• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

galácticon

Patek
2-Faktor
Hur lyckades amex bli allmänt accepterade? Genom att inte tas fullt så mycket betalt som tidigare för jag antar att du vet att de var portade i många butiker.
Det var ju inte ens det jag citerade. Du raljerade över att vi som lyckas skaffa många poäng "åker till obskyra länder och storshoppar". Det är ju så ofantligt dumt sagt att man måste skratta åt det.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det var ju inte ens det jag citerade. Du raljerade över att vi som lyckas skaffa många poäng "åker till obskyra länder och storshoppar". Det är ju så ofantligt dumt sagt att man måste skratta åt det.
Det är inte dumt tänkt alls, men utifrån hur du tänker kanske det är det, vad vet jag? I sak har jag rätt så det är ingen killgissning, men kanske har tiderna förändrats? Förr tog man inte emot amex, så var det bara. Det fanns en annan moral i Sverige som inte finns i de mer obskyra länderna som jag tänker på, där det finns marginaler att betala amex transaktionskostad och ändå gå med god vinst. Du får gärna berätta hur det kommer sig att amex är accepterat som betalmedel i Sverige idag när de inte var det förr. Det är egentligen den förändringen som förvånar mig mest för den berättar om hur svensk ekonomi förändrats över de senaste decennierna. Har du historien över tid får du gärna skriva om den här. Du får gärna förklara vad som är ofantligt dumt i det jag skriver men jag antar att svaret finns i amex historik från ett kreditkort ingen vill ta i med tång till något som människor anser vara bra.
 
Det är inte dumt tänkt alls, men utifrån hur du tänker kanske det är det, vad vet jag? I sak har jag rätt så det är ingen killgissning, men kanske har tiderna förändrats? Förr tog man inte emot amex, så var det bara. Det fanns en annan moral i Sverige som inte finns i de mer obskyra länderna som jag tänker på, där det finns marginaler att betala amex transaktionskostad och ändå gå med god vinst. Du får gärna berätta hur det kommer sig att amex är accepterat som betalmedel i Sverige idag när de inte var det förr. Det är egentligen den förändringen som förvånar mig mest för den berättar om hur svensk ekonomi förändrats över de senaste decennierna. Har du historien över tid får du gärna skriva om den här. Du får gärna förklara vad som är ofantligt dumt i det jag skriver men jag antar att svaret finns i amex historik från ett kreditkort ingen vill ta i med tång till något som människor anser vara bra.

Vad snackar du om? Det vet ju alla att man bara har Amex platinum för möjligheten att visa kortet, inte betala!
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Jag måste få fråga, är det status att ha ett amex? Är det inte för vemsomhelst att beställa om man vill ha ett? Att du har täckning för din kredit är ju en självklarhet men annars?
Amex är det knappt några krav på för att få (med undantag för Centurion).
Amex är bra om man har möjlighet att utnyttja förmånerna. Om man inte har möjligheten så kan man nog skaffa ett Coop MasterCard eller något liknande, vilket säkert inte är helt fel beroende på vad man är ute efter.
 

hejsam

Patek
2-Faktor
Amex är det knappt några krav på för att få (med undantag för Centurion).
Amex är bra om man har möjlighet att utnyttja förmånerna. Om man inte har möjligheten så kan man nog skaffa ett Coop MasterCard eller något liknande, vilket säkert inte är helt fel beroende på vad man är ute efter.
Vad ger Coop för bonus? Läste snabbt på deras hemsida att man får 0.5 för varje krona på alla köp och dubbla när man handlar på Coop. Ger dessa poäng mer än 1kr tillbaka när man använder poängen?

Jag har everydaycard nu som ger 1kr tillbaka i rena pengar på alla köp, värt att byta till Coop?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Vad ger Coop för bonus? Läste snabbt på deras hemsida att man får 0.5 för varje krona på alla köp och dubbla när man handlar på Coop. Ger dessa poäng mer än 1kr tillbaka när man använder poängen?

Jag har everydaycard nu som ger 1kr tillbaka i rena pengar på alla köp, värt att byta till Coop?
Jag kör bara med medlemskortet och betalar med SAS/Amex.
Först kommer poäng på mitt Amex, sedan när överföring från Coop ger 20% extra till EB så brukar jag skicka över poängen.

coop.png
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
På tal om kreditkort, Amex, SAS m.m..

Jag funderar på om jag ska byta eller addera till något annat. Har alla SAS-poäng jag kan tänkas behöva, och behöver ärligt talat inte mer. Ser en fortsatt väldigt låg frekvens av resor framöver.

Säg att man skulle skaffa ett Gold/Platinum istället, hur mycket hotell får man med en spend på 300k per år? Verkar ge 37 500 hilton poäng? Låter som ingenting?
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
På tal om kreditkort, Amex, SAS m.m..

Jag funderar på om jag ska byta eller addera till något annat. Har alla SAS-poäng jag kan tänkas behöva, och behöver ärligt talat inte mer. Ser en fortsatt väldigt låg frekvens av resor framöver.

