• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Äh, det diskuteras ju andra kort lite då och då :)

Så då kör vi lite annat. Cirkle K MasterCard. 1% återbäring om man tankat 1000liter soppa. Har haft tjänstebil i omgångar så inte kunna tanka med kortet men nu är jag på gång igen. Visserligen är bonusen bunden till inköp på macken men bara att dra av när man ändå tankar. Någon annan som ha input? T.ex vet någon om det slår över direkt vid 1000liter eller vid årsskifte? Inte där än så inte kollat upp det. Inte många kort med 1% längre efter OKQ8 och MedMera sunkat ner sig.

American express är det bästa!

Hör av er på PM så får ni gratis årsavgift och 12000 eurobonuspoäng.

Transparens i det hela att jag får 12000 poäng också!

Jag skänker även en slant till BCF.

Senast ändrad:
American express är det bästa!

Hör av er på PM så får ni gratis årsavgift och 12000 eurobonuspoäng.

Transparens i det hela att jag får 12000 poäng också!

Jag skänker även en slant till BCF.
Det har tidigare konstaterats att man i tråden inte ska jaga folk att bjuda in..

För information till nya medlemmar så är detta erbjudande inte unikt utan kan erbjudas av samtliga med sas eurobonus amex-kort..

Så då kör vi lite annat. Cirkle K MasterCard. 1% återbäring om man tankat 1000liter soppa. Har haft tjänstebil i omgångar så inte kunna tanka med kortet men nu är jag på gång igen. Visserligen är bonusen bunden till inköp på macken men bara att dra av när man ändå tankar. Någon annan som ha input? T.ex vet någon om det slår över direkt vid 1000liter eller vid årsskifte? Inte där än så inte kollat upp det. Inte många kort med 1% längre efter OKQ8 och MedMera sunkat ner sig.

Har försökt skapa eurobonus-tråd ett par gånger. Ingen framgång.

Har försökt skapa eurobonus-tråd ett par gånger. Ingen framgång.

Vad har CirkleK MC med eurobouns att göra? Eftersom det sades att tråden blivit AMEXifierad tänka jag försöka få tillbaka spåret som är "Bästa kreditkortet för förmåner"
Kände att CirkleK kortet är ett av få som har 1% visserligen med vissa restriktioner men i dagens läge ändå värt att diskutera.

Funderar på att byta mitt Eurocard Platinum mot ett EB. Studerar just nu så jag kommer inte att handla för mer än kanske 100' per år. Vad talar i så fall för Amex jämfört med MC?

Funderar på att byta mitt Eurocard Platinum mot ett EB. Studerar just nu så jag kommer inte att handla för mer än kanske 100' per år. Vad talar i så fall för Amex jämfört med MC?
Poängintjäning definitivt, du får ju ett premium gratis första året. Så, why not? Klart har du fler förmåner på ditt Platinum i form av concierge och PP men poäng är ju bäst i min mening.

Poängen som sagt. Men om du spenderar 100k/år som student så lär du ju definitivt komma upp i 150k spend som krävs för en 2-4-1 voucher när du väl börjar arbeta.

Om jag hade varit du hade jag kört på EBB och sparat poäng, så när du väl får vouchern kan du åka minst business.

Tackar för att jag fick invitea @sebbsson

20180716_203156.jpg

2-4-1 vouchern gäller en gång right? Så om man ska använda den bör man för att vara en nyttomaximerare därmed resa 2 personer?

2-4-1 vouchern gäller en gång right? Så om man ska använda den bör man för att vara en nyttomaximerare därmed resa 2 personer?
Gäller en gång yes. Du kan dock tjäna flera. En per år med premium och 2 per år med elite-kortet.

Reser du ensam blir det halva priset så ingen förlust på så sätt :)

Har haft SAS AMEX Premium i strax ett år nu och är minst sagt besviken på det. Låt mig utveckla:
- Man tjänar knappt några poäng på sin köp, av alla poäng jag dragit ihop under ett år kan jag knappt köpa någonting för poängen.
- Många restauranger/butiker tar ej AMEX vilket är irriterande
- Årsavgift om 500 SEK
- Svårläst faktura som vill få dig att betala fel belopp

Kan iof tänka mig att upplevelsen är bättre om man har "SAS AMEX BLACK DIAMOND CARBON PRO" och bränner 500 kSEK om året. Men handlar man för runt 10-20 k i månaden och har "vanliga" premium är det kasst.

Nån som har tips på andra, bättre alternativ?

Har haft SAS AMEX Premium i strax ett år nu och är minst sagt besviken på det. Låt mig utveckla:
- Man tjänar knappt några poäng på sin köp, av alla poäng jag dragit ihop under ett år kan jag knappt köpa någonting för poängen.
- Många restauranger/butiker tar ej AMEX vilket är irriterande
- Årsavgift om 500 SEK
- Svårläst faktura som vill få dig att betala fel belopp

Kan iof tänka mig att upplevelsen är bättre om man har "SAS AMEX BLACK DIAMOND CARBON PRO" och bränner 500 kSEK om året. Men handlar man för runt 10-20 k i månaden och har "vanliga" premium är det kasst.

