• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Eller så fattar du bara att 1500 inte är billigt/gratis? Det här är ingen debatt. :)

Vem har sagt att detta är en debatt?

Det är billigt, inte gratis. Förstår du skillnaden mellan billigt eller gratis och kan du ge ett exempel på ett, enligt dig, billigt kreditkort och vet du hur / används i löpande text?

Finns väl en gratisvariant av SAS-amex också? Man hade nog ganska enkelt kunnat räkna ut hur mycket man hade fått ut av det med Pacta's exempel.

Har man en spend på 300 k med Amex classic bör man få ut ca 48 k EB (sämre poängutdelning per hundring och ingen månadsvis basbonus från MC Premium) samt en 241, däremot räcker EB endast för en enkelresa i Go men tutti ska det motsvara 8 734 kr (för att ta Tokyoexemplet igen)... så säg 5 534 kr eftersom du får betala returen för EB-resan ur egen ficka, plus att det endast är en av resorna som då är i Plus Bonus (241-resan).

Senast ändrad:
Eller så fattar du bara att 1500 inte är billigt/gratis? Det här är ingen debatt. :)

Vem har sagt att detta är en debatt?

Det är billigt, inte gratis. Förstår du skillnaden mellan billigt eller gratis och kan du ge ett exempel på ett, enligt dig, billigt kreditkort och vet du hur / används i löpande text?

Har man en spend på 300 k med Amex classic bör man få ut ca 48 k EB (sämre poängutdelning per hundring och ingen månadsvis basbonus från MC Premium) samt en 241, däremot räcker EB endast för en enkelresa i Go men tutti ska det motsvara 8 734 kr (för att ta Tokyoexemplet igen)... så säg 5 534 kr eftersom du får betala returen för EB-resan ur egen ficka, plus att det endast är en av resorna som då är i Plus Bonus (241-resan).
"Billigt" eller "dyrt" är (i min värld) relativa begrepp, som behöver laddas med värde. Men nog kan man säga att 1500:- är en hel del pengar. Och om man med "billigt" menar "lite pengar" är 1500:- inte billigt.

"Billigt" eller "dyrt" är (i min värld) relativa begrepp, som behöver laddas med värde. Men nog kan man säga att 1500:- är en hel del pengar. Och om man med "billigt" menar "lite pengar" är 1500:- inte billigt.
Skriver man billigt/gratis angående kreditkort så menar man ju inte 1500kr, och vi behöver ju inte göra oss dummare än vad vi är bara för att man eventuellt kan åka på en billig business-resa tack vare kortet..

Skriver man billigt/gratis angående kreditkort så menar man ju inte 1500kr, och vi behöver ju inte göra oss dummare än vad vi är bara för att man eventuellt kan åka på en billig business-resa tack vare kortet..

Vad vet du om det eller rättare sagt, varför öppnar du ens munnen med innehållslösa åsikter? En busnessresa, läser du ens?

Den enda som gjort ett bra jobb med att dumförklara sig själv är du som inte lyckas att 1) ge frågeställaren något tips på ett kreditkort som du anser är billigt/gratis och 2) lyckats förklara varför du anser att något annat tips inte är billigt/gratis. Vilket för en fråga som handlar om billiga/gratis kreditkort är intressant att veta och som, om du inte klarar av att svara den, inte heller bör ge dig på att försöka besvara den.

Det finns gott om exempel där du har en kostnad på ca 2 500 kr för två kreditkort och som enkelt berättigar dig till resor värda 20 000 kr eller mer, beroende på destination. Jag anser att det är billigare än att betala 20 000 kr kontant. Vad du anser är sedan helt ointresaant om du inte kan motivera det.

Dvs, förstår du inte att begreppen är relativa och behöver laddas med ett värde, såsom @galácticon beskrev?

Senast ändrad:
Vad vet du om det eller rättare sagt, varför öppnar du ens munnen med innehållslösa åsikter? En busnessresa, läser du ens?

Den enda som gjort ett bra jobb med att dumförklara sig själv är du som inte lyckas att 1) ge frågeställaren något tips på ett kreditkort som du anser är billigt/gratis och 2) lyckats förklara varför du anser att något annat tips inte är billigt/gratis. Vilket för en fråga som handlar om billiga/gratis kreditkort är intressant att veta och som, om du inte klarar av att svara den, inte heller bör ge dig på att försöka besvara den.

Det finns gott om exempel där du har en kostnad på ca 2 500 kr för två kreditkort och som enkelt berättigar dig till resor värda 20 000 kr eller mer, beroende på destination. Jag anser att det är billigare än att betala 20 000 kr kontant. Vad du anser är sedan helt ointresaant om du inte kan motivera det.

Dvs, förstår du inte att begreppen är relativa och behöver laddas med ett värde, såsom @galácticon beskrev?
Lägg ner nån gång :)

Jobbigt när man hamnar i diskussionsläge och ej kommer därifrån, även om man vet att man borde lägga ner. Också vart där flera gånger, man vet att man är löjlig men kan vara inte släppa det.

Ni förstår ju varandra - släpp det :)

Jag uppnådde nivån för 2-4-1 vouchern med SAs Amex för ett tag sen.
Men vart finns den? Kommer den hem på posten?

Innan så fanns det en ”räknare” under ”förmåner” som sa hur långt man hade kvar. Men den är borta nu.

