Ja, om båten är hyffsat ny och gelcoaten är fräsch under färgen. Annars skulle jag lagat gelcoaten och lagt ett lager epoxy.Om man har båten i en sjö, kan man skrapa bort all gammal bottenfärg och köra helt utan?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja, om båten är hyffsat ny och gelcoaten är fräsch under färgen. Annars skulle jag lagat gelcoaten och lagt ett lager epoxy.Om man har båten i en sjö, kan man skrapa bort all gammal bottenfärg och köra helt utan?
Bra, vi får se vad jag orkar fixa. Båten är inte hyffsat ny .Ja, om båten är hyffsat ny och gelcoaten är fräsch under färgen. Annars skulle jag lagat gelcoaten och lagt ett lager epoxy.
"Nån gång ibland"Ni som har 2-takt, hur ofta brukar ni byta impeller? På 4-takt sägs det ju att man ska byta vart tredje år.
Ska hämta en gammal båt imorgon som inte har bytt impeller på 15 år typ.
Nybliven båtägare!
Har seglat en del som ung på div. läger och på senare år med kompisar men aldrig ägt en egen båt. Nu med tanke på Corona tänkte jag och tjejen att denna sommar är perfekt för att ta det ett steg längre.
Vi har köpt en IF från 72 som behöver en del kosmetisk vård men annars är fullt sjöduglig. Vi hade kunnat köpa en finare båt direkt men samtidigt känns det kul att köpa något som behöver lite fix. Hur ska man annars lära sig?
Ruffen ska fixas i år - all teak ska spacklas, slipas och oljas in samt nya dynor ska sys. Dörren ska dock lackas för att tåla väder och vind. Till hösten tänker jag försöka måla om så mycket som det går. Planen är att måla om såväl däck, fribord och botten. Någon tidigare ägare har bättrat på greppet på däck framme vid fören (antagligen för att förenkla vid riggning av genuan då rullfock saknas). Men personen har målat ytan ljusblå och även ”provmålat” färgen en bit ner på friborden. Såldes är det onämnt och fult på babord sida.
Påmastning sker troligen nästa vecka och idag blir det en sväng till seasea för att köpa lite nya schackels så att allting känns fräscht inför premiären. Längtar efter första turen!
Grymt. Gratulerar till båtköp. Jag önskar att jag hade en lokal att hålla till i under vintern. Då skulle jag också vilja ha en segelbåt att pyssla med.
Om dynorna luktar lite ofräscht kan man klä in med lufttätt överdrag. Vi bytte iofs allt på vårt lilla projekt.Idag åkte allt inne i ruffen ut och all teak slipades ner. Inom kort ska allt oljas och pikarnas underlag målas i vitt. Även dörren har monterats ner för att lackas så den tål väder och vind. Alla dynor ska även få nya överdrag.
Om dynorna luktar lite ofräscht kan man klä in med lufttätt överdrag. Vi bytte iofs allt på vårt lilla projekt.
En gång hade jag en if-72. Fina båtar.Idag åkte allt inne i ruffen ut och all teak slipades ner. Inom kort ska allt oljas och pikarnas underlag målas i vitt. Även dörren har monterats ner för att lackas så den tål väder och vind. Alla dynor ska även få nya överdrag.
En gång hade jag en if-72. Fina båtar.
Hursomhelst, klädseln på ruffsidorna är ett tunt skum bakom och det är original som är kvar. Skummet är inte slutna celler.... ni bör fundera över att riva bort den och ersätta med annat. Man sätter en mjuk stålborste på en borrmaskin så försvinner resterna från skrivsignal.
sedan rekommenderar jag att köpa linfall om det inte är det redan. Och sätta mjukschacklar i dem istället för stål.
Ja, det "rutiga" materialet som isolerar skrovet.Du menar det vadderade som sitter på väggarna? Är det farligt?
Ska kika, tack!Ja, det "rutiga" materialet som isolerar skrovet.
Farligt är väl en dosfråga. Bakom mina var det en mögelhärd utan like och den jobbiga fuktlukten försvann nästan efter att jag tog borde dem och ersatte med ny matta.
Det kondenserar fukt mellan det kalla skrovet och den varma insidan och eftersom det inte torkar så blir det sunk bakom. Kolla efter svarta prickar i sömmarna.
