• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Jag har en del EBB-poäng som lär gå ut innan sommaren - 22, någon som behöver/vill köpa? Vad är ett rimligt pris?
Osäker på om jag inte hänger med på förkortningen men är det SAS Eurobonus så tar de två kronor per poäng om man vill köpa sex tusen poäng, kanske blir billigare med fler, det kollade jag inte.
Sen kostar det tre hundra kronor att föra över mellan medlemmar.

Edit: tjugo öre ska det vara per poäng...

Senast ändrad:
Såg reklam för Refunder Pay. Hur står det sig? Bra eller anus? Visa i botten. Dubbla året ut är ju bara att bortse ifrån. Max köpgräns 50k - kan man "fyllnadsbetala" når som helst om man tex kör jobbresor/kostnader?

https://www.refunder.se/pay?source=hero-guest

Åsikter?

1640113851433.png

God fortsättning!

fick en invite att skaffa Amex Platinum av en kollega. Tveksamt att jag skulle få ut mer värde än det kostar, särskilt då många verkar neka Amex. Ska tex köpa en Byrå på Norrgavel och då hade det passat bra att få bonus, men de verkar inte ta Amex. När jag köpte bilen frågade jag men inte de heller.

hur som fick det mig att börja fundera på att byta ut vårt nuvarande kreditkort mot ett som ändå ger bonus.

Jag flyger i jobbet ibland men generellt flyger vi så lite som möjligt, och vi kör inte mkt bil. Eurobonus och bensinrabatt mao inte superbra, även om det såklart inte är fel heller.

Men om man bara vill ha ett bra kreditkort med bra bonus/förmåner generellt, vad ska man då skaffa? Bra om det funkar på de flesta ställen. Som sagt lite surt om de inte accepterar kortet när man väl köper dyra saker och man faktiskt vill ha den där bonusen…

God fortsättning!

fick en invite att skaffa Amex Platinum av en kollega. Tveksamt att jag skulle få ut mer värde än det kostar, särskilt då många verkar neka Amex. Ska tex köpa en Byrå på Norrgavel och då hade det passat bra att få bonus, men de verkar inte ta Amex. När jag köpte bilen frågade jag men inte de heller.

hur som fick det mig att börja fundera på att byta ut vårt nuvarande kreditkort mot ett som ändå ger bonus.

Jag flyger i jobbet ibland men generellt flyger vi så lite som möjligt, och vi kör inte mkt bil. Eurobonus och bensinrabatt mao inte superbra, även om det såklart inte är fel heller.

Men om man bara vill ha ett bra kreditkort med bra bonus/förmåner generellt, vad ska man då skaffa? Bra om det funkar på de flesta ställen. Som sagt lite surt om de inte accepterar kortet när man väl köper dyra saker och man faktiskt vill ha den där bonusen…
Förvånansvärt att Norrgavel inte tar Amex!

God fortsättning!

Du skaffar givetvis vilket kort du vill men min upplevelse är absolut inte att "många verkar neka Amex". En grov uppskattning är att fördelningen smartare är 80/20.

God fortsättning!

Förvånansvärt att Norrgavel inte tar Amex!
Lustigt nog tar Norrgavels butik i Nacka Forum Amex men inte den på Birger Jarlsgatan. Inte direkt svar på frågan, men kanske alltid något.

Lustigt nog tar Norrgavels butik i Nacka Forum Amex men inte den på Birger Jarlsgatan. Inte direkt svar på frågan, men kanske alltid något.
Haha sjukt men kan såklart åka dit om jag nu skaffar kortet.

Du skaffar givetvis vilket kort du vill men min upplevelse är absolut inte att "många verkar neka Amex". En grov uppskattning är att fördelningen smartare är 80/20.
Ok tack!

