• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har nu skaffat SAS Amex Premium till mig (skall ansöka om extrakort till min fru) samt skaffat varsitt SAS Eurobonus World Mastercard att använda där Amex ej funkar. Hur synkar jag ihop alla dessa bäst med EB och point sharing? Chattade med SAS kundtjänst med kändes som att det var svajiga svar och ingen jättebra koll.
Varsitt mastercard behövs inte. Skaffa ett extrakort bara.

Skaffa en grupp med point sharing, that's it.

Ägaren av korten får poängen. Alltså även extrakortets spending då det är en kopia på ägarens kort.
Eventuella övriga poäng båda drar in på sitt eurobonuskonto hamnar även i gruppen. Flyg eller spending.
 

Cesura

Cartier
Et
Har nu skaffat SAS Amex Premium till mig (skall ansöka om extrakort till min fru) samt skaffat varsitt SAS Eurobonus World Mastercard att använda där Amex ej funkar. Hur synkar jag ihop alla dessa bäst med EB och point sharing? Chattade med SAS kundtjänst med kändes som att det var svajiga svar och ingen jättebra koll.
Ett tips är att inte skaffa ett extrakort till frugan (Amex) utan att bjuda in henne som kund. De poäng du får och hon får för detta trumfar den extra månadsavgift som tillkommer för hennes ”egna kort”.
Vad gäller PointSharing, se till att skapa varsitt EB-konto och koppla era kort till dessa. På mina sidor kan du sedan bjuda in din fru till PointSharing, rätt simpelt.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Behöver lite hjälp.
Ska bli sambo och både sambon och jag har Sas amex Premium sen tidigare, vilket vi vill fortsätta med.

Tanken är att vi ska dela på mkt gemensamt typ bensin, mat, utgifter till huset etc etc. Samtidigt kommer vi ha varsitt ”nöjeskonto” där var och en spenderar pengarna på vad den vill… Extrakort verkar inte va en bra lösning för tydligen kommer de på samma faktura. Hade velat ha det på separata fakturor.

Enda lösningen jag ser är att en kompletterar med Mastercard Eurobonus-kortet som får agera kreditkort för allt det gemensamma (bensin, mat etc).

Tips/förslag?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver lite hjälp.
Ska bli sambo och både sambon och jag har Sas amex Premium sen tidigare, vilket vi vill fortsätta med.

Tanken är att vi ska dela på mkt gemensamt typ bensin, mat, utgifter till huset etc etc. Samtidigt kommer vi ha varsitt ”nöjeskonto” där var och en spenderar pengarna på vad den vill… Extrakort verkar inte va en bra lösning för tydligen kommer de på samma faktura. Hade velat ha det på separata fakturor.

Enda lösningen jag ser är att en kompletterar med Mastercard Eurobonus-kortet som får agera kreditkort för allt det gemensamma (bensin, mat etc).

Tips/förslag?
Jag och min sambo har samma-ish upplägg. Man ser ju exakt vad som är spenderat per kort. Så man får antingen hålla koll och sen skriva upp eller gå igenom vid faktueringsdatum. Det är inte speciellt jobbigt att ha lite koll när det väl handlas. Man ser ju ganska snabbt vad som är ICA, Lindex, Chrono24 eller Hermés. Om det är gemensamma inköp eller inte.

Det dyra alternativet är ju att ha varsitt kort. Men kommer man upp i spend för 2-4-1, om det är vad man vill för Amex per kort och kan ta kostnaden. Eller för Mastercardet, så kör på.
 

månljus

Panerai
Varsitt mastercard behövs inte. Skaffa ett extrakort bara.

Skaffa en grupp med point sharing, that's it.

Ägaren av korten får poängen. Alltså även extrakortets spending då det är en kopia på ägarens kort.
Eventuella övriga poäng båda drar in på sitt eurobonuskonto hamnar även i gruppen. Flyg eller spending.
Om jag minns rätt så är det något slags extrakort Mastercard. Heter SAS EuroBonus Mastercard PointEarner. Så vi kan ha varsitt Mastercard där Amex ej funkar var min tanke.
Ett tips är att inte skaffa ett extrakort till frugan (Amex) utan att bjuda in henne som kund. De poäng du får och hon får för detta trumfar den extra månadsavgift som tillkommer för hennes ”egna kort”.
Vad gäller PointSharing, se till att skapa varsitt EB-konto och koppla era kort till dessa. På mina sidor kan du sedan bjuda in din fru till PointSharing, rätt simpelt.
Misstänkte att det var så men blev förvirrad efter skrivit med deras kundservice. Om jag gör enligt tipset, är spendingen sammanslagen på våra kort? Eller måste jag komma upp i 150k för 2-4-1 på minst ett av korten?

