• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Börja mecka, beställa verktyg mm

Stort tack till alla som bidragit till denna tråd! Blev taggad och beställde ett gäng grejer från cousinsuk, uhrmacherwerkzeuge. En kombination av kvalitetsgrejer från Bergeon, Dumon och Horotec för verktyg där jag kände kvalitet var viktigt samt budgetprylar för resten. Beställde även ett Seagull ST36 urverk (ETA 6498 klon).

Fick verktygen häromdagen men urverket är fortfarande någonstans i Kina så jag satte tänderna i sambons gamla fickur hon fick av sin mormor! Detta hade helt stannat upp och gick heller inte att dra upp. Klocka från Olma med FHF 96 ST urverk. Hitta en skruv som bara låg i klockan och efter att ha plockat isär den helt och håller för att sedan montera igen så tickar den nu fint :) Nästa steg blir montera isär allt igen, rengöra ordentligt samt beställa olja så jag kan olja in allt.


PXL_20211219_013838453.jpg


Om någon är intresserad av inköpslistan se nedan.

Cousinsuk:
NoName
Quantity​
Unit Price​
Job Reference
1Pith Wood Discs (P20260)
1​
£2.29​
2Dumont Dumoxel 95% Anti-magnetic Tweezers (T1757)
1​
£18.48​
3Ø2.00mm Pegwood (P54129)
1​
£2.05​
4Medium (Ø18mm) Finger Cots (F54126)
1​
£5.80​
5Compass (S39280) - Denna var tämligen värdelös :)
1​
£1.41​
6Hand Lever Tools 2.5mm Wide, Bergeon 30027 (H56720)
1​
£35.05​
7Horotec Hand Fitting Tool Single Ø0.50 & Ø1.00mm (white & grey) (H48033)
1​
£10.68​
8Black Component Probe (S53397)
1​
£2.10​
9"3" (Fine Tips) Tweezers (T36487)
1​
£1.90​
10Ø60mm Universal Protectors - Silicone (D44834)
1​
£3.66​
11Bench Mat 235 x 350mm, Cousins (adhesive backed) (M35099)
1​
£6.78​
1222 Compartments, Ø190mm (T47055)
1​
£2.78​
13Eyeglass Holder, Bergeon 5461 (E0568)
1​
£4.83​
14Rodico (Premium) Bergeon (R20152)
1​
£3.85​
15Case Opener, Bergeon 8008 (C51738)
1​
£4.39​
16Padded Cushion (Ø50mm) Cushion (C7984)
1​
£3.85​
17Square India Stone on Wooden Base, Indian (S31323)
1​
£9.70​
18Non Swiss Screwdriver Sharpener (S31322)
1​
£3.17​

Och från uhrmacherwerkzeuge.com:
No.QuantityProduct no.NameUPVATTP
1 1 piece(s) 4250.140 AUGUSTA Watchmaker Loupe Eye Loupe Pockey Loupe 2,5x
4.95 € 25% 4.95 €
2 1 piece(s) 4273.125 AUGUSTA Watchmakers Loupe Eyeglass Loupe 4x for spectacle wearers - slank med av misstag, den var dock väldigt smidig då jag använder glasögon :)
6.95 € 25% 6.95 €
3 1 piece(s) 205930 BECO Watchmaker Screwdriver Set Slotted 9 pcs. + Spare blade - Dessa görs af A*F Switzerland, samma set som säljs av Cousinsuk finns här: https://www.cousinsuk.com/sku/details/screwdriver-sets/s57442
47.90 € 25% 47.90 €
4 1 piece(s) 206503 BERGEON 4040 Tool For Wristwatches Watches Vise
24.95 € 25% 24.95 €
5 1 piece(s) 4250.110 AUGUSTA Watchmaker Loupe Eye Loupe Pockey Loupe 10x
4.95 € 25% 4.95 €
6 1 piece(s) 4595.24 POLYWATCH Polish Removes Scratches From Watch Glasses
4.00 € 25% 4.00 €
Tack för listan precis vad jag behöver. Varför beställde du inte allt från uhrmacherwerkzeuge?
 