Tror dock ändå inte det lönar sig för mig. Förstod det nu när jag googlade lite att man nog ska handla för typ 500k/år på kortet för att det ska löna sig, vilket jag inte gör. Kan såklart missuppfattat också men ändå tvek att det är värt. eller ja, om man nyttjar gratis middagar etc så kanske det lönar sig för all del.

C92D18FF-8538-4A6C-B01B-CB26DAE4B816.jpeg

här är ”erbjudandet” jag fick via inbjudan. Men säkert samma som om man ansöker vanligt… Ingen aning.

Ok tack!

Tror dock ändå inte det lönar sig för mig. Förstod det nu när jag googlade lite att man nog ska handla för typ 500k/år på kortet för att det ska löna sig, vilket jag inte gör. Kan såklart missuppfattat också men ändå tvek att det är värt. eller ja, om man nyttjar gratis middagar etc så kanske det lönar sig för all del.

här är ”erbjudandet” jag fick via inbjudan. Men säkert samma som om man ansöker vanligt… Ingen aning.
Det blir problem att handla mycket med det kortet för de flesta nekar AE eftersom de tar så bra betalt av handlarna.

God fortsättning!

Väldigt få som nekar Amex där jag bor, skulle säga 1 på 50. Däremot hade jag kanske inte skaffat Platinum, det känns inte värt idag enligt mig, men det beror ju såklart på ens spend och hur mycket man reser. Covid har påverkat mitt resande enormt mycket.

God fortsättning!

Vad ger kortet du har idag?

De reser nog till obskyra länder och storshoppar. Länder som har välfärd för några få.
Jag vet inte om du räknar norra Sverige till de obskyra länderna.
Det jag vet är att biltema inte tar Amex, men Rusta, Jula och Ikea tar Amex.
Enda gången jag måste använda MasterCard är när jag knallar in i någon asiatisk, arabisk butik eller Gökhans Pizzeria.

Delar absolut inte din uppfattning att "de flesta nekar ae". Bor och rör mig uteslutande i Stockholm och inom 25km radie från city och jag tycker dom flesta tar amex. Väldigt sällan jag får dra annat kort.
Det kanske har ändrat sig på senare år men tidigare blev det njet med amex. Länge sen, på resecheckarnas tid.

Ok tack!

Det där är Platinum. Som alltid i denna tråden.

Exakt vad är målet med kortet eller korten?

Det kanske har ändrat sig på senare år men tidigare blev det njet med amex. Länge sen, på resecheckarnas tid.
Du har redan fått mängder av svar på ditt killgissande men här får du mitt också.

Spenderar vanligtvis 90% på Amex. Har en hel del på mastercardet för att de har riktigt bra kampanjer fö Eurobonus. Annars hade det varit lågt.

Små butiker, pizzerior och obskyra hörnlivs är nästan de som inte tar Amex längre. Oftast funkar inte det at blippa, men att sätta in kortet med chipper.

Senast ändrad:
Jag vet inte om du räknar norra Sverige till de obskyra länderna.
Det jag vet är att biltema inte tar Amex, men Rusta, Jula och Ikea tar Amex.
Enda gången jag måste använda MasterCard är när jag knallar in i någon asiatisk, arabisk butik eller Gökhans Pizzeria.
Biltema tar Amex, enda i min omgivning är faktisk Netonnet som inte tar Amex!
O ja, hos Burger King måste kortet in samt pin efteråt.

Hur gör folk som år efter år triggar både två och fler vouchers än så?

De reser nog till obskyra länder och storshoppar. Länder som har välfärd för några få.
😂😂 Älskar när det killgissas.
Delar absolut inte din uppfattning att "de flesta nekar ae". Bor och rör mig uteslutande i Stockholm och inom 25km radie från city och jag tycker dom flesta tar amex. Väldigt sällan jag får dra annat kort.
+1 på den.

Vad ger kortet du har idag?
Inget, men kostar också lika mkt.
Det där är Platinum. Som alltid i denna tråden.

