• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Sveparn

Panerai
2-Faktor
Någon som vet vilka villkor som gäller med Amex SAS Premium avseende hyrbil och självriskreducering/eliminering?
Hittar inte på deras hemsida...
 

beardedpeareater

Cartier
2-Faktor
Jag har nu beställt ett EBkort vilket jag tänkta föra över alla mina Amex-goldpoäng till
är det bara att följa sidan som hänvisar till "föra över EBpoäng till sas"? jag förstår grundiden men landar dessa på mitt EBkort då eller behöver jag göra något annat för att föra över från ett kort till ett annat? i detta verket alltså från Amex Gold ---> EB

Tacksam för svar.
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Jag har nu beställt ett EBkort vilket jag tänkta föra över alla mina Amex-goldpoäng till
är det bara att följa sidan som hänvisar till "föra över EBpoäng till sas"? jag förstår grundiden men landar dessa på mitt EBkort då eller behöver jag göra något annat för att föra över från ett kort till ett annat? i detta verket alltså från Amex Gold ---> EB

Tacksam för svar.
Det går inte.
 

ChumpTime

Panerai
Hur är folks tankar kring Centurion? Värt 35k/år eller ej? Gratis SAS Amex Elite, 10k kreditering för shoppa NK och mat samt priority pass för medlem+2 går ju att prissätta. De facto ”avgift” blir ju då ca 15k istället, typ dubbelt jfr Platinum. Alla försäkringsbelopp osv är ju också dubblade och alla reciprocal-medlemskap är ett snäpp upp, så torde vara ganska bra deal, om man blir inbjuden, eller?

 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Hur är folks tankar kring Centurion? Värt 35k/år eller ej? Gratis SAS Amex Elite, 10k kreditering för shoppa NK och mat samt priority pass för medlem+2 går ju att prissätta. De facto ”avgift” blir ju då ca 15k istället, typ dubbelt jfr Platinum. Alla försäkringsbelopp osv är ju också dubblade och alla reciprocal-medlemskap är ett snäpp upp, så torde vara ganska bra deal, om man blir inbjuden, eller?

Har du råd så kör.
 

zeke_varg

Omega
Hur är folks tankar kring Centurion? Värt 35k/år eller ej? Gratis SAS Amex Elite, 10k kreditering för shoppa NK och mat samt priority pass för medlem+2 går ju att prissätta. De facto ”avgift” blir ju då ca 15k istället, typ dubbelt jfr Platinum. Alla försäkringsbelopp osv är ju också dubblade och alla reciprocal-medlemskap är ett snäpp upp, så torde vara ganska bra deal, om man blir inbjuden, eller?

Om tiden är en viktig faktor i livet, det blir en del konserter, ett stort antal resor och att premiumrestauranger med hög beläggning ligger i ditt intresse så kan det nog vara värt att köra kortet och sen utvärdera efter ett år.
 

månljus

Panerai
Det absolut enklaste sättet (om ni inte har point-sharing så ordna det på sas.se):
1) Bjud in din respektive till ett Premium-kort - genererar 12k poäng till dig.
2) Spendera 15k på det nya kortet - genererar 12k till din respektive.
3) Din respektive bjuder in dig till ett Elite-kort - genererar 18k till hen.
4) Spendera 15k på det kortet - genererar 18k till dig.
5) Säg upp båda korten och återgå till det normala - alltså ett kort med (vad jag förmodar) ett extrakort. Poängen behåller ni. Helt plötsligt har ni genererat 60k poäng.

Sen finns det massor av andra knep: Handla på Coop (gärna med Amex) och byt in dina Coop-poäng mot EB-poäng, Skaffa elavtal med Fortum och få 10k poäng direkt och 250 poäng i månaden, gå via onlineshopping.flysas.se och generera extrapoäng vid onlineköp, etc.
Hej! Tänkte skaffa SAS Amex Premium (har redan inbjudan klar). Måste jag se till att komma upp i 150k spend innan årsskiftet för att det skall vara värt att skaffa nu? Samt, efter jag fått inbjudan, fungerar ovan? Jag står för de större inköpen i hushållet men vill att min frus alla inköp också genererar pioäng. Majoriteten av våra inköp sker online och ej i butik.
 
