• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Ha ha...pls kvadda inte min lyriska beskrivning av minnen :) men hon var faktiskt ruskigt snabb och otroligt lättdriven. Storsegel + fock 28m2 på en båt som man ensam kunde paddla i värsta fall. Har du prövat det med din galosch? ;)
Hehe, lättvind och platta vatten är läckrast i fina kölbåtar. Vår lutar max på kryssen vid typ 5 ms, när mördarsiglarna funderar på att stänga av motorn. När de väl gör så parkerar de bara. Men man saknar jolle och planing... Tar stopp vid knappa 8 knop på vår 35 fotare. Planar tyvärr inte.

De är planande båtar? Förstår inte vad du menar.
Kanske blev lite kryptisk text. En båt kan ju inte segla fortare än sin vattenlängd i meter. För att komma förbi det måste båten plana och de enda segelbåtar jag vet som klarar det är jollar, katamaraner eller Volvo Ocean Race typ. Så jag tror inte nån har seglat sin kölbåt i 10 knop liksom.

Kanske blir lite kryptisk text. En båt kan ju inte segla fortare än sin vattenlängd i meter. För att komma förbi det måste båten plana och de enda segelbåtar jag vet som klarar det är jollar, katamaraner eller Volvo Ocean Race typ. Så jag tror inte nån har seglat sin kölbåt i 10 knop liksom.
Moderna breda kölbåtar med asymmetriska undanvindssegel kan plana idag, men är ju inget som hör till vanligheterna. Få som skulle våga hissa så mycket tyg i blåsten som krävs.

Hehe, lättvind och platta vatten är läckrast i fina kölbåtar. Vår lutar max på kryssen vid typ 5 ms, när mördarsiglarna funderar på att stänga av motorn. När de väl gör så parkerar de bara. Men man saknar jolle och planing... Tar stopp vid knappa 8 knop på vår 35 fotare. Planar tyvärr inte.

Mal på lite till här.. båten som jag hade innan, då tillsammans med en vän, var även den helkölad; en klinkbyggd koster i ek fr runt 1890, l ö a 8,90 x 3,60 ; en gaffelriggad fat lady. som masade sig fram i 2-3 knop, hade verkat som lotsbåt på västkusten och legat förlist utanför Kullaberg och sedan bärgats runt 1900. När vi tog över så var det vid sista versen, men vi sjösatte och höll henne i sjön en sommar i a f. Vi var i princip helt medellösa.. Ett makalöst äventyr!

En nära 50 år gammal bild från när vi fixade inför sjösättning. 😄
Bild 8.jpeg

Edit: en till bild...
DSC00109.jpeg

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp