• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Ville inte starta en ny tråd.
Men detta känns som ett passande tråd för oss som reser i yrket.

Jag skall köra GBG-Iggesund-GBG inatt.
Men har redan jobbat i 10 timmar och har inte lust att sträckköra några 15> timmar till.

Tips på hotell mellan Iggesund och Stockholm för en natts övernattning innan hemfärd.
Gärna ett ställe som har någon form av mat att erbjuda även vid midnatt.
 

maartyn

Omega
En fråga till... :)
Sätter ni in pengar i förväg på Amex för att slippa ränta när ni tar ut pengar i en bankomat? Om man läser deras villkor verkar det annars bli ränta från första stund tills man betalar fakturan.
AMEX skiljer sig från andra kreditkort i det att du inte får ligga på "plus" på kontot. Blir således alltid ränta på kontantuttag. Kontantuttag ger heller inte poäng.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ska man skapa sig ett eurobonus konto först innan man ansöker om amex och/eller sas mastercard? Eller sumpar man ngn välkomstbonus om man gör det?
 

maartyn

Omega
Detta gäller bara betalkort ej kreditkort skulle jag tro. De som skaffat nytt får kreditkort.
Nej, det gäller även kreditkortet. Du kan därför inte göra större inköp än din kredit, eftersom du inte får betala in ”extra” som på andra kreditkort för att höja ditt köputrymme. Att betala in utnyttjad kredit i förtid går, men inte att göra ett större engångsköp än din beviljade kredit.
 

maartyn

Omega
Ska man skapa sig ett eurobonus konto först innan man ansöker om amex och/eller sas mastercard? Eller sumpar man ngn välkomstbonus om man gör det?
Det är enklast och snabbast att skaffa sig ett Eurobonuskonto först. Har för mig att MTR Express har någon länk för en mindre sign-up-bonus just nu på själva Eurobonuskontot, 500 eller 1000p. SAS Mastercard har vanlig sign-up-bonus. Amex ser du till att bli värvad till för bra bonus, både till dig själv och den som värvar.
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Dåså, då var det dags, ngn som vill värva till Amex Eurobonus?
Och för MasterCard är det ingen värvningsprocess eller? Utan bara sign-up bonus där?

Edit: Tackar för invite!
 
Senast ändrad:

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Hej! Tänkte fixa ett Amex SAS Eurobonus premium (ser väl inga fördelar med att skaffa vanligt Amex gold/platina?!)

Jag har räknat noga på det och det verkar som det kan bli en hel del bonusresor.

Med barn, matkonto, två bilar som ska tankas/servas, samt en del konsumtion så vore det ju dumt att inte få något för pengarna.

Nu till min fråga: om jag skaffar ett extrakort till min tjej, kommer jag kunna se i fakturan vem som gjort vilka inköp?
 

alfons

Cartier
Hej! Tänkte fixa ett Amex Eurobonus premium (ser väl inga fördelar med att skaffa vanligt Amex gold/platina?!)

Jag har räknat noga på det och det verkar som det kan bli en hel del bonusresor.

Med barn, två bilar som ska tankas/servas, samt en del konsumtion så vore det ju dumt att inte få något för pengarna.

Nu till min fråga: om jag skaffar ett extrakort till min tjej, kommer jag kunna se i fakturan vem som gjort vilka inköp?

Japp, jag har det så med min tjej och du får specificerat på fakturan samt när du loggar in via amex hemsida står hennes initialer på varje inköp som hon gör. Funkar kanonbra!
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Japp, jag har det så med min tjej och du får specificerat på fakturan samt när du loggar in via amex hemsida står hennes initialer på varje inköp som hon gör. Funkar kanonbra!
Perfekt! Vet du något skäl till varför man skulle välja vanligt Platina/guld Amex istället för Amex Eurobonus Sas Premium? Verkar inte förmånligt.

Edit: verkar som Loungeaccess inte ingår i SAS-korten?
 

alfons

Cartier
Perfekt! Vet du något skäl till varför man skulle välja vanligt Platina/guld Amex istället för Amex Eurobonus Sas Premium? Verkar inte förmånligt.

De "vanliga" amex är betalkort och SAS-relaterade är kreditkort. Den övergripande skillnaden är att du har en fast kreditgräns på ditt EB kort medans "krediten" sätts utifrån din spendering samt betalningsförmåga på de "vanliga". Det är en smaksak, om man är allergisk mot att få sin kredit belastad är kanske de vanliga korten bättre. Platinum, guld etc är inte optimalt för att tjäna poäng då den överföringskursen är kass och membership rewards är kass generellt IMO...

