• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Tycker kick-backen suger på de flesta kort just nu pga ränteläget, men HB platinumkort ger ändå en rätt ok avkastning som är låst till placering i en av deras högriskfonder. Kortet har dock årsavgift men kommer man upp i stora belopp är det trevlig årlig kick-back avkastning, plus att du får ett Priority Pass och concerciege sercive på köpet.

Tycker kick-backen suger på de flesta kort just nu pga ränteläget, men HB platinumkort ger ändå en rätt ok avkastning som är låst till placering i en av deras högriskfonder. Kortet har dock årsavgift men kommer man upp i stora belopp är det trevlig årlig kick-back avkastning, plus att du får ett Priority Pass och concerciege sercive på köpet.

Vad ser du för korrelation mellan ränteläget och förmåner på kreditkort?

Jag har tydligen rätt hög spendering på mitt Amex- sas kort (det vanliga). Så Amex tycker att jag ska skaffa ett elite istället.

Finns det nån invite till uppgradering eller är det bara att ringa amex isf?

Jag har tydligen rätt hög spendering på mitt Amex- sas kort (det vanliga). Så Amex tycker att jag ska skaffa ett elite istället.

Finns det nån invite till uppgradering eller är det bara att ringa amex isf?

Man ska alltid bli inbjuden respektive bjuda in :) Tricket är att man ansöker om sitt nya kort via värvning och när man fått det avslutar sitt gamla. Då får man poäng för det nya kortet också.. Vilket är en suverän grej och funkar både upp som ner till det kort man vill ha.

Man ska alltid bli inbjuden respektive bjuda in :) Tricket är att man ansöker om sitt nya kort via värvning och när man fått det avslutar sitt gamla. Då får man poäng för det nya kortet också.. Vilket är en suverän grej och funkar både upp som ner till det kort man vill ha.

Och jag får behålla de gamla poängen?

Bättre med premium då, Elite skaffar man väl mest ifall man spenderar 300k per år, för att få 2st 2-4-1.

Tror du blandar ihop poäng och kronor. Jag gör av med betydligt mer än 300k/år och får 2st 2-4-1. Men jag samlar ihop kanske 150k poäng per år. Vilket borde räcka till två hyfsade resor med 2 st 2-4-1 checkar.

Jag har postat en karta för samtliga priser inom Star Alliance. Kan leta upp den igen om någon är intresserad.

Jättegärna!

Är det någon här som har Amex Platinum? Är det värt att skaffa det om man reser mycket inrikes? Blir en del utrikes också men då är det väl främst lounge och reseförsäkringen som är intressant. Eller är då SAS Premium/Elite ett bättre alternativ?

Rätta mig om jag har fel, var det inte en spend om 300k tidigare om man ville få tillgång till 2-4-1 världen runt? Medan det nu på AMEX EB Premium är en spend om 150k för att få 2-4-1 (1 resa per år) ? :)

Är det någon här som har Amex Platinum? Är det värt att skaffa det om man reser mycket inrikes? Blir en del utrikes också men då är det väl främst lounge och reseförsäkringen som är intressant. Eller är då SAS Premium/Elite ett bättre alternativ?

Bor du i Stockholm och kan utnyttja Pontus, ja. Annars antagligen nej..

Kan ju flyga ARN- Miami, eller Arn-Chi och därifrån till Cancun?
Finns en massa regler när det kommer till att åka med Star Alliance via 2-4-1. Du kan försöka söka resan via United.com alternativt att du ringer Tallinn som är bokningsservicen (‭018-480 91 67‬). Resan kommer gå loss på 140k poäng och sen halva priset på det. Avgifterna gissar jag landar runt 3k. Se bild för hur mycket det kostar i poäng att resa till olika platser.

Bilagor

• 9E2144CA-EBEC-4D0B-B9FC-46862413C75F.jpeg
    9E2144CA-EBEC-4D0B-B9FC-46862413C75F.jpeg
    129.8 KB · Visningar: 2
Finns en massa regler när det kommer till att åka med Star Alliance via 2-4-1. Du kan försöka söka resan via United.com alternativt att du ringer Tallinn som är bokningsservicen (‭018-480 91 67‬). Resan kommer gå loss på 140k poäng och sen halva priset på det. Avgifterna gissar jag landar runt 3k. Se bild för hur mycket det kostar i poäng att resa till olika platser.

uppfattat! tack för info!
Har bara använt en 2-4-1 förut och det var till Hong kong. Körde dock inte bizniz utan SAS plus. Gick rätt bra tycker jag.

Har gjort exakt den resan via ORD och då kunde man inte få in sista sträckan i bokningen. Det kan ju ändrats men annars får du boka ORD-CUN separat för pengar.

Verkar vara EXAKT samma nu. Får inte in sista sträckan. Men skit i det, från MIA eller ORD till CUN kan jag pynta kontant.
Men då återstår min nästa fråga. Eftersom jag ALDRIG i hela helvete igen flyger med United (hade en mardrömsflygning med dem från NyC som slutade i nödlandning). Vilka är vettiga att flyga med?

Tillbaka
Topp