• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Om man tar ut kontanter i samband med ett köp på exempelvis ica på amexkortet. Börjar räntan som vanligt från den dagen eller räknas det som ett köp?

Några EB experter här med nått tips för en total EB rookie som har nu har cirka 120K poäng. Är det möjligt att få till nån slags long flight i first class med detta?

190K är det som gäller för first (Asien/USA), så antigen spara mer eller så är du hemma med business för 110
Riktigt rookie fråga men vad skiljer egentligen first class från business? Har på mina flygningar (längre dvs) alltid bara haft en klass framför mig och jag har då max åkt i premium economy eller dyl. Känns som det måste vara speciella resor som har dessa steg??

Någon mer med Amex invite? SAS EB är det som är aktuellt, om det nu gör någon skillnad vilket kort man väljer.

Någon mer med Amex invite? SAS EB är det som är aktuellt, om det nu gör någon skillnad vilket kort man väljer.

Generellt om korten:

Classic - Ingen årsavgift, ingen försäkring, 10 EB/100kr spenderat, 2-4-1 voucher att utnyttja i Europa vid 100 000kr i spendering.

Premium - 1 000kr i årsavgift (gratis just nu), reseförsäkring, 15 EB/100kr spenderat, 2-4-1 voucher att utnyttja i hela världen vid 150 000kr i spendering.

Elite - 4 000 kr i årsavgift, Eurobonus Silver, omfattande reseförsäkring, 20 EB/100kr spenderat, Möjlighet till 2 st 2-4-1 voucher att utnyttja i hela världen vid 150 000kr i spendering (300 000kr för att få nr 2) och lite annat lull-lull.

Jag är urkass på allt det här med poäng.
Men som jag fattat det kan jag flytta mina reward poäng från Amex till EB. Hur fungerar det rent praktisk?

Jag är urkass på allt det här med poäng.
Men som jag fattat det kan jag flytta mina reward poäng från Amex till EB. Hur fungerar det rent praktisk?
Det kan du göra, inga problem, bör finnas instruktion via amex. Dock gör du det till en sämre kurs än om du har ett Amex/Eurobonus. Är du sugen på att skaffa poäng hade jag bytt till ett SAS-amex istället. Det lönar sig även att bli inbjuden om du har ett befintligt kort, du får gratis första året och 12K poäng som bonus.

Det kan du göra, inga problem, bör finnas instruktion via amex. Dock gör du det till en sämre kurs än om du har ett Amex/Eurobonus. Är du sugen på att skaffa poäng hade jag bytt till ett SAS-amex istället. Det lönar sig även att bli inbjuden om du har ett befintligt kort, du får gratis första året och 12K poäng som bonus.
OK, perfekt:)
Jag ska botanisera och läsa den finstilta
Är det härjigt att byta eller går det bara rakt av?

jag får ringa och höra med dom. Är nöjd med mitt platinum idag, men poängen som genereras är ju inte så användbara för mig som sagt.
Får dyka in i detta under påsken.
Tack för hjälpen gubbs.
Jag tror att du kan få ett Premium gratis vid sidan av ditt Platinum. Det bästa av två världar då du har alla förmåner med platinum men använder premium-kortet vid köp. Du har ju också SAS Elite som har en del av förmånerna för platinum men inte riktigt alla. Oavsett, ansök inte hos amex direkt utan gör det via värvning av någon för annars går du miste om minst 12 000 EB, det är ju onödigt :) Jag vet också att det går att bli värvad till ett kort trots att man har ett annat.

Lycka till!

Jag tror att du kan få ett Premium gratis vid sidan av ditt Platinum. Det bästa av två världar då du har alla förmåner med platinum men använder premium-kortet vid köp. Du har ju också SAS Elite som har en del av förmånerna för platinum men inte riktigt alla. Oavsett, ansök inte hos amex direkt utan gör det via värvning av någon för annars går du miste om minst 12 000 EB, det är ju onödigt :) Jag vet också att det går att bli värvad till ett kort trots att man har ett annat.

Lycka till!
Är du säker på detta? Jag kör samma upplägg som du presenterar ovan, platina + premium. Tidigare körde jag endast platinakortet och sedan när jag pratade med Amex vid årsskiftet angående att komplettera med ett EB påpekade de att premium ingår för mig men jag kan inte bli värvad till det då jag redan är medlem.

Är du säker på detta? Jag kör samma upplägg som du presenterar ovan, platina + premium. Tidigare körde jag endast platinakortet och sedan när jag pratade med Amex vid årsskiftet angående att komplettera med ett EB påpekade de att premium ingår för mig men jag kan inte bli värvad till det då jag redan är medlem.
Jag är säker, har värvat folk med befintligt amex både från premium till classic, guld till premium, classic till premium och även samma person fram och tillbaka under loppet av tre år. Kan dock inte garantera att det fungerar på platinum men har svårt och tro att där skulle ligga en spärr. Fick senast poäng då min sambo bytte nivå på sitt kort, från premium till classic. Henne har jag värvat sedan tidigare..

Jag är säker, har värvat folk med befintligt amex både från premium till classic, guld till premium, classic till premium och även samma person fram och tillbaka under loppet av tre år. Kan dock inte garantera att det fungerar på platinum men har svårt och tro att där skulle ligga en spärr. Fick senast poäng då min sambo bytte nivå på sitt kort, från premium till classic. Henne har jag värvat sedan tidigare..
OK! Oklart om jag blivit blåst på några poäng då men äsch, finns större problem i världen :D
Du som verkar kunna detta, alla membership awardpoäng jag skramlat ihop är ju ett skämt om man tar ut dem i ”pengar”, dvs som betalning på faktura eller liknande. Det bästa man kan göra med dem är väl nästan att konvertera dem till EB antar jag? Även om kursen där inte är den bästa borde väl man få mer ut av dem än att reducera en faktura...

Tillbaka
Topp