• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

maartyn

Omega
Någon som använder Curve och/eller Revolut och kan ge ett omdöme. Framförallt om hur det hjälper er att skrapa ihop EB poäng alt. på utlandsresan
Använder båda och har gjort det relativt länge. Det jag ser som största fördelen är att de kan minimera valutaväxlingsavgiften (på bekostnad av 5 eurobonuspoäng), men ger å andra sidan poäng för kontantuttag. Principiellt fungerar de helt olika och har olika fördelar, men överlag har jag inte haft några problem med något av dem.
Att använda dessa kort normalt är inga problem och ger poäng, men SEB Kort och SAS MC ser dock dessa kort som någon typ av kontantuttag och har en flytande och oklar gräns för när de tycker att det blir för mycket och skickar varningsbrev om uppsägning hem till dig. Revolut kommer även att begärna diverse underlag från dig om var dina pengar kommer från vid ett tillfälle eftersom de är bank och att skicka tillbaka pengar till sitt bankkonto som man laddat på med kreditkort är inte tillåtet.
 

Isac85

Cartier
Använder båda och har gjort det relativt länge. Det jag ser som största fördelen är att de kan minimera valutaväxlingsavgiften (på bekostnad av 5 eurobonuspoäng), men ger å andra sidan poäng för kontantuttag. Principiellt fungerar de helt olika och har olika fördelar, men överlag har jag inte haft några problem med något av dem.
Att använda dessa kort normalt är inga problem och ger poäng, men SEB Kort och SAS MC ser dock dessa kort som någon typ av kontantuttag och har en flytande och oklar gräns för när de tycker att det blir för mycket och skickar varningsbrev om uppsägning hem till dig. Revolut kommer även att begärna diverse underlag från dig om var dina pengar kommer från vid ett tillfälle eftersom de är bank och att skicka tillbaka pengar till sitt bankkonto som man laddat på med kreditkort är inte tillåtet.


Ok, av de två är jag mest inne på gratisversionen av Curve. Blir dock inte riktigt klok på hjr det funkar utomlands.. är det så att uttagsavgift är fria (tills en viss gräns £500 köp och £200 uttag/mån) trots att underliggande kort t.ex. SAS MC har både påslag och uttagsavgift oavsett köp/uttagsstorlek? Eller är det underliggande kort som styr och det är bara köp/uttag under Curves beloppsgräns som inte ger extra påslag från Curve utöver underliggande korts avgifter
 

maartyn

Omega
Ok, av de två är jag mest inne på gratisversionen av Curve. Blir dock inte riktigt klok på hjr det funkar utomlands.. är det så att uttagsavgift är fria (tills en viss gräns £500 köp och £200 uttag/mån) trots att underliggande kort t.ex. SAS MC har både påslag och uttagsavgift oavsett köp/uttagsstorlek? Eller är det underliggande kort som styr och det är bara köp/uttag under Curves beloppsgräns som inte ger extra påslag från Curve utöver underliggande korts avgifter
Jag har gamla Black (med engångsavgift), men det är principiellt samma. Ingen valutaväxlingsavgift kl 00.00 måndag till 23.59 fredag London-tid upp till gränserna. Ingen uttagsavgift upp till gränsen. Inga påslag eller uttagsavgifter från SAS MC om du ställer in Curve på att debitera SAS MC i SEK. SAS MC tolkar uttag som köp och att köpen är gjorda i SEK.
Curve har påslag på helgen när FX-marknaden är stängd, lite olika beroende på valuta om jag minns rätt.
I Revolut kan du öppna konto i andra valutor och växla i förväg under veckan om du vill, annars har även de påslag på helgen. Inga problem att lägga till Revolut i Curve heller. Revolut funkar även att lägga till i Apple Pay om man vill.
 