Ett mångårigt klockintresse har resulterat i en nyfikenhet att "titta" inuti klockan. Finns många Youtube videor och en massa intressant att läsa här på KS. Det är en sak att titta och läsa men någon stans måste man börja för att bli av med skräcken över alla små skruvar och mystiska prylar i en klocka.
Själv fick jag blodad tand efter ett besök hos Tidlösa ur Ulva i Uppsala. Robert som har urmakeriet är mycket tillmötesgående med information och har nu startat små kurser i hur man demonterar och monterar ihop en klocka. Jag har varit på två sådana endags kurser och det är mycket givande. Man blir inte fullfjädrad urmakare på en dag men att demontera och montera ihop ett enklare manuellt verk vågar jag mig på nu.
Rekommenderar verkligen att kika på Tidlösa UR och titta under kurser https://www.tidlosaur.se/

Några bilder

IMG_0768.JPG
IMG_0771.JPG
IMG_0772.JPG
IMG_0773.JPG
IMG_0774.JPG
IMG_0819.JPG
Tack för tipset, precis vad jag letade efter ska försöka boka in något det här året.
 

Clemons

Rolex
2-Faktor
Säg att jag öppnar upp en gammal Omega som jag vill hobby-serva. Hur vet jag vilka delar som ska ha olja, och hur vet jag vilken viskositet oljan ska ha på de olika delarna? Kan man enkelt söka upp sån info om man vet vilket urverk det är?
 

perhog

Audemars
2-Faktor
Tack för tipset, precis vad jag letade efter ska försöka boka in något det här året.
Rekommenderar verkligen att besöka Tidlösa urs små kurser. Robert som håller dessa är väldigt hjälpsam. På kursen att mecka själv så kan man komma med önskemål om vad man vill lära sig. Nästa gång tex ska jag försöka få lite mer kunskaper om balanser och hur man korrigerar beat error.
Har varit på ett par sammankomster nu och klarar av att plocka isär, montera ihop och smörja ett enklare manuellt verk.

Bild från en av kvällarna hos Tidlösa ur.

IMG_0819.JPG
 

Psykel

Patek
Säg att jag öppnar upp en gammal Omega som jag vill hobby-serva. Hur vet jag vilka delar som ska ha olja, och hur vet jag vilken viskositet oljan ska ha på de olika delarna? Kan man enkelt söka upp sån info om man vet vilket urverk det är?
Finns gott om duktigt folk på Youtube som går igenom urmakeri. Bara att söka, så kanske du hittar nån som servar exakt din klocka.
 

perhog

Audemars
2-Faktor

Watcheyes

Cartier
Jag började med Nicholas hackos kurs online, en blogg, finns även klipp på tuben där man får se alla steg. Under kursen mekar man med ett seiko 7s26 verk, dock är verket skulle jag säga på en ganska hög nivå. När jag sedan började meka med vintage, en certina från kring 1950 var det mycket enklare. Iofs var det verket ett manuellt verk och 7s26 är ett automatiskt verk och självklart ett mycket nyare verk :). Men alla börjar på sitt vis.
 

rogart-63

Patek
Finns gott om duktigt folk på Youtube som går igenom urmakeri. Bara att söka, så kanske du hittar nån som servar exakt din klocka.
Finns en riktigt bra genomgång av olika oljor på NAWCC forum. Och var dom ska oljas i verket . Om du söker på NAWCC oil chart . Gick inte länka då det är en PDF fil.
Sök på The practical lubrication of clocks and watches . Så hittar du det säkert.
 
Jag gick idag Roberts endagskurs på Tidlösa Ur, kan starkt rekommendera kursen. Innan kursen så tittade jag mycket på youtube samt läst en del på nätet. Trodde inte att kursen skulle vara så pass bra. Robert tar verkligen tid och förklarar allt, spelar ingen roll vad för fråga du har han svarar på allt. Det som är väldigt givande att han er tips hela tiden hur man ska tänka samt förklarar hur andra verk fungerar om det skiljer sig från kursens urverk.

Kan starkt rekommendera kursen på Tidlösa Ur.
 

Maggansman

Omega
2-Faktor
Jag gick idag Roberts endagskurs på Tidlösa Ur, kan starkt rekommendera kursen. Innan kursen så tittade jag mycket på youtube samt läst en del på nätet. Trodde inte att kursen skulle vara så pass bra. Robert tar verkligen tid och förklarar allt, spelar ingen roll vad för fråga du har han svarar på allt. Det som är väldigt givande att han er tips hela tiden hur man ska tänka samt förklarar hur andra verk fungerar om det skiljer sig från kursens urverk.