Tack för era svar!
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Om jag minns rätt så är det något slags extrakort Mastercard. Heter SAS EuroBonus Mastercard PointEarner. Så vi kan ha varsitt Mastercard där Amex ej funkar var min tanke.
Precis så. Men det är fortfarande en kopia på huvudkoret, så varsitt behövs inte varken för Amex eller Mastercard. Skaffa ett extrakort för båda.
 

Cesura

Cartier
Om jag minns rätt så är det något slags extrakort Mastercard. Heter SAS EuroBonus Mastercard PointEarner. Så vi kan ha varsitt Mastercard där Amex ej funkar var min tanke.

Misstänkte att det var så men blev förvirrad efter skrivit med deras kundservice. Om jag gör enligt tipset, är spendingen sammanslagen på våra kort? Eller måste jag komma upp i 150k för 2-4-1 på minst ett av korten?

Tack för era svar!
150 k / kund. Alltså behöver en av er eller båda nå 150k på sitt eget kort för voucher(s)

Märker ni att det är trögt att få ihop 150k på ett kort skulle jag betala några fakturor via Betalo. T.ex avgift till förening, hyra, försäkring, renovering, what have you.
 
Senast ändrad:

Cesura

Cartier
Som tillägg: noterar att ”sign on” för Premium ger 30k EB-poäng just nu medan värvning endast ger 12k EB-poäng till vardera part. Så bättre att ni båda ansöker självständigt än att en skaffar och sedan bjuder in den andre. (54k vs 60k)
 

Huvudverk

Cartier
2-Faktor
Behöver lite hjälp.
Ska bli sambo och både sambon och jag har Sas amex Premium sen tidigare, vilket vi vill fortsätta med.

Tanken är att vi ska dela på mkt gemensamt typ bensin, mat, utgifter till huset etc etc. Samtidigt kommer vi ha varsitt ”nöjeskonto” där var och en spenderar pengarna på vad den vill… Extrakort verkar inte va en bra lösning för tydligen kommer de på samma faktura. Hade velat ha det på separata fakturor.

Enda lösningen jag ser är att en kompletterar med Mastercard Eurobonus-kortet som får agera kreditkort för allt det gemensamma (bensin, mat etc).

Tips/förslag?
Jag och min sambo kör Amex SAS premium med ett extrakort.
Fakturan är uppdelad på så sätt att man dels kan se totalen men även respektives korts total. När fakturan kommer kollar vi igenom vad som är gemensamma utlägg etc.
Vi tycker det fungerar bra och jag gillar att tydligt se vad man faktiskt spenderar.
 

Time is now

Cartier
Professional Dealer
2-Faktor
Hur är folks tankar kring Centurion? Värt 35k/år eller ej? Gratis SAS Amex Elite, 10k kreditering för shoppa NK och mat samt priority pass för medlem+2 går ju att prissätta. De facto ”avgift” blir ju då ca 15k istället, typ dubbelt jfr Platinum. Alla försäkringsbelopp osv är ju också dubblade och alla reciprocal-medlemskap är ett snäpp upp, så torde vara ganska bra deal, om man blir inbjuden, eller?

Vart hittade du infon om 10.000 i NK kredit? 👍🏽
 

Tjabo

Rolex
2-Faktor
Tjena,

Jag kanske har missat något. Men har priserna ballat ur totalt på poäng?
Förra vintern flög jag med ett barn (över två) och min fru till Mexico. Business, T&R. För tre (vuxna, 2 åringar är tydligen vuxna) så gick det på typ 190 000 poäng.
Det var inte med SAS men med annat star alliance - flygbolag.

Nu kikar jag motsvarande resor och det är helt bizzarrt.

Miami = 736 000 poäng
Shanghai = 2 MILJONER poäng.

