• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Avmagnetiserare = bra köp till slut

outarange

Breitling
2-Faktor
Cool stuff, har lämnat in en klocka för avmagnetisering tidigaretmen man kan ju fixa själv för en billig peng tydligen. Bra tips!
 

johan99

Breitling
Vilken bra att ha mojäng. Kanske får skaffa en. Kan finnas risk att frugan tycker den är lika nödvändig om ultraljudstvätten. Får hålla låg profil helt enkelt, inte installera den mellan brödrosten och kaffekokaren liksom...
 
Kan nån vänlig själ förklara hur man med en app i mobilen kan mäta magnetism? Alltså inte hur man gör utan hur det fungerar. Är den inbyggda kompassen så känslig?
 
Senast ändrad:

Timer

Panerai
Kan nån vänlig själ förklara hur man med en app i mobilen kan mäta magnetism? Alltså inte hur man gör utan hur det fungerar. Är den inbyggda kompassen så känslig?
Det beskrivs nog bättre som att en smart telefon har en inbyggd magnetometer, varav kompass är ett av flera möjliga tillämpningsområden (tack vare jordens magnetfält) . Tydligen inte så svårt/dyrt att göra en tillräckligt känslig.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Magnetometer
 

Timer

Panerai
Vilken bra att ha mojäng. Kanske får skaffa en. Kan finnas risk att frugan tycker den är lika nödvändig om ultraljudstvätten. Får hålla låg profil helt enkelt, inte installera den mellan brödrosten och kaffekokaren liksom...
Haha, sant! Jag har ultraljudstvätten gömd i ett skåp i arbetsrummet:angel:
Men sedan frugan såg att man även kunde göra rent smycken i den så har hon i alla fall inte klagat när den åker fram...
 

Timer

Panerai
Någon som på ett hyfsat enkelt sätt kan beskriva magnetismens påverkan på klockor och när man kan misstänka att det just är magnetism som är problemet? Vad är det som händer i verket? Något typ av klocka (automatisk/mekanisk) som är särskilt utsatt?
Såvitt jag läst mig till är det fr a balansfjädern som påverkas (?) av ev magnetism. Men det är bättre att du googlar för att hitta någon som kan förklara bättre, eller hoppas på att någon av forumets verkliga urmakare hoppar in i tråden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oro_(urdetalj)
 

1965ek

Patek
2-Faktor
Efter att en av mina klockor börjat forta sig betänkligt slog jag till på en avmagnetiserare på Amazon. Såg ut som man handlade från UK men den skickades från Kina visade det sig. Detta ledde till att paketet fastnade i PostNords parallella dimension med importmoms, avgifter och förseningar. Ofattbara fem veckor efter att det enligt fraktbolaget anlänt till Sverige kunde jag till slut hämta ut paketet.
IMG_20180604_211120.jpg

Nyfiken så klart, så bara att börja slita upp.
IMG_20180604_211304.jpg

Även Kina har lärt sig kundservice; trevligt kort samt freebie i form av mini-mobilstativ
IMG_20180604_211313.jpg
IMG_20180604_211334.jpg
IMG_20180604_211340.jpg

Men vi går direkt på det man ju väntat på, själva avmagnetiseraren:
IMG_20180604_211415.jpg
IMG_20180604_211426.jpg

Någon manual syntes inte till, vilket hade varit bra, mer om det senare. Nåväl, bara att ta och lägga på den magnetiserade klockan. Denna Oris (med ett ETA 2671 i sig) gick pålitligt +1.5spd out of the box och ett bra tag, men började plötsligt gå +30spd.

En liten låda med en enda knapp, hur svårt kan det vara tänkte jag och körde igång.
IMG_20180604_211838.jpg

Körde först några sekunder. Sedan någon ytterligare gång, ca 10 SEK, och tog sedan av klockan. Testade sedan klockan över ett dygn, och det visade sig då till min besvikelse att den gick flera minuter fortare per dag, dvs sämre än innan jag lade den på avmagnetiserare! Detta skulle dock snart få sin förklaring, och sedermera sin lösning.

Jag hade googlat på manicken även innan, och hade läst på lite grann. Jag hade dock missat en väsentlig del, nämligen att det är helt avgörande på vilket sätt man lyfter av klockan från apparaten. Man får inte bädda in videos här tror jag, men googla How to Demagnetize a Watch så bör rätt Youtube videos komma upp.

Det man skall göra, vilket jag inte gjorde först, är att sakta lyfta klockan uppåt, några decimeter, med knappen fortfarande intryckt. Gör man inte det så åstadkommer man istället en (ytterligare) magnetisering av föremålet, vilket var precis det jag måste ha gjort vid första försöket.

