BOTL
Silver
Självklart har SAS 2-4-1, hur menar du?
Du ser, jag förstod det som att det är Amex som delar ut 2-4-1 voucher som kan nyttjas på Star Alliance genom bokningen i Tallin.
Hur gör du när du får en 2-4-1 voucher från SAS?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Självklart har SAS 2-4-1, hur menar du?
Du ser, jag förstod det som att det är Amex som delar ut 2-4-1 voucher som kan nyttjas på Star Alliance genom bokningen i Tallin.
Amex sänder en signal till SAS om att jag triggat vouchern, därefter har Amex inget mer att göra med den. Jag ringer SAS i Tallinn och bokar, eller om det enbart är SAS-flyg med 2-4-1 så kan det bokas direkt på hemsidan. Har jag bokat enbart SAS-flyg går dessa oftast att avboka direkt via hemsidan eller appen, eventuellt kan man få ringa vanliga kundtjänsten. Är något annat Star Alliance-bolag än SAS samt en 2-4-1 voucher inblandat i bokningen, så är det SAS kundtjänst i Tallinn man ringer.Du ser, jag förstod det som att det är Amex som delar ut 2-4-1 voucher som kan nyttjas på Star Alliance genom bokningen i Tallin.
Kan stämma, men bokar du med SAS kommer en tillbaka per automatik!
Sas har inte 2-4-1 om jag inte minns fel. Vad jag vet så har @Porsan rätt info.
Tolkade detta som att du menade att 2-4-1 inte skulle finnas på SAS, vilket det naturligtvis gör. Vem som "ger ut" vouchern är egentligen ointressant, det är SAS och bara SAS som hanterar den.Det är ju precis det jag skriver. Men @maartyn skriver att SAS get ut en liknande voucher.
Tolkade detta som att du menade att 2-4-1 inte skulle finnas på SAS, vilket det naturligtvis gör. Vem som "ger ut" vouchern är egentligen ointressant, det är SAS och bara SAS som hanterar den.
Ja det vet jag, men nej, bokar du Star Alliance-bolag så gör du detta via SAS kundtjänst i Tallinn, inte Amex. Du kan bara boka med din voucher via SAS. Jag har mycket bra koll på hur detta funkarDu kan använda din 2-4-1 hos alla Star Alliance bolag. Skriv i PM om du vill ha mer utvecklande svar. Det är ingen SAS specifik deal utan något du får fördel av via Amex. SAS Mastercard premium har en motsvarande lösning som endast gäller för SAS.
Amex sänder en signal till SAS om att jag triggat vouchern, därefter har Amex inget mer att göra med den. Jag ringer SAS i Tallinn och bokar, eller om det enbart är SAS-flyg med 2-4-1 så kan det bokas direkt på hemsidan. Har jag bokat enbart SAS-flyg går dessa oftast att avboka direkt via hemsidan eller appen, eventuellt kan man få ringa vanliga kundtjänsten. Är något annat Star Alliance-bolag än SAS samt en 2-4-1 voucher inblandat i bokningen, så är det SAS kundtjänst i Tallinn man ringer.
Ja, fast frågan var om hur man får tillbaka den. Och det är det SAS kundtjänst som ger, inte Amex. Tror vi har rett ut frågan nu!Ok då beskriver du den voucher som Amex ger mig som kund som någonting SAS ger. Fast det kommer från Amex.
Ja det vet jag, men nej, bokar du Star Alliance-bolag så gör du detta via SAS kundtjänst i Tallinn, inte Amex. Du kan bara boka med din voucher via SAS. Jag har mycket bra koll på hur detta funkar![]()
Korrekt. Fungerar det inte att avboka online så ringer du SAS vanliga kundtjänst.Såhär, summering.
Amex erbjuder en förmån, 2-4-1, när man spenderat 150K med SAS American Express Premium card. Rent praktiskt får man en papperslapp hem som bekräftar att du nått denna gräns och nu har möjligheten att logga in sas.se där du kan se detta erbjudande (dyker upp en röd liten ruta) som halverar priset på en resa med poäng. För att utnyttja sin 2-4-1 voucher med annat bolag än SAS så får man ringa till SAS kundtjänst i Tallin som kan ombesörja bokningen.