Veratio

Cartier
Sex dagar innan resa till LAX släpper SAS två business-biljetter även till hemresan! Hade tur tidigare och kunde uppgradera utresan, nu båda vägarna. Grymt! Otroligt att det "bara" kostar 10 000 poäng extra mot plus (för två personer, med vouchern).

Bara åkt plus, ska bli kul att åka business en gång!
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Bullshit!

Då jag har bokat First med Thai från Paris så går det. Men du bokar givetvis inte via United utan du ringer till Tallin. Det är knepigt att få upp något över huvudtaget med SAS....som inte är SAS.

Spana biljetter, lägg upp din egna routing och ring Tallin, så ska du se att det ordnar sig.
Gammalt inlägg men läste det nu... Vad menar du med "lägg upp din egna routing"? Menar du att man t.ex. vill till USA så hittar man en bra bonus biljett ut från Frankfurt med Lufthansa och så kollar man att man kan ta sig från Arlanda med t.ex. SAS till Frankfurt, sen ringer man Tallin så bokar de alltihop som en enda bonus resa (ARN-FRA-USA? Eller är det bättre att man köper sin Arlanda-Frankfurt resa för vanliga pengar och så bara har Tallin att boka Frakfurt->USA?
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
När tusan ringer amex och bah "hej här är din 2-4-1? jag är uppe i runt 180k poäng, och det är fasiken över 150k cash spend?
jag tänker mig att jag ska byta från Amex gold (då de ger mig nada just nu) till Sas Euro bonus, vilket skulle vara bästa SAS EB som liknar Amex gold i förmåner, och hur för man över sina Amexpoints, ringer jag?

tack för svar grabbs!
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
När tusan ringer amex och bah "hej här är din 2-4-1? jag är uppe i runt 180k poäng, och det är fasiken över 150k cash spend?
jag tänker mig att jag ska byta från Amex gold (då de ger mig nada just nu) till Sas Euro bonus, vilket skulle vara bästa SAS EB som liknar Amex gold i förmåner, och hur för man över sina Amexpoints, ringer jag?

tack för svar grabbs!
Du får ingen 2-4-1 med Amex vanliga kort
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Gammalt inlägg men läste det nu... Vad menar du med "lägg upp din egna routing"? Menar du att man t.ex. vill till USA så hittar man en bra bonus biljett ut från Frankfurt med Lufthansa och så kollar man att man kan ta sig från Arlanda med t.ex. SAS till Frankfurt, sen ringer man Tallin så bokar de alltihop som en enda bonus resa (ARN-FRA-USA? Eller är det bättre att man köper sin Arlanda-Frankfurt resa för vanliga pengar och så bara har Tallin att boka Frakfurt->USA?

Bägge alternativen fungerar. Men ring gärna Tallin, får man tag på rätt person så kan man få bra alternativa routingar
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Bägge alternativen fungerar. Men ring gärna Tallin, får man tag på rätt person så kan man få bra alternativa routingar
Tack! Och om man själv hittar anslutande flyg (t.ex. arlanda-frankfurt för att sen ta sig vidare till USA) och sen ringer Tallin så kan de då boka in det som "ett" flyg, så att jag bara betalar bonus poäng för Arlanda-USA (typ 130k poäng i business)? Eller blir det 2 bonuspoäng kostnader (en inrikes europa och så en europa-usa 60k+130k poäng)?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Tack! Och om man själv hittar anslutande flyg (t.ex. arlanda-frankfurt för att sen ta sig vidare till USA) och sen ringer Tallin så kan de då boka in det som "ett" flyg, så att jag bara betalar bonus poäng för Arlanda-USA (typ 130k poäng i business)? Eller blir det 2 bonuspoäng kostnader (en inrikes europa och så en europa-usa 60k+130k poäng)?

