• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Porsan

Efraim
2-Faktor
Lång tråd att ta sig igenom.

Kör HB platinumkort för dagliga i köp. De sätter av bra kickback till deras högriskfond plus att man får massa extragrejjer på köpet, connoseur service, gratis Priority Pass mm.

har ett sas Diamond också men har man redan nått upp för att behålla nivån redan och redan har massor med poäng mindre intressant använda det. (Ska tillägga att jag tänker innan Corona här)
Nu ska vi nog hålla oss lite lugna. HB Platinum har nog bland de sämsta kickback du kan hitta, 50:- i en skräpfond/ 20k spend. Dessutom är deras concierge extremt kass jämfört med med tex Amex plat eller SEB Selected. Och vad SAS diamond har med kreditkort att göra är extremt oklart.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Nu ska vi nog hålla oss lite lugna. HB Platinum har nog bland de sämsta kickback du kan hitta, 50:- i en skräpfond/ 20k spend. Dessutom är deras concierge extremt kass jämfört med med tex Amex plat eller SEB Selected. Och vad SAS diamond har med kreditkort att göra är extremt oklart.

90kr/20k. Så 0,45% vilket är ganska standard i rena cash tillbaka sedan EU sänkte maxgränsen för kortavgift till 0,3% 2015.
 

zeke_varg

Omega
Tidigt ute men bäst att kolla lite.

Att Lyckas få till resa till solen jul/nyår med eurobonus för 4 pers (varav 2 barn under 12).

jag har flexibilitet att kunna åka typ 10-15 december. Hemresa ca 10 Jan. Efter att ha kollat runt så verkar flera flygbolag, helt förståligt, släppa färre eurobonus business i närheten till storhelger. Problemen som uppstår är att biljetter släpps knappa året innan resan ska äga rum. Dvs, februari, mars för jul/nyår. Då har jag dessvärre inte fler än 1st 2-4-1. Perioden Aug-dec har jag 2st.

Att boka för 2 pers i feb och hoppas att det finns för 2 i aug känns inte helt mysigt. Är det isf till att vänta till man har points för alla + en voucher el finns det något annat man kan göra?

Kollat på Seychellerna som destination. O hyra hus/lägenhet. Lite tufft för plånboken med hotell för >6000kr/natt i 4v.

eurobonusmässigt, bättre att köra ”höstlovet” okt/nov med 2v tid på destination? Vill gärna få till längre stay vilket enbart är möjligt över jul/nyår.
 
Senast ändrad:

Oliver

Cartier
2-Faktor
Tidigt ute men bäst att kolla lite.

Att Lyckas få till resa till solen jul/nyår med eurobonus för 4 pers (varav 2 barn under 12).

jag har flexibilitet att kunna åka typ 10-15 december. Hemresa ca 10 Jan. Efter att ha kollat runt så verkar flera flygbolag, helt förståligt, släppa färre eurobonus business i närheten till storhelger. Problemen som uppstår är att biljetter släpps knappa året innan resan ska äga rum. Dvs, februari, mars för jul/nyår. Då har jag dessvärre inte fler än 1st 2-4-1. Perioden Aug-dec har jag 2st.

Att boka för 2 pers i feb och hoppas att det finns för 2 i aug känns inte helt mysigt. Är det isf till att vänta till man har points för alla + en voucher el finns det något annat man kan göra?

Kollat på Seychellerna som destination. O hyra hus/lägenhet. Lite tufft för plånboken med hotell för >6000kr/natt i 4v.

eurobonusmässigt, bättre att köra ”höstlovet” okt/nov med 2v tid på destination? Vill gärna få till längre stay vilket enbart är möjligt över jul/nyår.
Jag kankse har missat något totalt. Men hur kan du hitta flyg med andra flygbolag än sas? När jag loggar in på SAS står det att det tillfälligt inte går att boka resor med Star Alience.
 

marconimotet

Vacheron
2-Faktor
Har tidigare haft Danske Bank Mastercard Gold men nyligen bytt bank och funderar på vilket kreditkort jag ska skaffa härnäst. Vill kunna få bra bonus på köp som görs med kortet och att kortet ska ha en bra reseförsäkring. Reser inte överdrivet mycket (några resor privat per år). Kan även tänka mig att betala en högre avgift mot erbjudanden och concierge service. Sneglat lite Supreme card world. Har ingen vidare koll och uppskattar tips/input.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har tidigare haft Danske Bank Mastercard Gold men nyligen bytt bank och funderar på vilket kreditkort jag ska skaffa härnäst. Vill kunna få bra bonus på köp som görs med kortet och att kortet ska ha en bra reseförsäkring. Reser inte överdrivet mycket (några resor privat per år). Kan även tänka mig att betala en högre avgift mot erbjudanden och concierge service. Sneglat lite Supreme card world. Har ingen vidare koll och uppskattar tips/input.
Läs i tråden. En av de vanligaste frågorna.
 
  • Like
Reactions: JSP

RobinW

Cartier
2-Faktor
Jag valde ju komplett mc för cashbackens skull. Det brukar vara det som rekommenderas. Ingen aning om reseförsäkring kopplat till komplett dock.

men vad väljer man som alternativ när man nått maxgränsen på komplett (2000kr)?
Eller struntar man i att cashbacken tar slut?
 

Veratio

Cartier
Har tidigare haft Danske Bank Mastercard Gold men nyligen bytt bank och funderar på vilket kreditkort jag ska skaffa härnäst. Vill kunna få bra bonus på köp som görs med kortet och att kortet ska ha en bra reseförsäkring. Reser inte överdrivet mycket (några resor privat per år). Kan även tänka mig att betala en högre avgift mot erbjudanden och concierge service. Sneglat lite Supreme card world. Har ingen vidare koll och uppskattar tips/input.

Jag är rätt förtjust i SAS MC och SAS Amex. Ger mig "fria" hemresor i plusklass flera ggr per år och åtminstone två businessbiljetter till USA per år.

Men passar inte alla.
 

atco

Omega
Jag valde ju komplett mc för cashbackens skull. Det brukar vara det som rekommenderas. Ingen aning om reseförsäkring kopplat till komplett dock.

men vad väljer man som alternativ när man nått maxgränsen på komplett (2000kr)?
Eller struntar man i att cashbacken tar slut?
Komplett har nyligen försämrat sin bonus så inte speciellt attraktivt längre. Om man inte är storkund på komplett...
 

RobinW

Cartier
2-Faktor
Helt rätt att komplett försämrat villkoren men jag har ivf redan maxat cashbacken.
lämnade SAS mc eftersom jag inte behöver poäng (redan diamant samtliga år sedan det infördes) och inte vill betala för kortet.
Men kanske testa SAS Amex för en voucher...
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Amex Platinum kör den här trevliga kampanjen igen! Kom ihåg att gå in i mailet ni bör ha fått och aktivera erat kort för detta.

74EF9116-0BD5-4D2B-ABD7-38642431B61B.jpeg
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Inte fått något mail. Fattar inte heller riktigt vad det går ut på?

Lite kul också att de skriver Willys. De tar inte ens Amex?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Haha nä. Googlade och såg att det kom 2019. Så kanske var innan dess jag sist testade. Tror jag testat blippa hyfsat nyligen. Men det är många ställen det fortfarande inte funkar på.
 
Topp