Exakt vad är målet med kortet eller korten?
God fortsättning!

fick en invite att skaffa Amex Platinum av en kollega. Tveksamt att jag skulle få ut mer värde än det kostar, särskilt då många verkar neka Amex. Ska tex köpa en Byrå på Norrgavel och då hade det passat bra att få bonus, men de verkar inte ta Amex. (Lärt mig nu att Norrgavel Nacka tar Amex dock) När jag köpte bilen frågade jag men inte de heller.

Mer exakt vill jag ha 3 kort. Två kopplade till våra gemensamma utlägg och ett kopplat till mina egna. Men gärna en bonuspott såklart

Du har redan fått mängder av svar på ditt killgissande men här får du mitt också.

Spenderar vanligtvis 90% på Amex. Har en hel del på mastercardet för att de har riktigt bra kampanjer fö Eurobonus. Annars hade det varit lågt.

Små butiker, pizzerior och obskyra hörnlivs är nästan de som inte tar Amex längre. Oftast funkar inte det at blippa, men att sätta in kortet med chipper.
Det är inte killgissande. Det var så förr men kanske har de lärt sig av att så mångas handlare nekade amex så de sänkt sina transaktionsvinter? De var ju kända för att ta alltför bra betalt så någon gissning är det inte. Själv har jag VISA och Mastercard och dessa går överallt.

Inget, men kostar också lika mkt.

Mer exakt vill jag ha 3 kort. Två kopplade till våra gemensamma utlägg och ett kopplat till mina egna. Men gärna en bonuspott såklart

Låter inte som du kommer använda förmånerna med Platinum fullt ut. Har du tittat på Guldkortet?

Det är inte killgissande. Det var så förr men kanske har de lärt sig av att så mångas handlare nekade amex så de sänkt sina transaktionsvinter? De var ju kända för att ta alltför bra betalt så någon gissning är det inte. Själv har jag VISA och Mastercard och dessa går överallt.
Jag har haft Amex i 20 år.
Visst, alla accepterar inte Amex och vi har kommit fram till att det är Marhabbas Livs, marknadsknallar, litauiska tivoli och några fler butiker.
Var det längesedan du höll ett Amex i din hand

Jag har haft Amex i 20 år.
Visst, alla accepterar inte Amex och vi har kommit fram till att det är Marhabbas Livs, marknadsknallar, litauiska tivoli och några fler butiker.
Var det längesedan du höll ett Amex i din hand
Ja, det var länge sen som det var allmänt känt att amex inte går att handla med överallt. Det är därför jag ställt frågan om vad som hänt. Resan från bad Guy till good Guy måste ha sin historia. Kanske får jag en förklaring?Jag har för mig att Diners club också var ett sånt kreditkort som var allmänt ratat.

Låter inte som du kommer använda förmånerna med Platinum fullt ut. Har du tittat på Guldkortet?
Nä jag tror inte heller det. Googlat runt och många är ju fokuserade på flyg, varpå min fundering kring om det kanske är ngt annat som passar mig som bara vill ha maximal bonus :) Ska kolla guld, tack!

Nä jag tror inte heller det. Googlat runt och många är ju fokuserade på flyg, varpå min fundering kring om det kanske är ngt annat som passar mig som bara vill ha maximal bonus :) Ska kolla guld, tack!

Börjar du resa mer så betalar sig dock Platinum rätt fort.
Nu under Corona har ju kortet även vart mer eller mindre gratis då Amex krediterat 5-6k ifall du handlat på ICA, Konsum, Willys och NK.

Börjar du resa mer så betalar sig dock Platinum rätt fort.
Nu under Corona har ju kortet även vart mer eller mindre gratis då Amex krediterat 5-6k ifall du handlat på ICA, Konsum, Willys och NK.
Ok tack för info! Får se om det blir mer flyg, men försöker minimera flygande så tveksamt om inte jobbet kräver mer flyg.

Tillbaka
Topp