Hej! Tänkte skaffa SAS Amex Premium (har redan inbjudan klar). Måste jag se till att komma upp i 150k spend innan årsskiftet för att det skall vara värt att skaffa nu? Samt, efter jag fått inbjudan, fungerar ovan? Jag står för de större inköpen i hushållet men vill att min frus alla inköp också genererar pioäng. Majoriteten av våra inköp sker online och ej i butik.
Intjäningsperioden för 241 är jan-dec, så visst hinner du inte komma upp i 150k spend sep-dec så kanskde det inte är värt det av den anledningen men du kommer ändå senare behöva rätt mycket EB-poäng om du vill nyttja dina 241-vouchers för längre resor i businessklass.
Det ingår väl ett extrakort i Amex premium, annars kan ni ha point-sharing på SAS om hon ska ha ett annat kreditkort.
 
Senast ändrad:

månljus

Panerai
Intjäningsperioden för 241 är jan-dec, så visst hinner du inte komma upp i 150k spend sep-dec så kanskde det inte är värt det av den anledningen men du kommer ändå senare behöva rätt mycket EB-poäng om du vill nyttja dina 241-vouchers för längre resor i businessklass.
Det ingår väl ett extrakort i Amex premium, annars kan ni ha point-sharing på SAS om hon ska ha ett annat kreditkort.
Ok! Och om jag kommer upp i 150k spend i år, kan jag använda 241 nästa år istället? Extrakort är bra! Förstod att ovan var ett litet ful-trick för att maximera sin poäng i starten. Stort tack för svar, har nog läst nästan hela tråden men snurrar lätt till det.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Ok! Och om jag kommer upp i 150k spend i år, kan jag använda 241 nästa år istället? Extrakort är bra! Förstod att ovan var ett litet ful-trick för att maximera sin poäng i starten. Stort tack för svar, har nog läst nästan hela tråden men snurrar lätt till det.
2-4-1 gäller perioden den blivit intjänad samt följande kalenderår.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ok! Och om jag kommer upp i 150k spend i år, kan jag använda 241 nästa år istället? Extrakort är bra! Förstod att ovan var ett litet ful-trick för att maximera sin poäng i starten. Stort tack för svar, har nog läst nästan hela tråden men snurrar lätt till det.
Kommer du upp i 150k så kan du använda voucher den dagen du fixar spenden och så är den giltig hela 2022.
Fixar du inte spenden så har du åtminstone fixat en del poäng och så satsar du på att nå spenden under 2022
 

zeke_varg

Omega
Ok! Och om jag kommer upp i 150k spend i år, kan jag använda 241 nästa år istället? Extrakort är bra! Förstod att ovan var ett litet ful-trick för att maximera sin poäng i starten. Stort tack för svar, har nog läst nästan hela tråden men snurrar lätt till det.
Du behöver komma upp i 150k innan årets utgång. Då får du en 241 som kan nyttjas fram till och med nästkommande år.

som nämnts ovan så spelar dessa 241 inte så stor roll första åren, om du inte tokplockar poäng. Maxvärde är att åka business class och långt. Att åka standardflygstol till rom så kommer poängen räcka men då blir det inte så mycket värde på intjänade Poäng mot kostnaden/månad att ha kortet.

jag startade med amex januari förra året och har knappa 200k poäng.massa extra i början och hade cooppoäng som låg och slaskade som jag konverterade. Jag tänker att jag och familjen behöver norr om 300k poäng ungefär för en mysig resa. Bokar nog nästa höst när 241 har trillat in.

problemen då är mer att hitta en businessclassresa för 4 pers. Lite som att hitta en ände på regnbågen. 🥳
 
Senast ändrad:

ante_77

Cartier
2-Faktor
Du behöver komma upp i 150k innan årets utgång. Då får du en 241 som kan nyttjas nästkommande år.

som nämnts ovan så spelar dessa 241 inte så stor roll första åren, om du inte tokplockar poäng. Maxvärde är att åka business class och långt. Att åka standardflygstol till rom så kommer poängen räcka men då blir det inte så mycket värde på intjänade Poäng mot kostnaden/månad att ha kortet.

jag startade med amex januari förra året och har knappa 200k poäng.massa extra i början och hade cooppoäng som låg och slaskade som jag konverterade. Jag tänker att jag och familjen behöver norr om 300k poäng ungefär för en mysig resa. Bokar nog nästa höst när 241 har trillat in.

problemen då är mer att hitta en businessclassresa för 4 pers. Lite som att hitta en ände på regnbågen. 🥳
Tillgången på biljetter beror lite på destination.
Tokyo med SAS för 4st i C är nog svårt.
Lufthansa i F från Frankfurt för 4 pers är även det lite knepigt.
Jag har lyckats med 3+infant i F med Thai (CDG-BKK-CDG)

Man bör vara flexibel och om man får igenom 3pers i C så kan man gärna betala för 1pers och då får man ju både poäng och spend på just den biljetten.

