• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Ytfinishinen på dessa propellrar är inte alls att jämföra med en högglanspolerad propeller, eftersom de lackeras. Blankare yta lika med mindre rost på rostfritt eller syrafast.
Lackad rostfri propeller tappar färg ordentligt efter redan en säsong. Ytan är inte speciellt fin och därför kommer rosten. Sedan har "kvaliten" på det rostfria stålet också en inverkan.
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Åkte och skaffade lite mer grejer - man kan ju inte åka runt med brun propeller.

Först ett varv med "grovrengörare" på vinkelslip. Det var VÄLDIGT effektivt men kanske lite för grovt för det lämnade en hel del märken. Lite rädd att jag gjort bort mig fortsatte jag med sedan med slippapperrondell på borrmaskin
8059EC69-DEE3-4BFA-AEF9-EDFF34467418_1_105_c.jpeg

Detta fick bort väldigt mycket av slipreporna och den blev betydligt jämnare i ytan
4781B3A4-BC30-4AA1-BEF5-C550BDC3DA7B_1_105_c.jpeg


Men usch så ful ytan fortfarande är. Man ser verkligen att det är svarta "porer"/prickar kvar.
365E867B-C023-4024-8D12-7FF81D92C694_1_105_c.jpeg

Körde sen en polerskiva men jag vet inte om det blev så mycket bättre. På lite håll ser den dock blank och fin ut.
4781B3A4-BC30-4AA1-BEF5-C550BDC3DA7B_1_105_c.jpeg

385D8749-DAE0-419E-A726-053557EB1B42_1_105_c.jpeg

Detta fick mig lite orolig - har jag problem med galvanisk korrision eller liknande som orsakat alla små prickar? Vart sitter anoderna på en sån här båt? Är det där en anod?
523B93A4-DF14-443A-9359-FC7516EC0D0D_1_105_c.jpeg
Angående anoder så ser jag inte riktigt men borde gå att putsa på i alla fall. Definitivt värt att kolla anoderna!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ytfinishinen på dessa propellrar är inte alls att jämföra med en högglanspolerad propeller, eftersom de lackeras. Blankare yta lika med mindre rost på rostfritt eller syrafast.
Lackad rostfri propeller tappar färg ordentligt efter redan en säsong. Ytan är inte speciellt fin och därför kommer rosten. Sedan har "kvaliten" på det rostfria stålet också en inverkan.
I det här fallet är det nog bilden som lurats, det var definitivt brun rost och inte svart färg. Vi får väl helt enkelt se, min polering igår tog en timme. Skulle inte vara jordens undergång om man behöver göra det en gång om året.

Anoden bytte jag precis á 371kr. Den var dock fräschare än den såg ut, var mest havstulpaner som gjrode att den såg sönderfrätt ut. Kanske lite onödigt men nu vet jag att det är gjort.
YAM6G5-45251-02.JPG
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
I det här fallet är det nog bilden som lurats, det var definitivt brun rost och inte svart färg. Vi får väl helt enkelt se, min polering igår tog en timme. Skulle inte vara jordens undergång om man behöver göra det en gång om året.

Anoden bytte jag precis á 371kr. Den var dock fräschare än den såg ut, var mest havstulpaner som gjrode att den såg sönderfrätt ut. Kanske lite onödigt men nu vet jag att det är gjort.
YAM6G5-45251-02.JPG

Min propeller ser nästan likadan ut och den var svart för 3 säsonger sedan. En högblank propeller borde inte kunna bli så där.
 

Edin

Panerai
Det där ser ju bra mycket bättre ut @alfgren !
Jag tycker du får släppa det där nu för hur ofta kommer man se den så nära? När man är ute och glider vid glassbrygganlämnas ju motorn nere så inget folk kommer spana in, då tror jag dina knopar kommer granskas mer nogrant. ;)
Det du fotat, båtföstet i skrovet, har anoden löngt ner. Den ser vell ok ut i min åsikt men jag vet inte. Jag har fattat att om man inte kan "bryta" av den med händerna eller lätt knacka sönder den är den ok. Nån som har mer koll får mer än gärna rätta mig här.

Ska kolla lite på vår propeller nästa helg men den vet jag var pollerad från start och aldrig lackad. Har även för mig det står Mercury på den och den sitter på en Yamaha. Ger dock 50 knop så det funkar ju. :D
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Det där ser ju bra mycket bättre ut @alfgren !
Jag tycker du får släppa det där nu för hur ofta kommer man se den så nära? När man är ute och glider vid glassbrygganlämnas ju motorn nere så inget folk kommer spana in, då tror jag dina knopar kommer granskas mer nogrant. ;)
Det du fotat, båtföstet i skrovet, har anoden löngt ner. Den ser vell ok ut i min åsikt men jag vet inte. Jag har fattat att om man inte kan "bryta" av den med händerna eller lätt knacka sönder den är den ok. Nån som har mer koll får mer än gärna rätta mig här.
Insåg i efterhand att den sannolikt var i bättre skick än den såg ut. Det var mängder med vita "smulor" på den men det var extern beväxning och inte från själva anoden. Om nån behöver en bättre begagnad anod till en f200/225 så kan jag skänka en mot frakt ;)
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Inte min men klassik Black Steel propp från Yamaha. Min såg värre ut efter 1 året.
post-29350-1394237419,8456.jpg


De måste vara mycket billigare att tillverka. Man vill ju att det ska se ut såhär :)
Reliance_prop.jpg
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte min men klassik Black Steel propp från Yamaha. Min såg värre ut efter 1 året.
post-29350-1394237419,8456.jpg


De måste vara mycket billigare att tillverka. Man vill ju att det ska se ut såhär :)
Reliance_prop.jpg
Min propeller är av den senare typen måste den vara. Finns inte ett spår av svart färg nånstans, inte ens inuti så att säga. Kan ju leta efter ett artikelnummer framöver men för det här året tror jag att jag släpper det.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Min propeller är av den senare typen måste den vara. Finns inte ett spår av svart färg nånstans, inte ens inuti så att säga. Kan ju leta efter ett artikelnummer framöver men för det här året tror jag att jag släpper det.

