• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Inlägget ovan visar väl en del platser, om än kanske långa flyg

De med mellanlandning i USA är jag ganska övertygad är med United inrikes. Dvs de går bort direkt. TAP är lite av ett lotteri vad jag förstått. Deras äldre kärror ska vara riktigt sunkiga.

Och över ett dygn för att ta sig till Florida går bort imo.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
De med mellanlandning i USA är jag ganska övertygad är med United inrikes. Dvs de går bort direkt. TAP är lite av ett lotteri vad jag förstått. Deras äldre kärror ska vara riktigt sunkiga.

Och över ett dygn för att ta sig till Florida går bort imo.

Jodå, ser knepigt ut och är långa flygningar.
Vilka bolag flyger Miami direkt från Europa?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tro mig, jag kolla från alla stora flygplatser i Europa.

SAS sida var seg. Stod bara och tuggade med mobilen.
2:a februari finns det åtminstone 2st biz till Miami.

Inte så farlig flygtid, men Swiss har väl för hårda säten eller nåt. Ja, Swiss är väl inte bästa bolaget, med det är svårt att få SQ att flyga Miami från ARN eller Arvidsjaur.
 

Bilagor

  • 97F13B30-ED51-41D3-AB4F-07792236F68F.png
    97F13B30-ED51-41D3-AB4F-07792236F68F.png
    25.4 KB · Visningar: 1
  • C1752016-9BEA-4E36-9E35-6A1EE28D63EC.png
    C1752016-9BEA-4E36-9E35-6A1EE28D63EC.png
    46 KB · Visningar: 1

Veratio

Cartier
Målet för mig med mina bokningar är då absolut inte att hitta fancy flygbiljetter, men det är förstås en grym bonus att boka bättre biljetter än GO för småpoäng extra.

Att resa någonstans bara för att man får "rätt" klass känns väldigt fel? Man bestämmer väl var man ska och sen är det sjukt kul om man kan få bättre biljetter dit man ska!?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Målet för mig med mina bokningar är då absolut inte att hitta fancy flygbiljetter, men det är förstås en grym bonus att boka bättre biljetter än GO för småpoäng extra.

Att resa någonstans bara för att man får "rätt" klass känns väldigt fel? Man bestämmer väl var man ska och sen är det sjukt kul om man kan få bättre biljetter dit man ska!?

Det känns dumt att blåsa en voucher på att åka till Kiruna i Go.
Finns det ingen ”vettig” klass så bokar jag kanske ekonomi och betalar som vanligt.
Mest Bang For The Bucks får man på First eller Biz.
Blåsa poäng på en ekonomi som inte kostar mer än några tusenlappar utan poäng känns ju bortkastat, även om jag brukar göra några sådana resor också
 

Veratio

Cartier
Tänkte nog mer på länge resor, men leta biljetter i business och sen åka till Chicago när man egentligen ville till Miami är ju tossigt!

Vouchern har vi hittills använt till USA resor.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Tänkte nog mer på länge resor, men leta biljetter i business och sen åka till Chicago när man egentligen ville till Miami är ju tossigt!

Vouchern har vi hittills använt till USA resor.

Ja, det blir lite galet. Fast man kan ju flyga biz till Chicago och ta flyget till Miami därifrån.
Flyger jag ensam så gör jag gärna en massa flygplatsbesök på resan till målet.
Med familj så blir det lite annat.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vad ska man komplettera SAS Amex Elite med?

Antingen ett SAS Mastercard eller något annat som ger Priority Pass?

Beror på hur mycket poäng du har.
Har du poäng och spend till 3 vouchers så kör med premium.
Mastercard är ok eller ett Amex Platinum som du växlar över poängen med. Ger bra med EB poäng har jag för mig.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Beror på hur mycket poäng du har.
Har du poäng och spend till 3 vouchers så kör med premium.
Mastercard är ok eller ett Amex Platinum som du växlar över poängen med. Ger bra med EB poäng har jag för mig.
60k ihopsamlat sen i feb. Inte sugen på att addera mer än typ 1500kr om året för ett till kort, men det får inte vara amex. För ofta det inte går att betala med det, så MC premium är ju väldigt vettigt för att skrapa ihop poäng. Å andra sidan är ju ett PP vettigt när man t.ex ska flyga SAS från en destination där de inte har lounge, som Budapest för två v sen.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
60k ihopsamlat sen i feb. Inte sugen på att addera mer än typ 1500kr om året för ett till kort, men det får inte vara amex. För ofta det inte går att betala med det, så MC premium är ju väldigt vettigt för att skrapa ihop poäng. Å andra sidan är ju ett PP vettigt när man t.ex ska flyga SAS från en destination där de inte har lounge, som Budapest för två v sen.
Är det på det sättet så funkar MC bra som poängmaskin.
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Om man har räkningar på (typ) 100-150/mån och samlat typ 160k i poäng sen januari. Bör man komplettera ett Amex elite med något då? Frågar åt en vän...
 

