Sitter och funderar mellan ett Amex Platnium eller ett Sas Elite.. Flyger en del med SAS, och det blir två inrikes resor varannan vecka efter nyår. Är det värt med Platinum kortets membership rewards? Bryr mig inte så mycket om Pontus in the air.. Till skillnad från det och membership rewards, varför vill man ha platinum istället för Sas Elite?
Om du frågar mig så är Amex Premium tillräckligt i din situation och det känns onödigt att använda pengar på ett Elite kort.
Platinum hade nog inte jag haft någon användning för personligen och har därför svårt att se vilken nytta det hade gjort i min ficka. Pontus in The Air hade nog varit den största fördelen, men jag håller mig till vanliga loungen.
Om du har en hel del poäng på SAS och spenderar 300k på ditt Amex Elit, samt att du har tid att utnyttja två Longhaul biljetter på ett år, så är Elite ok.
Har du inte tid eller poäng att flyga två Longhaul, så ser jag ingen orsak att man skulle välja annat än Premium kortet.
Själv har jag haft perioder då jag har 6 flyg per vecka, samt hade en bit över 600.000 poäng på mitt EB-konto och spend på över 300k.
Dock så var det så pass ovisst om jag hade hunnit med två semesterresor, så jag valde aldrig Elit. Med facit i hand så blir det 3st Asienturer i år (minst) och det har blivit en Paris trip.
Detta är väl det enda året jag hade kunnat dra någon nytta av Elit.
Vill du komma upp i guldstatus fortare, så är Elit bra. För mig så flyger jag in ett Diamond kort på 3,5 månader ibland, så för min det är dessa 20k statusgrundande poäng väldigt bortkastade.
Nu är det väl så att man kanske inte sätter sig i någon vansklig ekonomisk situation bara för att man tar ett dyrare kort. Men det är tråkigt när man inte kan utnyttja förmånerna, men betalar för dom.
Det finns nog en hel del andra synpunkter på mitt inlägg, så ta det inte som något facit.
Behöver du någon som värvar dig (för dessa extra poäng man får) så kan jag ställa upp, godhjärtad (och poängkåt) som jag är.