Kan starkt rekommendera kursen på Tidlösa Ur.
Är det en online kurs?
 
Hej. Får min första "riktiga" klocka imorrn förhoppningsvis och kom på att armbandslänken kommer vara maxad, och jag kommer behöva korta den. tänkte beställa ett bandstiftverktyg och och sån där lite stift "tving" ...... behöver man även ett sånt där litet block med spår i för att knacka i stiften igen eller? kikat runt lite och jag behöver inte hälften av vad som finns i de olika verktygsset jag hittat...Den här ska ju va hur bra somhelst och nästan 25 % prissänkt https://reliasweden.se/product/bergeon-7767-f-klockverktyg/

här är tvingen som jag prata om också https://reliasweden.se/product/verktyg-forkortning-av-lank-med-sprintar-metall-upp-till-42mm/

här är blocket ..... länkhållare heter det tydligen, står boetthållare i länkadressen, men det stämmer inte , https://reliasweden.se/product/boetthallare-plast-for-byten-och-reparationer/
 
Senast ändrad:

perhog

Audemars
2-Faktor
Så. Nu är det slut med att lämna huvudfjädern efter service, eller med risk för ögonskada och fjäderskada försöka sig på att för hand få in den. Idag vunnit denna på Tradera. 👍 44E8C6F4-96D5-463D-9342-B876436BE9AB.png
Grattis.. kul. Berätta hur det fungerar.. Lärde mig hos tidlösa ur att ta ut och sätta tillbakas fjädern för hand. Lite knepigt ibland och åtminstone jag får kramp i fingrarna :)
 

Raketen

Breitling
Så. Nu är det slut med att lämna huvudfjädern efter service, eller med risk för ögonskada och fjäderskada försöka sig på att för hand få in den. Idag vunnit denna på Tradera. 👍 44E8C6F4-96D5-463D-9342-B876436BE9AB.png
Kul! Har samma. Fungerar till det mesta! Har du en fjäder som ska rullas åt andra hållet. Kan du rulla in den som vanligt. Sedan trycka in den i en gammal fjäder ring. Vända och montera den i trumman, åt rätt håll.
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
Kul! Har samma. Fungerar till det mesta! Har du en fjäder som ska rullas åt andra hållet. Kan du rulla in den som vanligt. Sedan trycka in den i en gammal fjäder ring. Vända och montera den i trumman, åt rätt håll.
Tack för tipset. Har läst på, och det handtaget jag köpt är högervänt så det ska funka till de flesta äldre ur. Seiko har en del vänstervridna där man kan applicera din teknik. 😀
 

Rolle50

Omega
Pledge Member
för de nyfikna och så får ni gärna komma med synpunkter ... bra/dåliga grejer ??
först den här https://www.watch-tools.de/bracelet-adjuster-block-set.php
och sen här också https://www.watch-tools.de/sidebar-remover-deluxe.php
Föreslår att du går på Bergeon på bandstiftverktyget. Jag har de och förvånas över hur mycket våld det tål. Klykan utsätts för mycket stryk och jag tror att det krävs kvalitetsstål för att inte klykan ska rundas av eller chippas i spetsarna.
 
Föreslår att du går på Bergeon på bandstiftverktyget. Jag har de och förvånas över hur mycket våld det tål. Klykan utsätts för mycket stryk och jag tror att det krävs kvalitetsstål för att inte klykan ska rundas av eller chippas i spetsarna.

Du har säkert rätt .. Det blir Bergeon i nästa steg om detta inte funkar bra
 

R-Svarvofix

Mr Lange!
2-Faktor
9B830A4A-B9B2-45A1-8698-0E658043BB6E.jpeg

Det är även viktigt med en bra uppsättning korntänger så man kommer åt alla luriga små skruvar. Att köpa några slitna kvalitets korntänger (billigt på eBay) som man sen kan fixa till själv med ett diamantbryne är också ett bra alternativ.
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Stort tack till alla som bidragit till denna tråd! Blev taggad och beställde ett gäng grejer från cousinsuk, uhrmacherwerkzeuge. En kombination av kvalitetsgrejer från Bergeon, Dumon och Horotec för verktyg där jag kände kvalitet var viktigt samt budgetprylar för resten. Beställde även ett Seagull ST36 urverk (ETA 6498 klon).

