitiserats är att den ökar, inte tappar. Ditt problem är sannolikt av annan orsak.
Nästan samma sak här. Min vintagebeater har plötsligt börjat tappa fem minuter i timmen. Hittar jag ingen duglig avmagnetiserare i Sthlm blir det att beställa från Kina - men med ovissa sommarplaner, långa avstånd mellan de alternativa vistelseorterna och oberäknelig leveranstid tvingas jag avvakta till efter semestern, när jag med bestämdhet vet att jag kan hämta ut paketet. Frustrerande.
 
Okej, då har jag missförstått saken. Inbillade mig bara att det rörde sig om magnetism då den började tappa så mycket så plötsligt.
Det som händer är att balansfjädern blir magnetiserad och pga av detta ”klibbar” ihop sig. Den använder då inte hela sin längd och och balanshjulet svänger pga detta kortare väg och därmed snabbare vilket gör att klockan går för fort.
 
Tillbaka
Topp