Jag har dock det gamla SAS/Amex som fortfarande är ett betalkort, går inte att ansöka om längre. Det verkar som att Amex vill fasa ut det..
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Ni som säkert provat mer än mig, när man handlar online via sas eurobonus portalen:
https://onlineshopping.flysas.com/
Så står det:
"If you use voucher or discount codes, you will not be able to earn EuroBonus points."
Håller de verkligen koll på det? Så om webbshoppen erbjuder en rabattkod så kan man inte använda den om man vill ha eurobonus poäng?
 

maartyn

Omega
Ni som säkert provat mer än mig, när man handlar online via sas eurobonus portalen:
https://onlineshopping.flysas.com/
Så står det:
"If you use voucher or discount codes, you will not be able to earn EuroBonus points."
Håller de verkligen koll på det? Så om webbshoppen erbjuder en rabattkod så kan man inte använda den om man vill ha eurobonus poäng?
Det är väldigt varierande. Den portalen fungerar långt ifrån alltid som det är tänkt, även om det blivit bättre sedan ngn månad tycker jag.
Jag har både fått och inte fått poäng med och utan rabattkoder. Och ibland fått och sedan har poängen försvunnit från kommande transaktioner, vilket jag antar kan ha varit butiken som inte godkänt köpet. Efterregistrering och supporten fungerar ibland och ibland uteblir svar helt. Det är ett externt företag som sköter den där.
Kort sagt, se poängen därifrån som en ren bonus om det funkar alternativt håll koll själv och spara skärmdumpar. Stäng av ev adblocker och inkognito-läge innan du klickar dig vidare.
Jag hade inte låtit bli att använda en rabattkod för att hoppas på EuroBonuspoäng.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Samma här, fick reklam om att byta så nästa gång kortet ska förnyas kanske man åker på kreditkortet tyvärr.
Tveksamt om dom kan tvinga en att byta, fick precis mitt nya kort och har fortfarande det gamla upplägget. Isf måste dom säga upp det avtalet man har, ett nytt kort är ju inte samma sak som ett nytt avtal.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Ett till Priority Pass till nära familjemedlem genom extrakort, en värdelös concierge service och en OK försäkring.

Så egentligen kan man säga att man borde satsa på något annat? Har idag SAS EB MC den vanliga och tycker att det är ok men har inga direkta fördelar, premium verkar inte heller ge så mycket mer.

Hade diners men lade ner den då det inte accepteras och Amex verkar dyrt om man ska få ut något, särskilt som jag enbart reser ett par gånger per år.

Något tips? Gärna något som jag kan dela med min fru och som ger cashback, lounge är trevligt och hon reser lite mer
 

maartyn

Omega
Så egentligen kan man säga att man borde satsa på något annat? Har idag SAS EB MC den vanliga och tycker att det är ok men har inga direkta fördelar, premium verkar inte heller ge så mycket mer.

Hade diners men lade ner den då det inte accepteras och Amex verkar dyrt om man ska få ut något, särskilt som jag enbart reser ett par gånger per år.

Något tips? Gärna något som jag kan dela med min fru och som ger cashback, lounge är trevligt och hon reser lite mer
SAS MC Premium ger 1000 statuspoäng (går ej att använda, räknas bara mot högre nivå) per månad, mer poäng per krona och bra värde med Fly Premium om du drar du in över 200000 EB-poäng per år (allt räknas, även bilhyror etc.) och vill resa longhaul i Business.

Diners har utgått och blev riktigt kass efter försämringarna.

Amex Premium för 1000kr/år (500 första året + 12000p sign-up-bonus om du blir värvad) ger dig en 50% poängrabatt på valfri resa med SAS eller Star Alliance OM du kommer upp i 150000kr spend per år. En resa i Business ToR med SAS för 2 pers kostar då 100000p till USA eller Asien, och några hundralappar i skatter och avgifter. Det är riktigt bra värde (om man hittar tillgänglighet, man får vara lite flexibel)!

Att samla poäng med SAS lönar sig dock bäst om man faktiskt vill resa till USA eller Asien någon gång per år. Har man inget intresse av det så finns andra Amex-kort där du samlar Amex-rewardspoäng som du kan växla in till olika t.ex. hotellprogram. Även till dessa lönar det sig att bli värvad. Amex Platinum ger Priority Pass och en hel del annat,

Extrakort ingår med dessa Amex-kort, kostar 95kr per år tror jag med MC.

Sweet spoten vad gäller värde ligger dock på Amex SAS Premium tycker jag, men allt hänger ju på vad du vill göra med poängen.
 
Topp