Nu testade jag dock igen, och denna gång enligt videoinstruktion. Lade på klockan, tryckte in knappen, och efter några sekunder lyfte jag klockan långsamt uppåt, ca 3-4 dm ovanför apparaten, med knappen fortfarande intryckt.

Denna gång funkade det! Orisen är nu tillbaka på sin ursprungstakt vad det verkar, dvs ca +1.5spd.

Laddade även hem en app som mäter magnetism via mobilen, lite ironiskt med tanke på att jag har en stark misstanke om att det var mobilen som magnetiserade min Oris in the first place. Nåväl, appen visade att klockan inte hade någon magnetism i sig, endast jordens magnetfält registrerades (ca 60 mikrotesla) med och utan klocka.

Någon mer bevandrad i fysik kanske kan förklara detta med att själva rörelsen bort från magnetfältets ursprung åstadkommer en avmagnetisering.

Summa summarum så gjorde den lilla Kina-apparaten sitt jobb, med rätt teknik bakom spakarna då. Pris ca 250 kr inkl Postnords avgifter (ca 85 kr.)

Ska testa mina andra klockor inom kort!
Bra och intressant. Tack för inlägget!
 

hnric

Breitling
Tackar och tur att någon är lite ihärdigare. Själv avfärdade jag min som kass kinapryl. Kanske kan få min Seiko 5 Sport att gå ok. Tyckte nog att den blev sämre efter att jag försökte och tyckte inte det vart att krångla vidare.
 

Timer

Panerai
Update:

Testade att mäta magnetfält i några av mina andra klockor. Som sagt så visar mobilappen ca 60 mikrotesla som basnivå, dvs jordens magnetfält. En mekanisk (ej auto) gammal vintage visade inget utslag alls utöver ca 60, inte heller en Seiko 5.

Däremot visade min Victorinox kronograf kvartsare ca 130 mikrotesla. Den har dock inga problem med precisionen. Men jag körde den ändå i avmagnetiseraren. Detta ledde dock bara till att kronografvisarna fick spelet och flyttade sina nollpunkter rejält :( Och den visar fortfarande 130 i Magnetometern. Kanske är detta batteriets naturliga elektromagnetiska strålning? Det känns lite som att jag har "stekt" denna klocka, tur att det bara är min gamla beater.

De brukar justera nollpunkter på kronografvisarna när jag byter batteri, så jag vet att det går. Frågan är dock om jag åsamkat resten av kvartsverket någon skada...

Till det positiva med mitt experimenterande kan jag dock konstatera att Orisen som var huvudmålet med inköpet av avmagnetiserare, två dygn efter behandling går +/-0 i avvikelse. Dissa inte ETA eller Oris gott folk! :oris:
 
Senast ändrad:

Tidur

Omega
Såvitt jag läst mig till är det fr a balansfjädern som påverkas (?) av ev magnetism. Men det är bättre att du googlar för att hitta någon som kan förklara bättre, eller hoppas på att någon av forumets verkliga urmakare hoppar in i tråden.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Oro_(urdetalj)
Är ingen urmakare, men det som händer är att balansfjädern blir magnetisk och klibbar ihop sig. Detta påverkar ocilleringen mycket negativt.
Fjädern blir som kortare och börjar osillera fortare. Det är därför som finare klockmärken som Omega och Rolex har balansfjäder i icke magnetiska material,
Tror dom är av kisel.:omega::cool:
 

Timer

Panerai
Är ingen urmakare, men det som händer är att balansfjädern blir magnetisk och klibbar ihop sig. Detta påverkar ocilleringen mycket negativt.
Fjädern blir som kortare och börjar osillera fortare. Det är därför som finare klockmärken som Omega och Rolex har balansfjäder i icke magnetiska material,
Tror dom är av kisel.:omega::cool:
Tack, ja det känner jag igen. En sak jag undar: kan det verkligen vara så dyrt för ETA och Sellita (störst på basverk, typ) att byta ut balansfjädrarna i sina standardverk till syntetiska material? Inte direkt platina i raritet eller kostnad vi pratar om. Inser förstås att det krävs en del annan kalibrering av verket om man byter material på fjädern, men känns som om det borde hända snart. Dvs att även enklare basverk görs amagnetiska på bred front.

Har för mig att Tissot gjorde en amagnetisk variant av Powermatic 80 nyligen?
 