Jag uppnådde nivån för 2-4-1 vouchern med SAs Amex för ett tag sen.
Men vart finns den? Kommer den hem på posten?

Innan så fanns det en ”räknare” under ”förmåner” som sa hur långt man hade kvar. Men den är borta nu.
Kommer hemskickat. Du kan se dina tillgängliga vouchers i bokningsläget med "Betala med poäng" läget kryssat.

Hur fungerar kopplingen mellan mitt Amex-konto och Eurobonuskontot? När jag ansökte om Amex fick jag skaffa Eurobonus-nummer att fylla i. Men när jag loggar in på SAS hemsida så är inga poäng synliga där.

EDIT: Hittade precis att poängen överförs en gång i månaden till mitt EuroBonus-konto. Så jag besvarar mig själv helt enkelt :p

Om någon tänkt nyttja kryphålet ”jag köper in 100 datorer på företaget/år” och nyttja inbringade eurobonuspoäng privat så kan det ev bli problem. Skatteverket är på krigsstigen. Inte helt enkel ekvation att lösa för skatteverket att gräva i folks bonusnyttjande men ett par enkla beräkningar borde vara behjälpliga. Typ, två First Class-resor på poäng till Tokyo per år och månadsinkomst på 30000kr.

Det som skatteverket tänkt kolla på initialt är de som kört Eurobonus-program, som uppnått den högsta medlemsnivån - Eurobonus Diamant - vid ingången av januari 2017.

995F2A5D-9957-4C29-8365-609270CA06DB.png

Senast ändrad:
Ok, tack för informationen :)
Syns inte alltid. Framförallt om man har fler kan det bli problem.
Så ser du inget ring Tallinn och fråga.
Om någon tänkt nyttja kryphålet ”jag köper in 100 datorer på företaget/år” och nyttja inbringade eurobonuspoäng privat så kan det ev bli problem. Skatteverket är på krigsstigen. Inte helt enkel ekvation att lösa för skatteverket att gräva i folks bonusnyttjande men ett par enkla beräkningar borde vara behjälpliga. Typ, två First Class-resor på poäng till Tokyo per år och månadsinkomst på 30000kr.

Det som skatteverket tänkt kolla på initialt är de som kört Eurobonus-program, som uppnått den högsta medlemsnivån - Eurobonus Diamant - vid ingången av januari 2017.

995F2A5D-9957-4C29-8365-609270CA06DB.png
Diamant är inte den högsta nivån. Pandion är den högsta.

En öppen fråga, jag har sedan många år amex platina. Nu när man inte kan resa som man gjort tidigare, så många av de viktigare förmånerna är direkt värdelösa sedan X antal månader nu, har fler här övergett kortet? Jag har en jävla massa poäng som jag inte vill ska brinna inne, så vad gör man isåfall med dem om man säger upp nämnda kort, eller hur ”räddar” man dem...

En öppen fråga, jag har sedan många år amex platina. Nu när man inte kan resa som man gjort tidigare, så många av de viktigare förmånerna är direkt värdelösa sedan X antal månader nu, har fler här övergett kortet? Jag har en jävla massa poäng som jag inte vill ska brinna inne, så vad gör man isåfall med dem om man säger upp nämnda kort, eller hur ”räddar” man dem...
Inte inte kortet i fråga. Men det du kan göra med poängen är att växla till de program som det går till. Flygbolag eller hotell. Innan du säger upp kortet så klart.

• Like
Reactions: K-S
Bor i usa och här finns många grymma kreditkort, jag har två just nu som funkar bra för mig.
Det första är från Chase och kostar ingenting. Jag får 1.5% på alla köp samt 5% på restauranger, utöver det är det lite varierade ’rabatter’ man kan ladda på kortet. Till exempel $10 på IKEA eller några extra procent på Amazon.

Det andra kortet är American Express Blue CashBack Preferred, det kostar visserligen $95 om året men jag får tillbaka 6% på alla inköp i matbutiker och på streamingtjänster samt 3% på bränsle, tullar, parkering samt all kollektivtrafik och sen 1% på alla övriga köp utöver de andra förmåner Amex har.

I genomsnitt brukar jag få ca $50 i cashback varje månad för båda korten vilket är riktigt bra i mitt tycke. Hoppas det kommer liknande kort till Sverige snart.

AMEX Blue Cashback.
Är ingen ”big spender” men min erfarenhet är att allt fungerar som det ska och den intjänade cashbacken dras från fakturan
(en gång om året)
1,25% cashback på alla köp.
Kostar 35kr i månaden vilket gemene man in snabbt tjänar in!
Första 3 mån gratis plus 425kr vid registrering via ”bjud in en vän” vilket kan fås av mig om någon är intresserad :)
Nackdelen med kortet är att alla butiker inte tar Amex.
Trevlig kväll!

Lång tråd att ta sig igenom.

Kör HB platinumkort för dagliga i köp. De sätter av bra kickback till deras högriskfond plus att man får massa extragrejjer på köpet, connoseur service, gratis Priority Pass mm.

har ett sas Diamond också men har man redan nått upp för att behålla nivån redan och redan har massor med poäng mindre intressant använda det. (Ska tillägga att jag tänker innan Corona här)

Tillbaka
Topp