• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Liten bump är på sin plats.
Bästa kreditkort för förmåner har väl att göra med vilket liv man lever.
För min det är väl kanske Amex/Eurobonus det bästa. Det som är bättre är att man har MC/EB i kombination med Amex/EB, då man kan använda dessa kort på fler ställen.
Flyger man inte med Star Alliance eller om man knappt flyger alls, så är ju dessa kort ganska bortkastade.

Sitter och funderar mellan ett Amex Platnium eller ett Sas Elite.. Flyger en del med SAS, och det blir två inrikes resor varannan vecka efter nyår. Är det värt med Platinum kortets membership rewards? Bryr mig inte så mycket om Pontus in the air.. Till skillnad från det och membership rewards, varför vill man ha platinum istället för Sas Elite?

Sitter och funderar mellan ett Amex Platnium eller ett Sas Elite.. Flyger en del med SAS, och det blir två inrikes resor varannan vecka efter nyår. Är det värt med Platinum kortets membership rewards? Bryr mig inte så mycket om Pontus in the air.. Till skillnad från det och membership rewards, varför vill man ha platinum istället för Sas Elite?

Om du frågar mig så är Amex Premium tillräckligt i din situation och det känns onödigt att använda pengar på ett Elite kort.
Platinum hade nog inte jag haft någon användning för personligen och har därför svårt att se vilken nytta det hade gjort i min ficka. Pontus in The Air hade nog varit den största fördelen, men jag håller mig till vanliga loungen.

Om du har en hel del poäng på SAS och spenderar 300k på ditt Amex Elit, samt att du har tid att utnyttja två Longhaul biljetter på ett år, så är Elite ok.
Har du inte tid eller poäng att flyga två Longhaul, så ser jag ingen orsak att man skulle välja annat än Premium kortet.

Själv har jag haft perioder då jag har 6 flyg per vecka, samt hade en bit över 600.000 poäng på mitt EB-konto och spend på över 300k.
Dock så var det så pass ovisst om jag hade hunnit med två semesterresor, så jag valde aldrig Elit. Med facit i hand så blir det 3st Asienturer i år (minst) och det har blivit en Paris trip.
Detta är väl det enda året jag hade kunnat dra någon nytta av Elit.

Vill du komma upp i guldstatus fortare, så är Elit bra. För mig så flyger jag in ett Diamond kort på 3,5 månader ibland, så för min det är dessa 20k statusgrundande poäng väldigt bortkastade.

Nu är det väl så att man kanske inte sätter sig i någon vansklig ekonomisk situation bara för att man tar ett dyrare kort. Men det är tråkigt när man inte kan utnyttja förmånerna, men betalar för dom.

Det finns nog en hel del andra synpunkter på mitt inlägg, så ta det inte som något facit.

Behöver du någon som värvar dig (för dessa extra poäng man får) så kan jag ställa upp, godhjärtad (och poängkåt) som jag är.

Kanske fel tråd men..
Ska i veckan köpa kök från Ikea för cirka 70-80k, har inget kreditkort för tillfället.
Några tips på återbäring eller erbjudande både från kreditkort eller andra tjänster?
Tänker att det borde gå att få något tillbaka när man lägger dessa summor? :)

Kanske fel tråd men..
Ska i veckan köpa kök från Ikea för cirka 70-80k, har inget kreditkort för tillfället.
Några tips på återbäring eller erbjudande både från kreditkort eller andra tjänster?
Tänker att det borde gå att få något tillbaka när man lägger dessa summor? :)

Haha, du kan använda mitt "favoritkort", men om du inte flyger i övrigt så är det väldigt bortkastat.
Finns väl något Coop/MC-kort som kan nyttjas kanske?

Haha, du kan använda mitt "favoritkort", men om du inte flyger i övrigt så är det väldigt bortkastat.
Finns väl något Coop/MC-kort som kan nyttjas kanske?
Reser tyvärr inte särskilt mycket, det bästa hade varit någon typ av csshback. Tyvärr finns inte Ikea med på varken refunder, cashbuddy, mybonus etc.

