• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AVSLUTAD: Passaround - Longines HydroConquest

Efter en första kväll med klockan tänkte jag skriva om ett par tankar. Det mesta har redan avhandlats i tråden men jag kan leva med att upprepa några saker.

Kronskydden är stora, i mitt tycke ganska fula och skaver ner i handen på mig. Ganska synd tycker jag då jag annars gillar både storleken på boetten och hur klockan känns på armen. Nato är dock något jag uppskattar så jag kände mig tvungen att prova. Longines kör ju som bekant 21mm mellan luggarna och den storleken hade jag inte hemma men testa kan man ju alltid göra.
IMG_20180314_210958691.jpg

IMG_20180314_210945554.jpg

Några plus och minus med att ha klockan på nato:
+ Klockan kommer upp ett par millimeter från armen vilket leder till att kronskydden inte skaver lika mycket.
+ Klockans förhållandevis låga höjd gör att den inte blir särskilt "topptung" och glider runt på armen.
+ Den är snygg på nato!

- Bandhornen är långa. Jättelånga. Eller så upplever jag det. I jämförelse med min Seiko Samurai känns den stor och utdragen på armen.
- Den uppenbara begränsningen som kommer med 21 millimeter.
- Att jag måste gå över till nato för att det ska kännas okej att ha klockan. Jag tycker att nato ska fungera som ett kul komplement, inte en nödvändig lösning för att länken inte är schysst.

Nästa sak jag bara kort tänkte nämna och ska kika vidare på imorgon är lumen. Mitt första intryck är att den är rätt kass. Laddning 30 sekunder med ficklampan på mobilen räcker för att min Samurai ska lysa hela natten. Samma gäller min Karlskrona och ett par andra Seiko som har passerat. Longines har uppenbarligen en del att jobba på här. Den kommer inte ens i närheten. Stendöd lume trots laddning för någon timme sen.

Imorgon ska klockan actiontestas i svensk gymnasieskola. Med camo-nato. Återkommer med resultat.
IMG_20180314_221556917.jpg

Ett par tankar efter dagen.

Klart roligare på nato än på länk.

Bezeln är distinkt, nästan jobbigt distinkt, och saknar grepp mellan 55 - 05 och 25 - 35. Vilket är störande när man vrider den.

Lumen suger. Den är verkligen kass.
Bild 23:36
IMG_20180315_233557920.jpg
Bild 23:53
1521154381354684745168.jpg

Ingen lume på sekundvisaren. Jag vill ha lume på sekundvisaren.

Kronskydden är fortfarande fula.

Jag gillar verkligen tavlan. Skitsnygg. Ljuset reflekteras i de blanka delarna sådär lekfullt och lättavläst som man vill ha det.

Imorgon blir det läderband. Och fler bilder.

Ett par bilder från dagen. Klockan gör sig klart bäst på läder imo.
IMG_20180316_141332648_HDR.jpg
IMG_20180316_093355011.jpg

Som tidigare nämnt. Tanken bakom designen med avsaknad av bezelräfflor mellan 55-05 och 25-35 är säkert att det ska ge ett lite mindre tooligt intryck tillsammans med de blankpolerade delarna av klockan. För mig blir det bara konstigt.
IMG_20180316_091650684_HDR.jpg

Bilagor

• IMG_20180316_091710066.jpg
    IMG_20180316_091710066.jpg
    184.4 KB · Visningar: 1
Lite tankar och åsikter samt jämförelser från min sida:

Min första tanke var att den var ganska stor, trist att det inte blev 39mm istället, men vi röstade så det blev 41:an. Nu i efterhand är jag glad att vi tog svarta framför den blåa. Den blå färgen hade varit svårare att kombinera med alternativa band med vad man hade hemma. Svarta band, allt från läder till Nato är lättare att få tag på och större chans att man har ett såndant liggandes.

Jag är ingen dykarexpert men jag hade ett par dinkor att jämföra med, en i nästan samma prisklass och en annan en bit över.

Longines HydroConquest 41mm vs Christopher Ward C60 Trident Pro 38 mm PVD vs Rolex Submariner date 16610

Design: här känns det som att Subben varit förebilden åt de andra två, men både Hydron och Tridenten har gått sin egen väg med att skapa sin egen ”look” och har lyckats ganska bra. Hydron har nästan medvetet sett till att markera vart 15:e min i vridringen/bezeln när Subben märkt ut vart tionde minut. Tridenten ser mer ut som Subben med små skillnader på vridringen/bezeln.
Urtavlan på samtliga är svart men Subben och Hydron har en mer blank yta där Tridenten är matt. Däremot har Hydron skapat sitt mer egna utseende med enorma 12, 6 och 9 markeringar och Tridenten är mer traditionell med ”batong” markeringar.

Urverk: Subben har ju sitt inhouse och extremt pålitliga urverk. Tridenten har ett Sellita urverk vilket i sin tur baseras på Hydrons ETA urverk, så dessa två är direkt jämförbara och påminner väldigt mycket om varandra (surprise!). Tidsmässigt så låg de inte långt från med liknande tidsreserv och storlek.

Kronan: både Subben och Tridenten var lika lätta att hantera och skruva upp, kronskydden var relativt normala. Hydron däremot var enorma och lite jobbiga men jag tror att det var ett syfte med detta! De andra två kunde du skruva upp skruvkronan när de ligger på handleden vilket jag lärt mig är inte bra för kronan för då utsätter man denne för ett feltryck när man tex vrider upp urverket eller justerar tiden/datum. Med Hydron måste man ta av sig klockan och då kommer man åt kronan vars underdel är exponerad så det underlättar ”skruvandet” och därmed mer skonsamt för krona och urverk.

”Toolighet”: samtliga är dykare och Subben och Hydron pallar 300 m och Tridenten 600 m. Subben och Hydron har aluminium eller stål inserts i vridringen/bezeln och Trident har en keramisk istället. Däremot finns ju deras moderna motparter med keramiska de med. Men överlag så tror jag att samtliga av dessa tre klarar av mycket stryk.

Pris: här är ju både Hydron och Tridenten likvärdiga till skillnad från Subben som är tio gånger dyrare... är det värt det priset, nja, beror helt enkelt vad du har råd med och vad du är villig att betala. Både Hydron och Tridenten är prisvärda och är bra dykare. Beror helt enkelt vilken man föredrar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp