• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

En snabb fråga:

Jag skaffade Amex Sas Premium för ett tag sedan och det fungerar mycket bra. När jag loggar in på Amex sida så står det att det gjorts en "autosweep" av mina Eurobonus poäng på Amex, som skulle flyttas till mitt SAS Eurobonus konto.

Det har gått ett bra tag nu sedan Autosweepen gjordes och poängen är inte på SAS-kontot ännu. Hur lång tid brukar en sådan autosweep ta?
Hur lång tid är ett bra tag? De brukar komma in inom en vecka, men någon gång när något strulat i SAS system har det hänt att poängen dröjt 2-3 veckor.
Låter som att det är din första poängöverföring? Vet inte om det kanske tar längre tid av någon anledning då, eller pga helgerna?

En snabb fråga:

Jag skaffade Amex Sas Premium för ett tag sedan och det fungerar mycket bra. När jag loggar in på Amex sida så står det att det gjorts en "autosweep" av mina Eurobonus poäng på Amex, som skulle flyttas till mitt SAS Eurobonus konto.

Det har gått ett bra tag nu sedan Autosweepen gjordes och poängen är inte på SAS-kontot ännu. Hur lång tid brukar en sådan autosweep ta?

För min del brukar det ta max 1-2 dagar. Ibland med kampanjer med tredjepart, såsom klädesbutker eller liknande, kan det ta upp till tre månader. Jag hade kontaktat amex om jag var du. Min sambo fick ett nytt eurobonus i samband med henne amex och hade således två men detta löste amex med sas enkelt och poängen samlades på det korrekta EBB.

Nu börjar det närma sig första bokningen med 2-4-1 för mig. Har några funderingar, tacksam om ni tar er tid!

Har idag strax under 70 000 poäng, när sweepen för december kommer in har jag nästan 75 000. Har kollat på USA tor från Köpenhamn. Det är otäckt få ställen SAS flyger till. Skulle helst landa i mellan-USA någonstans (Texas eller något sånt), men de har "bara" som närmast Chicago, Washington och Miami. Vi tänkte göra centrala USA den här gången.

Till mina funderingar:

Kan jag boka SAS Go på vägen dit och SAS Plus på vägen hem (totalt 70 000 poäng)?

Om man väljer att flyga med något annat bolag där man kan använda sina poäng (ringa Tallinn), då blir poängpriset dyrare, eller hur? Är inte jättesugen på mellanlandning...

Tack på förhand!

Nu börjar det närma sig första bokningen med 2-4-1 för mig. Har några funderingar, tacksam om ni tar er tid!

Har idag strax under 70 000 poäng, när sweepen för december kommer in har jag nästan 75 000. Har kollat på USA tor från Köpenhamn. Det är otäckt få ställen SAS flyger till. Skulle helst landa i mellan-USA någonstans (Texas eller något sånt), men de har "bara" som närmast Chicago, Washington och Miami. Vi tänkte göra centrala USA den här gången.

Till mina funderingar:

Kan jag boka SAS Go på vägen dit och SAS Plus på vägen hem (totalt 70 000 poäng)? Ja, men det finns ingen anledning till att göra så. Du får betala för den högsta klassen du flyger och således Plus. Du kan även flyga med andra bolag än SAS om tillgängligheten är dålig hos ju just SAS. Jag har tidigare i tråden postat vad det kostar att flyga med respektive bolag inom Star Alliance, en länk, kan skicka igen om du inte hittar.

Om man väljer att flyga med något annat bolag där man kan använda sina poäng (ringa Tallinn), då blir poängpriset dyrare, eller hur? Är inte jättesugen på mellanlandning... Se ovan, och ja det är något dyrare, dessvärre är skatterna högre på andra bolag i regel.

Tack på förhand!

Se svar i rött :)

Hur lång tid är ett bra tag? De brukar komma in inom en vecka, men någon gång när något strulat i SAS system har det hänt att poängen dröjt 2-3 veckor.
Låter som att det är din första poängöverföring? Vet inte om det kanske tar längre tid av någon anledning då, eller pga helgerna?
För min del brukar det ta max 1-2 dagar. Ibland med kampanjer med tredjepart, såsom klädesbutker eller liknande, kan det ta upp till tre månader. Jag hade kontaktat amex om jag var du. Min sambo fick ett nytt eurobonus i samband med henne amex och hade således två men detta löste amex med sas enkelt och poängen samlades på det korrekta EBB.

Tack! Mer än 2 veckor sedan autosweepen gjordes, så jag får kontakta Amex! Tack för era svar.

Blev tipsad om att Amex fortfarande kör sin kampanj om gratis Amex SAS Classic, nu till 30 april. Inte bara första året, utan tills vidare.
Ger 10 Eurobonuspoäng/100kr och en 2-4-1-voucher efter 100 000kr spend som gäller på SAS inom Europa.

Inte lika bra värde för poängen som om man bokar minst business i longhaul med Star Alliance-vouchern från Premiumkortet, men desto lättare att hitta bonusplatser och få med sig hela familjen.
https://www.americanexpress.com/se/content/sas-eurobonus-classic/

Dessutom 6000 EB-poäng i signup-bunus om du blir värvad (Premium-kortet ger 12000 EB-poäng i bonus och halv årsavgift första året om man blir värvad).

Jag sa upp mitt Amex SAS Premium i dagarna. Tycker att tjänsten i sig fungerat bra men jag tar hellre Mastercards variant som faktiskt fungerar i alla butiker och kiosker. Visst att man får fler poäng per krona med amex men det spelar ingen roll när man ändå måste ha med sig fler kort om amex nekas...

Jag sa upp mitt Amex SAS Premium i dagarna. Tycker att tjänsten i sig fungerat bra men jag tar hellre Mastercards variant som faktiskt fungerar i alla butiker och kiosker. Visst att man får fler poäng per krona med amex men det spelar ingen roll när man ändå måste ha med sig fler kort om amex nekas...
Därför man både har AMEX EB och Mastercard EB :)

Hela grejen med AMEX SAS EB är ju 2-4-1-vouchern, vilket gör det hela väldigt förmånligt vilket du nu missar.

Därför man både har AMEX EB och Mastercard EB :)

Hela grejen med AMEX SAS EB är ju 2-4-1-vouchern, vilket gör det hela väldigt förmånligt vilket du nu missar.
Jag vet inte om jag tycker att det är så otroligt förmånligt att få åka 2-4-1 efter att ha spenderat 150k på ett kalenderår. Dessutom med begränsade flygbolag och tidsfönster.

Jag vet inte om jag tycker att det är så otroligt förmånligt att få åka 2-4-1 efter att ha spenderat 150k på ett kalenderår. Dessutom med begränsade flygbolag och tidsfönster.
Begränsat och begränsat, du har tillgång till hela Star Alliance med stor tillgänglighet i economy, business och First..? Att resa för två personer i första klass för 110K poäng och 4000kr i skatter tycker jag är ganska förmånligt, det är inte ens en bråkdel av vad en sådan resa skulle kosta kontant.

Det är ju pengar man bränner i alla fall på vardagsutgifter. Att då kunna åka på en business resa 2 pers varje år eller varannat och bara pynta skatter och årsavgift tycker i alla fall jag är väldigt förmånligt :)

Det är ju pengar man bränner i alla fall på vardagsutgifter. Att då kunna åka på en business resa 2 pers varje år eller varannat och bara pynta skatter och årsavgift tycker i alla fall jag är väldigt förmånligt :)
Ja, det är ju inte så att de 150k inte spenderats ändå. En annan sak om man ökar sin spend mycket för att få vouchern.

Tack till er som svarade på min fråga om autosweep, det visade sig att de fått fel EBB-nummer.

• Like
Reactions: cab
Ett tips i tråden (som de flesta säkert känner till):

Jag bytte matinköpsställe från ICA till COOP och kan redan nu lista ut att det blir lönsamt.

Med ett hushåll på två vuxna, ett barn och en hyfsat tilltagen hushållsbudget så blir inköpen på COOP rätt stora. Med COOP-kort får man COOP-poäng. Detta omvandlas senare till EBB-poäng.