Nån som har tips på andra, bättre alternativ?
Inga alternativ men bränner du 10-20k (låt säga 15k/mån i snitt) får du 27000 poäng per år. Det ger ju i princip en resa till USA/Asien för två gratis vartannat år (60k poäng).
Men visst. Det krävs att man bjuder in lite folk, hoppar på lite övriga deala tex byter elavtal/värderar sitt boende och bränner mer än 15k i snitt om man vill åka business till typ Maldiverna varje år.

I Stockholm tycker jag de flesta tar Amex faktiskt :)

Edit: sedan beror det såklart på ens egna förväntningar på kortet

Inga alternativ men bränner du 10-20k (låt säga 15k/mån i snitt) får du 27000 poäng per år. Det ger ju i princip en resa till USA/Asien för två gratis vartannat år (60k poäng).
Men visst. Det krävs att man bjuder in lite folk, hoppar på lite övriga deala tex byter elavtal/värderar sitt boende och bränner mer än 15k i snitt om man vill åka business till typ Maldiverna varje år.

I Stockholm tycker jag de flesta tar Amex faktiskt :)
Vad säger du om att komplettera AMEX med ett SAS Mastercard? Bra eller anus?

Vad är det för superkombo? Jag har tittat runt litegrann och vad jag förstått är det inget invitebonus när man tecknar sig för ett SAS MC?

Syftar mer på att du får bonus på alla köp du gör eftersom att de ställen som inte tag Amex tar MC. Handlar man allt och har intjäning + inbjudning så är det en SUPERKOMBO :)

Om man skaffar ett amex premium och spenderar 150k så får man ju en 2-4-1 voucher. Men det gäller bara på poängresor eller? Kan man åka för halva priset till ordinarie pris så att säga? Dvs en resa kostar 50000kr och det finns inga poängplatser, kan man betala med pengar istället då och ändå få halva priset dvs för 25000kr?

Om man skaffar ett amex premium och spenderar 150k så får man ju en 2-4-1 voucher. Men det gäller bara på poängresor eller? Kan man åka för halva priset till ordinarie pris så att säga? Dvs en resa kostar 50000kr och det finns inga poängplatser, kan man betala med pengar istället då och ändå få halva priset dvs för 25000kr?

Det gäller endast poängresor och du får inte halva priset för "pengar" .. Därför är det bra att utnyttja alla kampanjer, inbjudningar och tricks som man hittar. En bra idé är att följa Chatflights på Instagram som lägger ut mycket tips och kan hjälpa till att boka resor (för en liten peng).. OBS!! Jag har inget med Chatflights att göra men tycker det är en bra grej :)

Det gäller endast poängresor och du får inte halva priset för "pengar" .. Därför är det bra att utnyttja alla kampanjer, inbjudningar och tricks som man hittar. En bra idé är att följa Chatflights på Instagram som lägger ut mycket tips och kan hjälpa till att boka resor (för en liten peng).. OBS!! Jag har inget med Chatflights att göra men tycker det är en bra grej :)
Annars är ju Tallin bra på att hjälpa till med bokningar :)

Håller med i kritiken av AMEX som framfördes lite längre upp. Min erfarenhet efter att ha rest inom, och utom, Sverige under mer än 30 år, är att det är mycket svårt att klarar sig på bara AMEX.
Der är mycket möjligt att det går om man bor, och arbetar, i Stockholm, men om man måste röra på sig till andra delar av landet är det nödvändigt att ha ett annat kort också eftersom många näringsidkare inte tar AMEX.
Skall man bara ha ett kort, som funkar för, i stort sett alla, ställen som överhuvudtaget tar kreditkort, är Mastercard ett säkrare val.

Der är mycket möjligt att det går om man bor, och arbetar, i Stockholm, men om man måste röra på sig till andra delar av landet är det nödvändigt att ha ett annat kort också eftersom många näringsidkare inte tar AMEX.
Skall man bara ha ett kort, som funkar för, i stort sett alla, ställen som överhuvudtaget tar kreditkort, är Mastercard ett säkrare val.

Där är vi eniga.
Jag hade dock personligen valt att komplettera ett SAS EB AMEX med ett SAS EB MC :)

Håller med i kritiken av AMEX som framfördes lite längre upp. Min erfarenhet efter att ha rest inom, och utom, Sverige under mer än 30 år, är att det är mycket svårt att klarar sig på bara AMEX.
Där är vi eniga.
Jag hade dock personligen valt att komplettera ett SAS EB AMEX med ett SAS EB MC :)
Det lite tråkiga med att komplettera med ett MC är ju att man kanske inte kommer upp i 150k spend/år på sitt AMEX istället, något som är ett måste för 2-4-1 eller?

Det lite tråkiga med att komplettera med ett MC är ju att man kanske inte kommer upp i 150k spend/år på sitt AMEX istället, något som är ett måste för 2-4-1 eller?

Om det är en mindre skillnad upp till 150k så kan man alltid använda ex Betalo för att på den vägen nå det belopp som krävs för 2-4-1. Ex betala hyra eller CSN. Blir en liten extra kostnad men vet man att 2-4-1 kommer till användning är det värt det.

Kör själv Amex Premium + SAS MC och det är en kombo som funkar överallt.

Tillbaka
Topp