Jag sätter 20 spänn på att den har varit svart en gång i tiden :)
Det skulle vara kul att se om du hittar artikelnummer vid tillfälle.
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Hittar inga andra markeringar än detta. Ej original?
81A49420-4DA5-45E8-9E76-E48CCAFCD4FD.jpeg

M står för vilket drevhus det är om jag inte minns fel och 21 är stigningen. Det kan absolut vara original.
Det borde stå diameter någonstans också?

Det enda jag vet säkert är att man inte ska ge sig in i propellerträsket med vinkar och knopjakt. Man blir galen.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
@alfgren
Här kan du läsa en test av lite olika propellrar. Det kan bli en ganska stor skillnad. Livsfarligt att börja fundera på.
http://www.archipelagostories.com/2017/04/22/test-av-propellrar-till-buster-magnum-med-yamaha-f225/
Tack! Båten gör 44 knop GPS med nuvarande propeller - det är sannerligen fort nog för mig! Båten vobblar otrevligt i den farten vid ojämnt vatten. Okad marschfart däremot är aldrig fel så man kanske skulle läsa testet noggrant ändå...
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Tack! Båten gör 44 knop GPS med nuvarande propeller - det är sannerligen fort nog för mig! Båten vobblar otrevligt i den farten vid ojämnt vatten. Okad marschfart däremot är aldrig fel så man kanske skulle läsa testet noggrant ändå...

Jag var inne på samma sak. Ökad marchfart är aldrig fel. Fan, nu började jag grubbla på propellrar igen.
 

Edin

Panerai
I teorin ja - i praktiken med en 4 och 6 åring i båten är det inte så kul ;) Däremot älskar de att åka så fort båten går så på plattvatten kan man stå på lite.

Den köper jag fullt ut. Skulle inte heller tycka det var kul att ha barn i båten då men när det är jag och polaren är det riktigt kul. Tjejen och mamma gillar det inte heller..
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Åkte och skaffade lite mer grejer - man kan ju inte åka runt med brun propeller.

Först ett varv med "grovrengörare" på vinkelslip. Det var VÄLDIGT effektivt men kanske lite för grovt för det lämnade en hel del märken. Lite rädd att jag gjort bort mig fortsatte jag med sedan med slippapperrondell på borrmaskin
8059EC69-DEE3-4BFA-AEF9-EDFF34467418_1_105_c.jpeg

Detta fick bort väldigt mycket av slipreporna och den blev betydligt jämnare i ytan
4781B3A4-BC30-4AA1-BEF5-C550BDC3DA7B_1_105_c.jpeg


Men usch så ful ytan fortfarande är. Man ser verkligen att det är svarta "porer"/prickar kvar.
365E867B-C023-4024-8D12-7FF81D92C694_1_105_c.jpeg

Körde sen en polerskiva men jag vet inte om det blev så mycket bättre. På lite håll ser den dock blank och fin ut.
4781B3A4-BC30-4AA1-BEF5-C550BDC3DA7B_1_105_c.jpeg

385D8749-DAE0-419E-A726-053557EB1B42_1_105_c.jpeg

Detta fick mig lite orolig - har jag problem med galvanisk korrision eller liknande som orsakat alla små prickar? Vart sitter anoderna på en sån här båt? Är det där en anod?
523B93A4-DF14-443A-9359-FC7516EC0D0D_1_105_c.jpeg
Byt anoden.....slut ju!!
Om motorn börjar varva eller vibrera vet du att du är fekkt!

Propparna är ju ganska känsliga och skulle nog inte gå loss totalt på en stålpropp!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Första turen för året då! För er som följt mitt nojande kring bensin och åldrande över vintern så kan jag kallt konstatera att motorn startade på exakt 2 sekunder utan så mycket som en nysning och då är det ändå 95 oktan från bilmack i tanken bara. Ingen konservering eller andra tillsatser. Bara vred om nyckeln och körde. :)
B53CB5C4-FC08-4950-8061-649B72FD6096.jpeg
95E6E4EF-DDB6-4249-9C41-23D19B21D52A.jpeg
 

Fabian

Patek
2-Faktor
Härlig båt! Sålde min förra året men saknar den som sjutton nu i det fina vädret :)
FB_IMG_1560760730998.jpg

Jag önskar att jag hade kunnat använda den mer hitintills men har haft problem med motorn. Mekaniker tittade på den i helgen och fick de. Att funka fint där och då. Idag var den dock bråkig igen. Troligen flottören som inte riktigt gör det den ska. Måste få det löst för jag vill verkligen kunna använda båten till Max denna sommar.
 
Topp