Fick verktygen häromdagen men urverket är fortfarande någonstans i Kina så jag satte tänderna i sambons gamla fickur hon fick av sin mormor! Detta hade helt stannat upp och gick heller inte att dra upp. Klocka från Olma med FHF 96 ST urverk. Hitta en skruv som bara låg i klockan och efter att ha plockat isär den helt och håller för att sedan montera igen så tickar den nu fint :) Nästa steg blir montera isär allt igen, rengöra ordentligt samt beställa olja så jag kan olja in allt.


PXL_20211219_013838453.jpg


Om någon är intresserad av inköpslistan se nedan.

Cousinsuk:
NoName
Quantity​
Unit Price​
Job Reference
1Pith Wood Discs (P20260)
1​
£2.29​
2Dumont Dumoxel 95% Anti-magnetic Tweezers (T1757)
1​
£18.48​
3Ø2.00mm Pegwood (P54129)
1​
£2.05​
4Medium (Ø18mm) Finger Cots (F54126)
1​
£5.80​
5Compass (S39280) - Denna var tämligen värdelös :)
1​
£1.41​
6Hand Lever Tools 2.5mm Wide, Bergeon 30027 (H56720)
1​
£35.05​
7Horotec Hand Fitting Tool Single Ø0.50 & Ø1.00mm (white & grey) (H48033)
1​
£10.68​
8Black Component Probe (S53397)
1​
£2.10​
9"3" (Fine Tips) Tweezers (T36487)
1​
£1.90​
10Ø60mm Universal Protectors - Silicone (D44834)
1​
£3.66​
11Bench Mat 235 x 350mm, Cousins (adhesive backed) (M35099)
1​
£6.78​
1222 Compartments, Ø190mm (T47055)
1​
£2.78​
13Eyeglass Holder, Bergeon 5461 (E0568)
1​
£4.83​
14Rodico (Premium) Bergeon (R20152)
1​
£3.85​
15Case Opener, Bergeon 8008 (C51738)
1​
£4.39​
16Padded Cushion (Ø50mm) Cushion (C7984)
1​
£3.85​
17Square India Stone on Wooden Base, Indian (S31323)
1​
£9.70​
18Non Swiss Screwdriver Sharpener (S31322)
1​
£3.17​

Och från uhrmacherwerkzeuge.com:
No.QuantityProduct no.NameUPVATTP
1 1 piece(s) 4250.140 AUGUSTA Watchmaker Loupe Eye Loupe Pockey Loupe 2,5x
4.95 € 25% 4.95 €
2 1 piece(s) 4273.125 AUGUSTA Watchmakers Loupe Eyeglass Loupe 4x for spectacle wearers - slank med av misstag, den var dock väldigt smidig då jag använder glasögon :)
6.95 € 25% 6.95 €
3 1 piece(s) 205930 BECO Watchmaker Screwdriver Set Slotted 9 pcs. + Spare blade - Dessa görs af A*F Switzerland, samma set som säljs av Cousinsuk finns här: https://www.cousinsuk.com/sku/details/screwdriver-sets/s57442
47.90 € 25% 47.90 €
4 1 piece(s) 206503 BERGEON 4040 Tool For Wristwatches Watches Vise
24.95 € 25% 24.95 €
5 1 piece(s) 4250.110 AUGUSTA Watchmaker Loupe Eye Loupe Pockey Loupe 10x
4.95 € 25% 4.95 €
6 1 piece(s) 4595.24 POLYWATCH Polish Removes Scratches From Watch Glasses
4.00 € 25% 4.00 €
Grym lista att utgå ifrån! Du nämner att du ska beställa oljor för att kunna genomföra arbetet hela vägen. Vilka oljor/oljekoppar/oildispensers m.m rekommenderas som en början?

Sitter och klickar ihop et startkit till mig själv nu. Bör man undvika https://www.cousinsuk.com/ nu eller vad är rekommendationen?
Några tips på tillägg till listan som jag borde ta med på en gång?
Tack!
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Vad tror ni om denna listan? Tar gärna feedback innan jag beställer. Har ett verktyg för att ta bort visarna redan. Något som skall till / bort? :)
Nu plockade jag ihop detta på https://www.uhrmacherwerkzeuge.com tycker ni det är ett bra val? Tycker dom är lite dyra? Saknar en Cushion med men det är väl inte supernödvändigt, dom hade inga vad jag kan hitta.

