• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Båt sommar och skärgård

Fick syn på den här idag, aldrig sett nåt liknande.

IMG_1730.jpeg
Blir man inbjuden till ett terassparty bör man tacka nej. Det måste vara farligt hög tyngdpunkt.
 
Tyngdpunkten var även min första tanke när såg jag detta. Detta utan att någonsin ha hållit på med båtar. Även vindfång torde vara ofördelaktigt.
Ja, helt klart även vindfånget. Hade de byggt huset på en segelbåt som går köl och lägre tyngdpunkt hade det blivit stabilare men det hade nog inte räckt ändå för en fest på övfre utan att allt hade vält. Det finns stora likheter med regalskeppet Wasa som också hade för hög tyngdpunkt, i övrigt inga likheter alls. 😌
 
Efter att båten legat orörd sen slutet på juli så var det dags att ta upp i dag. Tog först en tur för att värma upp oljan i motorn, sen på vagnen och dra hem.

När jag fått hem den är det tre saker som måste göras direkt.
  • Oljan ska pumpas ur motorn, innan den kallnar.
  • Botten, akter och drev ska tvättas, innan det torkar fast.
  • Stora kapellet ska på, så jag kan greja under det.

Nu är målet att bli klar med service, plocka ur alla grejer och göra rent allt innan helgen, så att jag kan ställa in den för vintervilan.

IMG_8548.jpeg

IMG_8552.jpeg

IMG_8557.jpeg
 
Bytt olja och filter som vanligt, men tusan vet om det behövs efter max max 50 h körning? Byter alltid impellern varje vår men även det kan man fundera över. Den enda impeller som gått sönder för mig var f.ö. En Penta original. Biltema har alltid hållit ... Använder även Biltema oljefilter.
1000023045.jpg
1000023044.jpg
 
Bytt olja och filter som vanligt, men tusan vet om det behövs efter max max 50 h körning? Byter alltid impellern varje vår men även det kan man fundera över. Den enda impeller som gått sönder för mig var f.ö. En Penta original. Biltema har alltid hållit ... Använder även Biltema oljefilter.
1000023045.jpg
1000023044.jpg
En båt går förstås mycket närmare maximal belastning men jag har gått över till att serva vartannat år. När man summerar hur många timmar man kör per år är det inte rimligt att det ska krävas oljebyte. Dagens oljor är också mycket bättre än de var förr.
 
Jag byter motorolja, båda oljefiltren, båda dieselfiltren och olja i drevet varje år, oavsett hur lite jag kört. Vissa år har det varit under 30 h, i år blev det 61 h. Vill inte ha smutsig olja i motorn över vintern och vill inte chansa med någon smuts i dieselfiltren. Kör ändå bara på "riktig" diesel.

Luftfiltret har jag bytt lite mer sällan, bli nästan inget i det. Bytte det vid servicen nu. Vevhusventilationsfiltret tittade jag på, men det fanns inget synbart så det bytte jag inte i år.

Impellern brukar jag byta varannat år. Enda gången det varit några sprickor i den var den första som jag bytte efter första säsongen med den här motorn (2006), sen har jag bytt impellrar som sett felfria ut. Glykolblandningen i det slutna kylsystemet byter jag varannat år, för det står så i instruktionsboken.

Bälgar på drevet byter jag efter c:a 5 år, har konstaterat att de fortfarande är mjuka då. Magnesiumanoderna går nog 4-5 år, ska byta dem innan sjösättning nästa år. Aggregatremmen på motorn går nog också 4-5 år. Skrek lite i den ibland efter start i år, så det får bli en ny till nästa år.

Jag har kört 957 h med den här motorn sen jag monterade den 2006 och inte gjort så mycket mer än servat, så jag är rätt nöjd ändå.
 
När man tittar på serviceintervall för båtar måste man också förstå att de är dimensionerade för 3-4% salt och 30 grader i luften. Slitaget i Sverige på gummi osv är enormt mycket mindre.
 
Tillbaka
Topp