• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Tillgång hos SAS har alltid varit halvkass imo. Men hos övriga Star Alliance har det inte varit några större problem att hitta resor. Jag ser ingen anledning att byta som det ser ut nu.
Lathund här, har du möjligtvis snabba svar på lite frågor?

1. Vad heter sidan där man söker poängresor med Star Alliance och inte bara SAS?
2. Vad kostar de olika biljetterna i poäng på SA vs SA? "Plus" och "Business" tänker jag, first kostar väl extremt många poäng, men tillgängligheten kanske är bättre?
3. Hur långt innan släpps biljetterna? Finns det några rekommenderade tidsintervall eller ska man sitta och refresha sidan varje dag?

1. Vad heter sidan där man söker poängresor med Star Alliance och inte bara SAS?
2. Vad kostar de olika biljetterna i poäng på SA vs SA? "Plus" och "Business" tänker jag, first kostar väl extremt många poäng, men tillgängligheten kanske är bättre?
3. Hur långt innan släpps biljetterna? Finns det några rekommenderade tidsintervall eller ska man sitta och refresha sidan varje dag?
1. Jag har alltid använt denna: https://www.flysas.com/en/eurobonus/star-alliance-award-trips/. Brukar inte söka direkt från ARN/CPH/OSL utan ifrån andra större hubbar typ CDG, FRA, MUN, IST sen brukar de kunna lösa flyg dit från flygplats i Norden när du ringer in och bokar. Du kan också söka på andra bolags sidor, typ https://www.united.com/. Det är dock många flyg som dyker upp där som bara går att boka med MileagePlus
2. SAS: https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/poangtabell/ Star Alliance: https://www.sas.se/eurobonus/poang/flyga-med-poang/star-alliance-poangtabell/
3. Minns inte om det är 6 eller 9 månader

Jag skaffade kortet för en månad sedan för att samla ihop poäng för framtida resor. Aldrig nyttjat Eurobonus tidigare, så valde kortet då den verkade vara ”bäst” med tanke på vad jag var ute efter (nästan ”gratis” interkontinentala businessresor med tiden). Finns risken att det blir jäkligt svårt att få tag i biljetter i framtiden så kanske det vore värt att byta till något annat (behöver inte vara reseorienterat).
Det är inte möjligt att förutspå vad som händer framöver. Men nu när Covid lugnar sig samt restriktioner släpps så finns det ju så klart en hög sannolikhet att det blir färre tillgänliga resor för att fler bokar.

Jag har 4 stycken bonusresor med SAS & *A bokade just nu spritt från idag 11 månader fram. Hade 7 stycken men fick boka av 3.
Två resor är backup ifall någon annan resa skiter sig.

Just nu finns detta tillgänligt att boka med SAS.
Business: 927
Plus: 4 942
Go: 10 620

Källa:

Så att det inte finns är ju inte sant. Det gäller bara att veta hur man söker och att man är flexibel i sina datum. Ingenting är omöjligt.

SA är förkortning för South African, men jag gissar att du menar Star alliance, *A brukar det förkortas.
Tillgänligheten på First är minimal jämfört med andra kabiner. Men finns så klart. LH släpper sina 14 dagar till Eurobonus. t.ex.

Här har du en sammanställning på när biljetter släppts:

Det är inte möjligt att förutspå vad som händer framöver. Men nu när Covid lugnar sig samt restriktioner släpps så finns det ju så klart en hög sannolikhet att det blir färre tillgänliga resor för att fler bokar.

Jag har 4 stycken bonusresor med SAS & *A bokade just nu spritt från idag 11 månader fram. Hade 7 stycken men fick boka av 3.
Två resor är backup ifall någon annan resa skiter sig.

Just nu finns detta tillgänligt att boka med SAS.
Business: 927
Plus: 4 942
Go: 10 620

Källa:

Så att det inte finns är ju inte sant. Det gäller bara att veta hur man söker och att man är flexibel i sina datum. Ingenting är omöjligt.

SA är förkortning för South African, men jag gissar att du menar Star alliance, *A brukar det förkortas.
Tillgänligheten på First är minimal jämfört med andra kabiner. Men finns så klart. LH släpper sina 14 dagar till Eurobonus. t.ex.

Här har du en sammanställning på när biljetter släppts:

Är det typ alltid fri avbokning av bonus biljetter så man kan göra som du och boka upp ett gäng resor på vinst o förlust och så avboka ifall datumen visar sig inte fungera?

Är det typ alltid fri avbokning av bonus biljetter så man kan göra som du och boka upp ett gäng resor på vinst o förlust och så avboka ifall datumen visar sig inte fungera?
Japp, tillkommer någon liten summa. Men om poängen du använde har gått ut efter du bokade resan, så brinner dessa inne.

Japp, tillkommer någon liten summa. Men om poängen du använde har gått ut efter du bokade resan, så brinner dessa inne.
Nice! har lite över 300k poäng och 2-1 voucher så måste se till att komma iväg på en USA resa snart! Efter att kollat runt lite på både United och Sas bonus boknings sidor verkar det ju inte vara några som helst problem att hitta business för 3 pers om man kollar i närtid typ 1-2 månader framåt. Men betydligt mindre business tillgängligt på längre (+6 mån) framtid.