Om man avbokar sin bonusresa bokad via sas.se så landar poängen och vouchern på kontot direkt. Man behöver inte ringa.
Du kan inte boka av eller om resor som innefattar annat bolag och 2-4-1 online, där måste du ringa Tallinn. Är det andra bolag men ingen 2-4-1 kan du ringa SAS vanliga kundtjänst.Jag är osäker, men ändå ganska säker, på att processen ser likadan ut vid bokning med annat bolag. I annat fall är det bara att ringa Tallin och be dem lösa avbokningen.
Precis, men tänk på att Tallinn endast har öppet M-F 9-17 om man måste ta hjälp av dem.Tillägg är att alla resor bokade med poäng går att avboka som kortast 24H innan.
Hej alla. Har funderat länge på att skaffa SAS Alex och tänkte ta tag i saken. Är det premium som gäller eller? Tacksam för svar
Mvh
Hej!Hej alla. Har funderat länge på att skaffa SAS Alex och tänkte ta tag i saken. Är det premium som gäller eller? Tacksam för svar
Mvh
Hej!
Det finns flera uträkningar (kan se om jag hittar dem) men Premium är nog mest förmånligt för de flesta av oss. Elite ger möjlighet till 2 st 2-4-1 vouchers, men rätt så få som kommer upp i den spenden.
Aha, du menar att en nackdel med om man kör Premium så genererar det färre EBB-poäng?Det gäller ju att ha poäng att använda till sina två 2-4-1 också![]()
Aha, du menar att en nackdel med om man kör Premium så genererar det färre EBB-poäng?
Beror också på din spend per månad/år skulle jag sägaHej alla. Har funderat länge på att skaffa SAS Alex och tänkte ta tag i saken. Är det premium som gäller eller? Tacksam för svar
Mvh
Det där tycker jag är en aspekt som ofta glöms bort. Säg att man har en spend på exakt 300k/år. Man får sina två vouchers men man har inte kommit upp i mer än 60k poäng (om man kör Amex Elite) om man bara tjänar in dem på normal spendering. För mer poäng än så förutsätter det ju att man lägger ner en del jobb på att värva och på andra sätt accelerera poängsamlandet.Nja, menade mer att om man får två st 2-4-1 så ska man ju ha en del poäng för att kunna resa. Annars är dem ju värdelösa![]()
Det där tycker jag är en aspekt som ofta glöms bort. Säg att man har en spend på exakt 300k/år. Man får sina två vouchers men man har inte kommit upp i mer än 60k poäng (om man kör Amex Elite) om man bara tjänar in dem på normal spendering. För mer poäng än så förutsätter det ju att man lägger ner en del jobb på att värva och på andra sätt accelerera poängsamlandet.
Har faktiskt fungerat varje gång jag värvat någon, både upp och ner! Gjort det ett par gångerFunderar på att uppgradera mitt SAS AmEx Premium till Elite. Normalt sett ska man inte få värvningsbonus men ibland fungerar det. Någon som är sugen får gärna skicka en inbjudningslänk, och en Speedmaster som tack![]()
Det finns en del på businessclass.se annars finns det föera kompetenta här intråden. Vad undrar du?Finns det någon bra guide för oss som hela livet använt debitkort. Dvs har ingen koll alls på olika kreditkort?
Undrar väl allt, kreditkort och förmåner för rookies liksom.Det finns en del på businessclass.se annars finns det föera kompetenta här intråden. Vad undrar du?
Är det värt att skaffa Amex Premium om man inte kommer upp i 150 tkr spend per år? Tanken är att spara till kontantinsats första året efter examen och tror därmed inte jag kommer komma upp i dom summorna, såvida jag inte använder någon tjänst för att betala hyra t.ex.
Och för dem tillfällen man tänkt betala men butiken inte tar AMEX, så kör man SAS EB mastercard för att få poäng? Eller hur brukar upplägget se ut?