Säg att man skulle skaffa ett Gold/Platinum istället, hur mycket hotell får man med en spend på 300k per år? Verkar ge 37 500 hilton poäng? Låter som ingenting?
Ärligt talat så har åtminstone inte jag någon koll även om jag har vänner som är fullsketna med EB-poäng och vouchers och så kör de med Platinum i tillägg.
Det dem gör med Plat är Pontus Loungen, status på Hilton och en del andra grejer.

För egen del är det nog med ett ”program”. Jag klarar inte av att nyttja fördelarna i flera olika då det inte spenderas miljoner på kreditkort.
 

Johanw

Cartier
Lycka är. Trodde jag skulle behöva vaska en 2-4-1 voucher. Gör en koll på Award hacks och ser att dom släpp lite Business biljetter. Lyckades klippa till NY, bara en kortis på tre dagar men får flyga nya a321 hem så får man den testad. Är i november så hoppas de nya restrektionerna klingat av.
 

Veratio

Cartier
Grattis! Skönt när det är en bra bokning också, jag panikbokade en voucher som jag fått förlängd för någon månad sedan, fanns fasen ingenting då, så blev en vecka till Chicago i september i business runt min födelsedag, oklart om vi kommer att åka för jag har ingen aning om vad fasen man ska göra där.

Har bokat en längre weekend i Miami i april som jag tror och hoppas blir av, man får se, också business med voucher.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Det är inte dumt tänkt alls, men utifrån hur du tänker kanske det är det, vad vet jag? I sak har jag rätt så det är ingen killgissning, men kanske har tiderna förändrats? Förr tog man inte emot amex, så var det bara. Det fanns en annan moral i Sverige som inte finns i de mer obskyra länderna som jag tänker på, där det finns marginaler att betala amex transaktionskostad och ändå gå med god vinst. Du får gärna berätta hur det kommer sig att amex är accepterat som betalmedel i Sverige idag när de inte var det förr. Det är egentligen den förändringen som förvånar mig mest för den berättar om hur svensk ekonomi förändrats över de senaste decennierna. Har du historien över tid får du gärna skriva om den här. Du får gärna förklara vad som är ofantligt dumt i det jag skriver men jag antar att svaret finns i amex historik från ett kreditkort ingen vill ta i med tång till något som människor anser vara bra.
2009 inledde SAS och American Express ett strategiskt samarbete som möjliggjorde att man kunde få gratis resor genom att spendera. Detta kombinerat med 55 räntefria dagar gjorde att korten blev populärt bland tjänstemän som hade/har möjlighet till att göra utlägg.
 

MartinL

Omega
Behöver få upp lite spend på mitt SAS amex, svårt när man är snål :)
Tradera funkar väl att betala med amex via paypal. Om man köper en dyrare klocka via tradera, exempelvis en klocka man hittat här på forumet, och köparen är villig att sälja via tradera så kan man väl betala hela kalaset med amex? Tradera tar 10% men max 200 kr i provis. Känns värt att betala 200 kr för att få en spend på exempelvis 100k. Missar jag något?
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Behöver få upp lite spend på mitt SAS amex, svårt när man är snål :)
Tradera funkar väl att betala med amex via paypal. Om man köper en dyrare klocka via tradera, exempelvis en klocka man hittat här på forumet, och köparen är villig att sälja via tradera så kan man väl betala hela kalaset med amex? Tradera tar 10% men max 200 kr i provis. Känns värt att betala 200 kr för att få en spend på exempelvis 100k. Missar jag något?
Jag som säljare hade inte orkat med att blanda in Tradera. Då får du betala mer för mitt besvär.
Åtekom om du lyckas.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Behöver få upp lite spend på mitt SAS amex, svårt när man är snål :)
Tradera funkar väl att betala med amex via paypal. Om man köper en dyrare klocka via tradera, exempelvis en klocka man hittat här på forumet, och köparen är villig att sälja via tradera så kan man väl betala hela kalaset med amex? Tradera tar 10% men max 200 kr i provis. Känns värt att betala 200 kr för att få en spend på exempelvis 100k. Missar jag något?
Värt att nämna är att säljaren får vänta ett par dagar på sina pengar men annars inga konstigheter att lägga upp en fastprisannons på överenskommet belopp.
 

erdeljan

Cartier
2-Faktor
Behöver få upp lite spend på mitt SAS amex, svårt när man är snål :)
Tradera funkar väl att betala med amex via paypal. Om man köper en dyrare klocka via tradera, exempelvis en klocka man hittat här på forumet, och köparen är villig att sälja via tradera så kan man väl betala hela kalaset med amex? Tradera tar 10% men max 200 kr i provis. Känns värt att betala 200 kr för att få en spend på exempelvis 100k. Missar jag något?
Be säljaren använda postförskott istället, då kan du betala i kassan med ditt amex ;)
 
Topp