Timer

Panerai
Kan för övrigt tillägga att Orisen som tråden handlade om från början ligger på +8.5s (totalt alltså) 10 dagar efter avmagnetiseringen. Köper den gångavvikelsen!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack, ja det känner jag igen. En sak jag undar: kan det verkligen vara så dyrt för ETA och Sellita (störst på basverk, typ) att byta ut balansfjädrarna i sina standardverk till syntetiska material? Inte direkt platina i raritet eller kostnad vi pratar om. Inser förstås att det krävs en del annan kalibrering av verket om man byter material på fjädern, men känns som om det borde hända snart. Dvs att även enklare basverk görs amagnetiska på bred front.

Har för mig att Tissot gjorde en amagnetisk variant av Powermatic 80 nyligen?
Du behöver ju byta balanshjul också. Har aldrig hört talas om en klocka med kiselspiral som har vanlig ruckning. Inom Swatch Group är det Nivarox som tillverkar hela systemet och det är knappast så att de kommer att urvattna Omega och BP med att ge sina billiga tillverkare samma system.
 
Som vart inaktiv sedan 10 månader tillbaka! ;)

Ja, jag ber om ursäkt för det. Gravid sambo, arbetsbelastningen på min vårdcentral - ja, livet i största allmänhet har haft en högst negativ inverkan på min närvaro här på sistone. Jag ska försöka bättra mig :)

Fråga @Undersköterskan istället så får du ett fint upplägg om magnetism samt vilken tillverkare som är bäst på att hantera detta problem ;)

Ja, man kan enkelt uttrycka det så här; magnetism är ett stort problem för klockor med mekaniska urverk och har alltid varit det. Utom för Omega. Som enda tillverkare i världen så har Omega löst problemet med magnetism i och med lanseringen av specialmodellen i Aqua Terra-kollektionen med kaliber 8508 år 2013, urverket som sedermera implementerades i Omegas olika klockor som kaliber 8500G. Det är en revolution, en helt fantastisk bedrift. Och på sätt och vis ganska naturligt att Omega levererar lösningen på problemet då varumärket alltid varit synonymt med teknisk innovation av en standard ingen annan klarar av att matcha. Så köp en Omega av dagens produktion, mina vänner, så är det här med magnetism något ni helt kan bortse från ;)

Vänligen
Forumets undersköterska

 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Ja, jag ber om ursäkt för det. Gravid sambo, arbetsbelastningen på min vårdcentral - ja, livet i största allmänhet har haft en högst negativ inverkan på min närvaro här på sistone. Jag ska försöka bättra mig :)



Ja, man kan enkelt uttrycka det så här; magnetism är ett stort problem för klockor med mekaniska urverk och har alltid varit det. Utom för Omega. Som enda tillverkare i världen så har Omega löst problemet med magnetism i och med lanseringen av specialmodellen i Aqua Terra-kollektionen med kaliber 8508 år 2013, urverket som sedermera implementerades i Omegas olika klockor som kaliber 8500G. Det är en revolution, en helt fantastisk bedrift. Och på sätt och vis ganska naturligt att Omega levererar lösningen på problemet då varumärket alltid varit synonymt med teknisk innovation av en standard ingen annan klarar av att matcha. Så köp en Omega av dagens produktion, mina vänner, så är det här med magnetism något ni helt kan bortse från ;)

Vänligen
Forumets undersköterska

Det får fort i hockey. Välkommen tillbaka @Undersköterskan :D
 
Ja, jag ber om ursäkt för det. Gravid sambo, arbetsbelastningen på min vårdcentral - ja, livet i största allmänhet har haft en högst negativ inverkan på min närvaro här på sistone. Jag ska försöka bättra mig :)



Ja, man kan enkelt uttrycka det så här; magnetism är ett stort problem för klockor med mekaniska urverk och har alltid varit det. Utom för Omega. Som enda tillverkare i världen så har Omega löst problemet med magnetism i och med lanseringen av specialmodellen i Aqua Terra-kollektionen med kaliber 8508 år 2013, urverket som sedermera implementerades i Omegas olika klockor som kaliber 8500G. Det är en revolution, en helt fantastisk bedrift. Och på sätt och vis ganska naturligt att Omega levererar lösningen på problemet då varumärket alltid varit synonymt med teknisk innovation av en standard ingen annan klarar av att matcha. Så köp en Omega av dagens produktion, mina vänner, så är det här med magnetism något ni helt kan bortse från ;)

Vänligen
Forumets undersköterska



Gott att ha dig tillbaka, hoppas allt utanför har ordnat sig! :)
 
Rolex hade en lösning på magnetism som lanserades år 2000 i Daytonan och som förfinades 2005 och nu återfinns i samtliga herrmodeller: Parachrom-fjädern.

http://static.rolex.com/flipboard/the-parachrom-hairspring.html

Nja, Rolex har ingen modell de garanterar klarar mer än 1000 gauss. De har alltså ett visst skydd mot magnetism. Omega löste problemet helt och hållet utan någon konventionell Faraday-bur (vilket möjliggör insyn i urverket) och har dessutom implementerat lösningen rakt av i nästan samtliga kalibrar. Det är skillnad.