Du får ha två (kanske var tre) layovers inom Europa. Och en utanför.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tack! Och om man själv hittar anslutande flyg (t.ex. arlanda-frankfurt för att sen ta sig vidare till USA) och sen ringer Tallin så kan de då boka in det som "ett" flyg, så att jag bara betalar bonus poäng för Arlanda-USA (typ 130k poäng i business)? Eller blir det 2 bonuspoäng kostnader (en inrikes europa och så en europa-usa 60k+130k poäng)?

Det blir en resa 130.000 poäng.
Detta ska dom inte ta betalt för heller (tror jag) om det inte går att boka via sas.se
 

johpe

Panerai
2-Faktor
Du får ha två (kanske var tre) layovers inom Europa. Och en utanför.
Det blir en resa 130.000 poäng.
Detta ska dom inte ta betalt för heller (tror jag) om det inte går att boka via sas.se
Tackar!
Är det fortfarande:
som man bör använda för att leta fram lämpliga resor?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tackar!
Är det fortfarande:
som man bör använda för att leta fram lämpliga resor?

Det är inte så ofta jag söker award resor, men av länkarna så bör du kunna få fram det du önskar. Jag antar att dessa bör fungera i 95% av tillfällena.
 

Veratio

Cartier
När tusan ringer amex och bah "hej här är din 2-4-1? jag är uppe i runt 180k poäng, och det är fasiken över 150k cash spend?
jag tänker mig att jag ska byta från Amex gold (då de ger mig nada just nu) till Sas Euro bonus, vilket skulle vara bästa SAS EB som liknar Amex gold i förmåner, och hur för man över sina Amexpoints, ringer jag?

tack för svar grabbs!

Sen är väl 180k poäng "bara" värt 15 000 eurobonus om man växlar över?
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
jag ringde de, 30tusen EB bonus var det, plus checken.
Tänkte bara förtydliga så det inte blir något missförstånd för andra som läser i tråden. Man kan omöjligt växla 180 000 MR-poäng till 30 000 EB-poäng. Däremot... med 180k spend på ett elite eller premium hade man genererat ca 30k EB samt en voucher.


Screenshot för växlingsuträkning
Screenshot 2019-08-22 at 10.59.15.png
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Tänkte bara så det inte blir något missförstånd för andra som läser i tråden. Man kan omöjligt växla 180 000 MR-poäng till 30 000 EB-poäng. Däremot... med 180k spend på ett elite eller premium hade man genererat ca 30k EB samt en voucher.


Screenshot för växlingsuträkning
Screenshot 2019-08-22 at 10.59.15.png
jag syftade på om jag hade haft sas eb från början, inget växlande var det snack om.
jag var bara otylig, sorry! :)
 
Senast ändrad:

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.
 

Moilis

Cartier
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.
Kolla vilka köp/fakturor du kan få via EB. Finns mycket att hämta där
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.


Köp några flygresor. Longhaul i C med SAS, så skapar det både spend och poäng....
Hur många poäng behöver du? Familjekonto?
 

Bikinigubben

Panerai
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.
För att få några tusen poäng då och då har jag signat upp mig på t.ex. Bookbeat, DN och DI, när SAS kört kampanj och sedan avbrutit prenumerationen
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.
Gör hotellbokningar genom eurobonus och tar allt på företaget på SAS Amex alt SAS MC.
 

galácticon

Patek
2-Faktor
Finns det några experter här som sitter inne på bra tips för att generera mycket EB-poäng? Då jag är rätt bra på att bränna pengar så har jag fått ihop till 3st 2-4-1 men har bara tillräckligt med EB-poäng för att kunna utnyttja två på bra sätt. Jag reser mycket i jobbet, tyvärr mest inom EU och nästan uteslutande ekonomi nu för tiden så det ger inga poäng... Det har historiskt funnits ett par knep att generera mycket poäng men jag känner inte till några nu.
Kolla vilka bolag som är anslutna, och som kan ge EB-poäng. Hos Fortum får du ex 10 000 poäng (+ typ 200 poäng per månad) om du tecknar dig för två år med dem.
 
Topp