• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Hur får man priority pass enklast egentligen? Kör i dagsläget sas amex o mc o samlar en jäkla massa poäng. Men skulle gärna vilja ha PP via ngt kort (gärna företagskort). Danske bank har ju, för en överkomlig summa, men man måste flytta hela företagets konton dit för att få ha deras företagskort med PP. Så finns det ngt annat vettigt sätt?

Hur får man priority pass enklast egentligen? Kör i dagsläget sas amex o mc o samlar en jäkla massa poäng. Men skulle gärna vilja ha PP via ngt kort (gärna företagskort). Danske bank har ju, för en överkomlig summa, men man måste flytta hela företagets konton dit för att få ha deras företagskort med PP. Så finns det ngt annat vettigt sätt?

Billigast är nog Eurocard Platinum via t.ex. SEB. Var 1600kr tidigare. Själv kör jag med SHB platinum. List där är 2400kr. Men då får du lite rebate (0,45% beroende på engagemang) och överlägsen reseförsäkring.

Tror också på Eurocard.

Premium kostar dig 900kr första året. Fördelen? Du får en 2-4-1 som du kan använda worldwide samt 5p/100kr extra.

Om det är värt 900kr per år vet jag inte.

Ligger du på gränsen så kan du betala några räkningar på betalo eller billhop. Dock till 2.5% avgift.

Vad menar du med ”standard”?
Classic?

allt är beroende av hur många poäng du har...nästan.
Att trigga en voucher är ju inget måste om du inte har poängen till den resan du vill ha.
Då kan du lika gärna köra ett Classic, även om det genererar färre poäng.
Men, är 100kr i månaden något du inte bryr dig om så får du 50% fler poäng med ett premium.
Lägger du på 300kr till per månad så kan du tjäna 100% fler poäng.
Oavsett så förespråkar jag Premium till de flesta och alltid via invite. Premium är ett lagomt kort.
Tack hörni!

varit gift i 10 år nästa år så klurade på om det gick att köra en Ove Sundberg.

..resa till europeisk större stad under maj månad. Weekend med hotell. Business class.

Vi är för ekonomiska för att betala premium för en bättre stol under 4h flygning. Men jag måste ju medge att det skulle vara nice att sitta komfortabelt. Hellre safta i på restaurangnotan om jag skulle välja var krutet ska läggas. Därav tanken med att orka skaffa kreditkort o bonusprogram.

Några tips? Går det att skramla ihop en Europaresa med 120000 spend (+ invite o 400k konverterade cooppoäng)?

Senast ändrad:
Tack hörni!

..resa till europeisk större stad under maj månad. Weekend med hotell. Business class.

Vi är för ekonomiska för att betala premium för en bättre stol under 4h flygning. Men jag måste ju medge att det skulle vara nice att sitta komfortabelt. Hellre safta i på restaurangnotan om jag skulle välja var krutet ska läggas. Därav tanken med att orka skaffa kreditkort o bonusprogram.

Några tips? Går det att skramla ihop en Europaresa med 120000 spend (+ invite o 400k konverterade cooppoäng)?
Business inom Europa är inte ens bättre stol :D Men lite fördelar är det väl.. beroende på bolag. SAS har inte business överhuvudtaget på short haul.

120k spend på SAS Amex Premium = 18 000p
Invite = 12 000p
Coop = 40 000p

Kostar 60 000p att åka tur och retur inom Europa i SAS Go. Två pers.

Business inom Europa är inte ens bättre stol :D Men lite fördelar är det väl.. beroende på bolag. SAS har inte business överhuvudtaget på short haul.

Invite = 12 000p
Coop = 40 000p

Helvete. Inte konstigt det sett ovärt ut :cigar:.

vi får spendera 150k helt enkelt o komma längre..

Tack hörni!

Min syn på det hela är att du inte åker någon som hels komfortabel business inom Europa...utan att jag känner till alla flighter och bolag som erbjuder ”riktig” business på sådana flighter.

Jag skulle hellre satsa på att skrapa ihop 165.000p och öka möjligheterna till en trevligare destination och satsa på ett år med en spend på 150.000kr och få en 2-4-1.

Coop-poängen växlar du in med fördel när dom ger 20% extra.

Firar ni något stort så är det väldigt trevligt med en First på någon longhaul. Då bör 225.000p räcka en bit på vägen.
Börja med ett premium och bjud in Frun till Elite...som hon givetvis säger upp. Skaffa pointshare på SAS, så blir det 36.000p bara på det...så länge ni fixar spenden på 20.000 på 3 månader.

Man får baspoäng eller statuspoäng, helt korrekt enligt @JB_XII. 20k för Amex elite och 1k varje månad om kortet används, SAS Mastercard premium.
Amex elite har ja inte koll på, men är du säker på SAS MC premium, isf jag som missat att de gett status grundande poäng. Jag har kortet själv men måste missat det mellan alla andra poäng som ramlat in från flyg o hyrbilar.
Mvh

Helvete. Inte konstigt det sett ovärt ut :cigar:.

vi får spendera 150k helt enkelt o komma längre..
Det gäller att vara smart & det finns många knep för att dra ihop poäng. Men såklart det är först när du triggar en voucher som det blir skoj på riktigt.
Min syn på det hela är att du inte åker någon som hels komfortabel business inom Europa...utan att jag känner till alla flighter och bolag som erbjuder ”riktig” business på sådana flighter.

