• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Sommaren hitintills.

Sjösättningen gick fint. Läckte knappt något i år. Tät som ett grodarsle efter några timmar.

54554172869_f8eb0d8475_h.jpg

Byggde brygga vid hemma-hällen - 80 meter från båthuset... (och rensade bort vassen)

54665789508_eee140113a_h.jpg

54648723558_c9114cae8b_h.jpg

Sen var det kallt och eländigt

54665789128_243704ed60_h.jpg

Men det ordnade upp sig och högtrycket parkerade över oss - och är kvar fortfarande

På havet med jaktkanot (nästan en exakt likadan bild som förra året)

54665800214_5169548462_h.jpg

Vad blir det till middag?

54665560521_087e8e6a1a_h.jpg

54664728437_e1561b58a9_h.jpg

Pimpade bryggan med solcells-LED. Blir bra i augusti-september...

54665890075_13ddf3bd50_h.jpg

Härligt att se era bilder från vattnet!
Själv har jag en ratt kvar att renovera, en motor att fullserva och en ny solcellspanel att montera innan jag funderar på att montera riggen med en vecka kvar på semestern, men nästa år så.. 😅
IMG_7782.jpeg
IMG_7783.jpeg

IMG_7784.jpeg

Det kan vara dramatiskt ändå :) Lite fegt kan jag tycka med 44 knop på plant vatten. Du kanske kommer upp i det i ett ordentligt vattenfall om du paddlar på som sjutton innan du tappar markkontakt?
Haha! Jag tror att jag skippar att testa det faktiskt.
Precis börjat uppskatta paddling igen efter att skolresan i 8:an gjort att jag vägrat ens närma mig kajak/kanot. Så små steg framåt är planen. 😃

Fina som få axopar!
Vi lånade en av Marinestore för någon sommar sen för att testa men ack så opraktisk stäv för vår användning av båten. Att förtöja mot klippor var bara att glömma. Extra mycket med lånad båt.

Fina som få axopar!
Vi lånade en av Marinestore för någon sommar sen för att testa men ack så opraktisk stäv för vår användning av båten. Att förtöja mot klippor var bara att glömma. Extra mycket med lånad båt.
Samma snack inom segelbåtar. Den nya stävdesignen passar inte för svensk naturhamnsdesign helt enkelt. Mest problem på ostkusten tror jag.

Brukar gå bra. Vass för och 2,15 m djupgående.
IMG_3976.jpeg
Då är det värre på delar av Östersjön med mer sluttande hällar och ganska grunt, speciellt Stockholms skärgård och upp mot Norrland. Där pratas det om maxdjuo köl på 1,5 m för att ens komma in på vissa ställen. Din funkar nog perfekt på bästkusten.

Då är det värre på delar av Östersjön med mer sluttande hällar och ganska grunt, speciellt Stockholms skärgård och upp mot Norrland. Där pratas det om maxdjuo köl på 1,5 m för att ens komma in på vissa ställen. Din funkar nog perfekt på bästkusten.
Det finns alltid ställen man inte kan ligga på såklart. Vilken kust som har flest vet jag inte. Kölen kommer ju en bit ut så den klarar sig ofta. Fören går ju inte djupare än på någon annan båt… Gäller att rätt sjökort/hamnguide och att testa sig fram.

Allt går såklart! Men då den största finansiären av vårt båtägande är min 70 årliga mor med ett totalkasst knä kommer det bli svårt. Sen var det mycket mer än bara kölen som var emot ett byte. Båt är ett lyxnöje om något i min bok så det är vettigare att bygga ut huset än byta båt i vårt fall. 🙂

Har två Axopar 28or (ja jag vet att båten på bilden är större, 37:a?) på båtklubben som jag kikat lite på när de legat på land på vintern. Tycker undervattenskroppen är väldigt flack och platt, samt väldigt låga fribord. Någon med erfarenhet av hur de uppför sig i lite sjö?

Förstår att klassisk 24 graders V på en motorbåt tillhör förra årtusendet men lite tvek till axopar, kanske helt utan grund (?)

IMG_9920.jpeg

Äntligen får man titulera sig båtägare med denna Flipper 666 HT!

Är supernöjd med sjöegenskaperna hittills och denna hardtop blir en bra kompromiss mellan dagsutflykter med sol och bad och möjlighet att pendla till landstället med lite skydd när så krävs.

Har två Axopar 28or (ja jag vet att båten på bilden är större, 37:a?) på båtklubben som jag kikat lite på när de legat på land på vintern. Tycker undervattenskroppen är väldigt flack och platt, samt väldigt låga fribord. Någon med erfarenhet av hur de uppför sig i lite sjö?

Förstår att klassisk 24 graders V på en motorbåt tillhör förra årtusendet men lite tvek till axopar, kanske helt utan grund (?)
Vad jag har läst mig till är det inte speciellt sjövänliga. Med det sagt är jag väldigt sugen trots allt.

IMG_9920.jpeg

Äntligen får man titulera sig båtägare med denna Flipper 666 HT!

Är supernöjd med sjöegenskaperna hittills och denna hardtop blir en bra kompromiss mellan dagsutflykter med sol och bad och möjlighet att pendla till landstället med lite skydd när så krävs.
Riktig klassiker det där, fin båt!

Vad jag har läst mig till är det inte speciellt sjövänliga. Med det sagt är jag väldigt sugen trots allt.

Åkt del Axo då fyra vänner köpt varsin!! De har en armada ihop 😀 tycker de går fint i hög sjö. Såklart slår det en del när man brakar på, men det gör det i alla båtar i hög sjö.

Lång och smal, så lite nervöst i trånga hamnar kanske. 🤔 att vända båten längst in i Kyrkviken på Möja var en….pulshöjare…

Någon som vinterkonserverar sin inombordare själv? Kikat lite Tuben och läst på nätforum. Finns många teorier och folk verkar mena att minsta misstag kan leda till frysskador 😬

Tillbaka
Topp