Eller någon lösning där jag kan använda en återbäring i form av drivmedel/matbutik :)

Hur fördelaktigt är det att köpa en klocka med ett amex kort? Ska göra ett inköp snart, har inte skaffat kort ännu men det är väl ett snabbt sätt att tjäna ihop lite poäng snabbt? :)

Hur fördelaktigt är det att köpa en klocka med ett amex kort? Ska göra ett inköp snart, har inte skaffat kort ännu men det är väl ett snabbt sätt att tjäna ihop lite poäng snabbt? :)

Det är där problemet kan ligga.
Jag har försökt att köpa bilar och några andra dyrare saker med Amex, men det brukar ta stopp i butikerna.
Har dessutom hört att MC kan vara ett problem om det är knutet opp mot någon form av bonusprogram.

I Thailand har jag köpt en del dyrare väskor åt damen med Amex. Men kan knappast säga att det är lönsamt, då Thailand inte är direkt billiga på "lyxprodukter".
Det har faktiskt blivit mycket billigare idag i Thailand och man kan med en del rabatter och taxrefund hamna under de svenska priserna (listpriserna)

Hours på Emporia i Malmö tar Amex. Har köpt en Tag och en Longines där. Lyckades tom pruta på priset så totalt sett blev det en helt OK affär när EBB-poängen trillade in.

Hours på Emporia i Malmö tar Amex. Har köpt en Tag och en Longines där. Lyckades tom pruta på priset så totalt sett blev det en helt OK affär när EBB-poängen trillade in.

Alltid trevligt med EBB poäng. Snittar runt 10k EBB-poäng per månad på Amex.
Blir ca 50/50 uppdelning på intjäningen via kort och flyg.
Kan man kombinera inköp av klocka med Amex så är det en riktigt bra Win-Win

Ja, orka. Restaurangen hävdade att banken lade på det utan deras kontroll. Vi hade annat för oss än att spendera halva natten på den restaurangen eller att lägga tid på något dylikt.

Självklart orkar man inte anmäla. Alla kortbetalningar kostar för företagen. Amex kostar mer, för det mesta. Att dom inte då lägger på någon % när man betalar med visa eller MC är ju ett under. Fast dom kanske gjorde det?

Dock så fick jag 20% discount för 1,5 veckor sedan mär jag använde Amex på en restaurang i Bangkok. Överraskningar ibland.

Tar den amex är det hur bra som helst, sällan butiker accepterar på så stora köp. Men kööör!!
Klockor är inget problem att köpa med Amex, även dyra klockor. Åtminstone i Stockholm och vad ja tror även resten av landet.

Klockor är inget problem att köpa med Amex, även dyra klockor. Åtminstone i Stockholm och vad ja tror även resten av landet.

Tar butiken Amex vid köp av billig klocka, så ska dom ta vid köp av dyr klocka.
Frågan är om dom alltså tar Amex över huvudtaget.

Någon som kan lista upp butiker som tar Amex eller som inte tar Amex?

Du menar att någon ska lista alla butiker som tar amex eller alla affärer som säljer klockor som säljer amex? Oavsett vilket tror jag ingen kommer göra det. Däremot finns en tråd på businessclass forumet som handlar om butiker som tar/inte tar amex

Du menar att någon ska lista alla butiker som tar amex eller alla affärer som säljer klockor som säljer amex? Oavsett vilket tror jag ingen kommer göra det. Däremot finns en tråd på businessclass forumet som handlar om butiker som tar/inte tar amex

Nja, jag tänkte mer på om någon gjort försök både här och där.
Businessclass är jag medlem på sedan länge.

Jag gissar att just specifika butiker som säljer klockor i t.ex Sthlm har haft besök av folk innehavandes Amex-kort.
Att en man ska göra jobbet förväntar jag mig inte.
Jag är inte intresserad om Jonells eller Toys R Us tar Amex. Däremot så är en del urmakarbutiker intressant.

Hours på Emporia i Malmö tar Amex, som sagts nyligen i denna tråd utan att det ens frågats specifikt.
Det är så att säga ”gratis info” om folk har varit på en butik ich fått dra sitt Amex och om det blev ”Köp medges ej” eller om man gick därifrån med en klocka.

Beroende på vad klockan kostar, så kan det ju ge en biljett i F till Seoul t.ex ”på köpet” för två personer

Nja, jag tänkte mer på om någon gjort försök både här och där.
Businessclass är jag medlem på sedan länge.