Jag skulle hellre satsa på att skrapa ihop 165.000p och öka möjligheterna till en trevligare destination och satsa på ett år med en spend på 150.000kr och få en 2-4-1.

Coop-poängen växlar du in med fördel när dom ger 20% extra.

Firar ni något stort så är det väldigt trevligt med en First på någon longhaul. Då bör 225.000p räcka en bit på vägen.
Börja med ett premium och bjud in Frun till Elite...som hon givetvis säger upp. Skaffa pointshare på SAS, så blir det 36.000p bara på det...så länge ni fixar spenden på 20.000 på 3 månader.
Coop ger ju 20% extra just nu.

Sedan tycker jag som sagt att vi ska ge fan i att hålla på att bjuda in och säga upp. :)

Amex elite har ja inte koll på, men är du säker på SAS MC premium, isf jag som missat att de gett status grundande poäng. Jag har kortet själv men måste missat det mellan alla andra poäng som ramlat in från flyg o hyrbilar.
Mvh
https://saseurobonusmastercard.se/korten/mastercard-premium/

Bara att scrolla ner lite.

"
Upp till 12 000 årliga poäng som kan höja din EuroBonus-nivå
Varje månad du använder kortet får du 1 000 poäng som kan höja din EuroBonus-nivå hos SAS."

Det gäller att vara smart & det finns många knep för att dra ihop poäng. Men såklart det är först när du triggar en voucher som det blir skoj på riktigt.

Coop ger ju 20% extra just nu.

Sedan tycker jag som sagt att vi ska ge fan i att hålla på att bjuda in och säga upp. :)

Varför ska vi ge fan i det?
Jag tror att man räknar med att det blir en massa uppsägningar. Folk gör normalt sett av med spenden på 20k och då är nog poängen betalda.
Om inte annat så får dom ändra reglerna och tvinga på 6 månaders bindningstid.
Jag själv har gjort det en gång, men ingenting jag utövar aktivt.

Sista dagen för Coop tror jag.

Invite = 12 000p
Coop = 40 000p

Såhär såg min stol ut IST-CDG med Turkish igår.
0C1BE9EE-B619-4AA4-B69E-6887F94D0233.jpeg

Ja att man har ett draperie och "får" en skinimacka är inte business för mig. Lufthansa från Sydafrika - Frankfurt där de severas Johnnie walker blue label och champagne i fri mängd är business ;) och fullt fällbar stol

Ja att man har ett draperie och "får" en skinimacka är inte business för mig. Lufthansa från Sydafrika - Frankfurt där de severas Johnnie walker blue label och champagne i fri mängd är business ;) och fullt fällbar stol

Ja, för min del är det bortkastat med "business" inom europa. SAS egna benämning "Plus" passar bättre på den beskrivningen. Det kan inte ens klassas som premium economy om man frågar mig.

Ja, för min del är det bortkastat med "business" inom europa. SAS egna benämning "Plus" passar bättre på den beskrivningen. Det kan inte ens klassas som premium economy om man frågar mig.
Handlar ju bara om att inte sitta bland pöbeln.. ;)

Aldrig förstått de som bokar SAS Plus för övrigt. Otroligt meningslös produkt.

Jag har väl bokat Plus någon gång (senast för några dagar sedan) då priset inte var direkt högt.
Bokade i Plus p.g.a osäkerhet om det blir någon resa och om inte så genererar resan i runda slängar 22.000p till EB-kontot (pointshare) + hotell och shopping med Amex.
Då jag har lifetime gold så är inte lounge ett problem och dryck får jag med diamond kortet. Så det blir en dyr polarrulle om jag ska betala för Plus då det som trevligast genererar en polarrulle och några poäng extra.

Poäng och avsaknaden av status för att få FastTrack och lounge.

Jag har hos tidigare arbetsgivare kunnat boka det inom Europa. Tog alltid det istället för Go. Gissningsvis är det där deras största kundbas för denna produkt finns.

Jag skulle inte betala så mycket för Plus, men som sagt, Fly Premium och poäng så är det suveränt. Oftast lite mindre folk upp till Luleå från Stockholm (ibland även mellan Malmö och Stockholm) så man inte behöver ha någon bredvid. Sen får man en dricka, en chokladbit och en polarrulle :) och extra bagage. Är Silvernivå så för mig är lounge i Stockholm när jag väntar på anslutningsplanet också värdefullt.

Svaga argument ändå att få lite poäng (när du ändå är diamond) och få checka in bagage. ;)

Nja..
En enkelresa jag tittar på nu kostar följande:
1,942:- i GO light med en poängintjäning på 100p, Inget bagage samt ej ombokningsbar. (300:- i kostnad för att köpa till bagage)
2,375:- i Plus med en poängintjäning på 1500p, 2x23kg incheckat och ombokningsbar.

Nja..
En enkelresa jag tittar på nu kostar följande:
1,942:- i GO light med en poängintjäning på 100p, Inget bagage samt ej ombokningsbar. (300:- i kostnad för att köpa till bagage)
2,375:- i Plus med en poängintjäning på 1500p, 2x23kg incheckat och ombokningsbar.
Det var ju en ovanligt liten prisskillnad. Avgift på ombokningen?

Har nog flugit mer plus än go senaste åren på short haul. Brukar inte vara mycket dyrare. Senaste året har jag dock inte flygit SAS alls. 1kkr+ för att flyga inrikes är hutlöst. Då väljer jag hellre Bra för 600 spänn.

Tillbaka
Topp