Men visst är det så att man måste boka 2 separata resor (en för 2 pers o en för 1 pers) om jag vill använda 2-1 vouchern?

Tillkommer inget alls, online. Men har du otur får du betala en ändringsavgift via telefon. Det är sisådär med den tillämpningen dock.

Så bara att boka på.
Nice! har lite över 300k poäng och 2-1 voucher så måste se till att komma iväg på en USA resa snart! Efter att kollat runt lite på både United och Sas bonus boknings sidor verkar det ju inte vara några som helst problem att hitta business för 3 pers om man kollar i närtid typ 1-2 månader framåt. Men betydligt mindre business tillgängligt på längre (+6 mån) framtid.

Men visst är det så att man måste boka 2 separata resor (en för 2 pers o en för 1 pers) om jag vill använda 2-1 vouchern?
Nej, samma bokning. Men du får nog ringa in. Testa online så märker du om det går.

Semi-off topic. Men lägger in en rad här då det känns som bästa möjligheten till vettigt svar.

Har en resa bokad för EuroBonus poäng med hela familjen t/r Sthlm-Orlando.

Nu ca.3 veckor innan avresa ställs hemresan in. Inga alternativa biljetter finns inom en vecka från datumet oavsett flygplats i Florida.
SAS meddelar att jag kan få tillbaka poängen.

I min värld känns det sjukt att jag inte skulle ha rätt till mellanskillnaden (alltså hela beloppet) för nya biljetter med annat flygbolag. Poängen kan dom ju stoppa upp någonstans då jag nu tröttnat rejält på SAS och kommer säga upp alla EuroBonuskopplade kort vi har. De verkar ju dessutom vara förhållandevis värdelösa då jag inte har möjlighet att boka någon hemresa för dem.

Någon som varit med om liknande eller som kan svara på om detta kan gå under merkostnader till följd av inställda flyget eller så?

Semi-off topic. Men lägger in en rad här då det känns som bästa möjligheten till vettigt svar.

Nu ca.3 veckor innan avresa ställs hemresan in. Inga alternativa biljetter finns inom en vecka från datumet oavsett flygplats i Florida.

I min värld känns det sjukt att jag inte skulle ha rätt till mellanskillnaden (alltså hela beloppet) för nya biljetter med annat flygbolag. Poängen kan dom ju stoppa upp någonstans då jag nu tröttnat rejält på SAS och kommer säga upp alla EuroBonuskopplade kort vi har. De verkar ju dessutom vara förhållandevis värdelösa då jag inte har möjlighet att boka någon hemresa för dem.

Någon som varit med om liknande eller som kan svara på om detta kan gå under merkostnader till följd av inställda flyget eller så?
Låter riktigt trist. :(

Om du inte gjort det, kolla om de kan sy ihop en snarlik resa någon annan stans under samma tidsperiod. Gissar dock att det inte är överhopat med platser för hela familjer. I dina skor skulle jag ta typ allt för o bränna av en resa. Jävla meck o planera semester ledighet o allt.

Bila till annan stat för hemresa?

Sen ditcha korten.

Själv börjar jag tvivla att jag får ihop min första resa ever med eurobonus.. ska väl börja kolla i höst för nåt nästa år.

Man blir ju djupt oroad av detta. Hur hade det blivit om du beställt resan med en voucher, en sån går ju ut? Nu känns det ju inte alls safe att boka större resor på detta vis.

Är det mer än två veckor till avgång så behöver dom tyvärr inte boka om dig, annars måste dom boka om dig till första möjliga flyg. Har du kollat om det finns några avgångar med bonusplatser på andra StarAllianceflyg?

Låter riktigt trist. :(

Om du inte gjort det, kolla om de kan sy ihop en snarlik resa någon annan stans under samma tidsperiod. Gissar dock att det inte är överhopat med platser för hela familjer. I dina skor skulle jag ta typ allt för o bränna av en resa. Jävla meck o planera semester ledighet o allt.

Bila till annan stat för hemresa?

Sen ditcha korten.

Själv börjar jag tvivla att jag får ihop min första resa ever med eurobonus.. ska väl börja kolla i höst för nåt nästa år.
Ska tyvärr fira en high School graduation så annan period/destination är uteslutet.

Är det mer än två veckor till avgång så behöver dom tyvärr inte boka om dig, annars måste dom boka om dig till första möjliga flyg. Har du kollat om det finns några avgångar med bonusplatser på andra StarAllianceflyg?
Dom försökte men fanns ingenting inom star alliance inom en vecka åt något håll från någon flygplats i Florida.

Kanske värt att tillägga att jag bokat med voucher.
Surt, tråkigt och sjukt irriterande att SAS inte kan sköta detta snyggt.

Vi har också haft rätt så kass erfarenhet med SAS EB flyg. Senast så flög vi Gbg - Malaga t.o.r och blev ombokade till att flyga med 9 timmars mellanlandning i Stockholm på hemvägen. Lagom kul med en 10 månaders bebis. Fick slutligen lägga till 30k poäng för att få direktflyget till Göteborg. Detta efter att fått stå i telefonkö i över 2 timmar.

Vi kommer också inom snar framtid hoppa SAS Amex till förmån för något som faktiskt ger ”riktiga” förmåner.

Tillbaka
Topp