Jag gissar att just specifika butiker som säljer klockor i t.ex Sthlm har haft besök av folk innehavandes Amex-kort.
Att en man ska göra jobbet förväntar jag mig inte.
Jag är inte intresserad om Jonells eller Toys R Us tar Amex. Däremot så är en del urmakarbutiker intressant.

Hours på Emporia i Malmö tar Amex, som sagts nyligen i denna tråd utan att det ens frågats specifikt.
Det är så att säga ”gratis info” om folk har varit på en butik ich fått dra sitt Amex och om det blev ”Köp medges ej” eller om man gick därifrån med en klocka.

Beroende på vad klockan kostar, så kan det ju ge en biljett i F till Seoul t.ex ”på köpet” för två personer
Rob tar Amex :)

Jag har handlat dyrare klockor och betalat med Amex hos Erikson ur i Sundbyberg, Rob Engström och ganska så säker på att jag har betalat för service hos Nymans ur med Amex.
Även köpt en Tudor med amex i deras butik i Marina bay sands i Singapore.
Men är ganska säker på att de flesta AD:s för de stora namnen (läs de dyra klockorna) tar amex i stora delar av världen.

Jag har handlat dyrare klockor och betalat med Amex hos Erikson ur i Sundbyberg, Rob Engström och ganska så säker på att jag har betalat för service hos Nymans ur med Amex.
Även köpt en Tudor med amex i deras butik i Marina bay sands i Singapore.
Men är ganska säker på att de flesta AD:s för de stora namnen (läs de dyra klockorna) tar amex i stora delar av världen.

Ja, det kan säkert stämma.
Det är sällan jag köper klockor, men Det händer att jag frågar om dom tar Amex i fall det skulle bli något köp i framtiden.

Det handlar nog inte om priset på klockorna. Antingen tar man Amex eller så gör m. Inte det.

Tack för alla svar! Hur ska man tänka på vid eurobonus kvalificeringsperiod? Har kvalificeringsperiod mellan 1 juni 2018 och 31 maj 2019. Om jag nu skaffar ett elite och får 20k poäng varje år, hur överförs de i förhållande till min kvalificeringsperiod?

EDIT: Kollade med AMEX kundtjänst, riktigt kass. Hon kunde bara säga att man får 20k eurobonuspoäng varje år...

Om jag skaffar kortet nu, och får 20k poäng, så försvinner de väl 1 juni då perioden återställs? Jag vill ju hellre ha 20k poäng så tidigt som möjligt under perioden så jag kan få EBG/D tidigt,

Senast ändrad:
Funderar på att skaffa ett kreditkort tillsammans med min sambo. Kreditkortet kommer att användas för alla gemensamma kostnader.

Önskemål:
- går att få två kort kopplat till samma kredit.
- accepteras på så många ställen som möjligt.
- gärna extratjänster ex. reseförsäkring.
- gärna något bonussystem.
- låg avgift, såvida inte kortet har andra fördelar som motiverar avgiften.

Några tips på kreditkort?

Tack för alla svar! Hur ska man tänka på vid eurobonus kvalificeringsperiod? Har kvalificeringsperiod mellan 1 juni 2018 och 31 maj 2019. Om jag nu skaffar ett elite och får 20k poäng varje år, hur överförs de i förhållande till min kvalificeringsperiod?

EDIT: Kollade med AMEX kundtjänst, riktigt kass. Hon kunde bara säga att man får 20k eurobonuspoäng varje år...

Om jag skaffar kortet nu, och får 20k poäng, så försvinner de väl 1 juni då perioden återställs? Jag vill ju hellre ha 20k poäng så tidigt som möjligt under perioden så jag kan få EBG/D tidigt,

Vill du ha poängen så tidigt som möjligt så betyder det väl att du vill ha kortet så tidigt som möjligt, fast då kan du få poängen idag och så nollas dom nästa vecka.

Ring SAS kundtjänst. Jag gissar på att dom kan ge ett bättre svar.
Det bästa stället att ställa din fråga är på Businessclass.se. Dock så tycker jag att forumet och dess sökfunktion är värdelös. Så det blir nog att du får starta en ny tråd...kanske.

Poängen kommer under månaden du ansöker och blir godkänd. Samma månad efterföljande år.
Du har även en graceperiod på 3 månader efter att din period gått ut.

Tillbaka
Topp