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.15.59.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.12.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.19.png
 

Watcheyes

Cartier
Vad tror ni om denna listan? Tar gärna feedback innan jag beställer. Har ett verktyg för att ta bort visarna redan. Något som skall till / bort? :)
Nu plockade jag ihop detta på https://www.uhrmacherwerkzeuge.com tycker ni det är ett bra val? Tycker dom är lite dyra? Saknar en Cushion med men det är väl inte supernödvändigt, dom hade inga vad jag kan hitta.

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.15.59.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.12.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.19.png

Svårt att säga :), men byt ut D5 oljan mot den nya typen, HP 1300, kanske är samma men står just HP1300 på min. Kika på om du kan också byta ut fettet, 8300. Den håller bara i ca 2 år, kika på en syntetisk likvärid istället.

Intressant sida, har inte varit inne på den förut. Har tänkt köpa en ultraljudstvätt där, verkar vara OK priser på en del saker iaf.
 

Utvisaren

Patek
Vad tror ni om denna listan? Tar gärna feedback innan jag beställer. Har ett verktyg för att ta bort visarna redan. Något som skall till / bort? :)
Nu plockade jag ihop detta på https://www.uhrmacherwerkzeuge.com tycker ni det är ett bra val? Tycker dom är lite dyra? Saknar en Cushion med men det är väl inte supernödvändigt, dom hade inga vad jag kan hitta.

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.15.59.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.12.png

Skärmavbild 2022-06-12 kl. 00.16.19.png
Den är trevlig. Personligen tycker jag det är s**t att ha lupp. Jag kör sådan här med 3.5x förstoring. Funkar bra! Har även en ställbar ledlampa så man ser vra.
En 10x lupp därtill räcker utmärkt. Till vissa småmoment är 10x bra (lite skit i balanser etc) men i regel behöver man dem väldigt sällan. Men en på 3-5x är bra att ha konstant mer eller mindre.

Hade kompletterat med en sån där liten skål med småfack i så man kan ha olika oljor lätt tillgängliga. Inte helt praktiskt att fiska upp direkt ur burkarna.

SNÅLA INTE på korntänger. Dumont är bra. Ha gärna en i mässing. Den är mjukare än delarna man pillar på och risken att repa minskar betydligt. Även en tång i plast eller med träändar är bra att ha. Men inte prio 1.


1655015936661.png

 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Den är trevlig. Personligen tycker jag det är s**t att ha lupp. Jag kör sådan här med 3.5x förstoring. Funkar bra! Har även en ställbar ledlampa så man ser vra.
En 10x lupp därtill räcker utmärkt. Till vissa småmoment är 10x bra (lite skit i balanser etc) men i regel behöver man dem väldigt sällan. Men en på 3-5x är bra att ha konstant mer eller mindre.

Hade kompletterat med en sån där liten skål med småfack i så man kan ha olika oljor lätt tillgängliga. Inte helt praktiskt att fiska upp direkt ur burkarna.

SNÅLA INTE på korntänger. Dumont är bra. Ha gärna en i mässing. Den är mjukare än delarna man pillar på och risken att repa minskar betydligt. Även en tång i plast eller med träändar är bra att ha. Men inte prio 1.


1655015936661.png

Tack för tipsen! Använder glasögon så därför jag valde en lupp med spänne för glasögon. Får väl se om den funkar. Korntång i mässing letade jag efter, men hittade ingen på sidan!? Kan en i plast vara ett alternativ för mässing? Oil cups letade jag efter men hittade inte heller, konstigt!? Köper gärna en dyrare/bättre korntång än den jag valt, rekommenderas någon annan? Tack! 🙏
 

JoakimS

Panerai
Paneristi
2-Faktor
Svårt att säga :), men byt ut D5 oljan mot den nya typen, HP 1300, kanske är samma men står just HP1300 på min. Kika på om du kan också byta ut fettet, 8300. Den håller bara i ca 2 år, kika på en syntetisk likvärid istället.

Intressant sida, har inte varit inne på den förut. Har tänkt köpa en ultraljudstvätt där, verkar vara OK priser på en del saker iaf.
Tack för tipset. Fann inte hp1300 på denna sidan. Kanske helt enkelt borde byta leverantör helt. Men vart bör jag vända mig? Cuisineuk är inte aktuellt över 1600kr som jag hamnar på gissar jag?
 
Topp