Håller man sig endast till SAS och inte övriga *A bolag så blir det lägre poängkostnad, men samtidigt färre destinationer och tillgång.
 

zeke_varg

Omega
Tillgången på biljetter beror lite på destination.
Tokyo med SAS för 4st i C är nog svårt.
Lufthansa i F från Frankfurt för 4 pers är även det lite knepigt.
Jag har lyckats med 3+infant i F med Thai (CDG-BKK-CDG)

Man bör vara flexibel och om man får igenom 3pers i C så kan man gärna betala för 1pers och då får man ju både poäng och spend på just den biljetten.

Håller man sig endast till SAS och inte övriga *A bolag så blir det lägre poängkostnad, men samtidigt färre destinationer och tillgång.
Precis. Spelar förstås roll. Jag har mest varit fokad på Seychellerna men är lite knepigt i restider, antal platser i c och val av flygbolag.

Mer kollat på Canada nu för en tre veckors äventyr med husbil och wilderness. Bättre mängd med c tror jag… men då är i stället mycket mer med tidsomställningen. Aldrig får man vara nöjd.

Att tänka på är att under jul/nyår och andra högtider/ledigheter när det passar sjukt bra med en grym resa. Man är inte själv o klura på den trippen i den tidsperioden. Huggsexa om de tillgängliga bonusresorna 😀😎
 
Senast ändrad:

månljus

Panerai
2-4-1 gäller perioden den blivit intjänad samt följande kalenderår.

Kommer du upp i 150k så kan du använda voucher den dagen du fixar spenden och så är den giltig hela 2022.
Fixar du inte spenden så har du åtminstone fixat en del poäng och så satsar du på att nå spenden under 2022

Du behöver komma upp i 150k innan årets utgång. Då får du en 241 som kan nyttjas fram till och med nästkommande år.

som nämnts ovan så spelar dessa 241 inte så stor roll första åren, om du inte tokplockar poäng. Maxvärde är att åka business class och långt. Att åka standardflygstol till rom så kommer poängen räcka men då blir det inte så mycket värde på intjänade Poäng mot kostnaden/månad att ha kortet.

jag startade med amex januari förra året och har knappa 200k poäng.massa extra i början och hade cooppoäng som låg och slaskade som jag konverterade. Jag tänker att jag och familjen behöver norr om 300k poäng ungefär för en mysig resa. Bokar nog nästa höst när 241 har trillat in.

problemen då är mer att hitta en businessclassresa för 4 pers. Lite som att hitta en ände på regnbågen. 🥳
Stort tack för info, uppskattas!
 

ArtVandelay

Panerai
2-Faktor
Kommer bo i Rom i 9 månader. Vilket är det bästa kortet för frekventa transaktioner/uttag inom EU? Kommer mest vara vardagliga köp som restaurangbesök, kläder osv så behövs inget extremt. Tacksam för tips!
 

EmmiiLL

Cartier
2-Faktor
Kommer bo i Rom i 9 månader. Vilket är det bästa kortet för frekventa transaktioner/uttag inom EU? Kommer mest vara vardagliga köp som restaurangbesök, kläder osv så behövs inget extremt. Tacksam för tips!
Finns en del nya nishade kort som har i princip noll i avgifter, tex. Lunar, Rocker, PFC, etc. Inget kreditkort dock.
 

månljus

Panerai
Har nu skaffat SAS Amex Premium till mig (skall ansöka om extrakort till min fru) samt skaffat varsitt SAS Eurobonus World Mastercard att använda där Amex ej funkar. Hur synkar jag ihop alla dessa bäst med EB och point sharing? Chattade med SAS kundtjänst med kändes som att det var svajiga svar och ingen jättebra koll.
 
Topp