Vänligen
Forumets undersköterska
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Nja, Rolex har ingen modell de garanterar klarar mer än 1000 gauss. De har alltså ett visst skydd mot magnetism. Omega löste problemet helt och hållet utan någon konventionell Faraday-bur (vilket möjliggör insyn i urverket) och har dessutom implementerat lösningen rakt av i nästan samtliga kalibrar. Det är skillnad.
Och när utsätts ett armbandsur för 1000 gauss?
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Ja, jag ber om ursäkt för det. Gravid sambo, arbetsbelastningen på min vårdcentral - ja, livet i största allmänhet har haft en högst negativ inverkan på min närvaro här på sistone. Jag ska försöka bättra mig :)



Ja, man kan enkelt uttrycka det så här; magnetism är ett stort problem för klockor med mekaniska urverk och har alltid varit det. Utom för Omega. Som enda tillverkare i världen så har Omega löst problemet med magnetism i och med lanseringen av specialmodellen i Aqua Terra-kollektionen med kaliber 8508 år 2013, urverket som sedermera implementerades i Omegas olika klockor som kaliber 8500G. Det är en revolution, en helt fantastisk bedrift. Och på sätt och vis ganska naturligt att Omega levererar lösningen på problemet då varumärket alltid varit synonymt med teknisk innovation av en standard ingen annan klarar av att matcha. Så köp en Omega av dagens produktion, mina vänner, så är det här med magnetism något ni helt kan bortse från ;)

Vänligen
Forumets undersköterska

Inget du behöver be om ursäkt för, finns annat här i livet än KS!
Kul dock att ha dig tillbaka, dina inlägg är alltid väldigt intressanta att läsa :)
 

Guybrush

Omega
Jag funderar på denna, Elma Antimag.

Den är automatisk så den gör allt själv på 1 sekund, utan att behöva lyfta bort. Dock kostar den 10x mer än kinalådan.
C7DFCED6-4361-46D7-B705-5FA51639F28F.jpeg
 

Timer

Panerai
Jag funderar på denna, Elma Antimag.

Den är automatisk så den gör allt själv på 1 sekund, utan att behöva lyfta bort. Dock kostar den 10x mer än kinalådan.
C7DFCED6-4361-46D7-B705-5FA51639F28F.jpeg
Ja den verkar bra. Hade inte sett. Om inte annat verkar man ju få med en manual, vilket alltid är bra att ha.

Noterar f ö att det står redan i produktbeskrivningen för Elman ovan att man INTE ska avmagnetisera quartzur. Vilket alltså jag gjorde med min kinapryl, ovetande.

Den klockan kan jag meddela går fortfarande rätt, även om jag måste öppna den och nollställa kronografvisarna till sina rätta positioner.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
@Timer Nu var det ju en tid sedan du gjorde posten, jag undrar om din kvartsklocka återgått till att hålla tiden/fungera normalt? Eller var det bara kronografvisarna som ballade ur?
 

Timer

Panerai
@Timer Nu var det ju en tid sedan du gjorde posten, jag undrar om din kvartsklocka återgått till att hålla tiden/fungera normalt? Eller var det bara kronografvisarna som ballade ur?
Tidhållningen tycks aldrig ha påverkats, den går iaf rätt fortfarande. Så det verkar "bara" ha varit kronografvisarna som flippade ur (sic!) Någon dag när jag har tid ska jag gå in på en Klockmaster (som säljer och brukar serva min Victorinox) och be dem se om de kan justera tillbaka visarna.
 

Sten

Cartier
Tidhållningen tycks aldrig ha påverkats, den går iaf rätt fortfarande. Så det verkar "bara" ha varit kronografvisarna som flippade ur (sic!) Någon dag när jag har tid ska jag gå in på en Klockmaster (som säljer och brukar serva min Victorinox) och be dem se om de kan justera tillbaka visarna.
Testa med att dra ut kronan i ett av lägena och justera kronografvisarna genom att trycka/hålla in någon av kronografknapparna? Så funkade det iaf på min Certina.
 
Topp