Lolle

Panerai
Sas Amex och Sas Mastercard är en vettig kombination för att komma åt maximalt poäng och 2 for 1 voucher via Amex. Samtidigt som man ändå kan nyttja Mastercard överallt där Amex inte stödjs.
 

joca

Patek
2-Faktor
Varför? Lounge? (Personen i fråga är redan guld eller mer). (Jag ifrågasätter alltså inte, saknar bara information!)

:)
Tänker att det är bäst för att optimera maximalt intjänade poäng samt för att kunna utnyttja två 2-4-1 vouchers samt använda kortet där amex inte fungerar.
 

Veratio

Cartier
Ingen missade väl utskicket om 50% på bonusresor inom Skandinavien nu fram till söndag antar jag? Bra erbjudande!

Det verkar dock som de har plockat bort nästan varenda plus-resa!!! Brukar de göra det när det är erbjudanden?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ingen missade väl utskicket om 50% på bonusresor inom Skandinavien nu fram till söndag antar jag? Bra erbjudande!

Det verkar dock som de har plockat bort nästan varenda plus-resa!!! Brukar de göra det när det är erbjudanden?

Kanske, eller så rök de få biljetter som fanns till de medlemmar som fick mail före alla andra.
 

Veratio

Cartier
Kanske, eller så rök de få biljetter som fanns till de medlemmar som fick mail före alla andra.

Fast va fasen, inrikes upp till Luleå brukar det finnas enormt mycket plus-biljetter för poäng, på i stort sett alla avgångar tycker jag mig ha sett!

Spelar ju egentligen ingen större roll, men vi har 1 timme och 45 minuter på Arlanda och då vore det skönt med lounge (vet att den är pissdålig, men bättre än inget!).
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Fast va fasen, inrikes upp till Luleå brukar det finnas enormt mycket plus-biljetter för poäng, på i stort sett alla avgångar tycker jag mig ha sett!

Spelar ju egentligen ingen större roll, men vi har 1 timme och 45 minuter på Arlanda och då vore det skönt med lounge (vet att den är pissdålig, men bättre än inget!).

Guld-loungen är väl ok?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Fast va fasen, inrikes upp till Luleå brukar det finnas enormt mycket plus-biljetter för poäng, på i stort sett alla avgångar tycker jag mig ha sett!

Spelar ju egentligen ingen större roll, men vi har 1 timme och 45 minuter på Arlanda och då vore det skönt med lounge (vet att den är pissdålig, men bättre än inget!).

Ja, om man måste spendera tid där så är ju loungen bättre än stolsplatsen vid gaten.

Själv brukar jag knalla till Max och köpa en burgare och tugga i mig den i loungen.
Nu har vi ju Bastard Burgers på inrikes så det får bli det nästa gång
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Till er som har koll, jag har nu använt mitt amex premium+sas mastercard kort i ett halvår och fått en 2-1 voucher eller vad det kallas. Vad händer om jag byter till amex elit nu? Börjar jag om och måste spendera 300k på nytt eller räknas min tidigare spend från i år och jag får en till 2-1 voucher efter att jag kommit upp tot i 300k?
 

alfons

Cartier
Till er som har koll, jag har nu använt mitt amex premium+sas mastercard kort i ett halvår och fått en 2-1 voucher eller vad det kallas. Vad händer om jag byter till amex elit nu? Börjar jag om och måste spendera 300k på nytt eller räknas min tidigare spend från i år och jag får en till 2-1 voucher efter att jag kommit upp tot i 300k?

Du kommer att ha kvar din 2-4-1 som du fått från premium men kommer börja på 0 kr från ditt elit. Du kan inte tillgodoräkna spend från ett kort till ett annat. Däremot får du en voucher vid 150 och nästa vid 150 K på Elit så du behöver inte spendera 300 K för att få två.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Du kommer att ha kvar din 2-4-1 som du fått från premium men kommer börja på 0 kr från ditt elit. Du kan inte tillgodoräkna spend från ett kort till ett annat. Däremot får du en voucher vid 150 och nästa vid 150 K på Elit så du behöver inte spendera 300 K för att få två.
Tack. Lite rörigt från min sida men du fick till det:)
 

Isac85

Cartier
Någon som använder Curve och/eller Revolut och kan ge ett omdöme. Framförallt om hur det hjälper er att skrapa ihop EB poäng alt. på utlandsresan
 
Topp