Har de gjort om poängpriserna helt eller? Isf säger jag upp mitt kort idag.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Tjena,

Jag kanske har missat något. Men har priserna ballat ur totalt på poäng?
Förra vintern flög jag med ett barn (över två) och min fru till Mexico. Business, T&R. För tre (vuxna, 2 åringar är tydligen vuxna) så gick det på typ 190 000 poäng.
Det var inte med SAS men med annat star alliance - flygbolag.

Nu kikar jag motsvarande resor och det är helt bizzarrt.

Miami = 736 000 poäng
Shanghai = 2 MILJONER poäng.

Har de gjort om poängpriserna helt eller? Isf säger jag upp mitt kort idag.
Oklart hur du räknar, men jag får inte fram de siffrorna.
 

kvarre

Cartier
2-Faktor
Är lite lat och finns säkert många liknande frågeställningar en bit bak i tråden, men prövar om någon orkar tipsa igen.

Jag och min sambo vill ha varsitt kreditkort som är kopplade till samma faktura.
Måste fungera med apple pay(vilket vår bank Länsfast inte verkar vara intresserade över att fixa)
Främst mat, drivmedel och kläder som handlas på månatlig basis. Unnar oss några hotellnätter+utlandsresa varje år.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Funderar på att byta bank för att kunna använda Apple Pay som min bank SEB inte stöder.

Har i dag ett SAS Eurobonus Mastercard och som jag förstått är SEB utgivare av kortet vilket gör Apple Pay omöjligt. Har sett att det finns work arounds där man skaffar kort hos andra utgivare och kopplar till sitt Mastercard hos SEB men då måste man betala räkningen hos den utgivaren.

Är det bara med SEB Mastercard och Amex man kan samla poäng?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Funderar på att byta bank för att kunna använda Apple Pay som min bank SEB inte stöder.

Har i dag ett SAS Eurobonus Mastercard och som jag förstått är SEB utgivare av kortet vilket gör Apple Pay omöjligt. Har sett att det finns work arounds där man skaffar kort hos andra utgivare och kopplar till sitt Mastercard hos SEB men då måste man betala räkningen hos den utgivaren.

Är det bara med SEB Mastercard och Amex man kan samla poäng?
Om du menar poäng till Eurobonus, ja.

Edit.
Jag tror Curve fungerar med Apple pay. Så bara att skaffa ett så slipper du byta något.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Om du menar poäng till Eurobonus, ja.

Edit.
Jag tror Curve fungerar med Apple pay. Så bara att skaffa ett så slipper du byta något.
Läste om Curve som en work around och det är väl den vägen man får gå.

Funderar ändå på att byta bank då jag ogillar när företag inte tar till sig ny teknik eller lyssnar på sina kunder.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Hatar att SAS MC ligger under SEB, med hänsyn till hur teknikfientliga de är skulle jag aldrig få för mig att bli kund hos den banken annars och hade gladeligen direkt bytt ut kortet om det fanns något bra alternativ till andrakort för poängsamling. Tvingas mer eller mindre att fortsätta med kort istället för Apple Pay tack vare SEB bara för osäkerheten i om Amexkortet kommer att funka att betala med.
 

Feo

Omega
Vilket är det mest prisvärda kortet just nu för att få tillgång till flygplatslounger?
Skulle tro att billigast är Handelsbanken platinum. Har inte så roligt bonussystem i övrigt bara, rätt dålig cash back. En fördel med HB är att de täcker självrisken för hyrbil, likt AMEX platinum. Är dock osäker på exakta belopp osv.
 

Johanw

Cartier
Hatar att SAS MC ligger under SEB, med hänsyn till hur teknikfientliga de är skulle jag aldrig få för mig att bli kund hos den banken annars och hade gladeligen direkt bytt ut kortet om det fanns något bra alternativ till andrakort för poängsamling. Tvingas mer eller mindre att fortsätta med kort istället för Apple Pay tack vare SEB bara för osäkerheten i om Amexkortet kommer att funka att betala med.
Curve med SAS MC i botten & sen Curve i Apple Pay. Det är sen gammalt.

72CC8A11-7E52-49A7-BA33-F6AB1BFAE9C3.jpeg
4251FCB8-0F9F-41D7-ADB3-540B66A8EA4F.jpeg
 
Topp