• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Vi ska testa och kanske ta över svärfars camping, en lite nyare 56 HT med 70 hk. Verkar otroligt rymliga jämfört med yttermåtten.
Har idag en lite modernare ,men mindre HT, som vi de senaste två somrarna har varit ute med några dagar och tältat någon natt. Campingen verkar ju kunna rymma två vuxna och två barn skapligt.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Vi ska testa och kanske ta över svärfars camping, en lite nyare 56 HT med 70 hk. Verkar otroligt rymliga jämfört med yttermåtten.
Har idag en lite modernare ,men mindre HT, som vi de senaste två somrarna har varit ute med några dagar och tältat någon natt. Campingen verkar ju kunna rymma två vuxna och två barn skapligt.
Kul! Ja, den verkar vara en trevlig modell för en barnfamilj. Föredrar nog själv tält om det blir övernattning men den skall enligt utsago rymma tre barn och två vuxna, men det blir nog trångt. :)
 

city69

Omega
Kallt men soligt
F51BE076-DB81-4CAD-9CA8-0CD1289DA058.jpeg
D4D2A7EE-22D9-4D9A-B375-B29DDDA7808F.jpeg
Ser riktigt härligt ut. Hoppas på kortare premiärtur till typ Rörö eller Knippla nästa helg ⛵️
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som vet om det finns något man kan ha på det skrovliga vita materialet så det blir mer smutsavvisande utan att det blir halt? Har funderat på att vaxa annars.

Fungerar oxalsyra för att ta bort oxidation på det här materialet? Kan man ha oxalsyra på gel coat som är färgad?
20200509_165623-01.jpeg
Japp, jag skulle kört oxalsyra och borste.

(Akta metalldetaljer som inte mår bra av syra).
 
Senast ändrad:

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Fått ta över en båt. Tidigare ägare ledsnade. Är lite o göra, exempelvis ligger ratten bara på golvet just nu. Styrvajer precis bytt. Tar gärna förslag på hur jag ska fästa upp den igen. Känns som de tre hålen var för en annan rattplatta. Hittar inget naturligt sätt att fästa den :p

977425FB-3057-47D9-B455-0091DC95B99D.jpeg
F5F7CD7B-91B4-4B89-B2CB-CE95B041CEEA.jpeg
E68E7BFC-F254-48C8-9DB1-C32C6049F976.jpeg
Lättast måste ju vara att plasta igen hållen och borra nya?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är insugen som ser ut som ett galler vid propellern antar jag? Får öppna och se hur de ser ut där
Det är som en gummipropeller som suger in vatten för kylning. Dessa är förbrukningsvaror och behöver bytas med jämna mellanrum ifall den gått sönder (något skräp från vattnet har följt med in), eller att den helt enkelt blivit gammal och torr.

Kolla vad din motor heter och googla/youtubea på det modellnamnet + impeller. Kan ju vara något som bara gör att den sitter fast/skräp också.
 

Edin

Panerai
Startade på första! Dock sprutar det ej ut kylarvatten. Någon som kan något om gamla båtmotorer?

Grattis!
Kolla hela kylvattnets flöde. Nere vid insug, impellern och sen även utkastet av vattnet. Det kan vara så enkelt som att det är stop i utkastet men skulle nog vara bra att byta impeller om ingen har koll på när den byttes.

Vart är det man ska hålla i nära och kära för att inte bli offer för denna bikini-jagare? :D
 

ErikGBG

Audemars
Grattis!
Kolla hela kylvattnets flöde. Nere vid insug, impellern och sen även utkastet av vattnet. Det kan vara så enkelt som att det är stop i utkastet men skulle nog vara bra att byta impeller om ingen har koll på när den byttes.

Vart är det man ska hålla i nära och kära för att inte bli offer för denna bikini-jagare? :D
Båten kommer ligga några mil söder som göteborg :)
 

DiscoPapa

Rolex
2-Faktor
Någon som ser direkt vad för dödmansgrep-clip jag ska ersätta detta med? Känns inte som en punklösning är rätt väg att gå då småbarn ska med på tur i sommar :)

876AE331-0B7D-45CF-8197-B88AD5B0C169.jpeg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Någon som har en åsikt om man ska hålla på och bottenmåla en båt som ligger i Dalaröområdet? Jag har halvsliten bottenfärg just nu (dessutom för sötvatten) men har pratat med en del kollegor som säger "skit i det, åk och tvätta båten istället". Jag har en tvätt inom räckhåll men det är ju 800 spänn för en tvätt (verkar vara sveriges dyraste typ) så två ggr per år blir ju några kronor. Å andra sidan slipper jag ligga under båten och kladda och det slipper jag gärna.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Någon som har en åsikt om man ska hålla på och bottenmåla en båt som ligger i Dalaröområdet? Jag har halvsliten bottenfärg just nu (dessutom för sötvatten) men har pratat med en del kollegor som säger "skit i det, åk och tvätta båten istället". Jag har en tvätt inom räckhåll men det är ju 800 spänn för en tvätt (verkar vara sveriges dyraste typ) så två ggr per år blir ju några kronor. Å andra sidan slipper jag ligga under båten och kladda och det slipper jag gärna.
Ifall man ska strunta i att bottenmåla, så ska man väl slipa ner all färg och köra epoxy? Dvs så slätt och halt som möjligt mellan tvättarna?
 
Topp