I vårt fall cirka 2200-3000 EBB per månad!

Här är poängtabellen så kan ni räkna själva på om ni tjänar på att byta inköpsställe. https://www.coop.se/medlem/partnersidor/sas/

Edit: +poänggrundande ”vanligt” köp när du drar ditt Amex såklart

Har funderat ett tag på att samla alla inköp på ett kort, både privat och företag.
Blir ett par kronor man omsätter i månaden men är det någon idé och vad är lämpligast?
Skulle tippa på att det rör sig om ca 300 000 kr om året i samlade inköp. Kanske mer om man även handlar bensin på kortet.
Mest handlar det om mat, hotell, flyg och restaurang. Klädkontot lär inte frugan släppa:)

Har funderat ett tag på att samla alla inköp på ett kort, både privat och företag.
Blir ett par kronor man omsätter i månaden men är det någon idé och vad är lämpligast?
Skulle tippa på att det rör sig om ca 300 000 kr om året i samlade inköp. Kanske mer om man även handlar bensin på kortet.
Mest handlar det om mat, hotell, flyg och restaurang. Klädkontot lär inte frugan släppa:)
Vad vill du ha ut av det? Vill du få ut återbäring i form av pengar eller poäng att resa för? Många kör ju Amex Eurobonus och gillar man att resa är det IMO bästa alternativet.

Skulle helt klart säga Amex SAS Eurobonus. Självklart förutsätter det då att du vill samla poäng som du växlar mot flygresor.

Ja det är väl tanken. Har dock fru och tre barn varför jag gissar att jag kommer behöva rätt mycket poäng för att komma iväg "gratis"?
Barn (kan dock inte exakt ålder) reser för halva priset och med en spend på ca 300K per år får du nog ihop till en semester utanför Europa vartannat år! Kan du sedan bjuda in frugan och kanske någon kompis så blir det en liten boost. Många bäckar små!

Amex bjuder just nu på årsavgiften även på Premium-kortet år 1. Gäller både vid inbjudan och tecknande själv (dock fortfarande större bonus av Eurobonuspoäng då man blir inbjuden/värvad)..

Trevlig helg,

Amex bjuder just nu på årsavgiften även på Premium-kortet år 1. Gäller både vid inbjudan och tecknande själv (dock fortfarande större bonus av Eurobonuspoäng då man blir inbjuden/värvad)..

Trevlig helg,

Vid inbjudan är det bara halva priset första året, 500kr? Testade förra veckan.

Edit: Och nu är det ingen avgift... Störigt.

Dock väldigt förvirrande, står såhär:

Din inbjudan ger dig
Ingen medlemsavgift första året (värde 1 000 kr).

Sen nere till höger:

Medlemsavgift
1 000 kr per år (500 kr första året)

Vid inbjudan är det bara halva priset första året, 500kr? Testade förra veckan.

Edit: Och nu är det ingen avgift... Störigt.

Dock väldigt förvirrande, står såhär:

Din inbjudan ger dig
Ingen medlemsavgift första året (värde 1 000 kr).

Sen nere till höger:

Medlemsavgift
1 000 kr per år (500 kr första året)

Det är nog ett enkelt misstag.. Går du via deras hemsida utan inbjudan så står det också första året gratis.

Det är nog ett enkelt misstag.. Går du via deras hemsida utan inbjudan så står det också första året gratis.

Jo det vet jag, men går man via inbjudan står det såhär. Vilket gjorde att en bekant till mig registrerade sig via hemsidan istället för via en inbjudan.

Man kanske kan kontakta amex på måndag och kolla om man kan göra något åt det. Blev ju ändå en del poäng vi båda gick miste om där.

Bilagor

• wtffsadas.png
    wtffsadas.png
    38.9 KB · Visningar: 34
Har fått en sån där 2-4-1 för kalenderåret 2017, som jag då kan använda för 2018, korrekt?

Vad händer om jag hinner spendera 150k under 2018 innan jag hunnit använda den 2-4-1 jag redan har? Får jag då en ny att använda så att jag har två, eller tar dem ut varandra?

Tillbaka
Topp