Fina båtar, bra kvalite. GrattisNybliven båtägare!
Har seglat en del som ung på div. läger och på senare år med kompisar men aldrig ägt en egen båt. Nu med tanke på Corona tänkte jag och tjejen att denna sommar är perfekt för att ta det ett steg längre.
Vi har köpt en IF från 72 som behöver en del kosmetisk vård men annars är fullt sjöduglig. Vi hade kunnat köpa en finare båt direkt men samtidigt känns det kul att köpa något som behöver lite fix. Hur ska man annars lära sig?
Ruffen ska fixas i år - all teak ska spacklas, slipas och oljas in samt nya dynor ska sys. Dörren ska dock lackas för att tåla väder och vind. Till hösten tänker jag försöka måla om så mycket som det går. Planen är att måla om såväl däck, fribord och botten. Någon tidigare ägare har bättrat på greppet på däck framme vid fören (antagligen för att förenkla vid riggning av genuan då rullfock saknas). Men personen har målat ytan ljusblå och även ”provmålat” färgen en bit ner på friborden. Såldes är det onämnt och fult på babord sida.
Påmastning sker troligen nästa vecka och idag blir det en sväng till seasea för att köpa lite nya schackels så att allting känns fräscht inför premiären. Längtar efter första turen!
Grattis till ett mycket bra val av båt!Nybliven båtägare!
Har seglat en del som ung på div. läger och på senare år med kompisar men aldrig ägt en egen båt. Nu med tanke på Corona tänkte jag och tjejen att denna sommar är perfekt för att ta det ett steg längre.
Vi har köpt en IF från 72 som behöver en del kosmetisk vård men annars är fullt sjöduglig. Vi hade kunnat köpa en finare båt direkt men samtidigt känns det kul att köpa något som behöver lite fix. Hur ska man annars lära sig?
Ruffen ska fixas i år - all teak ska spacklas, slipas och oljas in samt nya dynor ska sys. Dörren ska dock lackas för att tåla väder och vind. Till hösten tänker jag försöka måla om så mycket som det går. Planen är att måla om såväl däck, fribord och botten. Någon tidigare ägare har bättrat på greppet på däck framme vid fören (antagligen för att förenkla vid riggning av genuan då rullfock saknas). Men personen har målat ytan ljusblå och även ”provmålat” färgen en bit ner på friborden. Såldes är det onämnt och fult på babord sida.
Påmastning sker troligen nästa vecka och idag blir det en sväng till seasea för att köpa lite nya schackels så att allting känns fräscht inför premiären. Längtar efter första turen!
Vilken skönhet!Tittade på när denna skönhet sjösattes, ägs av en holländare, byggt på neglingevarvet.
Ruggigt snyggt! Skulle också behöva byta, plexiglas har sett sina bästa dagarTog hem akterluckan i helgen. Den saknade glas, var fult målad och saknade lister på insidan och behövde lackas om i sin helhet. Köpte nya teaklister i måndags och besökta den lokala glasmästaren för ett plexiglas idag. Egentligen ska det väl vara en ventil istället för ruta men jag tycker resultatet blev rätt så bra ändå.
Sjyst!Tog hem akterluckan i helgen. Den saknade glas, var fult målad och saknade lister på insidan och behövde lackas om i sin helhet. Köpte nya teaklister i måndags och besökta den lokala glasmästaren för ett plexiglas idag. Egentligen ska det väl vara en ventil istället för ruta men jag tycker resultatet blev rätt så bra ändå.
Ruggigt snyggt! Skulle också behöva byta, plexiglas har sett sina bästa dagar
har du hunnit bottenmåla än?
Exakt. Och det finns redan ventilation precis bakom mastbalken.Sjyst!
Ruta är väldigt mycket trevligare när man är i båten. Ventilation går lätt att fixa ändå.
Tillverkade en extra lucka en gång i form av en träram med bara ett myggnät i, om det skulle bli varmt men använde den inte många gånger.Exakt. Och det finns redan ventilation precis bakom mastbalken.
Tillverkade en extra lucka en gång i form av en träram med bara ett myggnät i, om det skulle bli varmt men använde den inte många gånger.